Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chrome får inbyggt Chromecast-stöd

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Googles webbläsare Chrome får nu stöd för att skicka bild till Chromecast utan att installera några tillägg. Funktionen har tidigare testats, men rullas nu ut till alla.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-07-04 10:47

Tydligen ska funktionen dyka upp mellan Skriv ut.. och Sök... i verktygsfältet.

http://9to5google.com/2016/07/01/chrome-has-g...

Senast redigerat 2016-07-04 10:59

Jag antar att en Chromecast måste finnas tillgänglig för att alternativet ska synas överhuvudtaget i Chrome?

  • Medlem
  • 2016-07-04 11:00
Ursprungligen av Cancerman:

Jag antar att en Chromecast måste finnas tillgänglig för att alternativet ska synas överhuvudtaget i Chrome?

Jag har en Chromecast men det syns inget alternativ i version 51.0.2704.106.

Ursprungligen av alix:

Jag har en Chromecast men det syns inget alternativ i version 51.0.2704.106.

Tänkte mest på dom som inte äger och har en chromecast i sitt privata nätverket när väl alla har fått funktionen

  • Medlem
  • 2016-07-04 11:05
Ursprungligen av Cancerman:

Tänkte mest på dom som inte äger och har en chromecast i sitt privata nätverket när väl alla har fått funktionen

Jag vet inte, men jag antar att funktionen Skriv ut... finns även om man saknar skrivare?

Ursprungligen av alix:

Jag vet inte, men jag antar att funktionen Skriv ut... finns även om man saknar skrivare?

Dåligt exempel! Går ju att skriva ut till fil idag istället för på ett papper

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-04 12:20
Ursprungligen av Redaktionen:

Googles webbläsare Chrome får nu stöd för att skicka bild till Chromecast utan att installera några tillägg. Funktionen har tidigare testats, men rullas nu ut till alla.

Läs hela artikeln här

Jag kör med engelska som systemspråk, hos mig finns nu Cast.

  • Medlem
  • 2016-07-04 13:06
Ursprungligen av Cancerman:

Dåligt exempel! Går ju att skriva ut till fil idag istället för på ett papper

Det var det enda något så när hårdvaruberoende jag kunde komma på, dåligt eller ej. Jag vet om att man kan spara som pdf, men tack så mycket.

Ursprungligen av alix:

Det var det enda något så när hårdvaruberoende jag kunde komma på, dåligt eller ej. Jag vet om att man kan spara som pdf, men tack så mycket.

Var inte min mening att såra dig. Ber om ursäkt

  • Medlem
  • 2016-07-04 13:21
Ursprungligen av mattiL:

Jag kör med engelska som systemspråk, hos mig finns nu Cast.

Vad har du för Chromeversion?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-04 14:49
Ursprungligen av alix:

Vad har du för Chromeversion?

52.0.2743.60 beta (64-bit), kanske därför det fungerar.

  • Medlem
  • 2016-07-04 15:09
Ursprungligen av mattiL:

52.0.2743.60 beta (64-bit), kanske därför det fungerar.

Ja, inte osannolikt, jag har den senaste stabila versionen. 51.0.2704.106.

  • Medlem
  • 2016-07-04 19:22

Lysande
Är ju beroende av ChromeCast

  • Medlem
  • 2016-07-20 23:40

Kom ny stabil Chrome 52.0.2743.82 idag utan inbyggt caststöd. Så det lär dröja ett tag till.

  • Medlem
  • 2017-03-05 22:37

Behöver lite hjälp. Jag har en LG Smart-TV OLED i mitt sovrum, men den går tydligen bara att koppla till Android-enheter. Jag kan alltså inte starta en film på exempelvis DF (streamingtjänst) och få det trådlöst till min Smart-TV. Är väldigt nöjd med den, går ju att starta Netflix och Viaplay direkt på den, men jag måste ju kunna öppna andra sidor och spegla... Skulle en Chromecast funka här? Kan man då koppla den på något sätt till sin telefon, om man använder webbläsaren Chrome? Vilken Chromecast ska man satsa på, eller ska man vänta, är nya modeller på väg? Tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • 2017-03-05 23:30
Ursprungligen av WiFi:

