Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm till MBP Retina 15" mid 2014 för 1080p

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 02:21

Jag har börjat bli sugen på en extern skärm till min MBP Retina 15" mid 2014. Om jag inte köper en Apple skärm, vad behöver skärmen ha för port(ar) för att lira bra med Macen? Jag har bara kollat runt lite smått idag och det finns LED skärmar med 1920x1080 som ser ut att täcka för mina behov av en extern skärm. Inga tunga saker den ska visa eller superhög upplösning behövs.

Men portarna? De flesta verkar bara ha HDMI & VGA. Ett exempel http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3758553

Senast redigerat 2016-09-23 10:08

Vad den ska ha för portar bör bero på ditt behov. Vill du koppla in något annat än din Mpb?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 08:59

Som vadå tex. menar du? (så jag inte missar något). Jag har bara Macar. Inga spelkonsoler osv.

Upp till 1080p funkar HDMI bra.
För högre upplösning behövs DisplayPort eller mini DisplayPort.

Annars är det bara att köpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 10:00

Tack, finns det en förkortning för "DisplayPort eller mini DisplayPort"? Jag läste någonstans att HDMI inte skalar helt rätt heller?

Ursprungligen av Matsaki:

Tack, finns det en förkortning för "DisplayPort eller mini DisplayPort"?

Förkortning? Det heter Displayport och Minidisplayport. Visst kan det skrivas DP eller mini-DP ibland, men om du letar på Prisjakt, så är det fulla namnet du ska leta efter.

Ursprungligen av Matsaki:

...Jag läste någonstans att HDMI inte skalar helt rätt heller?

Som redan nämnts, så är det inga problem med HDMI i den skärmstorlek du söker (1920x1080).

Så det kvittar om du kör:
...Minidisplayport (i Macen) till HDMI (i skärmen)
...eller Minidisplayport till Minidisplayport
...eller Minidisplayport till Displayport.
Det funkar lika bra.

Rubrik justerad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 14:35

Någon speciell 23-27" runt 2-3000 kr som ni rekommenderar? Den enda de hade i affären där jag kollade var denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3758553 (bor på Cypern)

En synpunkt är att allting blir ganska stort på skärmen om man kör 1920x1080 på en 27-tummare. 1920x1080 passar bättre runt 22-24 tum, tycker jag.

Skärmen som du länkar till är för dyr i förhållande till vad man får, tycker jag.

Här har du några stycken, med Displayport och inbyggd USB3-hub, under 2000 kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rpa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 15:01

Ok bra info. Men jag kommer att använda den mest när jag behöver ha många dokument öppna typ. Så det var därför jag skrev att upplösningen inte var så himla viktig (klart den ska va ok ändå).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 15:11

Priserna på Cypern är inte samma som i Sverige utan dyrare Jag hittade dessa http://bionic.com.cy/products?_=1474636230354...

Jag hade valt 22-24 tum och sparat några hundralappar jämfört med 27-tummaren.

Och om du inte känner något behov av USB-hubben, så kan du bort det filtret från min länkade sökning, så blir alternativen betydligt fler.

Men om du verkligen behöver mer plats för dokument, så går du upp till en högre upplösning, t.ex. 2560x1440. Men då bör du ha minst 27 tum, annars blir det för smått på skärmen.

Men det beror ju också på var din budgetgräns ligger. En 2560x1440-skärm är ju lite dyrare än en 1920x1080-skärm.

Senast redigerat 2016-09-23 16:01
Ursprungligen av Matsaki:

...Jag hittade dessa...

Mycket märkliga filtreringar på den hemsidan, där man ställer LED mot IPS, som om det vore antingen/eller. En skärm kan ju vara både LED (typ av bakgrundsbelysning) och IPS (typ av panel).

LED (diod) ska ju ställas mot CCFL (lysrör).

IPS ska ställas mot TN, MVA och alla andra typer av panel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 16:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mycket märkliga filtreringar på den hemsidan, där man ställer LED mot IPS, som om det vore antingen/eller. En skärm kan ju vara både LED (typ av bakgrundsbelysning) och IPS (typ av panel).

LED (diod) ska ju ställas mot CCFL (lysrör).

IPS ska ställas mot TN, MVA och alla andra typer av panel.

Haha, trots det. Kan du se något som kan funka för mig? Benq ska vara ok skärmar har jag hört. En del som inte är ok med.

Vad är din budget?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-09-23 16:36

Jag hade tänkt €200-250 Men det finns andra butiker med om inget där är tillräckligt bra.

1
Bevaka tråden