Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda tredjeparts laddare till iPhone/iPad

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man använda sig av laddare från andra märken än Apples? På Elgiganten sa de att Sandstrøm laddare med två uttag (1/2A) var godkänd av Apple. Någon som vet att om det stämmer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 10:22

Ja, du kan ladda i vilket USB-uttag som helst, förutsatt att det kan leverera tillräckligt med ström. För iPad vill du helst ha en laddare på minst 2A.
Sandstrøm är inte godkända/certifierade av Apple. Där ljuger Elgiganten. En godkänd produkt har en logga som säger att den passerat Apples krav. Däremot finns det inget som säger att Sandstrøm skulle vara dåliga prylar, eller att de inte funkar.

För 249kr får du 2x2.4A som ger tillräckligt med ström för att ladda 2 iPads samtidigt.

Jag trodde nästan det, att det inte stämde med laddaren. Tack för ditt tips

Ursprungligen av reboot81:

Ja, du kan ladda i vilket USB-uttag som helst, förutsatt att det kan leverera tillräckligt med ström. För iPad vill du helst ha en laddare på minst 2A.
Sandstrøm är inte godkända/certifierade av Apple. Där ljuger Elgiganten. En godkänd produkt har en logga som säger att den passerat Apples krav. Däremot finns det inget som säger att Sandstrøm skulle vara dåliga prylar, eller att de inte funkar.

För 249kr får du 2x2.4A som ger tillräckligt med ström för att ladda 2 iPads samtidigt.

Hej! Min erfarenhet är att tredjepartsladdare/-kablar laddar telefonen långsammare än Apples original. Är detta bara inbillning eller ligger det någonting i detta?

Ursprungligen av Manne23:

Hej! Min erfarenhet är att tredjepartsladdare/-kablar laddar telefonen långsammare än Apples original. Är detta bara inbillning eller ligger det någonting i detta?

Samma output = samma laddningstid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 17:16
Ursprungligen av reboot81:

Ja, du kan ladda i vilket USB-uttag som helst, förutsatt att det kan leverera tillräckligt med ström. För iPad vill du helst ha en laddare på minst 2A.
Sandstrøm är inte godkända/certifierade av Apple. Där ljuger Elgiganten. En godkänd produkt har en logga som säger att den passerat Apples krav. Däremot finns det inget som säger att Sandstrøm skulle vara dåliga prylar, eller att de inte funkar.

För 249kr får du 2x2.4A som ger tillräckligt med ström för att ladda 2 iPads samtidigt.

För samma pris får du laddare med 2x2,1 A, router/wifi-repeater och reseadapter
http://www.lifestylestore.se/satechi/satechi-...

Städje (legendarisk reporter) har gjort en fet artikel om just laddare.

Det som skiljer är bl a hur "fin" strömmen är som kommer ur dem, hur välbyggda de är ur säkerhetssynpunkt (hur stort är avståndet mellan primärdelen (230V) och sekundärdelen (5V) - för nära här så kan det börja brinna) och även hur layout av komponenter samt kvalité på dessa.

Köper man en laddare för 10:- på dealextreme sakll man ju vara medveten om att den är ihopfogad av ngn som bara vill ha en quick buck och bryr sig noll om hur bra den är, hur säker den är eller hur "snygg" den är inuti (ibland inte heller utanpå).

En BRA laddare är en laddare som är välbyggd, har NÅGON som "står för den" och kostar lite mera.

Att "någon står för den" innebär att det står Apple, Nokia, Samsung eller Griffin eller liknande på den. Ett bolag som skickar med en laddare till sina produkter vill absolut inte ha en OSÄKER laddare ut till sina kunder...Jag har laddare som står Cisco, Jabra, Plantronics mm på, alla är bra. De blir t ex inte glödheta när man laddar, de surrar inte oroväckande och de känns gedigna på ngt sätt.

Blir laddaren varm så du inte kan hålla i den, luktar bränt, eller surrar - släng den. Nästa steg är att den tänder eld på dina gardiner...

Sedan en sak om USBladdare och deras Kapacitet: En iPad vill ha 2Ampere i laddström, tar du då en laddare som kan lämna max 1Ampere så kommer det ta dubbelt så lång tid ladda din platta.
Om du tar iPadens laddare och kopplar till iPhonen kommer den INTE ladda sig dubbelt så snabbt - iPhonen vill ha sina 1Ampere ström och laddar som vanligt. Håll därför isär dina iPad och iPhone-laddare...

En riktigt bra artikel finns här. Läs begrunda och köp aldrig mera billigt livsfarligt skräp:

http://m3.idg.se/2.1022/1.535700/sa-livsfarli...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 18:27

Helt rätt skrivet om kvalitetsladdare!
Dock får jag markant kortare laddningstid om jag använder min iPadladdare till min iPhone, istället för originalladdaren. Så den kan nog ta mer än 1 A (dock inte halverad laddningstid).

Finns original laddare för en lite billigare peng

http://www.teknikdelar.se/original-iphone-lad...

Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt skrivet om kvalitetsladdare!
Dock får jag markant kortare laddningstid om jag använder min iPadladdare till min iPhone, istället för originalladdaren. Så den kan nog ta mer än 1 A (dock inte halverad laddningstid).

Kanske om man räknar på det eller mäter att en iPhone kan ta 1.2A? Vem vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:11
Ursprungligen av Toivo83:

Finns original laddare för en lite billigare peng

http://www.teknikdelar.se/original-iphone-lad...

Lite konstigt.... undrar om det är original. Bara laddaren är ju mycket dyrare. Så den kanske är original, och inte den ovan nämnda
http://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/appl...

Ursprungligen av kenjon:

Lite konstigt.... undrar om det är original. Bara laddaren är ju mycket dyrare. Så den kanske är original, och inte den ovan nämnda
http://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/appl...

Bra fråga men ord pris står 199 för den jag länkade

Konstigt att Teknikdelar tar 259 för laddaren medans Apple själva tar 199 för samma hmm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:35

Jag undrar om de har 70 kr i täckningsbidrag från Apple, och jag tror inte de säljer dem med förlust. Plus kostnaden för kabel..... jag tror inte det är original oavsett vad de skriver.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 22:32

"- Levereras som bulk (utan förpackning)"
Apple säljer vanligtvis ej bulk rakt till kund. Det Apple säljer är fina vita askar som Jonathan viker ihop i Cupertino.
Jag gissar att teknikdelar.se går runt detta på något sätt, tex säljer laddare som är avsedda för att ersätta inbytes/trasiga?

Eller har Apple helt struntat i hur deras prylar säljs?

Identifiera äkta Lightningkablar.

Edit: man kan alltid skriva till Apple och höra vad som gäller: https://www.apple.com/legal/contact/

Senast redigerat 2016-09-13 22:43

Fick hem min 1m & 2m lighiningkabel

Låg inlindad i plast som märkt Foxconn.
Säkerligen fått tag i en grossist som får tag i direkt från fabrik?

Jämförde bilderna som länkades där, allt visar äkta.
Utom att det finns ingen text på kabel, varken på min original som kom med telefonen och dom som jag beställde.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-15 13:06
Ursprungligen av Toivo83:

Fick hem min 1m & 2m lighiningkabel

Låg inlindad i plast som märkt Foxconn.
Säkerligen fått tag i en grossist som får tag i direkt från fabrik?

Jämförde bilderna som länkades där, allt visar äkta.
Utom att det finns ingen text på kabel, varken på min original som kom med telefonen och dom som jag beställde.

Har du länk till den?

1
Bevaka tråden