Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt delat fotoalbum (iCloud) utan att äga en iOS-device

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-17 14:49

Googlat, sökte på Apple-supportens forum och här men hittar ingen info om hur man kan bjuda in och låta en person som inte har en apple-device få se ett fotoalbum som väljer att dela.

Går ju att skapa ett Apple-ID och iCloud-konto utan sådan pryl men Bilder finns inte med när man loggat in på iCloud via webben utan bara Pages, Numbers, Keynote (och Inställningar).

När man försöker dra dra igång programmet, iCloud, å loggar in så möts man av att man inte kan logga in och att man innan man kan använda kontrollpanelen måste ställa in iCloud på en iOS- eller OS X-enhet med sitt Apple-ID.

Hur gör man då om man vill låta en farfar utan en apple-device få tillgång till ett fotoalbum? Eller för den delen dito bekant man delat semesterresa med.

Så någonstans att man välja Offentligt när man delar album men tolkade det som att det blir tillgängligt för hela världen, å det är ju inte det jag är ute efter.

?

Ursprungligen av Tommy66:

Googlat, sökte på Apple-supportens forum och här men hittar ingen info om hur man kan bjuda in och låta en person som inte har en apple-device få se ett fotoalbum som väljer att dela.

Går ju att skapa ett Apple-ID och iCloud-konto utan sådan pryl men Bilder finns inte med när man loggat in på iCloud via webben utan bara Pages, Numbers, Keynote (och Inställningar).

När man försöker dra dra igång programmet, iCloud, å loggar in så möts man av att man inte kan logga in och att man innan man kan använda kontrollpanelen måste ställa in iCloud på en iOS- eller OS X-enhet med sitt Apple-ID.

Hur gör man då om man vill låta en farfar utan en apple-device få tillgång till ett fotoalbum? Eller för den delen dito bekant man delat semesterresa med.

Så någonstans att man välja Offentligt när man delar album men tolkade det som att det blir tillgängligt för hela världen, å det är ju inte det jag är ute efter.

?

https://support.apple.com/sv-se/HT202786

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-17 17:06

Det var ungefär det jag läste... men då menar du kanske att jag feltolkade innebörden av Offentligt?
Betyder det månne inte offentligt som i hela världen utan att man ändå begränsar på ngt sätt.

I så fall hur?

För när jag (från ett av våra Delade album i Bilder) la till min fars epostadress så fick han meddelande om att det inte var tillgängligt på hans dator när han klickat på länken han fick i inbjudan/epostmeddelandet. (Där stod oxå ngt om just iOS-devices.)

edit: Jag är snurrig, det är söndag. Glöm det jag skrev.

Ursprungligen av Tommy66:

Det var ungefär det jag läste... men då menar du kanske att jag feltolkade innebörden av Offentligt?
Betyder det månne inte offentligt som i hela världen utan att man ändå begränsar på ngt sätt...

Sorry, missade att tydliggöra att han behöver ha iCloud aktiverat på sin enhet.

Edit. Nej, jag missade att du ville göra det via webbläsaren, vilket precis är vad Offentlig webbplats innebär.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-17 17:10
Citat:

Kan jag dela med personer som inte använder iCloud?

Ja. Om du aktiverar Offentlig webbplats i inställningarna för ditt delade album, publiceras dina bilder på en webbplats som alla kan visa i en uppdaterad webbläsare.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-17 17:12
Ursprungligen av pushloop:

Sorry, missade att tydliggöra att han behöver ha iCloud aktiverat på sin enhet (iOS-enhet, Mac eller Windows-dator), det räcker inte att bara ha ett iCloud-konto (eftersom delningen inte syns i webbläsaren).

Jag är inte riktigt med... jag har fått för mig att det är det jag försökt göra, aktivera på Windows-dator (som du skriver i parentesen).
Med följande utfall:
När man försöker dra dra igång programmet, iCloud, å loggar in så möts man av att man inte kan logga in och att man innan man kan använda kontrollpanelen måste ställa in iCloud på en iOS- eller OS X-enhet med sitt Apple-ID.

Ursprungligen av pushloop:

Sorry, missade att tydliggöra att han behöver ha iCloud aktiverat på sin enhet.

Ursprungligen av Tommy66:

Jag är inte riktigt med... jag har fått för mig att det är det jag försökt göra, aktivera på Windows-dator (som du skriver i parentesen).
Med följande utfall:
När man försöker dra dra igång programmet, iCloud, å loggar in så möts man av att man inte kan logga in och att man innan man kan använda kontrollpanelen måste ställa in iCloud på en iOS- eller OS X-enhet med sitt Apple-ID.

Sry, jag var lite snurrig där ett tag. Kör på offentlig webbplats, det gör det du är ute efter om du inte vill aktivera iCloud på hans enhet.

Efter en snabbkoll så verkar det som om det bara är i Bilder för iOS som du kan göra album offentliga (efter att du skapat dem), den inställningen saknas av någon anledning i Bilder för OS X.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-17 18:19
Ursprungligen av pushloop:

Efter en snabbkoll så verkar det som om det bara är i Bilder för iOS som du kan göra album offentliga (efter att du skapat dem), den inställningen saknas av någon anledning i Bilder för OS X.

