Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill snabbt få ut Apple Pay till fler länder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Pay-chefen Jennifer Bailey berättar att Apple arbetar på att snabbt få ut Apple Pay till fler länder i Europa och Asien.

Läs hela artikeln här

Om det är så att butiker som accepterar ApplePay men inte accepterar Amex ändå automatiskt accepterar Amex via ApplePay så måste det ju va en dröm för Amex. Helt plötsligt så kommer deras kort att accepteras i en mäng butiker som inte accepterar Amex idag (via ApplePay då, men det är en big deal ändå kan jag tycka).

Ursprungligen av Chaosstar:

Om det är så att butiker som accepterar ApplePay men inte accepterar Amex ändå automatiskt accepterar Amex via ApplePay så måste det ju va en dröm för Amex. Helt plötsligt så kommer deras kort att accepteras i en mäng butiker som inte accepterar Amex idag (via ApplePay då, men det är en big deal ändå kan jag tycka).

Så har inte jag uppfattat att ApplePay kommer att fungera. Jag har förstått att man knyter ett eller flera kort till ApplePay och fördelen är att man slipper visa eller dra kortet. På så vis blir det smidigare betalning, säkrare eftersom det blir svårare att kopiera kortet mm. Själva transaktionen går genom kortet som tidigare. Eller har jag helt missuppfattat?

Ursprungligen av NicklasC:

Så har inte jag uppfattat att ApplePay kommer att fungera. Jag har förstått att man knyter ett eller flera kort till ApplePay och fördelen är att man slipper visa eller dra kortet. På så vis blir det smidigare betalning, säkrare eftersom det blir svårare att kopiera kortet mm. Själva transaktionen går genom kortet som tidigare. Eller har jag helt missuppfattat?

Så har jag också fattat det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-30 14:01
Ursprungligen av NicklasC:

Så har inte jag uppfattat att ApplePay kommer att fungera. Jag har förstått att man knyter ett eller flera kort till ApplePay och fördelen är att man slipper visa eller dra kortet. På så vis blir det smidigare betalning, säkrare eftersom det blir svårare att kopiera kortet mm. Själva transaktionen går genom kortet som tidigare. Eller har jag helt missuppfattat?

Nej du har rätt. Dina kort är fortf. dina kort men i en digital form.
Butikerna väljer fortf. att acceptera vissa typer av kort och det är inget som Apple kan komma in och diktera över.

Det betyder alltså att om butiken accepterar ApplePay men inte Amex så går det inte att betala om du bara har ditt Amexkort knutet till ditt ApplePay?

Ursprungligen av Chaosstar:

Det betyder alltså att om butiken accepterar ApplePay men inte Amex så går det inte att betala om du bara har ditt Amexkort knutet till ditt ApplePay?

Precis. Det blir tydligen så att din mobil (eller annan pryl) ersätter själva kortet. Godkänner butiken inte amex så kommer det inte fungera bara för att du har ApplePay.

Ursprungligen av NicklasC:

Precis. Det blir tydligen så att din mobil (eller annan pryl) ersätter själva kortet. Godkänner butiken inte amex så kommer det inte fungera bara för att du har ApplePay.

Japp, dessutom kan man lagra flera kort och välja vilket man vill använda för det aktuella köpet. Ett av korten är alltid valt som default så i de flesta fall ska man inte behöva göra något extra, utöver att betala förstås.

Ursprungligen av NicklasC:

Precis. Det blir tydligen så att din mobil (eller annan pryl) ersätter själva kortet. Godkänner butiken inte amex så kommer det inte fungera bara för att du har ApplePay.

Det var ju lite synd men kanske logiskt. Var lite förblindad av snacket att Apple redan har sitt stora kreditkortsregister och att det skulle bana väg för ApplePay.

1
Bevaka tråden