Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 10 minns var du parkerar

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IOS 10 kan automatiskt markera på en karta var användaren har parkerat sin bil, vilket kan visa sig vara väldigt användbart.

Läs hela artikeln här

Det fungerar.

Till och med i garaget

  • Medlem
  • Gävle
  • 2016-06-22 15:22

Den funktionen har funnits i Android i några år redan, men oavsett är det riktigt användbart när man är på ett ställe man inte riktigt hittar vid!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-22 17:33

Mycket bra, kommer ha en carplay-bil innan iOS10 kommer och att hitta den blir utmärkt

Ursprungligen av Json_81:

Mycket bra, kommer ha en carplay-bil innan iOS10 kommer och att hitta den blir utmärkt

Vad är det för bil?

Ursprungligen av Json_81:

Mycket bra, kommer ha en carplay-bil innan iOS10 kommer och att hitta den blir utmärkt

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Ungefär så, det är faktiskt riktigt dåligt.
Det integrerar inte med bilens system på något sätt, utan bara ett väldigt begränsat interface till sin telefon (av utvalda appar..).

Ursprungligen av keptang:

Ungefär så, det är faktiskt riktigt dåligt.

Ja, tyvärr. Jag hade höga förväntningar, men nej...

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-06-22 23:43
Ursprungligen av ooskar:

Den funktionen har funnits i Android i några år redan, men oavsett är det riktigt användbart när man är på ett ställe man inte riktigt hittar vid!

Automatiskt? Manuellt har det funnits till iOS också i flera år.

En extra begagnad iPhone under sätet. Sedan Find my phone. Klappat och klart....... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-23 01:06
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Jag tycker det är helt OK att få en större skärm till navigatorn.

Edit: Kablat är inget större problem med en Brodit-hållare.

Senast redigerat 2016-06-23 08:32
  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-23 09:55
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Ja det är en riktig tråkig historia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-23 10:08
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Vad är det som har buggat?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-06-23 10:34
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Kablat...? Finns inte en "BT-version" också??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2016-06-23 10:34
Ursprungligen av EnDumEn:

Automatiskt? Manuellt har det funnits till iOS också i flera år.

Ja, automatiskt. Dyker upp som en notifiering när du lämnat bilen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-23 13:20
Ursprungligen av json:

Kablat...? Finns inte en "BT-version" också??

Jo, men jag tror det är få bilar som har det i dagsläget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-23 13:34
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Låter trist. Kablat har jag inget emot, men är det verkligen så uselt i övrigt?

Ursprungligen av kenjon:

Vad är det som har buggat?

Jag tycker framförallt att det är långsamt. Ett antal gånger har det också låst sig så att det inte går att trycka på en viss funktion eller backa tillbaka.

Ursprungligen av json:

Kablat...? Finns inte en "BT-version" också??

Jag trodde inte den var officiell ännu? Var det inte Volkswagen som fick på fingrarna av Apple när dom ville visa trådlös CarPlay tidigare i år? Jag kör iaf en Volkswagen av senaste årsmodell och den har inget trådlöst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 21:31

När den har låst sej, har du varit tvungen att göra bilstereon spänningslös då?

Ursprungligen av kenjon:

När den har låst sej, har du varit tvungen att göra bilstereon spänningslös då?

Nej, jag har ryckt ur USB-kabeln och därmed stängt ner CarPlay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-26 20:28
Ursprungligen av Sperious:

Tro mig, du kommer använda skiten max en gång... Långsamt, buggigt och kablat. Nej tack.

Ursprungligen av keptang:

Ungefär så, det är faktiskt riktigt dåligt.
Det integrerar inte med bilens system på något sätt, utan bara ett väldigt begränsat interface till sin telefon (av utvalda appar..).

Ursprungligen av juanito:

Ja det är en riktig tråkig historia.

Ni och andra som har CarPlay i era bilar, hur fungerar det med uppdateringar? Kan bilen koppla upp sig via telefonen och få CarPlay-mjukvaran i bilen uppdaterad? Eller hur fungerar det?

Vi är runt och kollar på ny bil och jag känner att det hade varit sjysst att ha CarPlay i denna då. De bilar vi hittills har tittat på är Skoda Superb och VW Passat.

En annan fråga, bilförsäljarna verkar förvånansvärt dåligt pålästa vad det gäller detaljerna kring tekniken som finns inne i kupén på bilarna de säljer. Har ni några tips på vad man bör titta efter och tänka på? Vill inte bomma något som man sedan efter köp retar sig på att man inte fixade.

Ursprungligen av zinned:

Ni och andra som har CarPlay i era bilar, hur fungerar det med uppdateringar? Kan bilen koppla upp sig via telefonen och få CarPlay-mjukvaran i bilen uppdaterad? Eller hur fungerar det?