Den är dold i OS X, men det går: Först skapar man ett delat album utan inbjudna personer. Lägg till en bild. Klicka sedan på "gubben"-ikonen upp till höger. Välj "Offentlig webbplats".

Ursprungligen av reboot81:

Den är dold i OS X, men det går: Först skapar man ett delat album utan inbjudna personer. Lägg till en bild. Klicka sedan på "gubben"-ikonen upp till höger. Välj "Offentlig webbplats".

Kanon, där var den ju! Har aldrig haft anledning att leta efter den förrän i dag, så du ska ha tack för att du hjälpte mig att hitta den så snabbt

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-18 21:05
Ursprungligen av pushloop:

Sry, jag var lite snurrig där ett tag. Kör på offentlig webbplats, det gör det du är ute efter om du inte vill aktivera iCloud på hans enhet.

Jo, jag hade gärna aktiverat iCloud på farfarns PC men det lyckas alltså inte.

Men då är det för detta man använder Offentligt-läget då, å att det inte får den oönskade konsekvensen att hela världen kan se fotona?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-18 21:35
Ursprungligen av Tommy66:

Jo, jag hade gärna aktiverat iCloud på farfarns PC men det lyckas alltså inte.

Men då är det för detta man använder Offentligt-läget då, å att det inte får den oönskade konsekvensen att hela världen kan se fotona?

Jo, alla som har den unika adressen kommer åt bilderna.
Ser ut så här: https://www.icloud.com/sharedalbum/sv-se/#Bo2...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-06 15:07

Om jag förstår det hela rätt så var alltså svaret på frågan "Hur gör man då om man vill låta en farfar utan en apple-device få tillgång till ett fotoalbum? Eller för den delen dito bekant man delat semesterresa med?" att det inte går på annat sätt än via den nämnda funktionen Offentligt?

D v s det går inte installera på en PC enl ovan - utan att vederbörande äger en Apple-device?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-06 15:43
Ursprungligen av Tommy66:

Om jag förstår det hela rätt så var alltså svaret på frågan "Hur gör man då om man vill låta en farfar utan en apple-device få tillgång till ett fotoalbum? Eller för den delen dito bekant man delat semesterresa med?" att det inte går på annat sätt än via den nämnda funktionen Offentligt?

Ett "offentligt" bibliotek har ändå en webadress som är väldigt svår för någon som inte fått länken mailad till sig att gissa, med åtminstone tolv slumpmässiga tecken. Den kan t.ex se ut så här: https://www.icloud.com/sharedalbum/sv-se/#W0B... (denna är påhittad och funkar ej)
Det borde räcka som säkerhetsfunktion för semesterbilder som är ganska ointressanta för alla andra än närmast berörda. Vill man dela med sig av hemliga eller pinsamma bilder bör man nog inte använda weben över huvud taget.

Ursprungligen av Tommy66:

D v s det går inte installera på en PC enl ovan - utan att vederbörande äger en Apple-device?

Man kan installera iCloud för Windows för att komma åt sina egna filer och dela ut bildsamlingar via sin windowsdator. Om någon annan kan titta på en iCloud bilddelning den vägen vet jag inte, tveksamt. Men i vilket fall låter det som onödigt krångligt för farfar att behöva skaffa sig ett Apple-ID och installera program bara för att se på bilder, en offentlig länk bör vara enklast och tillräckligt säker.

Senast redigerat 2016-07-06 15:59
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-07 11:11
Ursprungligen av IngoX:

Ett "offentligt" bibliotek har ändå en webadress som är väldigt svår för någon som inte fått länken mailad till sig att gissa, med åtminstone tolv slumpmässiga tecken. Den kan t.ex se ut så här: https://www.icloud.com/sharedalbum/sv-se/#W0B... (denna är påhittad och funkar ej)
Det borde räcka som säkerhetsfunktion för semesterbilder som är ganska ointressanta för alla andra än närmast berörda. Vill man dela med sig av hemliga eller pinsamma bilder bör man nog inte använda weben över huvud taget.

Man kan installera iCloud för Windows för att komma åt sina egna filer och dela ut bildsamlingar via sin windowsdator. Om någon annan kan titta på en iCloud bilddelning den vägen vet jag inte, tveksamt. Men i vilket fall låter det som onödigt krångligt för farfar att behöva skaffa sig ett Apple-ID och installera program bara för att se på bilder, en offentlig länk bör vara enklast och tillräckligt säker.

Håller med, om säkerhetsnivån för den typ av bilder jag avser. Det som kan hända i praktiken och månne skulle kunna vara oönskat är då såklart att mottagaren av länken - en form av inbjudan (via epost) antar jag att det ser ut som - vidarebefordrar den per epost till ngn man/jag inte tänkt sig som mottagare.

Men då är frågan körd in i kaklet - och jag både vet och förstår vad som gäller!
Thanks.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-07 12:56

Han skulle ju även kunna vidarebefordra login/lösen med ett mail till någon annan, så helt vattentätt kan det inte bli.

1
Bevaka tråden