Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Familjekalender

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns någon form av kalender som inte är plattformsberoende där alla kan skriva in aktiviteter mm gällande barnen dvs att ens privata aktiviteter ska inte framgå i kalendern. (gäller flera familjer med gemensamma barn).

Kalendrar är väl inte "plattformsberoende"? Man kan väl skapa en delad kalender i iClod och dela ut den till vilka "plattformar" som helst? Jag delar kalendrar med både Mac och Win-användare och även Linux är nog inga problem. Idag är kalenderstandarden transparent vad jag förstår och lika lite som "plattformen" har någon betydelse för webben så har den det för kalendrar. Eller?

Tack för tipset! Det verkar som var och en som ska kunna se kalender måste skapa en ny e-post adress för att komma åt kalendern? om jag förstår rätt?

Ursprungligen av calinou:

...måste skapa en ny e-post adress...

Nej, men man måste skapa ett Google-konto.

De föreslår att man knyter kontot till en ny epostadress hos Google (gmail). Men om man vill så går det också bra att använda en annan epostadress som man redan har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, men man måste skapa ett Google-konto.

De föreslår att man knyter kontot till en ny epostadress hos Google (gmail). Men om man vill så går det också bra att använda en annan epostadress som man redan har.

Men om dom flesta redan har ett google konto? Är det mer lämpligt i et fallet att alla berörda skapar ett separat gemensamt google-konto?

Ursprungligen av calinou:

Men om dom flesta redan har ett google konto?...

Då använder ni såklart era befintliga Google-konton. Och de andra, som saknar ett konto – de skapar konto.

Ursprungligen av calinou:

...alla berörda skapar ett separat gemensamt google-konto?

Nej, gör inte det. Att flera personer delar på konton funkar aldrig i längden.

Jag undrar om det finns en enklare kalendervariant utan att behöva skapa e-post adresser. Man loggar in sig på en hemsida/ alla med samma inloggning och alla berörda kan ändra i den.

Senast redigerat 2016-09-03 19:38
Ursprungligen av calinou:

Jag undrar om det finns en enklare kalendervariant utan att behöva skapa e-post adresser. Man loggar inte sig på en hemsida/ alla med samma inloggning och alla berörda kan ändra i den.

Läste du inte det som Jesper skrev? De behöver inte skapa nya e-postadresser, endast knyta dessa till Google. Din andra mening förstår jag inte riktigt. Ni kan såklart skapa en ny Gmail och att samtliga delar på denna, men det är inte att rekommendera - blir bara struligt.

Jag gjorde en snabb googling åt dig. Läs det här:
https://support.google.com/calendar/answer/37...

Nu håller jag på och provar att skapa en "familjekalender" i google. De finns redan en befintlig kalender relaterad till min e-post adress i vilken det redan finns bokade saker förmodligen kommer det automatiskt i samband med bekräftelser från t ex resor. Har alltså inte skrivit någonting själv i denna kalender.
Ska man klicka på rutan framför kalendernamnet för att markera/aktivera önskad kalender? det verkar inte fungera för mig pga flera markeras samtidigt.

Senast redigerat 2016-09-03 21:56
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-04 17:03
Ursprungligen av calinou:

…Ska man klicka på rutan framför kalendernamnet för att markera/aktivera önskad kalender? det verkar inte fungera för mig pga flera markeras samtidigt.

Var är du? Själv kör jag googlekalendrar i Kalender-apparna på OS X och iOS.

Du behöver inte logga in på Google varje gång du ska göra något i en Google-kalender. Precis som Reboot säger, så kan du koppla dina Google-kalendrar till kalender-programmet både i MacOS- och iOS-enheter.

Läs mer här:
https://support.google.com/calendar/answer/99...

Ursprungligen av reboot81:

Var är du? Själv kör jag googlekalendrar i Kalender-apparna på OS X och iOS.

Jag har inte lagt apparna än pga testar. Är på calendar.google.com
Det finns 3 kalendrar som är automatiskt lagda som jag inte använder mig av ( 1 st befintlig , 1 st för födelsedagar och 1 st för påminnelser ) samt 1 st som jag har skapat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du behöver inte logga in på Google varje gång du ska göra något i en Google-kalender. Precis som Reboot säger, så kan du koppla dina Google-kalendrar till kalender-programmet både i MacOS- och iOS-enheter.

Läs mer här:
https://support.google.com/calendar/answer/99...

Tack för info om detta vilket är mycket enklare kan man konstatera via appen. Då har jag lagt upp kontot i Kalenderappen. Har inte hunnit lära mig alla finesser men alla kalendrar finns nu med och man kan ta fram dom separat via menyraden innehåll. Då återstår att lära sig hur man ska göra för att lägga upp så att flera kan ändra i den......Då ska man göra detta i google kalendern/dela befintlig och inte i den som finns på datorn verkar som......

Det är nästan som det fungerar. Försökte även koppla en annan av mina adresser till denna kalender. Ifall man skapar ny händelse så synkas det på kalender.google.com men inte på den på datorn även när man uppdaterar. Vad kan det vara för fel jag har gjort?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-04 23:12

Nu fungerar det! Tack alla för hjälpen!

Det kommer för många av samma påminnelser från kalender i min mejl på dator samt mobilen. Hur gör man för att blockera så att det bara kommer 1 påminnelse och helst enbart på datorn?

Ursprungligen av calinou:

Det kommer för många av samma påminnelser från kalender i min mejl på dator samt mobilen. Hur gör man för att blockera så att det bara kommer 1 påminnelse och helst enbart på datorn?

Stäng av notifikationer i mobilen. Stäng av i kalendern på webben att du inte vill ha mail, om det är det du vill.

Ursprungligen av keptang:

Stäng av notifikationer i mobilen. Stäng av i kalendern på webben att du inte vill ha mail, om det är det du vill.

Tack för hjälpen! Jag trodde att det var i kalender som man ändrade detta därför hittade jag inte.

1
Bevaka tråden