Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bakåtsträvande pengahungriga envåldshärskare

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

Vissa saker är så utstuderat för att enbart tjäna extra pengar
Ipad Pro utan att pennan ingår
16GB insteg för att sälja 64GB och icloud storage

Men nu när Android tar andelar från IOS och iPhone säljer sämre så tror jag att Apple behöver tänka om och uppdatera och komma med nya saker

De måste nog tänka om, ifall det här ska bli verklighet:
http://www.di.se/artiklar/2016/8/20/apple-van...

  • Medlem
  • 2016-08-21 20:16
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

Vissa saker är så utstuderat för att enbart tjäna extra pengar
Ipad Pro utan att pennan ingår
16GB insteg för att sälja 64GB och icloud storage

Men nu när Android tar andelar från IOS och iPhone säljer sämre så tror jag att Apple behöver tänka om och uppdatera och komma med nya saker

iPad Pro har 32 GB som instegsmodell.
Jag tror att 16 GB som instegsmodell kommer att försvinna inom kort.

http://www.apple.com/se/ipad/compare/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 13:58
Ursprungligen av oldpeer:

Finns ingen modern Windows (10) dator som startar om sig när den känner för det. Men det kräver naturligtvis att användaren faktiskt läser vad som står på skärmen. Själv så har jag definitivt börjat titta på PC igen eftersom Apple är så otroligt slöa på att hänga med i teknikutvecklingen. Linux/Chromebook eller iPad med tangentbord är inte några alternativ för mig.

Jo.
Jag har en win10-dator headless som står som gateway mellan Internet och radio. Den startar om sej. Eftersom den är headless behöver jag gå in och kolla emellanåt om den funkar, och ibland har den startat om sej själv. Troligen pga någon uppdatering. Och jag har inte klickat på Starta om...

Ursprungligen av kenjon:

Jo.
Jag har en win10-dator headless som står som gateway mellan Internet och radio. Den startar om sej. Eftersom den är headless behöver jag gå in och kolla emellanåt om den funkar, och ibland har den startat om sej själv. Troligen pga någon uppdatering. Och jag har inte klickat på Starta om...

Då har du automatiska uppdateringar aktivt, vilket är standard i Windows 10. Har du en version som är högre än Home så kan du slå av det via inställningarna eller i gpedit.msc. Jag har gjort det i det senare valet eftersom jag litar mer på att göra inställningarna där än i det grafiska lull-lullet som Microsoft ägnar sig åt.

Din Windows 10-maskin startar alltså inte om sig själv utan förklaring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 14:46

Inte utan förklaring, det har jag aldrig sagt. Men att det är påslaget som default gör att "maskinen startar om sej självt".
Och i Home går det inte att slå av? Den accepterar inte gpedit.msc så då är det nog Home jag har

Edit: Men under Avancerade alternativ i Kontrollpanelen gick det att sätta Meddela om schemalagd omstart. Om det betyder att den meddelar mej efter att den har gjort en omstart, innan den gör en omstart eller att jag borde göra en omstart, står det inget om...

  • Medlem
  • 2016-08-22 14:55

Vad sköj att tråden startade om Apples hemskheter och slutar (?) med Microsofts hemskheter...

Ursprungligen av kenjon:

Inte utan förklaring, det har jag aldrig sagt. Men att det är påslaget som default gör att "maskinen startar om sej självt".
Och i Home går det inte att slå av? Den accepterar inte gpedit.msc så då är det nog Home jag har

Edit: Men under Avancerade alternativ i Kontrollpanelen gick det att sätta Meddela om schemalagd omstart. Om det betyder att den meddelar mej efter att den har gjort en omstart, innan den gör en omstart eller att jag borde göra en omstart, står det inget om...

Då har du helt enkelt en version av Windows som inte är anpassad efter dina behov. Om du tar steget upp från Home så får du en som ger dig förutsättningarna att köra det du önskar utan att den startar om när du inte har begärt det.

Orsaken till att Microsoft valt att utforma Home på detta sätt är ju för att öka säkerheten för användarna. För ärligt talat så är vanliga hemanvändare så otroligt dåliga på att installera uppdateringar, så de behöver lite hjälp på traven.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 15:24

Om du läste under min Edit så går det att slå av.
Att välja version av Win10 pga gpeditl.msc verkar lite overkill
Versionen jag har verkar vara OK för mej eftersom jag kunde slå av det.
Nu kanske vi kan lämna detta sidospår.

