Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som skapat ett Googlekonto med min dotters Hotmail?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har slitit mitt hår under några dagar här...

Det verkar som om någon har skapat ett Googlekonto med min dotters Hotmailadress *****@hotmail.com. Vet inte om hon av misstag råkat verifiera den länk som sänts ut eller om det kan vara så att Hotmailadressen existerat tidigare (mer än tre år sedan) hos någon som sedan glömt bort den och enbart använder det för login i Google, men det sistnämnda låter osannolikt?

Jag trodde i min enfald att det skulle vara en lätt procedur att "få tillbaka" loginen men ICKE. För att över huvudtaget ha en möjlighet att komma någonstans så måste man börja med följande steg:

1. Ange login e-mail
2. Det sista lösenord du minns
3. När skapade du kontot och när var sista gången du lyckades komma åt kontot
4. Vilka andra Googlekopplingar har du?
5. Sedan kommer man till steg fem. Vart ska vi sända återställningslänken? Trots att ****@hotmail.com och Googlekontot inte har några kopplingar så får man INTE sända återställningeslänken till adressen som man loggar in med av någon förklarlig anledning.

Ringa Google verkar vara omöjligt och det verkar inte vara någon som kan ta tag i detta fast det finns mängder med liknande händelser. Någon som har ytterligare tips?

Hur menar du? Har någon skapat en Gmail med din dotter Hotmail som "backup" för verifiering och diverse, glömt lösen etc? Då berörs väl inte din dotters Hotmail på något sätt?

Jag skulle skapa ett Googlekonto åt min dotter. Insåg då att någon hade registrerat ett Googlekonto med hennes Hotmailkonto (du behöver inte ha en Gmail för att skapa ett sådant konto). För att få använda en annan adress än Gmail så måste då Hotmailkontot verifieras genom att klicka på en länk.

Nu är det någon som använder ett Googlekonto med hennes exakta Hotmailadress som login, vilket jag vill stoppa.

Det kanske är hon själv? På Youtube t.ex. eller något sånt?

Hur det funkar med att logga in med en icke-Google-mail; https://support.google.com/accounts/answer/17...

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag skulle skapa ett Googlekonto åt min dotter. Insåg då att någon hade registrerat ett Googlekonto med hennes Hotmailkonto (du behöver inte ha en Gmail för att skapa ett sådant konto). För att få använda en annan adress än Gmail så måste då Hotmailkontot verifieras genom att klicka på en länk.

Nu är det någon som använder ett Googlekonto med hennes exakta Hotmailadress som login, vilket jag vill stoppa.

Och hon kan då inte välja "glömt lösen" eller motsvarande för att senare kunna återställa lösenordet på det kontot? Den andre har inte tillgång till hennes Hotmail antar jag.

Ursprungligen av keptang:

Det kanske är hon själv? På Youtube t.ex. eller något sånt?

Hur det funkar med att logga in med en icke-Google-mail; https://support.google.com/accounts/answer/17...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och hon kan då inte välja "glömt lösen" eller motsvarande för att senare kunna återställa lösenordet på det kontot? Den andre har inte tillgång till hennes Hotmail antar jag.

Nä till Youtube och för att få en återställningslänk så måste man göra enligt detta:

Jag trodde i min enfald att det skulle vara en lätt procedur att "få tillbaka" loginen men ICKE. För att över huvudtaget ha en möjlighet att komma någonstans så måste man börja med följande steg:

1. Ange login e-mail
2. Det sista lösenord du minns
3. När skapade du kontot och när var sista gången du lyckades komma åt kontot
4. Vilka andra Googlekopplingar har du?
5. Sedan kommer man till steg fem. Vart ska vi sända återställningslänken? Trots att ****@hotmail.com och Googlekontot inte har några kopplingar så får man INTE sända återställningeslänken till adressen som man loggar in med av någon förklarlig anledning. Ingen annan har tillgång till hennes Hotmail. Har kontrollerat alla login etc.

Vi har ju aldrig skapat något Googlekonto så det är ju inte ett egentligt problem. Vi vill bara inte att någon annan ska använda den adressen som login någonstans. Hon har ju med största sannolikhet verifierat e-mailet som sänts ut när någon har skapat loginen men man tycker det borde vara lättare att nollställa med vad det är nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-23 16:14

Kan du logga in med det på hotmail?

Ursprungligen av kenjon:

Kan du logga in med det på hotmail?

Jadå. Vi har full access till Hotmail men det hjälper inte oss eftersom återställningslänken inte skickas till hotmailadressen

Ursprungligen av primu[s]®:

Jadå. Vi har full access till Hotmail men det hjälper inte oss eftersom återställningslänken inte skickas till hotmailadressen

Kan du inte ange din emailadress att skicka återställningen till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-23 23:41
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har slitit mitt hår under några dagar här...

