Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min väldigt gamla PowerBook lever än

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 03:50

Nu har min gamla MBP 2005 stått och tittat på mig med ledsna ögon länge länge. Så jag tänkte jag kan ju fixa den och ge bort till en bättre behövande här på Cypern där jag bor. Det finns en del stackare som inte har det så fett här.

Den har 4Gb RAM och en 256Gb hårddisk.

Men jag hittar inte vilken är den senaste OS X versionen man kan få i den? Jag har tyvärr inte några originalskivor kvar heller. Just nu rullar den på OS X Tiger 10.4.11. Men kan man uppgradera vore det ju bra.

Senast redigerat 2016-09-05 19:20
Ursprungligen av Matsaki:

...min gamla MBP 2005...

Den första MBP kom 2006. Före 2006 fanns PowerBook och iBook.

Ursprungligen av Matsaki:

...Men jag hittar inte vilken är den senaste OS X versionen man kan få i den?...

Om du tar reda på vilken modell det faktiskt är (Apple-menyn --> Om den här datorn), så kan du hitta alla uppgifter om den här:
http://www.everymac.com/

Där finns bl.a. uppgift om lägsta och högsta möjliga OS X-version.

Senast redigerat 2016-09-05 10:33
  • Medlem
  • 2016-09-05 09:50

Ingen Powerbook eller Ibook har 4 GB RAM. Den första Macbook Pro som klarade (att adressera) 4 GB RAM (eller upp till 6 GB) är från 2007. Beroende på modell kan den i så fall köra Mac OS X Lion eller senaste OS X.
Edit: För att kunna ladda ned senaste OS X behövs dock App Store och då behövs en Snow Leopard-skiva, som finns att köpa här. Klarar datorn inte av senaste OS X rekommenderar jag att man installerar en Linuxdistribution i stället. De får säkerhetsuppdateringar och moderna versioner av programvara.

Senast redigerat 2016-09-05 10:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 17:56

Sorry för mitt snurriga inlägg Jag pratade om en Powerbook G4, A1106, Model Number: M9676 Så det senaste jag kan stoppa in är Apple Mac OS X Tiger 10.4.11. Men tydligen säljer Apple den inte längre så man måste köpa DVD skivor från Ebay eller liknande. Trist!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-05 18:18

Den ska klara den senaste OSX-version som släpptes för PowerPC, 10.5 leopard. Men man vinner väldigt lite med 10.5 jämfört med 10.4 samtidigt som man förlorar möjligheten att köra Mac OS 9 i classicläge.

Det mesta man försöker göra på internet går knöligt med den maskinen, räkna den som en skrivmaskin eller bärbar DVD-spelare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 18:27

Ja men det vore trist att slänga en fullt fungerande maskin. Speciellt nu när den är nyrenoverad, hehe Får se om jag orkar ta tag i MBP 2008 maskinen ikväll. Med SSD disk är det fortfarande bra fart i den. Problemet är att med vissa CPU krävande program som Skype och Office så lyfter nästan maskinen av fläktarna Får se om rengöring och ny pasta till kylflänsar räcker.

Ursprungligen av Matsaki:

...det senaste jag kan stoppa in är Apple Mac OS X Tiger 10.4.11.

Tittade du på sidan som jag länkade till? Den klarar 10.5.8.

Ursprungligen av Matsaki:

...Speciellt nu när den är nyrenoverad...

Med 4 GB minne som den inte klarar att adressera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 18:35

Sidan du länkade till är 10.6 Snow Leopard?

  • Medlem
  • 2016-09-05 19:11
Ursprungligen av Matsaki:

... Den har 4Gb RAM ...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Med 4 GB minne som den inte klarar att adressera?

Jag läste också slarvigt. TS skriver faktiskt ett tal som motsvarar 0,5 GB RAM. Kanske har den 512 MB i RAM?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 19:14
Ursprungligen av alix:

Jag läste också slarvigt. TS skriver faktiskt ett tal som motsvarar 0,5 GB RAM. Kanske har den 512 MB i RAM?

Den är "maxad" med 2Gb

  • Medlem
  • 2016-09-05 19:17
Ursprungligen av Matsaki:

Sorry för mitt snurriga inlägg Jag pratade om en Powerbook G4, A1106, Model Number: M9676 Så det senaste jag kan stoppa in är Apple Mac OS X Tiger 10.4.11. Men tydligen säljer Apple den inte längre så man måste köpa DVD skivor från Ebay eller liknande. Trist!

Den klarar senaste Lubuntu 16.04 LTS. Iso-fil för PPC att ladda ned finns här. Bränn ut Iso:n på en dvd med Simply Burns och installera sedan på Powerbooken. Man bootar dvd:n precis som en macskiva, håll nere "C" vid start, och följ instruktionerna. All Mac OS X som finns för den datorn är hopplöst föråldrade och har låg säkerhet vad gäller internet.

  • Medlem
  • 2016-09-05 19:21
Ursprungligen av Matsaki:

Den är "maxad" med 2Gb

Du menar säkert 2 GB. 2 Gb = 0,25 GB. B står för byte och b står för bit. Det går åtta bit för varje byte.