Behöver lite hjälp. Jag har en LG Smart-TV OLED i mitt sovrum, men den går tydligen bara att koppla till Android-enheter. Jag kan alltså inte starta en film på exempelvis DF (streamingtjänst) och få det trådlöst till min Smart-TV. Är väldigt nöjd med den, går ju att starta Netflix och Viaplay direkt på den, men jag måste ju kunna öppna andra sidor och spegla... Skulle en Chromecast funka här? Kan man då koppla den på något sätt till sin telefon, om man använder webbläsaren Chrome? Vilken Chromecast ska man satsa på, eller ska man vänta, är nya modeller på väg? Tacksam för alla svar!

Min dotter kan casta från sin Iphone 6 till sin Chromecast. Den sitter i en HDMI-port i tv:n och är av den äldre typen.

  • Medlem
  • 2017-03-06 05:08
Ursprungligen av WiFi:

Behöver lite hjälp. Jag har en LG Smart-TV OLED i mitt sovrum, men den går tydligen bara att koppla till Android-enheter. Jag kan alltså inte starta en film på exempelvis DF (streamingtjänst) och få det trådlöst till min Smart-TV. Är väldigt nöjd med den, går ju att starta Netflix och Viaplay direkt på den, men jag måste ju kunna öppna andra sidor och spegla... Skulle en Chromecast funka här? Kan man då koppla den på något sätt till sin telefon, om man använder webbläsaren Chrome? Vilken Chromecast ska man satsa på, eller ska man vänta, är nya modeller på väg? Tacksam för alla svar!

Det går alldeles utmärkt

Det finns 3 olika typer av ChromeCast idag
ChromeCast gen 2
ChromeCast Audio (endast ljud)
ChromeCast Ultra (4K och HDR)

Generation 2 kostar ca 390 kr drivs av USB port eller vägguttag och sedan behövet den en ledig HDMI port. Om själva appen inte har inbyggt stöd så kan man via Google Home appen spegla skärmen på plattan / telefonen. Det fina är att om man castar en app via sin telefon så kan man använda telefonen fullt ut under tiden

Edit Ultra är dyrare 780 kr och den har jag ingen personlig erfarenhet av om den är värd priset

  • Medlem
  • 2017-03-06 08:48
Ursprungligen av PaO:

Det går alldeles utmärkt

Det finns 3 olika typer av ChromeCast idag
ChromeCast gen 2
ChromeCast Audio (endast ljud)
ChromeCast Ultra (4K och HDR)

Generation 2 kostar ca 390 kr drivs av USB port eller vägguttag och sedan behövet den en ledig HDMI port. Om själva appen inte har inbyggt stöd så kan man via Google Home appen spegla skärmen på plattan / telefonen. Det fina är att om man castar en app via sin telefon så kan man använda telefonen fullt ut under tiden

Edit Ultra är dyrare 780 kr och den har jag ingen personlig erfarenhet av om den är värd priset

Tack för svar, så Google Home gör att skärmen speglas och sen så byter man bara app till den man faktiskt vill spegla? Tack till dig också @Alix!

  • Medlem
  • 2017-03-06 20:18
Ursprungligen av WiFi:

Tack för svar, så Google Home gör att skärmen speglas och sen så byter man bara app till den man faktiskt vill spegla? Tack till dig också @Alix!

Vassego

Japp, antingen har appen inbyggt stöd för ChromeCast och har den inte det kan man spegla skärmen i Google Home appen.
https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/...

Jag har en Chromecast till varje TV och numera även 2 Audio. Det häftiga är att ChromeCast Audio kan spela musik synkroniserat vilket betyder att man kan få musik i flera rum med befintlig anläggning

När familjen samlas i köket på helgen för lite tilltugg så brukar vi se bilder på TVn. Kul för barnen att se vad som hände innan de dök upp ?

  • Medlem
  • 2017-03-07 11:52
Ursprungligen av PaO:

Vassego

Japp, antingen har appen inbyggt stöd för ChromeCast och har den inte det kan man spegla skärmen i Google Home appen.
https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/...

