Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu säljer Bluetooth-hörlurar bättre än hörlurar med sladd

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I juni var intäkterna från trådlösa hörlurar för första gången högre än för trådade hörlurar, enligt en rapport gällande USA.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-07-29 18:16

Vet inte när jag senast använde 3.5 mm jacket på mina telefoner

Heja trådlöst

Hatar trådlöst av en enda anledning. Glömmer hela tiden att ladda möget. När de kommer med trådlöst som inte behöver laddas så är jag med på tåget.

Intäkterna - tja mina Sennheiser Momentum ligger på 3795:- som KalleLingon-pris....
Trådade lurar kostar väl 79:- och uppåt...

Varför inte räkna antal?

Ursprungligen av Sixten:

Intäkterna - tja mina Sennheiser Momentum ligger på 3795:- som KalleLingon-pris....
Trådade lurar kostar väl 79:- och uppåt...

Varför inte räkna antal?

Det gör man, 17% trådlöst, så en bit kvar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-29 20:52

Trådlöst till hörlurar är toppen, det gäller bara att göra det till kvällsrutin att stoppa in en sladd i mobilen och en i headsetet.
Prövade med BT-mottagare till bilstereon, en budgetanläggning och där märktes markant försämring i ljudet via BT.

Ursprungligen av reboot81:

Trådlöst till hörlurar är toppen, det gäller bara att göra det till kvällsrutin att stoppa in en sladd i mobilen och en i headsetet.
Prövade med BT-mottagare till bilstereon, en budgetanläggning och där märktes markant försämring i ljudet via BT.

Och en sladd i iPaden och så en till klockan. Sover ofta på olika ställen. Blir juxigt med alla dessa snokar.

Ursprungligen av reboot81:

Prövade med BT-mottagare till bilstereon, en budgetanläggning och där märktes markant försämring i ljudet via BT.

Iphone-användare gör oftast klokast att försöka leta rätt på prylar som kan köra AAC-kodat ljud över bluetooth.
Man kan ha åsikter om hur "transparent" ljud man behöver ha från en portabel musikspelare, men klart är att AAC@256kpbs faller inom Apples klassiska "det bästa för de flesta"-paradigm. (A2DP-standard SBC gör det inte.)

Givetvis har man kört med blåtand lurar 3år nu, bästa jag gjort

Ursprungligen av pmarriott:

Hatar trådlöst av en enda anledning. Glömmer hela tiden att ladda möget. När de kommer med trådlöst som inte behöver laddas så är jag med på tåget.

Köpt ett par kvalitè lurar då, mina beats laddar jag en gång 7:e-10:e dag och tränar 1,5 timme om dagen med musik, så ja det finns lurar som håller läänge.

Ursprungligen av ibra_apple:

Köpt ett par kvalitè lurar då, mina beats laddar jag en gång 7:e-10:e dag och tränar 1,5 timme om dagen med musik, så ja det finns lurar som håller läänge.

Jodå, mina är av bra kvalisort. Problemet med prylar som behöver laddas är när det är lite för sällan så man inte får rutin på laddningen. Dagligen eller aldrig funkar för mig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-30 15:28
Ursprungligen av gabriela:

Iphone-användare gör oftast klokast att försöka leta rätt på prylar som kan köra AAC-kodat ljud över bluetooth.

Vad skall man leta efter? Förstår inte riktigt, ska mottagaren koda av ljudet? Vet du någon produkt som erbjuder detta?

Ursprungligen av reboot81:

Vad skall man leta efter? Förstår inte riktigt, ska mottagaren koda av ljudet? Vet du någon produkt som erbjuder detta?

Ja, ljudet är kodat/komprimerat över bluetooth och mottagaren måste koda av ljudet. Alla enheter stödjer alltid den enklaste codecen (SBC), men andra codecs kan också användas. Den "bästa" codecen som både sändare och mottagare stödjer används automagiskt, exempelvis SBC, aptX eller just AAC.

Jag känner inte till någon specifik bilstereo-receiver som stödjer AAC, men många hörlurar, högtalare etc har stöd för AAC över bluetooth (dock långt ifrån de flesta, tyvärr). Det ger optimal ljudkvalitet om man spelar från iTunes eller Apple music, eftersom ljudet inte behöver omkodas alls i kedjan från Apples servrar till BT-receivern.
Kan vara lurigt att få reda på vilka codecs din favorit-tillbehörstillverkare stödjer - tumregeln är att om det inte anges explicit stöds det ej.

Beats (självklart!), Sony, Denon & Philips är exempel på tillverkare som stödjer AAC i många (men inte alla!) bluetooth-produkter.
edit: ..och iPhone (och iPod?) kan sända med SBC och AAC, om det inte var tydligt. Macar ska klara av aptX också.

Senast redigerat 2016-07-30 17:01
  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-08-01 22:48
Ursprungligen av Redaktionen:

I juni var intäkterna från trådlösa hörlurar för första gången högre än för trådade hörlurar, enligt en rapport gällande USA.

Läs hela artikeln här

Jag har då ingen aning om AAC-kodning sker här eller där. Jag vet bara att mina JBL E50BT-lurar låter bra, riktigt bra. Måhända stora och fula, men jämrar vad de låter gott och sitter skönt. Även handsfree-funktionen rockar då ingen klagat över att jag skulle höras dåligt.

Sennheiser verkar köra AptX - himla nöjd med stryktåligheten och ljudkvaliten. Funkar finfint.
Funderar på att sätt en gummiplutt i 3,5mm uttaget...

Ursprungligen av Sixten:

Sennheiser verkar köra AptX - himla nöjd med stryktåligheten och ljudkvaliten. Funkar finfint.
Funderar på att sätt en gummiplutt i 3,5mm uttaget...

