Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya Mac-datorer i oktober

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny modell av Macbook Pro kommer i oktober, och får sällskap av en uppdaterad Macbook Air samt en ny 5K-bildskärm.

Läs hela artikeln här

I ingressen: "kommer i oktober"
Längre ner i artikeln: "kan komma i oktober".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I ingressen: "kommer i oktober"
Längre ner i artikeln: "kan komma i oktober".

Därav skriver vi "Rykte" klart och tydligt i rubriken

Och sen hoppas vi på en uppdaterad Mac Pro, kanske med helt ny design till och med.

Ursprungligen av gabbeman:

Och sen hoppas vi på en uppdaterad Mac Pro, kanske med helt ny design till och med.

Det vore någonting! Och framförallt regelbundna uppdateringar av denna "toppmaskin". Varje år, även om det bara är med senaste processorerna och grafikkorten.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-08-30 11:36

Det skulle överlag vara trevligt om Apple kunde återgå till att satsa mer på Pro-segmentet än vad de gjort de senaste åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-30 19:39
Ursprungligen av ekloev:

Det skulle överlag vara trevligt om Apple kunde återgå till att satsa mer på Pro-segmentet än vad de gjort de senaste åren.

Helt klart så kan man tycka men Apple har många järn i elden nuförtiden allt från datorer/plattor till klockor-mjukvara för fler plattformer jämfört med tidigare, samtidigt är prestandan på senaste tex. iMacen mer än behövligt för flesta halv professionella arbeten inom musik och video.
Sen har vi ju fullblods "proffsen" som behöver lägga på 150 ljudspår samtidigt att jobba med men det segmentet har krympt senaste 10 åren kan jag tänka mig i och med iMacens och kraftigare bärbara MacBooks pros utveckling mm...
Skulle vara intressant att veta hur stor del av Apples försäljning/vinstmarginal som kommer från Pro segmentet senaste åren ? Någon som vet jag är dåligt uppdaterad på den biten.

  • Avstängd
  • 2016-08-30 20:54

Finns för lite pengar att tjäna inom Pro sektionen så ni som hoppas på årliga uppdateringar hoppas i onödan.
Apple har insett att pengarna finns hos oss vanliga användare eftersom det innebär större volymer.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-08-30 21:52
Ursprungligen av cubeis:

Helt klart så kan man tycka men Apple har många järn i elden nuförtiden allt från datorer/plattor till klockor-mjukvara för fler plattformer jämfört med tidigare, samtidigt är prestandan på senaste tex. iMacen mer än behövligt för flesta halv professionella arbeten inom musik och video.
Sen har vi ju fullblods "proffsen" som behöver lägga på 150 ljudspår samtidigt att jobba med men det segmentet har krympt senaste 10 åren kan jag tänka mig i och med iMacens och kraftigare bärbara MacBooks pros utveckling mm...
Skulle vara intressant att veta hur stor del av Apples försäljning/vinstmarginal som kommer från Pro segmentet senaste åren ? Någon som vet jag är dåligt uppdaterad på den biten.

Jag har inga konkreta siffror på hur stort Pro-segmentet varit för Apple de senaste åren, men helt klart är det så att de tjänar sina stora pengar på den allmänna konsumenten snarare än proffsanvändarna. Och det har ju speglat sig i hur lite de satsat på just proffssegmentet. Men satsningar på detta segment handlar ju om mer än bara hur snabb hårdvaran är, gedigna uppdateringar av proffsmjukvaran är minst lika viktig. Apple uppdaterar inte sina proffsmjukvaror särskilt ofta, lägger ner andra och introducerar inga nya. Det är tråkigt att proffsanvändare som uppskattar Apples plattformar inte kan använda dessa för att rätt verktyg helt enkelt saknas eller är betydligt sämre än motsvarigheterna på PC-sidan. Så rent affärsmässigt är det definitivt logiskt att Apple satsar helhjärtat på konsumenter, men de riskerar att tappa de användare som inte kan använda Macar i jobbet och går gradvis över till PC-plattformen som ett resultat av detta. Det är främst på mjukvarusidan jag hoppas att Apple åtminstone kan öka satsningen på proffsen jämfört med den nästintill icke-existerande satsningen idag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-08-30 21:56
Ursprungligen av Hffre:

Finns för lite pengar att tjäna inom Pro sektionen så ni som hoppas på årliga uppdateringar hoppas i onödan.
Apple har insett att pengarna finns hos oss vanliga användare eftersom det innebär större volymer.

