Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av oldpeer:

Inte riktigt. Finns flera funktioner som fortfarande kräver dosan. Bland annat att föra över pengar till nya mottagare.

Var in och testade. Att göra en bankgiro-betalning till ny mottagare var inga problem. Ingen dosa krävs. Signerar med Mobilt BankID. Att göra en överföring till ny mottagare, samma sak, signerar med Mobilt BankID.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-16 09:47

SEB har höjt min boränta ett par gånger, utan att reporäntan har höjts (de vill bara tjäna mer pengar), och nu har jag tröttnat på dem.
Ni som har Handelsbanken, är ni nöjda, ffa med Internetbanken? Jag har bara sett SEBs, Swedbanks och Nordeas Internetbanker, och där är SEB långt före de andra. Handelsbankens har jag inte sett...

Ursprungligen av Sir N.:

Var in och testade. Att göra en bankgiro-betalning till ny mottagare var inga problem. Ingen dosa krävs. Signerar med Mobilt BankID. Att göra en överföring till ny mottagare, samma sak, signerar med Mobilt BankID.

Det var något jag läste hos Handelsbankens Facebook-sidor. Konstigt i så fall att de gav fel information.

Ursprungligen av oldpeer:

Det var något jag läste hos Handelsbankens Facebook-sidor. Konstigt i så fall att de gav fel information.

De har nyss infört detta med att du kan göra det via mobilen och inte behöver dosan för nya mottagare. De har säkert bara inte hunnit uppdatera informationen överallt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-21 21:52

Har SHB stöd för macOS 10.12 Sierra? (Har påven en hatt?)

Jag var inloggad igår med Safari 10. Använde mobilt Bank-ID för att logga in.

Ursprungligen av frazze:

Har SHB stöd för macOS 10.12 Sierra? (Har påven en hatt?)

Ja. Men jag kan rekommendera att ladda ned avinstalleraren för säkerhetsprogrammet, köra det och sedan installera både drivrutin och säkerhetsprogram på nytt.

https://install.bankid.com/repository/tools/R...

Edit: Jag hade problem att logga in med dosan ansluten till sladd (för att generera nytt mobilt BankID), att logga in utan sladd var aldrig något problem.

Ursprungligen av frazze:

Har SHB stöd för macOS 10.12 Sierra? (Har påven en hatt?)

Denna gång så har jag inte haft några problem alls med att logga in med sladd på Sierrabetorna

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-09-22 09:31

Jag behövde installera drivrutinen för kortläsaren igen och starta om efter installationen av Sierra. I övrigt inga konstigheter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-12 07:44

Hur är det med Handelsbanken och High Sierra? Jag får bara upp en av tre pluppar i fönstret på kortläsare vilket indikerar att drivrutiner inte fungerar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-12 07:49
Ursprungligen av frazze:

Hur är det med Handelsbanken och High Sierra? Jag får bara upp en av tre pluppar i fönstret på kortläsare vilket indikerar att drivrutiner inte fungerar.

Jag rättar mig själv. Intressant att en för kort sladd (10cm) inte fungerar med kortläsaren. Finns det en minst längd enligt USB-standarden för sladd? Måste läsa på...

Ursprungligen av frazze:

Hur är det med Handelsbanken och High Sierra? Jag får bara upp en av tre pluppar i fönstret på kortläsare vilket indikerar att drivrutiner inte fungerar.

Skippa kortläsaren som bara strular hela tiden och använd Mobilt Bankid som inloggning som alltid fungerar och går mycket snabbare

Den där kortläsaren är man ju så trött på! Varför ska man behöva dra runt med den,2017.
Jag kör bara mobilt bank-id nuförtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-12 08:43
Ursprungligen av schröder:

Skippa kortläsaren som bara strular hela tiden och använd Mobilt Bankid som inloggning som alltid fungerar och går mycket snabbare

Fast vissa saker kräver kortläsaren via sladd... som att skaffa nytt bankid t.ex.

Ursprungligen av Trineo:

Fast vissa saker kräver kortläsaren via sladd... som att skaffa nytt bankid t.ex.

En anledning till att öppna konto hos en annan bank kanske.

