Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur övertala?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag glömde min mobil på bussen för ungefär två veckor sedan (glömde min iPhone 5c)
Hade ingen försäkring eller något...
Så hur ska jag få min pappa att köpa en ny mobil? Min mamma har svårt med ekonomin, så henne behöver jag inte fråga..
Jag och min pappa har inte den relationen att vi pratar med varandra, så vågar inte fråga om han kan köpa en ny mobil till mig.

Har pratat lite om att jag glömde min mobil på bussen och så, men han tycker att vi kan köpa en begagnad mobil, vilket jag inte vill.

Lite tips på hur och vad jag ska säga/göra?

Inte för att vara krass men ta konsekvenserna och köp en ny som du själv betalar. Då får den ett
större värde och då kanske du håller reda på den lite bättre. Betalar någon annan den så kommer
du ju ur situationen skadelös och då behöver du ju inte vara så noga med den när någon annan
täcker upp. Är du yngre och inte har någon inkomst så är det väl bara att rätta sig efter vad pappa
eller den som betalar säger. Sen är det bara att jaga sommarjobb, gräset och jordgubbarna växer
för fullt och då får du snart ihop till en ny iphone.

Lycka till.

Ursprungligen av RolexJocke:

Inte för att vara krass men ta konsekvenserna och köp en ny som du själv betalar. Då får den ett
större värde och då kanske du håller reda på den lite bättre. Betalar någon annan den så kommer
du ju ur situationen skadelös och då behöver du ju inte vara så noga med den när någon annan
täcker upp. Är du yngre och inte har någon inkomst så är det väl bara att rätta sig efter vad pappa
eller den som betalar säger. Sen är det bara att jaga sommarjobb, gräset och jordgubbarna växer
för fullt och då får du snart ihop till en ny iphone.

Lycka till.

Saken är ju då att han inte kommer köpa en ny mobil, jag skulle kunna köpa en ny mobil själv, men får inga pengar någonstans ifrån.
Jag glömde den inte för jag var klantig, jag hade den i min väska, och någon tog den antar jag.

Ursprungligen av KlaJon:

Saken är ju då att han inte kommer köpa en ny mobil, jag skulle kunna köpa en ny mobil själv, men får inga pengar någonstans ifrån.
Jag glömde den inte för jag var klantig, jag hade den i min väska, och någon tog den antar jag.

Då skulle du ha haft bättre uppsikt. Var glad för att din pappa ens vill ge dig en ny mobil. Ett alternativ är att ta ut den på hemförsäkringen om ni har drulle.

Som tidigare nämt i tråden; föredrar du en annan mobil är den du får, jobba dig till den om du inte har pengar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då skulle du ha haft bättre uppsikt. Var glad för att din pappa ens vill ge dig en ny mobil. Ett alternativ är att ta ut den på hemförsäkringen om ni har drulle.

Som tidigare nämt i tråden; föredrar du en annan mobil är den du får, jobba dig till den om du inte har pengar.

Han vill och kommer inte köpa en mobil till mig, jag kan inte köpa en själv heller.
När jag kom på att jag tappat min mobil letade jag efter den i fem timmar..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 17:21

Skrapa ihop pengar, panta burkar, klipp gräs, passa grannens ungar, rensa ogräs. Tacka nej till saker och säg istället att du gärna tar emot en liten peng till ditt projekt - att ha råd med en egen mobil. Lägg ner energi på ditt projekt och de i din närhet kommer förstå och förhoppningsvis bidra.
Finns bra och fina begagnade mobiler. Skulle aldrig få för mig att köpa en ny till mina barn.

Ursprungligen av reboot81:

Skrapa ihop pengar, panta burkar, klipp gräs, passa grannens ungar, rensa ogräs. Tacka nej till saker och säg istället att du gärna tar emot en liten peng till ditt projekt - att ha råd med en egen mobil. Lägg ner energi på ditt projekt och de i din närhet kommer förstå och förhoppningsvis bidra.
Finns bra och fina begagnade mobiler. Skulle aldrig få för mig att köpa en ny till mina barn.

Min mamma snor mina pengar så fort jag får pengar, så vet inte riktigt hur jag skulle kunna spara...
Ja, självklart finns det fina begagnade mobiler, men är rädd att bli lurad.

Ursprungligen av RolexJocke:

Då är du för ung för telefon också.

Ja, det kanske jag är.
Dock måste jag kunna höra av mig till någon när jag får ångest eller är ledsen, vilket jag inte kan utan en mobil tyvärr.

  • Avstängd
  • 2016-06-05 17:30
Ursprungligen av KlaJon:

Ja, det kanske jag är.
Dock måste jag kunna höra av mig till någon när jag får ångest eller är ledsen, vilket jag inte kan utan en mobil tyvärr.

Då får du väl knacka på hos någon och prata mellan fyra ögon.

Ursprungligen av Hffre:

Då får du väl knacka på hos någon och prata mellan fyra ögon.

Vem skulle jag då knacka på hos?
Känner inga personer..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 17:36
Ursprungligen av KlaJon:

Min mamma snor mina pengar så fort jag får pengar, så vet inte riktigt hur jag skulle kunna spara...
Ja, självklart finns det fina begagnade mobiler, men är rädd att bli lurad.

De pengar du tjänar själv är dina. Fundera ut ett sätt att ha dem där hon inte kommer åt.

Här är en bra guide för att köpa beg.

Jag tror inte att någon här vill vara elak mot dig, men man får lite lätta "curling vibes" när man läser det du skriver.
Hur som haver så är detta ganska enkelt. Vill inte dina päron köpa dig en ny mobil och du är för ung för sommarjobb/vill inte klippa gräsmattor etc, då finns det inte mycket att göra är jag rädd.