Visst är det så, men jag kan ändå hoppas på att Apple kan satsa på att uppdatera hårdvara och mjukvara för proffsen lite oftare än vad de gör just nu, för det händer inte så mycket på proffsmarknaden från Apples håll. Ett stort företag med så stora vinster skulle kunna göra en sådan satsning utan att aktieägarna skulle bli allt för arga, och det skulle återställa förtroende för Apple hos proffsanvändare som är frustrerade just nu. Det är inte så sannolikt med en sådan satsning, men man kan alltid hoppas.

Varför ny design? Kan det bli coolare? Designen är ju fantastisk. Dessutom: Det är ju ingen folklig gizmo det handlar om...ingen konsument-ötribut som kräver "ny" design då och då för att "synas" i det allmänna flödet av konsumentprodukter...ingen grej allmänheten vill ha och stajla med direkt. Det är ett proffsverktyg för - jämförelsevis - väldigt få männskor...yrkesarbetare. Min står dessutom i ett rack (ett snyggt rack - ljudisolerat, pansarglasdörr, svart, interent fläktsystem).
Blir det ny design på denna raritet - som man nästan aldrig ser någonstans över huvud taget - så beror det nog på tillverkningstekniska saker.
Jag är nöjd bara den upphottas med jämna mellanrum. Den ser redan ut som framtiden - som kanske andra PC-tillverkare kommer till om 50 år - så ny design är inget jag stressar över.

Ursprungligen av gabbeman:

Och sen hoppas vi på en uppdaterad Mac Pro, kanske med helt ny design till och med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-31 08:36

Det är en ganska märklig tid att uppdatera datorerna. I våras fanns Skylake / 10-series. Polaris finns också även om den inte riktigt imponerar lika mycket som 10-series... I vinter kommer Zen / Kirbylake / Vega. Nu känns det lite mitt-i-mellan med tanke på hur sällan Apple uppdaterar sina datorer. Förvisso vore Skylake + 10-series + TB3 across the board ganska amazing.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-31 08:42

Vad gäller iMac och MacPro har senaste eller senare revisioner haft hårdvaruproblem. Överhettning, screen retention issues, throttling problem... Spontant skulle MacPro-form-faktorn make more sense med en maxad i7, mer lest har diskuterats förr. Uppgraderingar mer löpande kommer inte hända även om det vore grymt.

2014 - Release
2015 - Ny GPU
2016 - Ny GPU, CPU, Thunderbolt 3

...men inget av ovan har hänt. Däremot om man ser framför allt på vad nVidia gör med deras 10-series finns hopp för Apples mål att slimma sina burkar men behålla hyfsad prestanda. Uppdateringstakten är dock ohyggligt seg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-31 11:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller iMac och MacPro har senaste eller senare revisioner haft hårdvaruproblem. Överhettning, screen retention issues, throttling problem... Spontant skulle MacPro-form-faktorn make more sense med en maxad i7, mer lest har diskuterats förr. Uppgraderingar mer löpande kommer inte hända även om det vore grymt.

2014 - Release
2015 - Ny GPU
2016 - Ny GPU, CPU, Thunderbolt 3

...men inget av ovan har hänt. Däremot om man ser framför allt på vad nVidia gör med deras 10-series finns hopp för Apples mål att slimma sina burkar men behålla hyfsad prestanda. Uppdateringstakten är dock ohyggligt seg.

