Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja med fotografering - tips på utrustning

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är en bild på Mästerverket... (Sand från stranden igår)

Ursprungligen av Sixten:

Här är en bild på Mästerverket... (Sand från stranden igår)

Skaffa ett automatiskt objektivlock så ska du se att den blir ännu roligare!

https://www.youtube.com/watch?v=sTsqxmQHUOk

Denna visar motsvarigheten för ett Panasonichus vilket var allt jag kunde hitta så här i brådrasket, men principen är den samma. Jag använde ett autolock till min EX-1:a i åratal innan jag till slut hade sönder den - vilket krävde två hårda studsar ner från en tio meter hög klippa och ett plask rakt ner i sjön, där det tog nån timme att fiska upp den. Jag är fortfarande ledsen för det emellanåt.

Hitta kamera

Ursprungligen av Dalle:

Ok, detta är egentligen en bildtråd.
Men jag slänger in en fråga till er som har foto som hobby. Jag funderar på att köpa en systemkamera och försöka lära mig grunderna i fotografering. Tidigare har jag bara haft en "Point and shoot" men vill nu satsa på något som jag kan växa och utvecklas med. Jag har kikat på kompakta systemkameror som Olympus OM-D E-M10, Sony Alpha 6000 mfl. Men ju mer jag tittar och läser så funderar jag på om det kanske inte är bäst att satsa på en riktig "Full-size" systemkamera istället? Budgeten är aningen begränsad med max 7000:- för kamera samt objektiv. Tänkte börja med ett 18-50-objektiv eller motsvarande och sedan uppgradera efter hand.

Någon här som har förslag och tips på vad jag bör tänka på?

Jag kör med Nikon systemkamera själv och jag är väldigt nöjd med den.
Här är en bra sajt, med bra jämförelser på de olika produkterna. Kunnig personal. De har det mesta av det bästa. Handlat från dem under många år.
https://www.cyberphoto.se/

  • Medlem
  • 2016-08-08 23:46

En kort fråga bara. Nikon har ingen batterispar-funktion i sina kameror? Jag hade en i min tidigare Sony A5100. Den stängde ner LCD-skärmen efter en tid för att spara på batteriet.
Har letat runt i menyerna i min Nikon samt googlat utan att hitta något. Finns det en liknande funktion även hos Nikon, eller är det bara att låta kameran vara påslagen mellan plåtningarna?

Ursprungligen av Dalle:

En kort fråga bara. Nikon har ingen batterispar-funktion i sina kameror? Jag hade en i min tidigare Sony A5100. Den stängde ner LCD-skärmen efter en tid för att spara på batteriet.
Har letat runt i menyerna i min Nikon samt googlat utan att hitta något. Finns det en liknande funktion även hos Nikon, eller är det bara att låta kameran vara påslagen mellan plåtningarna?

Från den "tekniska" manualen:

  • Medlem
  • 2016-08-09 08:47

@CekariYH Tackar!

Bevaka tråden