Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify skadlig länk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Dottern har lyckats klicka på länken av det falska spotifymejlet där man uppmanas fylla i sina uppgifter igen....börjat fylla i mina uppgifter, bara namn inte kontonumret eftersom hon inte hade tillgång till detta :). Vet man om det är länken som är skadlig eller "bara" att de vill åt uppgifterna? Hon lyckade klicka länk både på min dator och telefon....

Senast redigerat 2016-07-29 15:28

Eftersom tråden ligger under "Övriga diskussioner" så har vi ingen aning om vilka plattformar det gäller. Så därför ställer jag de här frågorna:
- Vilken dator? (MacOS eller något annat)
- Vilken telefon? (iOS eller något annat)

Om det är MacOS och iOS så lär det inte hända något skadligt bara genom att klicka på länken.

Tack. Skönt. Blev lite orolig över arbetsdatorn. Bara Apple produkter

Så länge ni bara har fyllt i ett namn i ett formulär - inga lösenord eller kortnummer - så bör det inte vara någon fara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2016-07-29 17:57

För säkerhets skull så skulle jag ändra lösenord där det är tillämpligt! Är kortnumret inte inskrivet så skulle jag låte det vara!

Tack för svar. Bara namn, inga nummer. Nu blir det barnfritt på datorn och en ordentlig genomgång på vett och etikett, igen
Trevlig helg!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-30 15:20
Ursprungligen av nyulrika:

Tack för svar. Bara namn, inga nummer. Nu blir det barnfritt på datorn och en ordentlig genomgång på vett och etikett, igen
Trevlig helg!

"Bara" namn och andra mindre oskyldiga uppgifter kan vara till nytta för att klura ut lösenord eller återställningsinformation. Eller ingå i underlaget för en "social attack", dvs att de ringer upp och nyttjar uppgifterna. Långsökt ja, men var på er vakt.

Bästa IT-skyddet är den som sitter framför datorn, idag hjälper inte ett antivirus. Kritiskt tänkande och grundläggande regeln: om man inte bett om något så ska man definitivt vara på sin vakt.

-Ett supportsamtal där supporten ringer upp.
-Mail/webbsidor där man uppmanas göra något utan att man själv valt det.
-Program/webbsidor som uppmanar användaren att skriva in användarnamn/lösenord utan att man vill göra något, såsom att installera ett program.

Det är aldrig bråttom när det gäller datorer. Man kan alltid vänta med att klicka på en länk eller skriva in ett lösenord.

mvh/glad för att jag inte själv har tonårsbarn (än)

1
Bevaka tråden