Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coin—ersätt alla dina kredit- och medlemskort med ett enda kort.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Coin är en ny produkt som lanseras till sommaren 2014. Jag har nyligen fått upp ögonen för det och förbeställt mitt kort. Det ser inte ut att ha nämnts här, men jag är säker på att en och annan vill ha det lika gärna som jag.

Det är ett "kreditkort" som kan byta identitet på ägarens kommando: mastercard, visa, amex, ICA kundkort, Dormy, tankkort... Men hjälp av en kortläsare som kopplas till din iPhone med tillhörande app, så kan du läsa in alla dina magnetkort. Sen växlar du mellan dem på ditt Coin med en lagom enkel knapptryckning. Det finns en del nytänkande säkerhetsfunktioner. Bland begränsningarna så bör det nämnas att chip-funktionerna på dagens kreditkort i dagsläget är fokuserade på USA och inte fungerar i Europa. Det skall dock komma på sikt.

Det bästa är att titta på den korta videon på onlycoin och sen läsa deras FAQ. Efter det kan vi diskutera fördelar och eventuella nackdelar här.

Ett Coin kostar $100, men nu under förregistreringen så kommer man undan med $50+5.

Senast redigerat 2016-08-13 00:06

Jag har sett det tidigare men inte här. Problemet är just att just att den inte fungerar här och är fokuserat på magnetremsor men annars så vore det smidigt.

Jag swipar fortfarande en hel del… eller skulle kunna swipa där jag ibland använder chip.

Chip är helt klart önskvärt, men det känns som nyttan av att kunna läsa in alla möjliga kort (som IKEA family som jag aldrig har med mig..) med råge uppväger denna nackdel.

Man får gå in i det med öppna ögon skulle jag vilja säga..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-27 21:03

Jag tycker detta låter väldigt intressant men jag väntar lite tills de verkligen har släppts, om det nu blir till sommaren.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

som IKEA family som jag aldrig har med mig..

Jag har aldrig det med mig heller. Dock har jag läst in kortuppgifterna i iOS Passbook. Fungerar utmärkt i restaurangen men tyvärr inte i deras varukassor, av någon outgrundlig anledning. Dock, gissa om kassörskorna i restaurangen blir förvånade när man drar fram luren med ett virtuellt IKEA Family-kort i och ber dem scanna det

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-27 21:53

Till diverse klubbkort och sådant kommer det säkert fungera, även om det redan idag finns smidigare lösning.

Till betal/kreditkort kommer det aldrig fungera och EMV kommer aldrig komma, av många anledningar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-27 22:56

Smart idé i sig, men inte något som kommer att slå på 2010-talet. Pessimisten i mig ser flera orsaker till detta; chip är på intågande, ett svart kort med display kommer få folk att tänka på en bakvänd skimmingmaskin, 100USD är på tok för dyrt för något som vilken smartphone som helst kan lösa gratis. Dessutom tycker jag inte det verkar säkert nog. Ge servitrisen hela plånboken? (visserligen upp till 7,5m proximitylock).

Jag äger en smartphone för att slippa äga och släpa på kompaktkamera, gps, mp3spelare, kalender och klocka. ”Less is more” – inte fler prylar tack!

Sett den med, lite synd att det är så få platser den kommer fungera på!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag swipar fortfarande en hel del… eller skulle kunna swipa där jag ibland använder chip.

Chip är helt klart önskvärt, men det känns som nyttan av att kunna läsa in alla möjliga kort (som IKEA family som jag aldrig har med mig..) med råge uppväger denna nackdel.

Man får gå in i det med öppna ögon skulle jag vilja säga..

Jag beställde också ett för ett tag sedan just av samma anledning, att bli av med alla bonuskort etc i plånboken.

De flesta bonuskort vi har i familjen är kopplade till körkortet så det är inte många kort man måste ha med sig längre.
För övrigt inte jättejobbigt att plocka med sig de få kort som fortfarande behövs den dagen man måste till Ikea exempelvis.
Blev negativt här. Bra idé men kanske för sent?

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-01-29 19:10

Det finns en app som heter Skipp, tar ett ett gäng kort, bl a Ikea och det fungerar även i deras kassa.

Vad säger avtalen man ingår med alla butiker och deras rabattkort
är det ens tillåtet att kopiera det som man i detta fall gör ?

Ursprungligen av disktant:

Vad säger avtalen man ingår med alla butiker och deras rabattkort
är det ens tillåtet att kopiera det som man i detta fall gör ?

Inte meningen att låta hård och jag är ingen uppviglare, men:

vem bryr sig?

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-01-30 21:02

När det gäller Skipp finns det nog avtal men hur Coin har tänkt sig kan man undra om man vill.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inte meningen att låta hård och jag är ingen uppviglare, men:

vem bryr sig?

Inte jag i alla fall, men frågan är om butikerna accepterar detta kort

Jag förstår helt klart poängen med detta kort men genomförandet lämnar en del att önska. Iaf här i Sverige där man enbart i undantagsfall får dra sitt kort. Sedan är nog frågan om inte man ska lämna företag som kräver medlemskap i form av plastkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-30 23:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inte meningen att låta hård och jag är ingen uppviglare, men:

vem bryr sig?

Butiken?

Visst vore det skönt att ha det samlat, MEN Coin tar ju en rejäl slant. Plånboken blir ‘dubbelt’ lättad.

Ursprungligen av kenta777:

De flesta bonuskort vi har i familjen är kopplade till körkortet så det är inte många kort man måste ha med sig längre.
För övrigt inte jättejobbigt att plocka med sig de få kort som fortfarande behövs den dagen man måste till Ikea exempelvis.
Blev negativt här. Bra idé men kanske för sent?

Jag lyckas tydligen rätt ofta åka till Ikea lite spontant så där och då blir ofta kortet kvar hemma. Det är lite för fullt i min lilla plånbok som bara rymmer kort för att allt ska gå ner. Men jag säger inte att Coin blir någon framgång nödvändigtvis. Är bara sugen på att prova

  • Medlem
  • 2016-08-12 23:56
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag lyckas tydligen rätt ofta åka till Ikea lite spontant så där och då blir ofta kortet kvar hemma. Det är lite för fullt i min lilla plånbok som bara rymmer kort för att allt ska gå ner. Men jag säger inte att Coin blir någon framgång nödvändigtvis. Är bara sugen på att prova

Vad tycker du om produkten 2,5 år senare :)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-13 00:02
Ursprungligen av Tius:

Vad tycker du om produkten 2,5 år senare :)?

Ikeas kort går fint att få fram i deras app.

  • Medlem
  • 2016-08-13 00:13

Jag orkar inte med alla kundkort
Har ett main kreditkort med 1% Cash back, det får räcka
Kör just nu med secrid plånbok

Annars smidigt att slippa en massa kort

Ursprungligen av Tius:

Vad tycker du om produkten 2,5 år senare :)?

Avbeställde faktiskt mitt Coin. Det försenades så pass att Apple Pay och annat dök upp och kändes mer relevant. Nu väntar jag på det istället

1
Bevaka tråden