Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prognos: Det får vi se på WWDC 2016

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples utvecklarkonferens går av stapeln nästa vecka och inleds som vanligt med en keynote på måndag kväll svensk tid. Vad kan vi förvänta oss?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-09 20:17

Följer inte Apple TV samma OS-version som iOS? Dvs ert "tvOS 2" är iOS 10?

Ursprungligen av Erik.dv:

Följer inte Apple TV samma OS-version som iOS? Dvs ert "tvOS 2" är iOS 10?

Kärnan är IOS-baserad, men räknas som en egen plattform med (förmodar jag) en egen planerad uppdateringscykel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 00:03
Ursprungligen av jakobnilsson:

Kärnan är IOS-baserad, men räknas som en egen plattform med (förmodar jag) en egen planerad uppdateringscykel.

Javisst, "hobbyprojektet" Apple TV har haft en egen uppdateringscykel, men sedan Apple TV software 4.0 släpptes med Apple TV 2:a generation har det i stort sett följt numreringen på den version av iOS det bygger på. Inför Apple TV 4 hade man ”halkat efter” i numreringen, men justerade så att man gick direkt från Apple TV software 7 till tvOS 9.

I och med att iOS-appar nu enkelt kan köras på tvOS så finns det ju en större poäng i att tvOS fortsatt följer iOS numreringen så det blir lättare att hålla koll på apparnas kompatibilitet när nya OS-versioner släpps. Men det är ju inte säkert att Apple gör så. Jag antar att om man inte har utvecklat så mycket nya funktioner för AppleTV och det inte är något revolutionerande under skalet i iOS som ligger i grunden så kanske man låter tvOS-numreringen halka efter igen, som man gjort tidigare. Men jag skulle gissa att vi i höst får se tvOS 10.0

Så här har det sett ut historiskt (enligt engelska wikipedia)

Apple TV gen 1 hade Apple TV software i versionsnummer från 1.0 till 3.0.2. Det byggde på en modifierad version av Mac OS X 10.4.

Apple TV gen 2 och 3 och den version av iOS som de bygger på inom parantes:
4.0 (iOS 4.1) Släpptes med Apple TV gen 2
5.0 (iOS 5.1) Släpptes med Apple TV gen 3
5.1 (iOS 6.1) Släpptes med Apple TV gen 3 rev A
6.2.1 (iOS 7.1.2) senaste uppdateringen för Apple TV gen 2
7.2.1 (iOS 8.4.1) senaste uppdateringen för Apple TV gen 3

Apple TV gen 4 har hittills fått uppdateringar samtidigt med varje iOS uppdatering (förutom iOS 9.0.1 och 9.0.2) men glider redan lite i numreringen:
tvOS 9.0 (iOS 9.0)
tvOS 9.0.1 (iOS 9.1)
tvOS 9.1 (iOS 9.2)
tvOS 9.1.1 (iOS 9.2.1)
tvOS 9.2 (iOS 9.3)
tvOS 9.2.1 (iOS 9.3.2)

Senast redigerat 2016-06-10 09:11
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-10 00:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Följer inte Apple TV samma OS-version som iOS? Dvs ert "tvOS 2" är iOS 10?

Stämmer delvis tvOS började kallas just tvOS vid version 9.0 när Apple TV 4 släpptes, App Store lades till och UI:t ändrades.

Apple TV Software 1.0 = Modifierad version av OS X Tiger 10.4 (Med det saknade Front Row-interfacet)
Apple TV Software 2.0 = "Take Two", ändrat UI, sex huvudkategorier, samma grund som ovan
Apple TV Software 3.0 = Ändrat UI igen, horisontellt, nya fonter, Internet Radio

Apple TV Software 4.1-4.4 = Kom tillsammans med Apple TV 2, detta är den första version som baseras på iOS, men med hyfsat lika UI som 3.0. Ej kompatibel med Apple TV 1.
Apple TV Software 5.0 = Stor uppdatering, baserat på iOS 5, lanserades med Apple TV 3, "ikon-vyn"
Apple TV Software 5.1 = Baserat på iOS 6 (WTF? Microsoft-varning...?) - Stöd för iCloud-bilder
Apple TV Software 5.2 = iOS 6.1, lanserades med den uppdaterade Apple TV 3. Stöd för Blåtandstangentbord
Apple TV Software 5.2.1 = iOS 6.1.3
Apple TV Software 5.3 = iOS 6.1.4
Apple TV Software 6.0 = iOS 7.0
Apple TV Software 6.0.2 = iOS 7.0.6
Apple TV Software 6.2.1 = iOS 7.1.2
Apple TV Software 7.0 = iOS 8.0. Här kom den "platta" designen för Apple TV. Ej tillgänglig för Apple TV 2.
Apple TV Software 7.2.1 = iOS 8.4.1. Gällande version för Apple TV 3

tvOS 9.0 = Apple TV Software 9.0 = iOS 9.0. Äntligen ordnade någon smart människa upp räkneverket igen. Och äntligen kom till slut Apple TV 4.

