Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Lås upp Macen med telefonens Touch ID

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple förväntas uppdatera OS X till 10.12 i sommar och en av funktionerna som kan inkluderas är möjligheten att låsa upp datorn med hjälp av Touch ID-sensorn i Iphone.

Läs hela artikeln här

Det funkar väl redan idag, med appen MacID.

https://macid.co/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det funkar väl redan idag, med appen MacID.

https://macid.co/

Jag har testat en sån app så visst gör det. Tyckte mest det blev krångligt och tycker en inbyggd fingeravtrycksläsare i datorn inte kunde vara för mycket att önska istället i nästa modell. Finns väl inte i någon Mac ännu vad jag vet fast det är standard i betydligt billigare produkter

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det funkar väl redan idag, med appen MacID.

https://macid.co/

Det har väl hänt flera gånger förut? Att Apple bygger in "populära" tredjepartsappars funktioner direkt i OS X. På ett sätt kan jag tycka att det här blir smidigare än att bygga in fingeravtrycksläsaren i datorn, mobilen ligger ofta inom räckhåll (för att inte tala om AW då som jag alltid har på armen), medan det inte alltid känns helt smidigt att sträcka fram tummen mot en Imac eller min 13-tummare som står bredvid en extern skärm på ett ställ.

Tillägg: En bra sak som brukar ske när Apple lånar in funktioner så här är att de ofta får det att funka mer pålitligt/smidigt än originalappen om än inte med lika avancerade funktioner/inställningsmöjligheter.

Ursprungligen av NicklasC:

Jag har testat en sån app så visst gör det. Tyckte mest det blev krångligt och tycker en inbyggd fingeravtrycksläsare i datorn inte kunde vara för mycket att önska istället i nästa modell. Finns väl inte i någon Mac ännu vad jag vet fast det är standard i betydligt billigare produkter

Nej, det finns inte i någon Mac än och även om det skulle kunna vara en idé att stoppa en fingeravtrycksläsare i till exempel de bärbara Macarna, så är det inte alltid lika smidigt som att använda mobilen eller Apple Watch som jag ofta har närmare till hands. Min 13" står till exempel på ett ställ här bredvid min skärm och jag når den inte bekvämt för alla upplåsningar/inloggningar.

Då vore det kanske bättre att bygga in fingeravtrycksläsaren i deras externa tangentbord/möss/touchpads. Vi får se hur de gör

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nej, det finns inte i någon Mac än och även om det skulle kunna vara en idé att stoppa en fingeravtrycksläsare i till exempel de bärbara Macarna, så är det inte alltid lika smidigt som att använda mobilen eller Apple Watch som jag ofta har närmare till hands. Min 13" står till exempel på ett ställ här bredvid min skärm och jag når den inte bekvämt för alla upplåsningar/inloggningar.

Då vore det kanske bättre att bygga in fingeravtrycksläsaren i deras externa tangentbord/möss/touchpads. Vi får se hur de gör

Vore absolut bra att ha en fingeravtrycksläsare till tangentbordet inte minst för de med stationär Mac eller som du har det. Men köper man en bärbar dator för 15-20 tusen kan man ju tycka det borde kunna följa med fingeravtrycksläsare även där. Att kunna ha det i mobilen och kunna öppna via bluetooth är ju ingen större kostnad för Apple så den funktionen bör ju också finnas så finns det valfrihet.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det har väl hänt flera gånger förut? Att Apple bygger in "populära" tredjepartsappars funktioner direkt i OS X. På ett sätt kan jag tycka att det här blir smidigare än att bygga in fingeravtrycksläsaren i datorn, mobilen ligger ofta inom räckhåll (för att inte tala om AW då som jag alltid har på armen), medan det inte alltid känns helt smidigt att sträcka fram tummen mot en Imac eller min 13-tummare som står bredvid en extern skärm på ett ställ.

Tillägg: En bra sak som brukar ske när Apple lånar in funktioner så här är att de ofta får det att funka mer pålitligt/smidigt än originalappen om än inte med lika avancerade funktioner/inställningsmöjligheter.

jag har kört just MacID rätt länge nu och till den finns det ju en komplikation till Watch, funkar väldigt bra för det mesta men ibland tar den väl god tid på sig att visa något på Watch.
Men att få datorn att låsa/låsa upp sig med avståndet mellan dator/iPhone funkar kalas på kontoret men inte hemma sas, för liten bostad troligen

Väntar dock med spänning om detta kommer inbyggt i iOS MacOS och kanske funkar bättre.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-05-20 16:51

Så länge det inte finns någon fingeravtrycksläsare direkt på Mac:en känns det onödigt krångligt och tidskrävande att använda just fingeravtryck. Proximity-baserad upplåsnings känns rimligare. Jag har kört Near Lock (som både kan låsa upp bara på proximity och kräva fingeravtryck) ett tag och när den funkar är den kanon, men tyvärr tappar den bluetooth-kopplingen allt för ofta.

Så jag hoppas att ryktet är rätt och Apple bygger in det i systemet, med valmöjlighet mellan fingeravtryck och bara proximity.

Skulle vilja ha det så att min Mac låser sig om min AppleWatch inte är på min arm och nära datorn.

Ursprungligen av Chaosstar:

Skulle vilja ha det så att min Mac låser sig om min AppleWatch inte är på min arm och nära datorn.

Nja, när jag "gör kväller" utan att gå till kojs så hänger Watch i laddstället, och då blir det lika tokigt som när man har MacID på iPhonen och den ligger utanför proximity området, datorn går i vila hela tiden fast du sitter framför den.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, när jag "gör kväller" utan att gå till kojs så hänger Watch i laddstället, och då blir det lika tokigt som när man har MacID på iPhonen och den ligger utanför proximity området, datorn går i vila hela tiden fast du sitter framför den.

Man får ju kunna slå av och på det.
Tänker mig på jobbet, jag blir tvungen att resa mig snabbt och lämna min dator, då låser den sig själv automatsikt då klockan är utom räckhåll och vaknar igen då jag slår mig ner igen en stund senare.
Skulle va så sjukt smidigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Man får ju kunna slå av och på det.
Tänker mig på jobbet, jag blir tvungen att resa mig snabbt och lämna min dator, då låser den sig själv automatsikt då klockan är utom räckhåll och vaknar igen då jag slår mig ner igen en stund senare.
Skulle va så sjukt smidigt.

Så funkar MacID på iPhonen och den går jag sällan ifrån på jobbet, om MBPr:en av någon anledning låser sig mens man sitter där och drömmer så kan man snabbt logga in igen via en komplikation på Watch. Funkar utmärkt just så, men hemma är det lite si och så på MP13, så där har jag faktiskt inte MacID påslaget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-05 22:20

Near Lock har tydligen problem med BLE på iOS 11 och High Sierra. Synd, verkar vara en bra app annars.
Ni som kört MacID, Knock och Near Lock mot mobil, någon som fortfarande kör med den och är nöjd?

1
Bevaka tråden