Då får du SBC-ljud med iPhone.

Men det är inget att hänga läpp över - är man nöjd så är man!
Dessutom är SBC i hög bitrate (max 328kbps med iPhone) är inte så risigt som vissa vill få det till. Jag tycker iallafall att det låter helt ok, iallafall så att kvalitet på ljudkretsarna efter avkodningen spelar avgörande roll. Jämför med ATRAC som användes i Mini-Disc (RIP) ungefär.
Många billigare bluetooth-prylar hänger dock inte med i den höga farten och stryper ner SBC till ~229kpbs eller lägre, och har dessutom kassa ljudkretsar i övrigt. Då låter det inte så kul längre.

AptX-kodningen kan alltså inte användas till iOS-devices, men är ändå en indikator att produkten i övrigt är mer påkostad och därmed har hög ljudkvalitet.
Sennheiser Momentum är ju tillräckligt välljudande för de flesta, exempelvis, även trådlöst med en iPhone.

Ursprungligen av gabriela:

Då får du SBC-ljud med iPhone.

Men det är inget att hänga läpp över - är man nöjd så är man!
Dessutom är SBC i hög bitrate (max 328kbps med iPhone) är inte så risigt som vissa vill få det till. Jag tycker iallafall att det låter helt ok, iallafall så att kvalitet på ljudkretsarna efter avkodningen spelar avgörande roll. Jämför med ATRAC som användes i Mini-Disc (RIP) ungefär.
Många billigare bluetooth-prylar hänger dock inte med i den höga farten och stryper ner SBC till ~229kpbs eller lägre, och har dessutom kassa ljudkretsar i övrigt. Då låter det inte så kul längre.

AptX-kodningen kan alltså inte användas till iOS-devices, men är ändå en indikator att produkten i övrigt är mer påkostad och därmed har hög ljudkvalitet.
Sennheiser Momentum är ju tillräckligt välljudande för de flesta, exempelvis, även trådlöst med en iPhone.

Jag har bättre ljud än 99% av alla som lyssnar på lurar skulle jag tro. de flesta går ju omring med standardlurarna. Oavsett vad öveföringen heter så är ljudet fantastiskt och verkligen inte ngt petimeter-"tillräckligt bra för de flesta".

Grattis för det då!

  • Medlem
  • 2016-08-02 16:13
Ursprungligen av gabriela:

Grattis för det då!

Har du provat eller vad är din uppfattning angående ChromeCast Audio?

Ursprungligen av PaO:

Har du provat eller vad är din uppfattning angående ChromeCast Audio?

ChromeCast Audio är lossless via WiFi, har inget med bluetooth att göra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-02 17:48
Ursprungligen av keptang:

ChromeCast Audio är lossless via WiFi, har inget med bluetooth att göra.

Njae, det är ju ingen ljudöverföring från enhet X till CCA, utan CCA:n som avkodar och spelar upp. För Spotify är det upp tom 320kbps.

Ursprungligen av reboot81:

Njae, det är ju ingen ljudöverföring från enhet X till CCA, utan CCA:n som avkodar och spelar upp. För Spotify är det upp tom 320kbps.

Naturligtvis, Spotify har inte högre än 320kbps. Du kan skicka lossless till ChromeCast Audio. Källan bestämmer självklart hur det kommer låta. Stöd för upp till 96KHz/24bit lossless. Den har stöd för FLAC och WAV om man vill köra lossless. Naturligtvis kör man då inte via 3,5mm-jacket.

Men detta är off-topic så jag lämnar det där.

  • Medlem
  • 2016-11-07 15:31

Hur har ni ägare till iPhone 7 gjort nu när 3,5-jacket är borta? För tillfället kör jag ett par Harman/Kardon over ear-lurar, bluetooth.
Men det känns lite osmidigt och man känner sig som en utomjording på tåget/tunnelbanan. Funderar därför på ett par in ear-lurar med blåtand.
Jag har kikat runt på lite tester och JBL Reflect Mini BT verkar vara ett alternativ. Jag vill ha ett par lurar som inte ramlar ut, har ett hyggligt fylligt ljud och kostar runt lusentappen. Jag är väl medveten om att jag inte får några supergrejer för detta pris. Men någonstans måste man ju dra gränsen.

Vad har ni för in ear-lurar? Och är ni nöjda? Vad kan ni rekommendera?

  • Avstängd
  • 2016-11-07 16:46
Ursprungligen av Dalle:

Hur har ni ägare till iPhone 7 gjort nu när 3,5-jacket är borta? För tillfället kör jag ett par Harman/Kardon over ear-lurar, bluetooth.
Men det känns lite osmidigt och man känner sig som en utomjording på tåget/tunnelbanan. Funderar därför på ett par in ear-lurar med blåtand.
Jag har kikat runt på lite tester och JBL Reflect Mini BT verkar vara ett alternativ. Jag vill ha ett par lurar som inte ramlar ut, har ett hyggligt fylligt ljud och kostar runt lusentappen. Jag är väl medveten om att jag inte får några supergrejer för detta pris. Men någonstans måste man ju dra gränsen.

Vad har ni för in ear-lurar? Och är ni nöjda? Vad kan ni rekommendera?

Gick ock köpte mig Philips MyJam för att ha på jobbet. Vill inte ha för dyra eftersom det är i en ganska så utsatt miljö.
Uppgiven batteritid på 4.5h men i praktiken räcker dom ett arbetspass på 8h.

När Apple släpper sina kommer jag köpa dom för att ha hemma.

Men jag blev sugen på dessa efter att ha sett recensionen av MKBHD.

https://www.youtube.com/watch?v=77aeW3bsCzc

1
Bevaka tråden