Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering-val av externa Thunderboltdiskar m.m.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-02 15:48

Hej!
Jag skulle uppskatta lite tankar kring detta:

Jobbar ganska mycket i FinalCut Pro och oftast så redigerar jag med originalfiler och cache samt rendered files på en Toshiba extern HD på 1TB, USB 3.0, misstänker att den är på 5400 rpm. En ganska billig HD som har tuffat på ett bra tag.
Denna HD har även delvis (50%) varit en lagringsenhet till färdiga filmer och jag har använt programmet Chrono Sync till att automatisera backups mellan Toshiban och en gammal WD USB 2.0 extern HD. Alltid säker backuplösning som man kan programmera i förväg på många olika sätt.

Vill uppgradera den externa framöver och tänker Thunderbolt2, hittade en LaCie som fick fina recensioner:
LaCie d2 Professional Thunderbolt 2 3TB

När jag tänker på backup av det jag kommer att köra på LaCie HDn så behöver jag inte mer än en lika stor annan extern, det finns massor med billiga alternativ. Jag gillar dock G-tech diskar...
Thunderbolt version 1 är OK och det finns en prisvärd G-Tech på 3TB:
G-Technology 3 TB G-Drive extern hårddisk – Thunderbolt och USB 3.0

Detta skulle kosta ca 5.300:- sammanlagt vilket väcker tankar på ev. RAID lösning men trots fördelarna med hastigheten och om jag kunde köra i RAID5 även någon form av backup, så är det inte någon riktig backup möjlig, måste ändå köpa en ny extern.

Budgeten är ca 8.000:- om jag skulle verkligen satsa..

Senast redigerat 2016-08-02 16:11

Ingen RAID ersätter backup. Alltid säkrare med flera fysiska diskar ej i RAID.
Använder Final Cut Pro eller Final Cut Pro X?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-02 17:45

Mitt förslag är att försöka få filmer på en vanlig snurrdisk och resten (arbetsfiler - proxy&cache) på snabb intern SSD.

Allt behöver ju inte ligga på snabba diskar, endast det du jobbar med just nu har nytta av snabba diskar.

https://larryjordan.com/articles/fcpx-when-to...
https://support.apple.com/kb/PH12702?locale=s...

Ursprungligen av homesick:

Hej!
Jag skulle uppskatta lite tankar kring detta:

Jobbar ganska mycket i FinalCut Pro och oftast så redigerar jag med originalfiler och cache samt rendered files på en Toshiba extern HD på 1TB, USB 3.0, misstänker att den är på 5400 rpm. En ganska billig HD som har tuffat på ett bra tag.
Denna HD har även delvis (50%) varit en lagringsenhet till färdiga filmer och jag har använt programmet Chrono Sync till att automatisera backups mellan Toshiban och en gammal WD USB 2.0 extern HD. Alltid säker backuplösning som man kan programmera i förväg på många olika sätt.

Vill uppgradera den externa framöver och tänker Thunderbolt2, hittade en LaCie som fick fina recensioner:
LaCie d2 Professional Thunderbolt 2 3TB

När jag tänker på backup av det jag kommer att köra på LaCie HDn så behöver jag inte mer än en lika stor annan extern, det finns massor med billiga alternativ. Jag gillar dock G-tech diskar...
Thunderbolt version 1 är OK och det finns en prisvärd G-Tech på 3TB:
G-Technology 3 TB G-Drive extern hårddisk – Thunderbolt och USB 3.0

Detta skulle kosta ca 5.300:- sammanlagt vilket väcker tankar på ev. RAID lösning men trots fördelarna med hastigheten och om jag kunde köra i RAID5 även någon form av backup, så är det inte någon riktig backup möjlig, måste ändå köpa en ny extern.

Budgeten är ca 8.000:- om jag skulle verkligen satsa..

Du bör ha två hårddiskar "stripade" i RAID 0 för att få en hög genomströmning, det är inte Thunderbolt gränssnittet som begränsar hastigheten!
Din backup behöver inte vara så snabb, det räcker med en enkel hårddisk i ett USB3- kabinett.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-04 01:02
Ursprungligen av reboot81:

Mitt förslag är att försöka få filmer på en vanlig snurrdisk och resten (arbetsfiler - proxy&cache) på snabb intern SSD.

Allt behöver ju inte ligga på snabba diskar, endast det du jobbar med just nu har nytta av snabba diskar.

https://larryjordan.com/articles/fcpx-when-to...
https://support.apple.com/kb/PH12702?locale=s...

Tack för länkarna, Larry Jordan har jag sett många videos med, dock inte just denna.
Bra artikel på Apples hemsida också.

Om jag förstod rätt så ska jag skapa Biblioteket (Library) i FCP X på den externa och importera originalfiler där och sedan köra allt annat på den interna. Har iofs testat tidigare att köra allt från datorn och visst funkade det med min hyfsat snabba MBP, men det var med en kamera + extern audio. Det lär bli senare en del material filmat med två kameror och multicam editing vilket fördröjer bearbetning/rendering..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-04 01:03
Ursprungligen av Saffran:

Du bör ha två hårddiskar "stripade" i RAID 0 för att få en hög genomströmning, det är inte Thunderbolt gränssnittet som begränsar hastigheten!
Din backup behöver inte vara så snabb, det räcker med en enkel hårddisk i ett USB3- kabinett.

