Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SEQR börjar med kontaktlösa betalningar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Betallösningen SEQR kommer snart att fungera på betydligt fler ställen än idag då de inför stöd för kontaktlösa betalningar via NFC.

Läs hela artikeln här

Dags för Apple att öppna upp NFC i sina enheter.

Med förlov sagt, så tror jag inte att SEQR startar med kontaktlösa betalningar är det som kommer att göra att Apple tar klivet och öppnar upp NFC

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-11 19:46

Att bygga en betallösning som exkluderar iOS och dess köpstarka kunder känns som dödfött.
Hur många länder fungerar Seqr i?

Ursprungligen av reboot81:

Att bygga en betallösning som exkluderar iOS och dess köpstarka kunder känns som dödfött.
Hur många länder fungerar Seqr i?

När man handlar på ICA spelar det nog inte speciellt stor roll om kunden är "köpstark" eller inte, man täcker +80% av kunderna som en smartphone.

SEQR fungerar utmärkt på iOS, precis som på Android.
Finns i USA, Sverige, Holland, Tyskland, Frankrike m.fl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-12 10:13
Ursprungligen av keptang:

Dags för Apple att öppna upp NFC i sina enheter.

Dags för ICA att öppna upp för Apple Pay i sina NFC-enheter.

Ursprungligen av pesc:

Dags för ICA att öppna upp för Apple Pay i sina NFC-enheter.

Det vore väl inte dumt, men inte så enkelt vad jag förstått.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-12 20:48
Ursprungligen av keptang:

När man handlar på ICA spelar det nog inte speciellt stor roll om kunden är "köpstark" eller inte, man täcker +80% av kunderna som en smartphone.

SEQR fungerar utmärkt på iOS, precis som på Android.
Finns i USA, Sverige, Holland, Tyskland, Frankrike m.fl.

Stämmer väl inte riktigt? NFC under iOS fungerar bara med ApplePay.

För övrigt tycker jag SEQR verkar helt värdelöst. Enda fördelen, då menar jag enda, är att man klarar sig utan sitt fysiska betalkort. Det är ju dock mer omständigt att använda än ett betalkort.

Ursprungligen av zinned:

Stämmer väl inte riktigt? NFC under iOS fungerar bara med ApplePay.

För övrigt tycker jag SEQR verkar helt värdelöst. Enda fördelen, då menar jag enda, är att man klarar sig utan sitt fysiska betalkort. Det är ju dock mer omständigt att använda än ett betalkort.

SEQR funkar utan NFC som du vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-12 21:48
Ursprungligen av keptang:

SEQR funkar utan NFC som du vet.

Det vet jag men utmärkt? Nej, det tror jag inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-12 22:32

SEQR beskriver sig som en mobil plånbok. Återbäring, kundkort, kvitton, erbjudanden, p-biljett etc. Många extrafunktion utöver själva betalandet. Som faktureras.
ApplePay är (nästan) uteslutande en betalfunktion, som fungerar med godtyckligt betalkort. Kräver NFC och lite programvara i betalterminalen.
Det bygger alltså på det största elektroniska betalsystemet: det med betalkort. ApplePay erbjuder möjlighet till kontantuttag i bankomat, betalande med mobila enheter samt via dator (inom ett par månader).

Allt detta är viktigt att ha i beaktande om man skall diskutera SEQR vs ApplePay vs annan_tjänst.

Det finns idag ett halvdussin betalkort som hanterar merparten av alla digitala transaktioner. Ingen har ens varit i närheten av dessa giganters betalsystem, där dess kortbetalningar ökar i antal för varje år.
Det är detta system Apple har krokat på sitt system. De har inte bara valt en vinnande häst, de har valt den fetaste häst som någonsin funnits.

Vet inte om man skall berömma SEQR för dess självförtroende, eller tycka synd om dem. För spädbarnet David står inför en 50årig Goliat som redan finns i varenda betalterminal.
De har en tuff resa framför sig, och de kanske inte ens försöker ge sig på Goliat, utan skapa en annan sorts produkt som ger mervärde på andra sätt. Se bara på Klarna/Qliro. De konkurrerar inte med betalkort, utan erbjuder en betallösning som skiljer sig åt från betalkorten.

SEQR må säkert leva upp till sitt namn – säkert. Men man skall veta att det är ett system där företagen håller koll på konsumenterna. Kundkort, erbjudanden – till priset av din integritet. Vad vill du att SEQR och dess partners ska få veta om dig och dina köpvanor? Får företag A veta vad du handlar av Företag B? Hur mycket du spenderar inom kategorin kläder? Mat? Alkohol?
Hur ser säkerheten ut bakom deras (SEQR/Företag A/B) system? Helt klart är att de inte är härdade över tid såsom betalkortens och bankernas system.