Ursprungligen av Trineo:

Fast vissa saker kräver kortläsaren via sladd... som att skaffa nytt bankid t.ex.

Eller att signera betalningar >20.000 (15.000?) under ett dygn. Märkte det i samband med flytt där dosan ligger nedpackad nånstans och det var många stora fakturor som skulle betalas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-12 17:42

Jag betalade en räkning på drygt 40 000 kr i ICABanken med Mobilt BankID och TouchID idag.

Ursprungligen av kenjon:

Jag betalade en räkning på drygt 40 000 kr i ICABanken med Mobilt BankID och TouchID idag.

Funkar så på flesta banker (iaf nya moderna sådana som ICA, Skandia osv.), utom Handelsbanken möjligtvis.

Inte för att jag alltid är så glad på Handelsbanken (det går att se bevis på det i denna tråd) men att raljera leder inte saker och ting direkt framåt.

SHB har begränsningen som en säkerhetsnivå - andra banker har det inte - så vi ramlar in i frågan bekvämlighet vs säkerhet. Är det någon som vet hur säkert Mobilt BankId är? Finns det fog för den extra säkerhetsnivån som SHB har eller är de bara överdrivet försiktiga?

Det skulle jag vilja veta istället för raljerande om moderna banker hit och dit.

Ursprungligen av BlackSmp:

SHB har begränsningen som en säkerhetsnivå - andra banker har det inte - så vi ramlar in i frågan bekvämlighet vs säkerhet. Är det någon som vet hur säkert Mobilt BankId är? Finns det fog för den extra säkerhetsnivån som SHB har eller är de bara överdrivet försiktiga?

Det handlar mer om människan och användaren än vilken teknik som är säkrast.
Folk har blivit scammade så länge det funnits något att scamma på, med eller utan teknik, i tusentals år.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-11-01 07:44

Handelsbanken har släppt ny drivrutin till kortläsaren. Version 1.0.0.8 daterad 19-10-20, rekommenderas för MacOS Catalina. https://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-01 09:08
Ursprungligen av Gäddnos:

Handelsbanken har släppt ny drivrutin till kortläsaren. Version 1.0.0.8 daterad 19-10-20, rekommenderas för MacOS Catalina. https://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv...

Äntligen! När jag ringde in till supporten så fick jag det gamla vanliga med att installera om etc. För SHB utvecklar ju inte på beta-releaser utan bara på skarpa...

Ursprungligen av frazze:

Äntligen! När jag ringde in till supporten så fick jag det gamla vanliga med att installera om etc. För SHB utvecklar ju inte på beta-releaser utan bara på skarpa...

För de är ju en ”seriös bank” som någon chef sa för många år sedan...

Jag är kvar trots det uttalandet.

Man kan utveckla på beta och göra systemtesten vid en skarp release. Hur svårt är det? (Ironi)

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-13 08:48

Dags att väcka den här tråden igen. Kortläsaren fungerar med macOS Big Sur 11.0.1. Varsågod.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 08:57
Ursprungligen av Gäddnos:

Dags att väcka den här tråden igen. Kortläsaren fungerar med macOS Big Sur 11.0.1. Varsågod.

Den fanns i mina tankar, men du han före - tackar!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-23 12:03

Handelsbanken har släppt ny drivrutin till kortläsaren, version 1.0.0.9, som sägs fungera med Apple Silicon (M1). Jag har ingen sådan maskin att prova på, någon som känner sig hugad?

https://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv...

tillägg: ja det stämmer att filen heter precis som den gamla

Senast redigerat 2021-03-23 12:20

Varför ska man behöva en kortläsare överhuvudtaget? Känns fruktansvärt daterat.

Ursprungligen av westerlu77:

Varför ska man behöva en kortläsare överhuvudtaget? Känns fruktansvärt daterat.

Helt klart en anledning till att INTE byta till Handelsbanken iallafall. 1900-talet ringde och ville få sin teknik tillbaka.

Hur löser andra banker säkerheten utan dosa ansluten med sladd?

Ursprungligen av hummel:

Hur löser andra banker säkerheten utan dosa ansluten med sladd?

Bank-ID

(finns även dosa, fast utan sladd)

Bevaka tråden