Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet mellan airport express och airport extreme funkar inte vid utökning av nätverk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker få min airport express att lira med övriga nätverket.

Har efter mycket om och men fått igång den trådlösa utökningen mot min airport extreme men då utan ethernet.

Skulle gärna vilja ha den kopplad med ethernet istället för trådlöst för att utöka det trådlösa nätverket. Men så fort jag sätter i nätverkskabeln så får mitt nätverk dödsryck. Har läst mig till att man ska kunna köra nätverkskabel mellan enheterna så att det trådlösa bara behöver gå till airport express, för att sedan gå med nätverkskabel till airport extreme (och sedan ut mot internet)

Någon som har några idéer om varför det inte går att ha nätverkskabeln i mellan airport express och airport extreme?

Airport express är i bryggläge och "utöka nätverk".

Har jag missat någon info så säg till så fyller jag i..

Sätt den bara i bryggat läge och skapa ett trådlöst nätverk med samma namn.
https://support.apple.com/en-ca/HT204616

Ursprungligen av suddgummi:

Sätt den bara i bryggat läge och skapa ett trådlöst nätverk med samma namn.
https://support.apple.com/en-ca/HT204616

Precis så jag har gjort, men det funkar ej.
Bara trådlöst så funkar det. Men så fort jag sätter i nätverkskabeln så blir det totalstopp på nätverket.

Du kan ställa nätverket på vad som helst, helst något som du inte har tidigare, när du konfigurerar expressen.
Sen stänger du av nätverk helt på den och har den bara kopplad med ethernet för att strömma musik.
Det tycker jag är det bästa, så att det inte stör och drar ner farten på wifi nätverket.
Särskilt om man har de äldre expresserna, vilket jag har.
De är väl inte wifi man vill ha dem till, farten på de nyare är väl inte så hissnande heller kanske

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 22:31
Ursprungligen av mjewl:

Precis så jag har gjort, men det funkar ej.
Bara trådlöst så funkar det. Men så fort jag sätter i nätverkskabeln så blir det totalstopp på nätverket.

Du ska INTE välja Utöka nätverket.

Ursprungligen av panther:

Du kan ställa nätverket på vad som helst, helst något som du inte har tidigare, när du konfigurerar expressen.
Sen stänger du av nätverk helt på den och har den bara kopplad med ethernet för att strömma musik.
Det tycker jag är det bästa, så att det inte stör och drar ner farten på wifi nätverket.
Särskilt om man har de äldre expresserna, vilket jag har.
De är väl inte wifi man vill ha dem till, farten på de nyare är väl inte så hissnande heller kanske

anledningen till att jag köpte expressen är just för att förlänga det trådlösa nätverket då jag inte får kontakt med ett område där jag har en övervakningskamera. tack för din input, men förstår inte varför du kommer med ett förslag där jag ska stänga av wifit när det är precis det jag ska använda mig utav.

Ursprungligen av kenjon:

Du ska INTE välja Utöka nätverket.

ok, vad ska jag välja?
ska det vara "skapa ett trådlöst nätverk" på alla?

Ursprungligen av suddgummi:

Sätt den bara i bryggat läge och skapa ett trådlöst nätverk med samma namn.
https://support.apple.com/en-ca/HT204616

ok, tack. har nog kollat på fel guide. kollade på den för att utöka. ser nu att det var roaming jag skulle kolla på. testar under morgondagen och kommer tillbaka och gnäller om det inte funkar.

Ursprungligen av mjewl:

anledningen till att jag köpte expressen är just för att förlänga det trådlösa nätverket då jag inte får kontakt med ett område där jag har en övervakningskamera. tack för din input, men förstår inte varför du kommer med ett förslag där jag ska stänga av wifit när det är precis det jag ska använda mig utav.

Då hade jag skaffat en till Extreme, inte en Express.
Sorry, det var nog inte helt tydligt för mig….fredagkväll och allt
Hoppas du får det att funka till belåtenhet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 01:25
Ursprungligen av mjewl:

anledningen till att jag köpte expressen är just för att förlänga det trådlösa nätverket då jag inte får kontakt med ett område där jag har en övervakningskamera. tack för din input, men förstår inte varför du kommer med ett förslag där jag ska stänga av wifit när det är precis det jag ska använda mig utav.

ok, vad ska jag välja?
ska det vara "skapa ett trådlöst nätverk" på alla?

Precis. Utöka är för att köra utan kabel.

Ursprungligen av panther:

Då hade jag skaffat en till Extreme, inte en Express.
Sorry, det var nog inte helt tydligt för mig….fredagkväll och allt
Hoppas du får det att funka till belåtenhet

det är lugnt, tycker om dig ändå. verkar funka fint nu.

Ursprungligen av kenjon:

Precis. Utöka är för att köra utan kabel.

Ok. tack.

Vilken DNS skall express ha? Ska den ha samma som extreme (i mitt fall opendns)? Eller skall den ha extreme's IP (10.0.1.1)?

Senast redigerat 2016-09-17 09:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 09:51

Normalt brukar alla enheter få routers DNS, som andra brukar jag sätta OpenDNS eller Googles.

Ok, tack för hjälpen.

En sista fråga bara. Hur väljer enheterna vilken AirPort den skall ansluta till? Går de på något annat än signalstyrka? Kan de hoppa mellan enheter, eller behåller de den enheten som den anslutit till?

Flera enheter som är närmre Express än vad de är Extreme. Express är dessutom bättre placerad.
Men ändå ansluter de till Extreme. I alla fall om man kollar i AirPort-verktyget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 13:58

Det går på signalstyrka. När du kommer till nätverket tar det den den hittar först, alternativt den starkaste. Sedan byter den inte bara för att en annan starkare signal kommer in, utan den väntar tills din signal blir dålig, då byter den.

  • Medlem
  • 2016-09-24 09:39

Om du har en iphone(funkar säkert på en ipad också) så nollställer du expressen och sätter i ethernet-kabeln. Sen går du in på wifi på iphonen så finns det ett val under listan på tillgängliga wifin, som heter nåt i stil med konfigurera airport. Väljer du den så kommer den känna av att det finns ett nätverk som den kan använda via ethernet och frågar om du vill utöka wifin på det.
Då kommer expressen att ta inställningarna från extremen.

Det är så jag kör. Jättesmidigt att konfigurera

1
Bevaka tråden