Jag äger/har ägt dem allihop. Älskar Apple TV

Sidenote till @jakobnilsson : Skulle aldrig tro att de kallar det för tvOS 2! Möjligtvis tvOS X eller tvOS 10 beroende på hur de benämner iOS på WWDC. Men INTE tvOS 2. Jag kan dock ha fel. Apple är oförutsägbara ibland

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 00:24
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag äger/har ägt dem allihop. Älskar Apple TV

Ha, ha @JohannesKBA , vi är tydligen lika stora Apple TV-nördar båda två. Det enda som kan slita oss ifrån den svarta juvelen en torsdagkväll är att kolla upp statistik om den. Men ATV4 är faktiskt min första.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-10 00:31
Ursprungligen av IngoX:

Ha, ha @JohannesKBA , vi är tydligen lika stora Apple TV-nördar båda två. Det enda som kan slita oss ifrån den svarta juvelen en torsdagkväll är att kolla upp statistik om den. Men ATV4 är faktiskt min första.

Tyvärr var jag mer av en brukare när jag ägde ATV2:an än vad jag är nu. Men mina två barn gillar att spela, kolla Netflix och Magine osv så den är nästan igång dagligen ändå.

Jodå, jag var till och med så nördig att jag både köpte ATV3 och ATV3 Rev A... Haha.

Hade så många ett tag så jag har faktiskt gett bort 3st och fått minst 2st personer till att komma in i Apple-sfären!

Ursprungligen av JohannesKBA:

Stämmer delvis tvOS började kallas just tvOS vid version 9.0 när Apple TV 4 släpptes, App Store lades till och UI:t ändrades.

Apple TV Software 1.0 = Modifierad version av OS X Tiger 10.4 (Med det saknade Front Row-interfacet)
Apple TV Software 2.0 = "Take Two", ändrat UI, sex huvudkategorier, samma grund som ovan
Apple TV Software 3.0 = Ändrat UI igen, horisontellt, nya fonter, Internet Radio

Apple TV Software 4.1-4.4 = Kom tillsammans med Apple TV 2, detta är den första version som baseras på iOS, men med hyfsat lika UI som 3.0. Ej kompatibel med Apple TV 1.
Apple TV Software 5.0 = Stor uppdatering, baserat på iOS 5, lanserades med Apple TV 3, "ikon-vyn"
Apple TV Software 5.1 = Baserat på iOS 6 (WTF? Microsoft-varning...?) - Stöd för iCloud-bilder
Apple TV Software 5.2 = iOS 6.1, lanserades med den uppdaterade Apple TV 3. Stöd för Blåtandstangentbord
Apple TV Software 5.2.1 = iOS 6.1.3
Apple TV Software 5.3 = iOS 6.1.4
Apple TV Software 6.0 = iOS 7.0
Apple TV Software 6.0.2 = iOS 7.0.6
Apple TV Software 6.2.1 = iOS 7.1.2
Apple TV Software 7.0 = iOS 8.0. Här kom den "platta" designen för Apple TV. Ej tillgänglig för Apple TV 2.
Apple TV Software 7.2.1 = iOS 8.4.1. Gällande version för Apple TV 3

tvOS 9.0 = Apple TV Software 9.0 = iOS 9.0. Äntligen ordnade någon smart människa upp räkneverket igen. Och äntligen kom till slut Apple TV 4.

Jag äger/har ägt dem allihop. Älskar Apple TV

Sidenote till @jakobnilsson : Skulle aldrig tro att de kallar det för tvOS 2! Möjligtvis tvOS X eller tvOS 10 beroende på hur de benämner iOS på WWDC. Men INTE tvOS 2. Jag kan dock ha fel. Apple är oförutsägbara ibland

Allt stämmer! Jag tror dock att Apples marknadsföringsavdelning struntar ganska mycket i vilken siffra det egentligen är. Huvudsaken är hur det ska säljas, och även om TV OS tekniskt sett följer IOS marknadsförs det som en egen plattform. Det blir spännande att se vad det kommer heta - om något alls. Kan faktiskt tänka mig att de inte ens kallar det något mer än TV OS, men att den i inställningarna heter "tvOS 10.0".

Hursomhelst har vi korrigerat i artikeln, och kallar det bara "ny version av TV OS"

  • Avstängd
  • 2016-06-10 11:21

Jag tror många kommer bli besvikna på WWDC.
Förväntningarna har skruvats upp ändå mer med tanke på den senaste keynoten.
Så Apple kan aldrig leva upp till förväntningarna utan kommentarerna kommer vara i stil med att "Apple är slut"

Ursprungligen av Hffre:

Jag tror många kommer bli besvikna på WWDC.
Förväntningarna har skruvats upp ändå mer med tanke på den senaste keynoten.
Så Apple kan aldrig leva upp till förväntningarna utan kommentarerna kommer vara i stil med att "Apple är slut"

Som vanligt med andra ord

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-10 20:53
Ursprungligen av jakobnilsson:

Hursomhelst har vi korrigerat i artikeln, och kallar det bara "ny version av TV OS"

Det kanske kommer heta "The new tvOS"

Pretty please with sugar on top, släpp en ny 15 eller 17tums Pro...

Nån som köpt aktier i apple innan Keynoten?

Spända?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-13 17:20
Ursprungligen av CekariYH:

Spända?

Ja, det skall bli kul!

  • Avstängd
  • 2016-06-14 07:34
Ursprungligen av jakobnilsson:

Som vanligt med andra ord

Jag blev inte besviken. Har insett att Apple behöver inte uppfinna hjulet vart enda år.

1
Bevaka tråden