Vi är runt och kollar på ny bil och jag känner att det hade varit sjysst att ha CarPlay i denna då. De bilar vi hittills har tittat på är Skoda Superb och VW Passat.

En annan fråga, bilförsäljarna verkar förvånansvärt dåligt pålästa vad det gäller detaljerna kring tekniken som finns inne i kupén på bilarna de säljer. Har ni några tips på vad man bör titta efter och tänka på? Vill inte bomma något som man sedan efter köp retar sig på att man inte fixade.

CarPlay är något som körs på din telefon, den "castar" bara skärmen till bilens skärm (i ett enklare interface såklart), så uppdateringarna sker i iOS på telefonen.

Leta efter en bil som har ett bra eget system för navigering osv. så ni inte är beroende av en iPhone och CarPlay.

edit: Här är en bra grundläggande artikel för CarPlay, http://www.techradar.com/news/car-tech/apple-....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-26 23:40
Ursprungligen av keptang:

CarPlay är något som körs på din telefon, den "castar" bara skärmen till bilens skärm (i ett enklare interface såklart), så uppdateringarna sker i iOS på telefonen.

Leta efter en bil som har ett bra eget system för navigering osv. så ni inte är beroende av en iPhone och CarPlay.

edit: Här är en bra grundläggande artikel för CarPlay, http://www.techradar.com/news/car-tech/apple-....

Ok, då är jag med. Känner du att du kan ge tips på något annat vad det gäller teknik/kontakter/uttag/etc som man inte bör missa inne i kupén?

Ursprungligen av zinned:

Ok, då är jag med. Känner du att du kan ge tips på något annat vad det gäller teknik/kontakter/uttag/etc som man inte bör missa inne i kupén?

Något OT kanske , men USB-utgångar (minst 2 tycker jag) som kan användas till att ladda enheter samt ge möjlighet att spela upp från via stereon (är väl standard idag), lättillgängligt 12V-uttag. Massor med teknik som finns idag är trevligt, RVM (Rear Vehicle Monitoring), parkeringssensorer, backkamera, Smart Brake (kallas ibland City Smart Brake), adaptive cruise control osv..

För er som använder iOS 10, fungerar denna funktion bra att den kommer ihåg var ni parkerade? Har inte hunnit lägga in 10an än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-26 23:52
Ursprungligen av keptang:

Något OT kanske , men USB-utgångar (minst 2 tycker jag) som kan användas till att ladda enheter samt ge möjlighet att spela upp från via stereon (är väl standard idag), lättillgängligt 12V-uttag. Massor med teknik som finns idag är trevligt, RVM (Rear Vehicle Monitoring), parkeringssensorer, backkamera, Smart Brake (kallas ibland City Smart Brake), adaptive cruise control osv..

För er som använder iOS 10, fungerar denna funktion bra att den kommer ihåg var ni parkerade? Har inte hunnit lägga in 10an än.

Tackar, finns lite godsaker där

Just att CarPlay än så länge kräver kablad anslutning så är det väl en ren USB <-> Lightning-anslutning vi talar om?

Ursprungligen av zinned:

Tackar, finns lite godsaker där

Just att CarPlay än så länge kräver kablad anslutning så är det väl en ren USB <-> Lightning-anslutning vi talar om?

Japp!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-03 17:13
Ursprungligen av keptang:

CarPlay är något som körs på din telefon, den "castar" bara skärmen till bilens skärm (i ett enklare interface såklart), så uppdateringarna sker i iOS på telefonen.

Leta efter en bil som har ett bra eget system för navigering osv. så ni inte är beroende av en iPhone och CarPlay.

edit: Här är en bra grundläggande artikel för CarPlay, http://www.techradar.com/news/car-tech/apple-....

Finns det?

Nu är jag fundersam på hur funktionen är implementerad? Är det verkligen baserat på rörelsemönster?

Det fungerar alltid klockrent i min Mazda där telefonen är bluetoothparad med bilen. Det fungerar inte alls i min Peugot som inte har bluetooth.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu är jag fundersam på hur funktionen är implementerad? Är det verkligen baserat på rörelsemönster?

Det fungerar alltid klockrent i min Mazda där telefonen är bluetoothparad med bilen. Det fungerar inte alls i min Peugot som inte har bluetooth.

Det kräver att telefonen är parad med bilen, BT eller kopplad med CarPlay.

Ursprungligen av keptang:

Det kräver att telefonen är parad med bilen, BT eller kopplad med CarPlay.

Då ska jag skicka in en begäran om rättning av artikeln

Citat:

Gissningsvis använder funktionen platstjänster i IOS i kombination med enhetens GPS och rörelsesensorer för att avgöra när användaren lämnar sitt fordon.

Bevaka tråden