Ursprungligen av KlaJon:

Hej,

Jag och min pappa har inte den relationen att vi pratar med varandra, så vågar inte fråga om han kan köpa en ny mobil till mig.

Har pratat lite om att jag glömde min mobil på bussen och så, men han tycker att vi kan köpa en begagnad mobil, vilket jag inte vill.

Lite tips på hur och vad jag ska säga/göra?

Om ni nu har en så’n kass relation att ni inte pratar med varandra, så låter han ju jättehyvens att han ändå vill köpa en begagnad telefon till dig. Du hade ju inte precis en ny innan.
Går säkert att få tag på en 5S till bra pris. Det är väl bara att vara jätteglad för det, för du får ju en bättre telefon än den du hade

Ursprungligen av KlaJon:

Min mamma snor mina pengar så fort jag får pengar, så vet inte riktigt hur jag skulle kunna spara...
Ja, självklart finns det fina begagnade mobiler, men är rädd att bli lurad.

Be farsan följa med då om han vill köpa en till dig. Och göm de kronor du har väl

Väldigt farligt att utgå ifrån att det är någon som driver med er.
Kan ju mycket väl vara ett barn (12 år är inte ens en tonåring, det är ett barn). Språket och inställningarna låter barnsliga, snarare än att någon driver tycker jag.

Tycker man kan ge lite utrymme innan man kommer med sådana beskyllningar.
Att så snabbt konstatera att det är en lögn, tycker jag faktiskt är ännu barnsligare, eller också hade vederbörande en jävligt taskig barndom, inga barn i sin omgivning etc.

  • Medlem
  • 2016-06-05 22:59

Det är bra att du ber om tips. Det är inget fel att be om råd och bolla idéer med andra. Jag förstår din situation. Min familj hade det tufft ekonomiskt när jag gick i mellanstadiet, och då hade alla sina prylar och inte jag. Det är svårt att inte ha en mobiltelefon idag 2016. Du är för ung för att sommarjobba, men du kanske kan fixa en deal hemma? Om du gör några hushållssysslor under en längre eller kortare period så kanske din pappa kan hjälpa dig med en mobiltelefon som passar dina behov. Ta ett samtal med din pappa där ni båda får säga era åsikter och idéer från era perspektiv. Jag tror att det löser sig och jag håller tummarna för dig. Försök att fixa en deal som gynnar er båda. Kanske du kan hjälpa någon granne? Lycka till! Kom ihåg att allt löser sig med tiden.

  • Medlem
  • 2016-06-05 23:01

Sen beklagar jag verkligen din situation. Det är inte enkelt när ens familj har det svårt ekonomiskt. Om du mår dåligt så kanske du behöver prata med någon? Det kan verkligen hjälpa.

Tråden rensad på några inlägg, tänk på våra trivselregler, tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-06 23:23
Ursprungligen av KlaJon:

Har pratat lite om att jag glömde min mobil på bussen och så, men han tycker att vi kan köpa en begagnad mobil, vilket jag inte vill.

Ursprungligen av KlaJon:

Dock måste jag kunna höra av mig till någon när jag får ångest eller är ledsen, vilket jag inte kan utan en mobil tyvärr.

Du vill inte ha en begagnad telefon, du vill ha en ny. Detta trots att du beklagar dig över att inte kunna ringa från en mobiltelefon när du mår dåligt. Du vill inte/kan inte köpa den själv, någon annan ska göra det åt dig.

Jag ser inte att du skrivit din ålder i något inlägg (kan ha missat det) men andra skriver som om du vore ung. Om telefonen är så viktig för dig så finns det ju massor av sätt att tjäna ihop pengarna, där @reboot81 ger massor av förslag. Du kan säkert gömma pengarna för mossan, det behöver ju inte vara hemma heller.

Förslag på telefon, som t o m är en smartphone:

- Huawei Ascend Y360
- Huawei Ascend Y550 - Du får t o m ett kontantkort värt 499 kr på köpet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-06 23:42

Sätt in en annons på http://www.99mac.se/marknad där du söker en billig men fungerande iPhone. En iPhone 4S går att använda (fastän den är slö) och bör inte kosta mer än ett par hundralappar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-07 00:02

Jag kan tillägga, apropå tipsen från @reboot81, att du lär ha fixat din telefon på en eftermiddag bara genom att klippa ett par gräsmattor. Knacka dörr i ett villaområde och det är ordnat. Inte så svårt, väl?

Ursprungligen av zinned:

...Jag ser inte att du skrivit din ålder i något inlägg (kan ha missat det) men andra skriver som om du vore ung...

Tråden är rejält rensad. Det fanns anklagelser om att detta handlar om ett troll. Det fanns också ett inlägg där TS skrev att han är 12 år gammal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-07 11:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tråden är rejält rensad. Det fanns anklagelser om att detta handlar om ett troll. Det fanns också ett inlägg där TS skrev att han är 12 år gammal.

Ok, då vet jag. En utmärkt ålder för att tjäna lätta pengar genom att t ex klippa gräs.

Ursprungligen av KlaJon:

Ja, det kanske jag är.
Dock måste jag kunna höra av mig till någon när jag får ångest eller är ledsen, vilket jag inte kan utan en mobil tyvärr.

Nu gör jag bara ett antagande och kan mycket möjligt ha fel.

Om du tösabit har bekymmer så som det låter att du kanske ringer BRIS då och då kan jag tycka att det är viktigare att skaffa proffesionell hjälp istället för att hänga upp sig på en mobiltelefon.

Varje kommun har stöd man ta kontakt med.

Senast redigerat 2016-06-07 20:18
1
Bevaka tråden