Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Istället för barn – så mycket hade du tjänat på Apple-aktier

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Att skaffa barn är som de flesta kan tänka sig inte billigt och med hjälp av en ny sajt känns det troligen ännu dyrare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-08-16 21:40
Citat:

Uträkningen är dock inte helt realistisk om det inte redan är uppenbart, det ser ut som sajten räknar med att du investerat hela beloppet på en gång och inte lite grann över tid som är fallet med utläggen man gör för sina barn.

Står ju klart och tydligt att de räknar med aktieköp varje månad?

Ursprungligen av Json_81:

Står ju klart och tydligt att de räknar med aktieköp varje månad?

Du har helt rätt, letade uppenbarligen som en kratta själv. Tack för rättelsen!

  • Medlem
  • 2016-08-17 09:28

Mina underbara tre barn är värda varje krona, såväl utlagd som "förlorad" sådan. ♥

Ursprungligen av alix:

Mina underbara tre barn är värda varje krona, såväl utlagd som "förlorad" sådan. ♥

Jag hoppas verkligen att alla föräldrar känner som du (åtminstone nästan hela tiden ) och tar den här sajten med den rätta glimten i ögat.

  • Medlem
  • 2016-08-17 16:02

När samhället räknar att ett barn kostar föräldrar ca 1 miljon kronor till 18 åra dagen så räknar de med inkomst bortfallet vid föräldraledighet och VAB

  • Avstängd
  • 2016-08-17 16:13
Ursprungligen av PaO:

När samhället räknar att ett barn kostar föräldrar ca 1 miljon kronor till 18 åra dagen så räknar de med inkomst bortfallet vid föräldraledighet och VAB

Nej dom räknar med flera saker.

Citat:

Swedbank gör med jämna mellanrum beräkningar om vad det kostar att ha barn. De tittar bland annat på utrustning, löpande kostnader och inkomstbortfall.

Enligt årets beräkningar blir den sammanlagda kostnaden för ett barn fram till 18-årsdagen 1,4 miljoner kronor. Barnen är dyrast det första året då de med all utrustning och med föräldrarnas inkomstbortfall inräknat beräknas kosta 110.600 kronor.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det...

  • Medlem
  • 2016-08-17 19:13
Ursprungligen av Hffre:

Nej dom räknar med flera saker.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det...

Helt klart att man gör
Jag förtydligar
Man räknar även med inkomstbortfall

  • Avstängd
  • 2016-08-17 19:29
Ursprungligen av PaO:

Helt klart att man gör
Jag förtydligar
Man räknar även med inkomstbortfall

Så klart man gör men du skrev något helt annat och för att folk inte skulle missförstå Googlade jag och postade rätt information.

  • Medlem
  • 2016-08-17 19:49
Ursprungligen av Hffre:

Så klart man gör men du skrev något helt annat och för att folk inte skulle missförstå Googlade jag och postade rätt information.

Lysande

  • Medlem
  • 2016-08-17 21:12

Är Swedbank ekvivalent med "samhället"?

  • Avstängd
  • 2016-08-17 21:20
Ursprungligen av alix:

Är Swedbank ekvivalent med "samhället"?

Det får du fråga @PaO vad han menade. Jag Googlade bara efter en trovärdigare källa än han

  • Medlem
  • 2016-08-17 21:26
Ursprungligen av alix:

Är Swedbank ekvivalent med "samhället"?

Jag kan inte hjälpa vad andra googlar fram

Om man säger så här
Om statistika centralbyrån räknar på kostnaden för barn så tar de med inkomstbortfall

  • Avstängd
  • 2016-08-17 21:29
Ursprungligen av PaO:

Jag kan inte hjälpa vad andra googlar fram

Om man säger så här
Om statistika centralbyrån räknar på kostnaden för barn så tar de med inkomstbortfall

Varför postar du inte trovärdiga källor istället för att bubbla ur dig en massa påståenden?
Inte första gången du gör det och hävdar att det är fakta/sanning.

  • Medlem
  • 2016-08-17 21:35
Ursprungligen av Hffre:

Varför postar du inte trovärdiga källor istället för att bubbla ur dig en massa påståenden?
Inte första gången du gör det och hävdar att det är fakta/sanning.

Känns det jobbigt?
Vad var exakt fel med mitt påstående som gjorde att orkar skriva inlägg efter inlägg?

  • Avstängd
  • 2016-08-17 21:38
Ursprungligen av PaO:

Känns det jobbigt?
Vad var exakt fel med mitt påstående som gjorde att orkar skriva inlägg efter inlägg?