Okey kanske Apple blivit mer försiktiga efter alla överhettningar, screen issuset mm, extra restriktiva för att släppa ut ny hårdvara för snabbt i sina maskiner utan istället trippel testar allt under längre tidsperioder internt. Är det därför uppdateringstakten är så seg på den egna hårdvaran, kan det vara så enkelt

Senast redigerat 2016-08-31 12:41
Ursprungligen av cubeis:

Okey kanske Apple blivit mer försiktiga efter alla överhettningar, screen issuset mm, extra restriktiva för att släppa ut nya hårdvara för snabbt i sina maskiner utan istället trippel testar allt under längre tidsperioder internt. Är det därför upptdateringstakten är så seg på den egna hårdvaran, kan det vara så enkelt

Förvisso kanske sant, men hur länge kan man testa den nya designen på Mac Pro som jag hoppas lanseras snart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-31 13:34
Ursprungligen av cubeis:

Okey kanske Apple blivit mer försiktiga efter alla överhettningar, screen issuset mm, extra restriktiva för att släppa ut ny hårdvara för snabbt i sina maskiner utan istället trippel testar allt under längre tidsperioder internt. Är det därför uppdateringstakten är så seg på den egna hårdvaran, kan det vara så enkelt

Hade det varit Apples avsikt hade man nog reviderat iMac som sett lika dan ut och haft snarlika problem sedan åtminstone 2012. Men visst kanske ovan är en anledning. Sedan är ofta Apple mycket för selling-points. Man vill ofta inte släppa en maskin med 15-20% bättre prestanda utan de väntar hellre en generation och kan slänga ur sig "upp till 50% snabbare!!!". Detta är förståeligt men just nu ligger i stort sätt alla deras datorer 1-2-3 generationer efter på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-31 14:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Hade det varit Apples avsikt hade man nog reviderat iMac som sett lika dan ut och haft snarlika problem sedan åtminstone 2012. Men visst kanske ovan är en anledning. Sedan är ofta Apple mycket för selling-points. Man vill ofta inte släppa en maskin med 15-20% bättre prestanda utan de väntar hellre en generation och kan slänga ur sig "upp till 50% snabbare!!!". Detta är förståeligt men just nu ligger i stort sätt alla deras datorer 1-2-3 generationer efter på ett eller annat sätt.

Apple får nog släppa sitt selling-points tänkande snabbt då om det fortfarande skulle vara så för att inte börja tappa marknadsandelar.
När det gäller processorer har ju intel så smått gått i taket när det kommer till råprestanda så där finns inte mycket att hämta förutom batteri och strömsnålare alternativ. Apple betalar nog inte ut pengar i onödan där för enbart ett nytt namn på processorn.

Grafikkorten blir ju snabbare med boost på minst 50 % men behöver också kylas snabbt och effektivt mm, men i Apples slimmade stort sett fläktlösa design iMac, MBP 15 retina mm så måste ju stor eftertanke finnas på plats från Apples sida eftersom tydligen värme problem föreligger. Apple har nog blivit lite brända om det nu föreligger värme och screen issues i den omfattningen som du nämnde i ditt tidigare inlägg. Logiskt tänker man nog till en extra gång för att undvika mer "badwill" i iMac / samtPro segmentet som lätt kan spillas över till andra produkt segment.

Varför skulle dom annars vänta upp till 3 generationer innan uppgraderad produkt release ? Det enda jag kan tänka mig att försäljning inte har dalat på iMacarna så varför då lägga pengar på nytt innehåll när det gamla fortfarande säljer hyfsat okey.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-31 14:44

Kan det vara så att Apple kommer vara tidigt ute, i alla fall på air-sidan?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.664333/intel...

Man undrar om t.ex. Macoteket har inne nya MacBook Pro (som jag förväntar mig komma i oktober) och kan leverera INNAN november är slut...undrar...absolut senast levererad första veckan i december...budgetår gör mig ibland vansinnig...jag har ALLTID otur med tajmingen produkttillgång/budgetår...en assynkronitet jag levt med i 20 år nu...kan inte heller längre trixa med fakturor (man begär fakturan direkt även om produkten kommer senare)...det är numera absolut förbjudet där jag jobbar...håller tummarna...jag är dock 90% säker på att ingen svensk återförsäljare (som dealar med svenska företag och FAKTUROR) kan leverera denna nya MBP detta år...inte i verkligheten som den kommer att utspela sig...möjligtvis några ex. veckan innan julafton...

1
Bevaka tråden