Det verkar som om någon har skapat ett Googlekonto med min dotters Hotmailadress *****@hotmail.com. Vet inte om hon av misstag råkat verifiera den länk som sänts ut eller om det kan vara så att Hotmailadressen existerat tidigare (mer än tre år sedan) hos någon som sedan glömt bort den och enbart använder det för login i Google, men det sistnämnda låter osannolikt?

Jag trodde i min enfald att det skulle vara en lätt procedur att "få tillbaka" loginen men ICKE.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Om det är som du tror att någon annan råkat skriva din dotters hotmailadress som inloggning till sitt Google-konto så kan du ju inte få kontroll över det genom någon återställning via Google, det är ju inte ert konto. Det skulle ju inte vara rätt, även om du kunde lyckas prata direkt med en svåråtkomlig Google-support. Det behöver på något sätt gå via den personen som använder Google-kontot för att denne ska byta inloggningsnamn.

Visst, det kan ha gått till som du misstänker. Det räcker ju med en liten skillnad i två olika e-postadresser. T.ex att din dotter har fornamnefternamn@hotmail och någon annan som har fornamn.efternamn@hotmail missade den lilla punkten när denne ville ange sin hotmailadress som inloggningsnamn för sitt Google-konto. Och visst kan din dotter ha råkat svara på ett eventuellt verifieringsmail till sin hotmailadress. Men det borde uppstått problem för den andra användaren då denne försökte skriva in sin adress korrekt nästa gång. Så troligtvis är det då ett inaktivt Google-konto som aldrig har börjat användas riktigt, och tyvärr kommer det nog så förbli.

Men det mest troliga är väl ändå att din dotter börjat registrera ett Google-konto någon gång då hon velat dela med sig av en youtube-film, chatta via Google+ eller något annat som Google erbjuder. De är ju ganska påstridiga med att man ska skapa konto och logga in när man använder flera av deras tjänster. Och om din dotter är väldigt ung kan det rent av vara du själv som gjort det åt henne. Inte illa ment, jag talar av egen erfarenhet, minnet är kortare än man tror, det kan ha varit längesedan och cybervärldens minne är bättre än vårt. I så fall är det också ett inaktivt konto vilket tyvärr troligen får förbli så om ni inte kan erinra er mer uppgifter om när det skapades etcetera.

Om hon har behov av ett Google-konto så kan hon ju skapa ett nytt, med en Gmailadress. Hon kommer ändå småningom behöva två olika epostkonton, det behöver alla förr eller senare för återställningsmail, slaskadress osv. Tyvärr kommer hon troligen inte kunna använda sin hotmailadress som återställningsadress till sitt nya Gmail-konto eftersom systemet kommer anse det upptaget, men där kan hon kanske så länge låna din e-postadress tills hon blir stor och vuxen och får en jobbmail, eller vilket annat skäl som gör att hon behöver en tredje e-postadress. Den dagen kommer också förr eller senare...

Tack för ditt långa svar. För att registrera ett GMAIL-konto så måste man vara tretton år så det går bort. Hon är även för liten för att ha kunnat registrera ett konto själv där även i misstag. Personen som har skapat ett Googlekonto äger ju inte adressen utan den är ju unik. Det blir ju lite som någon försöker använda ens personnummer för att skapa konton.

Om man söker på "someone created a google account with my email" så får man miljoner med träffar vilket borde innebära att detta är inget som bara hänt oss.

Den här länken finns men den hjälper inte oss för hon har ju troligen klickat på verifieringslänken: https://support.google.com/accounts/answer/69...

Denna fungerar inte heller:
https://support.google.com/accounts/answer/32...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-24 14:41
Ursprungligen av primu[s]®:

Om man söker på "someone created a google account with my email" så får man miljoner med träffar vilket borde innebära att detta är inget som bara hänt oss.

Ja, det verkar ju som ni inte är ensamma. Jag ögnade snabbt igenom denna tråd på Googles supportforum. Det är ju fullt möjligt att någon av misstag anger någon annans epostadress som inloggningsnamn vid skapandet av ett Googlekonto, men som jag skrev blir resultatet då troligen ett inaktivt konto, personen försöker igen med rätt adress. Men i denna tråd från förra året verkar ju många ha blivit drabbade av en medveten process, där deras icke gmailadress utnyttjas för inloggning, utan att de fått verifieringsmail för att godkänna att adressen knyts till Googlekontot. Obehagligt! De upptäcker det då genom att de börjar få aviseringar om att nya filmer lagts till på Youtube och liknande. Är det något ni noterat på hotmailkontot? (bland all övrig spam...)

Jag kan tycka att så länge det finns en tredjeparts adress som inloggningsnamn så ska den vara tillgänglig som återställningsadress för Googlekontot. I tråden verkar det som att det inte är möjligt så länge kontot aktivt används, utan att man då hänvisas till de besvärliga frågorna om när kontot skapades osv. Däremot talar många om att epostadressen är tillgänglig för återställningsmail om Googlekontot varit inaktivt i fyra dagar. Har du sett spår av något sådant alternativ? Lycka till!

1
Bevaka tråden