Är det då någon NAS man ska ha?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-04 01:04
Ursprungligen av hummel:

Ingen RAID ersätter backup. Alltid säkrare med flera fysiska diskar ej i RAID.
Använder Final Cut Pro eller Final Cut Pro X?

Kör med Final Cut Pro X senaste.

Ursprungligen av homesick:

Är det då någon NAS man ska ha?

LaCie 2big Thunderbolt kan vara en bra lösning för dig med två stripade hårddiskar.

Ursprungligen av homesick:

Är det då någon NAS man ska ha?

En NAS är ju aldrig fel, men beror lite på hur snabbt ditt nätverk är. Lite overkill måhända om det bara gäller långtidsbackup, men praktiskt om du skall dela till andra datorer hemma och borta, spela upp på tv:n osv.

Om nätverket är för segt (att langa högvis med gigabyte över wifi är ju inte sådär jättesnabbt alla gånger) får du köra NASen direktkopplad istället. En s.k. DAS.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-04 15:22
Ursprungligen av johan_tanying:

En NAS är ju aldrig fel, men beror lite på hur snabbt ditt nätverk är. Lite overkill måhända om det bara gäller långtidsbackup, men praktiskt om du skall dela till andra datorer hemma och borta, spela upp på tv:n osv.

Om nätverket är för segt (att langa högvis med gigabyte över wifi är ju inte sådär jättesnabbt alla gånger) får du köra NASen direktkopplad istället. En s.k. DAS.

Tack Johan. Visst är det DAS jag tänkte på eftersom enheten skulle vara på mitt skrivbord.. Har redan en NAS som jag är nöjd... så där med. Köpte en WD MyBook Live Duo (2X3TB) och konfigurerade den i Raid1, men det är bara ibland man kan verkligen streama från den utan att det laggar. Den är kopplad till routern från ComHem (deras senaste) och lagrar en massa filmer och annat som ska sparas, Raid 1 för att vara på säkra sidan, men jag är medveten att det stryper på streamingen när det väl är dags.

Ursprungligen av Saffran:

LaCie 2big Thunderbolt kan vara en bra lösning för dig med två stripade hårddiskar.

Tack Saffran.
LaCie 2big är säkert grym, kostnaden enligt Prisjakt är 4.900-5.500kr. , Apple Store 788kr. dyrare än t.ex. Dustin, as usual.

Fick syn även på WD My Passport Pro med Thunderbolt 1 och två diskar som kan vara en lösning. Tänker här på mina 3 äldre WD Passport som har tuffat på i evigheter, aldrig några problem med WD.
Den kan enligt recensioner vara högljud ibland, och det finns lite olika fördelar och nackdelar.

En aspekt som kan bli stor är mobiliteten, jag reser mycket och har en massa dötid på flygplatser, hotell osv. och då funkar inte LaCie-alternativet.

Nu måste jag ta mig en riktig funderare:

  • LaCie /Thunderbolt 2, mer robust, två 7200 rpm diskar, säkert snabbare

  • My Passport Pro / Thunderbolt 1, två 5400 rpm diskar, smidigare men säkert långsammare, dock betydligt billigare

Kanske räcker WD ändå, inte för att jag är snål utan tänker på resor..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-04 18:48

Annars kan detta vara en dellösning, en Thunderbolt hårdisk docka för två hårddiskar.
https://eshop.macsales.com/item/OWC/TB2U3DKR2...
http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_...

Ena facket en klassisk, 4-6 GB hårddisk för FCPX Library Media och en SSD för cache.
Om du kör med MacBook Pro har du en väldigt portabel lösning med ok prestanda.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-09 17:42

Tack alla för era inlägg och förslag, kul läsning och man lär sig alltid något nytt i vårt forum
Jag har till slut bestämt mig för WD My Passport Pro p.g.a. storleken/portabiliteten, prestandan, priset. Det enda jag inte gillar är några recensioner där det påpekas att den kan stundvis bli lite högljud och att det är Thunderbolt 1 och inte TB2 (som i LaCie 2big).

Budgeten krympte också lite under tiden och My Passport Pro (2X2GB) plus en backup extern HD med USB3.0/4GB skulle kosta ca 4.200, en hel tusenlapp mindre än bara själva LaCie 2big...

Tack tack!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-05-08 00:00

Uppdatering, jag köpte till slut en WD My Passport Pro med Thunderbolt (Raid0) och en Seagate extern USB3.
Får dock inte riktigt rätt på Final Cut Pro X och alla filer så jag skapar nu en ny tråd i det ämnet. Tack för hjälpen och förslagen i denna tråd.
Den nya är här: http://www.99mac.se/forum/p/2310847

1
Bevaka tråden