Apple vet ingenting om vad du köper. Det erbjuder ökad säkerhet för dig som konsument. Du betalar med valfritt kort via ApplePay, och resten (kvitton etc) fungerar som vanligt. Vill du ha ett kundkort hos Företag A, så kan du ha det parallet med ApplePay.

Som sagt, det är inte äpplen och päron som jämförs, mer som ett äpple och en limpa.

Apropå SEQR så har jag försökt att aktivera det på min telefon men det går inte, jag får aldrig sms:et med koden. Jag har inte orkat gräva i detta men någon kanske vet om det spelar roll att jag kör ios10 betan på min telefon?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-13 12:02
Ursprungligen av reboot81:

Som faktureras.

Idag verkar det gå att bli direkt debiterad mot sitt betalkort/konto.

Oavsett, det är oerhört bökigt så en vanlig kortbetalning framstår som smidig.

Ursprungligen av keptang:

När man handlar på ICA spelar det nog inte speciellt stor roll om kunden är "köpstark" eller inte, man täcker +80% av kunderna som en smartphone.

SEQR fungerar utmärkt på iOS, precis som på Android.
Finns i USA, Sverige, Holland, Tyskland, Frankrike m.fl.

Det går väl inte att handla på ICA via SEQR?

Ursprungligen av calinou:

Det går väl inte att handla på ICA via SEQR?

Läs artikeln!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs artikeln!

Har läst artikeln men blev osäker om vad som gäller eftersom ICA har en egen app och SEQR har en egen också. Dessutom är ICA inte angett på deras lista

Ursprungligen av calinou:

Har läst artikeln men blev osäker om vad som gäller...

Utdrag ur artikeln:
"...vilket till exempel innebär att man nu kan betala i samtliga ICA-butiker med vår lösning..."

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-26 20:20

Kontaktlösa betalningar är smidiga. Toklångkö till parkeringsautomaterna på Kolmårdens djurpark i fredags – tog 5-10min att skaffa SEQR, koppla ett bankkonto med autogiro, skriva in koder hit och dit. Sen betala genom att scanna en kod.
Dagen efter gick jag rakt förbi kön, scannade QR-koden och gick vidare.

Kontaktlösa betalningar är osmidiga. Säg att jag vill förlänga p-tiden, då måste jag fysiskt ta mig till platsen och scanna koden.
QR-koder är bra, men bör kompletteras med tex en kod eller url.

Sen att SEQR vill ha en krona för påminnelse när tiden går ut är helt sjukt. Andra parkeringsappar gör detta gratis enligt önskade tidsintervaller till mail eller sms.

Ursprungligen av reboot81:

Kontaktlösa betalningar är smidiga. Toklångkö till parkeringsautomaterna på Kolmårdens djurpark i fredags – tog 5-10min att skaffa SEQR, koppla ett bankkonto med autogiro, skriva in koder hit och dit. Sen betala genom att scanna en kod.
Dagen efter gick jag rakt förbi kön, scannade QR-koden och gick vidare.

Kontaktlösa betalningar är osmidiga. Säg att jag vill förlänga p-tiden, då måste jag fysiskt ta mig till platsen och scanna koden.
QR-koder är bra, men bör kompletteras med tex en kod eller url.

Sen att SEQR vill ha en krona för påminnelse när tiden går ut är helt sjukt. Andra parkeringsappar gör detta gratis enligt önskade tidsintervaller till mail eller sms.

Det man väl inte behöva göra?
.........Ja, med SEQR behöver du varken oroa dig över mynt, parkeringsböter eller extra avgifter för parkeringskostnaden. 15 minuter innan parkeringstiden går ut skickas det en sms-påminnelse och du har då möjlighet att förlänga parkeringstiden direkt från mobilen – utan att behöva gå tillbaka till parkeringsplatsen. https://www.seqr.com/se/kundservice-se/

Måste man alltid förbi parkeringsautomaten och fota av koden? Hemma i stan så kör vi WayToPark och då behöver jag aldrig gå förbi automaten utan det är bara att mata in zonen (som har namn i klartext) och appen brukar ha koll på vilken zon som gäller via GPS

Och jag kan inte aktivera min telefon (IOS10 beta)

Jag får ingen smskod

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-09-30 22:34
Ursprungligen av keptang:

Det vore väl inte dumt, men inte så enkelt vad jag förstått.

Ica-banken är en vanlig bank så varför skulle det vara nåt problem för dom att fixa ett avtal med Apple?

  • Medlem
  • 2016-09-30 23:33

SEQR accepterar inte mig som kund då jag har betalningsanmärkning (jag är sjukpensionär med havererad privatekonomi). Hur det blir med Apple Pay vet jag inte, men ska folk som jag få en chans är det sannolikt bankernas lösningar som gäller. Jag går inte gärna från bankkort till kontanter... (om nu ens kontanter funkar i framtiden...). Men struntsamma, man kan ju alltid börja odla något och snara hare.

1
Bevaka tråden