Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tunnare och lättare alltid bättre?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar bli rätt trött på Apples strävan mot tunnare och lättare datorer/iPhones/iPads. Har vi inte nått en punkt nu då det inte är ett självändamål att all teknikutveckling ska läggas på att apparaterna blir mindre med millimetrar och gram?

Jag hade gärna haft bättre batteritid (framförallt), robustare apparater och mer utrustning istället. Och då menar jag inte att de ska öka i storlek eller vikt, men att de inte behöver bli mindre hela tiden.

Vad säger ni andra?

iPhone 6S är tyngre och större än 6, 6S Plus är tyngre och större än 6 Plus.

Så det stämmer inte på iPhone.

I övrigt håller jag med till viss del.

Om man envisas med att göra allt tunnare laptops blir det nog till slut inte mycket "pro" kvar annat än till namnet. http://www.macrumors.com/2016/03/22/new-ultra...

Ser ingen anledning till att byta min MBP 15" early 2011 mot någon annan dator i nuläget.

Jag undrar hur mycket av det som drivs av materialkostnader. Skalar man bort en millimeter aluminium på alla miljoner iPhones som säljs och man fortfarande säljer för samma pris som föregående version så måste man spara något.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag undrar hur mycket av det som drivs av materialkostnader. Skalar man bort en millimeter aluminium på alla miljoner iPhones som säljs och man fortfarande säljer för samma pris som föregående version så måste man spara något.

Tror snarare det här...

Tunnare och lättare är bra

Ursprungligen av HankPank:

Jag börjar bli rätt trött på Apples strävan mot tunnare och lättare datorer/iPhones/iPads. Har vi inte nått en punkt nu då det inte är ett självändamål att all teknikutveckling ska läggas på att apparaterna blir mindre med millimetrar och gram?

Jag hade gärna haft bättre batteritid (framförallt), robustare apparater och mer utrustning istället. Och då menar jag inte att de ska öka i storlek eller vikt, men att de inte behöver bli mindre hela tiden.

Vad säger ni andra?

Jag uppskattar att elektroniken är slimmad och hanterlig. Den utvecklingen har varit behövlig. Jag kan ha med mig min iPad eller iBook i ryggsäcken utan att det känns. Smidiga apparater att ta fram och hantera då jag sitter på tåget, flyget eller ett cafe'. Batteritiderna på 10 tim i mina apparater är inte dålig och prestandan är jag helt nöjd med. Det låter trots allt som att du också gillar bärbarheten. Så länge apparaterna låter oss göra det vi vill göra är det minimalistiska inget att oroa sig för. Längre fram kan man ana att vi har elektronik i papper och böjliga flexibla apparater. Vill man ha mer materia i händerna så finns det också att köpa som MacBook Pro eller att man forsätter att njuta av sina äldre prylar. Men visst kan det verka som en avhyvlad millimeter eller 50 gram lättare är onödiga förbättringar fast inte i det längre perspektivet. Det är gränser som tänjs lite i taget för att vi skall få bekväma vertyg i händerna framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-25 09:05

Jag tycker det beror på vilken pryl det är. Om jag tar iPhone 6S så hoppas jag att nästa telefon är lite lättare. När jag hade 5S hoppades jag på att de inte skulle göra den tunnar och lättare, jag vill istället prioritera ett större batteri. Samma med iPAd Air2. Jag vill inte ha en lättare och tunnar. Där är pressande viktigare. Min MBA behöver heller inte bli lättare eller mindre, den är perfekt i det perspektivet. Däremot skulle jag vilja att MBP Retina blir lättare och tunnare.

Att prylarna sedan blir något lättare då materialutvecklarna försöker använda allt mindre(tunnare) material är en annan sak. Då drivs utvecklingen av miljö och kostnadsskäl. Men när företagen sätter konsumenten först gäller mitt resonemang ovan.

Besattheten av tunnhet/litenhet hos Apple är ju mest stötande när det gäller iMac (och i viss mån Mini och MP) där hyvlandet går ut över prestanda, RAM-uppgraderingar och allmän servicevänlighet. Bara för att iMacen skall bli tunnare från sidan där man ändå inte ser det...

Ursprungligen av HankPank:

Jag börjar bli rätt trött på Apples strävan mot tunnare och lättare datorer/iPhones/iPads. Har vi inte nått en punkt nu då det inte är ett självändamål att all teknikutveckling ska läggas på att apparaterna blir mindre med millimetrar och gram?

Jag hade gärna haft bättre batteritid (framförallt), robustare apparater och mer utrustning istället. Och då menar jag inte att de ska öka i storlek eller vikt, men att de inte behöver bli mindre hela tiden.

Vad säger ni andra?

Nej, vi är inte där ännu.

Jag antar att du menar tunnare när du skriver "mindre med millimetrar och gram" eftersom Iphone 6/& Plus blev större i alla dimensioner utom just tjockleken.

Och även i den dimensionen så kan Iphonen bli tunnare i framtiden utan att den blir för tunn.

Det går att vända på frågan: Vad är den optimala tjockleken/storleken?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-04-24 18:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, vi är inte där ännu.

Jag antar att du menar tunnare när du skriver "mindre med millimetrar och gram" eftersom Iphone 6/& Plus blev större i alla dimensioner utom just tjockleken.

Och även i den dimensionen så kan Iphonen bli tunnare i framtiden utan att den blir för tunn.

Det går att vända på frågan: Vad är den optimala tjockleken/storleken?

Optimal tjocklek för en mobil 15 mm. Så att den känns i handen.
Optimal tjocklek för en laptop - beror på om det är en ultraportabel 12-13tummare - då är 15 mm rätt rimligt
Optimal tjocklek för en pro-modell 2 cm

  • Medlem
  • 2016-04-25 15:25

Någonting som stör mig med de senaste två generationernas iPhones har varit att kameralinsen har stuckit ut från kroppen. Det ser inte bara galet oestetiskt ut, men det finns ingen vettig förklaring till varför, förutom att de ska göra telefonerna tunnare 'bara för att'. I min mening hade telefonen kunnat få vara någon millimeter tjockare, så man hade sluppit se den där kameralinsen sticka ut och vara ful.

När vi ändå talar om designmissar, vem fasiken hade brainfarten att sätta laddporten på undersidan av nya magic mouse?!

  • Avstängd
  • 2016-04-25 15:42
Ursprungligen av gmail:

Optimal tjocklek för en mobil 15 mm. Så att den känns i handen.
Optimal tjocklek för en laptop - beror på om det är en ultraportabel 12-13tummare - då är 15 mm rätt rimligt
Optimal tjocklek för en pro-modell 2 cm

Optimal för dig eller talar du för alla?

Det börjar ju nästan bli så tunt så att man tappar enheterna!

  • Avstängd
  • 2016-05-18 15:25
Ursprungligen av Nicki23:

Det börjar ju nästan bli så tunt så att man tappar enheterna!

Inte tunnheten som gör att man tappar utan formen och ytan som gör att man tappar.
iPhone 4 är hal men den har skarpa kanter som gör att den är lättare att få grepp om.
iPhone 6 är hal och har rundade kanter som gör att man inte får något grepp om den.

1
Bevaka tråden