Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med 12 sidors dragspelsfolder (z-fold) i InDesign

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-09-07 15:58

Hej på er,

Jag ska göra en z-folder med 12 sidor, 6 fram/bak. Jag har tagit måtten från en folder jag gillar och försökt bygga samma i InDesign.

Har jag gjort rätt enligt följande bilder? Kan jag efter att ha lagt in text/bild gå med dokumentet till ett tryckeri och få det tryckt.

Följande mått har jag använt:

Width: 70,6cm
Height: 14,8cm

Columns: 6 Gutter: 0,2cm

Margins: 0,5cm

Bleed: 0,5cm

Använder jag fel mått? Kommer detta att funka?

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av DIHU:

...Använder jag fel mått? Kommer detta att funka?...

Jag är ingen expert på detta, men det känns nog som att det bara är din beställare och/eller tryckeriet som kan svara på det.

Ursprungligen av DIHU:

Hej på er,

Jag ska göra en z-folder med 12 sidor, 6 fram/bak. Jag har tagit måtten från en folder jag gillar och försökt bygga samma i InDesign.

Har jag gjort rätt enligt följande bilder? Kan jag efter att ha lagt in text/bild gå med dokumentet till ett tryckeri och få det tryckt.

Så fort som jag ska göra något i stil med detta gör jag en pappersdummy, där jag lägger in de sidor som ska vara med och sedan viker samman den för att se om det fungerar.

Underligt format måste jag medge... Var kommer 706 mm ifrån?
En fråga du bör ställa till tryckeriet är om det är ett lämpligt format - dvs hur många ex får du upp på ett ark och hur mycket pappersspill blir det och hur många intag (inte alla pressar har 4+4+X verk)
Eftersom det är dragspelsfalsning så kommer det fungera. Alla sidor kan då vara lika stora.

1
Bevaka tråden