Ursprungligen av kenjon:

Om du läste under min Edit så går det att slå av.
Att välja version av Win10 pga gpeditl.msc verkar lite overkill
Versionen jag har verkar vara OK för mej eftersom jag kunde slå av det.
Nu kanske vi kan lämna detta sidospår.

Jag trodde att meddelande om schemalagd omstart bara avser att du får ett meddela om att det är på väg att ske - inte att du stänger av automatisk uppdatering. Microsoft sa ju själva att det inte ska gå att stänga av i Home-versionen. Men bra då att det löste sig för dig.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-14 13:13

Jag blir förbannad på Apple hela tiden, men jag klandrar dem inte för att ha en strategi som ger avkastning. Jag stör mig som "#€% på att man inte kan installera bootcamp på en extern hårddisk t ex. Det finns inga tekniska hinder för det men idag ska man hacka sig till den funktionaliteten i fyra timmar. Antagligen för att Apple vill sälja sina iMacs med större intern lagring till 55% prispåslag. Windows 10 installer vill ha 100gb utrymme dvs halva min iMacs interna hårddisk. Och självklart som grädde på moset så är nya tunna iMac totalt hopplös att bryta sig in i så uppgradera HD själv är bara att glömma.

Ursprungligen av planB:

Vad kör man för applikationer om man jagar de absolut senaste processorsgenerationerna?

Jag kör för vardagsbehov glatt 4-6 år gamla Mac-datorer. Med SSD flyger det fram ändå, finish och känslan i tangenter o chassi ligger ljusår före vilken PC som helst, men visst, jag spelar inte, redigerar inte 4K video, etc.

Man har 1024 flikar öppna i Google Chrome. Då måste man ha det senaste!!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-14 22:42
Ursprungligen av johnh3:

Jag ser det inte som så osannolikt. Om Apple inte uppdaterar sin produktportfölj med datorer i höst utan fortsätter med "gammal hårdvara" ännu längre så tror jag även många Mac ägare (som funderar på att uppgradera) tittar på andra premium alternativ:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.a...

http://www.theverge.com/2016/8/4/12373776/201...

Särskilt nu när vi även i Sverige kan köpa Windows utan "crapware" förinstallerat:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Men jag tror inte Apple är så korkade utan vi får säkert se mycket nytt i september eller oktober.
Om inte så skulle jag ifrågasätta hur Tim Cook leder företaget.

Knappast någon som går över till Windows för det.
Jag har både en Mac Mini och en Air och ser inga behov av uppgradering.

Vad jag har märkt på mitt jobb är att de flesta säljare som tidigare kört Macbook Air nu gått över till Lenovo X1 Carbon. De flesta ville inte ha en ålderstigen "ny" laptop när det var dags för förnyelse. Vi har ganska strikta regler på vårt jobb där en dator aldrig får överstiga tre år och automatiskt blir utbytt.

I dagsläget har vi 85 - 15% OSX vs. Windows på vårt jobb men det verkar sjunka stadigt. Lenovo X1 Carbon med inbyggt 4G LTE-A verkar vara en trevlig maskin. Dock så håller jag på min "gamla" MacBook Pro mid-2015 ettag till.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-19 16:48
Ursprungligen av primu[s]®:

Vad jag har märkt på mitt jobb är att de flesta säljare som tidigare kört Macbook Air nu gått över till Lenovo X1 Carbon. De flesta ville inte ha en ålderstigen "ny" laptop när det var dags för förnyelse. Vi har ganska strikta regler på vårt jobb där en dator aldrig får överstiga tre år och automatiskt blir utbytt.

I dagsläget har vi 85 - 15% OSX vs. Windows på vårt jobb men det verkar sjunka stadigt. Lenovo X1 Carbon med inbyggt 4G LTE-A verkar vara en trevlig maskin. Dock så håller jag på min "gamla" MacBook Pro mid-2015 ettag till.

Lenovon verkar inte vara någon höjdare dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 20:08
Ursprungligen av Alix:

Vad sköj att tråden startade om Apples hemskheter och slutar (?) med Microsofts hemskheter...

Minns ni presentationen Apple gjorde(minns inte om det var en Jobs-presentation eller den första & sista icke-Jobs presentation jag såg) där man hade "Windows" som en av anledningarna till success.

Jag skulle vilja säga att det gäller än mer idag, hade det inte varit för att Micro$oft's crap-OS suger så hade nog inte lika många varit lojala. Förr var man Mac-evangelist och verkligen stod för något, nu är det consumer goods, precis det Apple var emot.

Apple är precis det de slogs emot. Just saying...

Bevaka tråden