Snarare att du tycker det är jobbigt när du blir rättad
Inget att tjafsa om så släppt det och gå vidare.

  • Medlem
  • 2016-08-17 21:42
Ursprungligen av Hffre:

Snarare att du tycker det är jobbigt när du blir rättad
Inget att tjafsa om så släppt det och gå vidare.

Jag har redan släppt det skall nu köpa SD kort till min kommande Note 7

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-08-18 06:15

Värre är att de räknar in dyrare boende och bil.
Jag hade förmodligen haft dyrare boende utan barn och mina bilval har aldrig påverkats.
Nu har jag förstås bara ett barn, har man fler än två känns de faktorerna mer relevanta, men fortfarande långt ifrån säkert.

  • Avstängd
  • 2016-08-18 14:19
Ursprungligen av Json_81:

Värre är att de räknar in dyrare boende och bil.
Jag hade förmodligen haft dyrare boende utan barn och mina bilval har aldrig påverkats.
Nu har jag förstås bara ett barn, har man fler än två känns de faktorerna mer relevanta, men fortfarande långt ifrån säkert.

Det beror helt på vilket boende man hade innan man skaffade barn.
Vi hade en hyffsat stor tvåa och efter barnet kom bytte vi till en 3:a som är ombyggd till en 4:a
Och jag tror att dom flesta uppgraderar boendet så nog måste det räknas in.

Det fina är att dom som frivilligt och aktivt skippar den starkaste bilogiska drivkraften fortplantning - alltså "anledningen" till att vi finns - för att istället satsa på Mammon - således inte sprider sin skadade genetik vida in i framtiden. Det sjuka beteendet utrotas helt med tiden av evolutionen. Några få vrickade individer kommer nog alltid att finnas - tillfälliga mutationer - men beteendet har inte en chans att bli en betydande del av Homo Sapiens. Ordet "kontraproduktiv" får härmed en klockren dimension.

  • Avstängd
  • 2016-08-18 15:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Det fina är att dom som frivilligt och aktivt skippar den starkaste bilogiska drivkraften fortplantning - alltså "anledningen" till att vi finns - för att istället satsa på Mammon - således inte sprider sin skadade genetik vida in i framtiden. Det sjuka beteendet utrotas helt med tiden av evolutionen. Några få vrickade individer kommer nog alltid att finnas - tillfälliga mutationer - men beteendet har inte en chans att bli en betydande del av Homo Sapiens. Ordet "kontraproduktiv" får härmed en klockren dimension.

Att satsa på mammon är alltså en genetisk defekt?

Ja, om man satsar på Mammon före fortplantning - eller satsar på Mammon före att äta och dricka - eller satsar på Mammon före att ta hand om sina sårskador - eller satsar på Mammon före att ta skydd vid omedelbar livsfara - etc etc etc - så är det definitivt en genetisk defekt. Faktum är att man inte kan vara mera defekt än så - man är inte Fit For Life så att säga.

Ursprungligen av Hffre:

Att satsa på mammon är alltså en genetisk defekt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-18 19:18

Mitt barn är nästa Steve Jobs.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-08-19 10:02
Ursprungligen av Hffre:

Det beror helt på vilket boende man hade innan man skaffade barn.
Vi hade en hyffsat stor tvåa och efter barnet kom bytte vi till en 3:a som är ombyggd till en 4:a
Och jag tror att dom flesta uppgraderar boendet så nog måste det räknas in.

Nej, det beror snarare mer på privatekonomin och om man har fått för sig att man måste bo centralt i storstad.
Jag hade aldrig bott i en tvåa i dagsläget oavsett. Förmodligen hade jag bott i en villa även utan barn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-19 17:37
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, om man satsar på Mammon före fortplantning - eller satsar på Mammon före att äta och dricka - eller satsar på Mammon före att ta hand om sina sårskador - eller satsar på Mammon före att ta skydd vid omedelbar livsfara - etc etc etc - så är det definitivt en genetisk defekt. Faktum är att man inte kan vara mera defekt än så - man är inte Fit For Life så att säga.

Ska man vara ännu mer drastisk så är väl hela vårt samhälle resultatet av en gendefekt då
Allt från våra städer (vi bryr oss mindre om varandra än när vi bodde på landet) till vårt utnyttjande av Jordens resurser, som riskerar att ta slut.
Jag är övertygad om att Människan är en parentes i Jordens/Universums historia. Vi kommer att utrota oss själva i sinom tid.

1
Bevaka tråden