Edit: Rättade siffra efter föredömligt påpekande av Jesper Ohlsson

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-05 19:22
Ursprungligen av alix:

Den klarar senaste Lubuntu 16.04 LTS. Iso-fil för PPC att ladda ned finns här. Bränn ut Iso:n på en dvd med Simply Burns och installera sedan på Powerbooken. Man bootar dvd:n precis som en macskiva, håll nere "C" vid start, och följ instruktionerna. All Mac OS X som finns för den datorn är hopplöst föråldrade och har låg säkerhet vad gäller internet.

Bra förslag, men jag har nog för mycket att göra så har inte så mycket tid att lära mig nya system och tanka program. Men det är lite frestande

Ursprungligen av Matsaki:

Sidan du länkade till är 10.6 Snow Leopard?

Nej, sidan jag länkade till är EveryMac.com där man kan hitta all information om alla Apple-produkter.

Ursprungligen av alix:

Du menar säkert 2 GB. 2 Gb = 0,5 GB. B står för byte och b står för bit. Det går åtta bit för varje byte.

2 Gb = 0,25 GB

Åtta bit på varje byte.

  • Medlem
  • 2016-09-05 19:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2 Gb = 0,25 GB

Åtta bit på varje byte.

Ja, visst, det var den gamla siffran 4 Gb som hängde med i huvudet. Jag ändrar, tack!

  • Medlem
  • 2016-09-05 19:28
Ursprungligen av Matsaki:

Bra förslag, men jag har nog för mycket att göra så har inte så mycket tid att lära mig nya system och tanka program. Men det är lite frestande

Ja, det kan vara lite pilligt. Men i så fall föreslår jag att du ger bort datorn med tom eller ingen hårddisk, så kan folk ta ansvar själva för vilka säkra eller osäkra operativsystem de installerar. Så slipper du känna, om du nu kan tänkas hysa några sådana känslor, att du är potentiellt medansvarig för någon cyberrymdsattack på intet ont anande cyprioter.

Frågan är om det är värt besväret att ge bort den? TS får ju räkna med att supporta burken då vare sig den nya brukaren eller dennes bekantskapskrets lär ha större erfarenhet av OSX eller Linux (statistiskt sett).

Med OSX kommer den i vilket fall som helst vara värdelös för den normala soffsurfaren som vill kolla på kattklipp och facebooka. Inte ens Dropbox kan man väl köra på pre-10.6 nuförtiden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-05 22:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Inte ens Dropbox kan man väl köra på pre-10.6 nuförtiden?

Jo, det fungerar att ladda upp och ner filer via websidan dropbox.com, testade på en 10.4-maskin för några månader sedan.
Tillägg: testade samtidigt att logga in på Nordeas internetbank (kortdosa + kod), och det funkade!

Angående säkerheten: vilken cyberkriminell bemödar sig idag om att göra en riktad attack mot ett över 10 år gammalt OS X? Men de kan ju ha tur att något gammalt kvarglömt i deras verktygslåda funkar...

Senast redigerat 2016-09-05 22:50
  • Medlem
  • 2016-09-05 22:54
Ursprungligen av IngoX:

... Angående säkerheten: vilken cyberkriminell bemödar sig idag om att göra en riktad attack mot ett över 10 år gammalt OS X? Men de kan ju ha tur att något gammalt kvarglömt i deras verktygslåda funkar...

Ungefär som att säga att det bara är värt att låsa ytterdörren om man har värdefulla saker i sitt hem.

Ursprungligen av IngoX:

Jo, det fungerar att ladda upp och ner filer via websidan dropbox.com, testade på en 10.4-maskin för några månader sedan.
Tillägg: testade samtidigt att logga in på Nordeas internetbank (kortdosa + kod), och det funkade!

Angående säkerheten: vilken cyberkriminell bemödar sig idag om att göra en riktad attack mot ett över 10 år gammalt OS X? Men de kan ju ha tur att något gammalt kvarglömt i deras verktygslåda funkar...

Hemsidan för Dropbox, ja. Möjligen. Under 10.6 funkade det i Chrome men inte i Safari (eller om det var tvärtom). Men viktigare är ju att applikationen inte längre fungerar (så att Dropboxmappen på datorn synkas automatiskt).

Att Nordea funkar är ju inte så konstigt då deras hemsida för internetbanken inte uppdaterats sen typ 10.4 släpptes (jo det är sant!)

Annars så räcker det ju att surfa in på 99mac för att upptäcka att gamla webläsare inte är helt optimala. Jag satt fram till nyligen på 10.6, och där har Safari varit oanvändbar sedan länge på 99mac då sidan hela tiden tvingas att laddas om. Har nog kört med Chrome sen ett par år tillbaka iaf.

Nej, att ge bort en dator till "vem som helst" blir nog bökigare för alla parter ju äldre datorn är. Någon som vet vad han/hon gör och kan ladda ner specialbrowsers för gamla system kan nog klara sig genom att ständigt pilla. Men "Moster Agda" (eller vad hon nu heter på Cypern) vill nog Skypa med barnbarnen, logga in på Facebook och kolla på kattklipp utan att utföra sagda pillande. Annars lär datorn bara bli stående.

1
Bevaka tråden