Jag har en Chromecast till varje TV och numera även 2 Audio. Det häftiga är att ChromeCast Audio kan spela musik synkroniserat vilket betyder att man kan få musik i flera rum med befintlig anläggning

När familjen samlas i köket på helgen för lite tilltugg så brukar vi se bilder på TVn. Kul för barnen att se vad som hände innan de dök upp ?

Då blir det ett köp. Tack igen!

  • Medlem
  • 2017-04-01 15:29
Ursprungligen av PaO:

Vassego

Japp, antingen har appen inbyggt stöd för ChromeCast och har den inte det kan man spegla skärmen i Google Home appen.
https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/...

Jag har en Chromecast till varje TV och numera även 2 Audio. Det häftiga är att ChromeCast Audio kan spela musik synkroniserat vilket betyder att man kan få musik i flera rum med befintlig anläggning

När familjen samlas i köket på helgen för lite tilltugg så brukar vi se bilder på TVn. Kul för barnen att se vad som hände innan de dök upp ?

Lyckas inte hitta någon speglingsfunktion i Home-appen, kanske den funktionen endast finns tillgänglig för Android? Får leta upp och gräva fram lite mer info imorgon, vill ju kunna spegla eftersom att det inte finns inbyggt stöd i allt. Annars får det väl i värsta fall bli en retur då.

  • Medlem
  • 2017-04-01 16:26
Ursprungligen av WiFi:

Lyckas inte hitta någon speglingsfunktion i Home-appen, kanske den funktionen endast finns tillgänglig för Android? Får leta upp och gräva fram lite mer info imorgon, vill ju kunna spegla eftersom att det inte finns inbyggt stöd i allt. Annars får det väl i värsta fall bli en retur då.

Jag ställde in Google Home på min Iphone häromdagen utan problem med min Chromecast. Enligt guiden här kan man dock bara casta (spegla) skärmen i Android.

  • Medlem
  • 2017-04-01 17:59
Ursprungligen av WiFi:

Lyckas inte hitta någon speglingsfunktion i Home-appen, kanske den funktionen endast finns tillgänglig för Android? Får leta upp och gräva fram lite mer info imorgon, vill ju kunna spegla eftersom att det inte finns inbyggt stöd i allt. Annars får det väl i värsta fall bli en retur då.

Sorry om jag guidade dig fel
Tydligen har Apple stoppat skärmspeglingen i IOS till ChromeCast. Hittade denna länken
http://digitalrecourse.com/mirror-your-iphone...

Annars tror jag det funkat från Mac i Chrome

Nu kastar jag sten i glashus men annars kan du köpa en Lenovo Tab 3. Ingen iPad men funkar nog som ChromeCast fjärr

https://www.dustinhome.se/product/5010961881/...

Senast redigerat 2017-04-01 18:22
  • Medlem
  • 2017-04-01 20:58
Ursprungligen av Alix:

Jag ställde in Google Home på min Iphone häromdagen utan problem med min Chromecast. Enligt guiden här kan man dock bara casta (spegla) skärmen i Android.

Ursprungligen av PaO:

Sorry om jag guidade dig fel
Tydligen har Apple stoppat skärmspeglingen i IOS till ChromeCast. Hittade denna länken
http://digitalrecourse.com/mirror-your-iphone...

Annars tror jag det funkat från Mac i Chrome

Nu kastar jag sten i glashus men annars kan du köpa en Lenovo Tab 3. Ingen iPad men funkar nog som ChromeCast fjärr

https://www.dustinhome.se/product/5010961881/...

Tack för hjälpen, har googlat runt lite och det finns inga andra sätt att spegla på heller så jag får överleva utan det eller köpa en Apple TV med Airdrop.

  • Medlem
  • 2017-04-01 21:26
Ursprungligen av WiFi:

Tack för hjälpen, har googlat runt lite och det finns inga andra sätt att spegla på heller så jag får överleva utan det eller köpa en Apple TV med Airdrop.

Okej tråkigt

1
Bevaka tråden