Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD hittas inte internt i MacBook pro mid -12

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-09-25 01:05

Hej,

Har precis köpt en SSD till min MBP. Har formaterat den och installerat sierra. Den funkar att starta upp från en extern hårddisksbehållare via Thunderbolt och fungerar perfekt att använda i datorn. Så allt fungerar när den sitter ikopplad från en extern behållare.

Problemet:
När jag istället sätter i disken internt i datorn hittar jag inte disken. Skärmen är vit och tillslut kommer det upp en mapp med ett frågetecken i. Så den går inte att syrra upp när SSD disken är i datorn. Men kan köra datorn med sierra installerat och fungerar felfritt via Thunderbolt kabeln!!! Det är otroligt konstigt!!!

Vad kan problemet vara?

Mvh
Calle

  • Avstängd
  • 2016-09-25 05:12

Gissningsvis så är det SATA-kabeln till den interna hårddisken som gått sönder.

  • Medlem
  • 2016-09-25 08:17
Ursprungligen av Hffre:

Gissningsvis så är det SATA-kabeln till den interna hårddisken som gått sönder.

Hej

Det konstiga är att min gamla disk som inte är ssd fungerar att sätta i och den startar och fungerar som den ska.

SATA kabeln mer krävande för en ssd disk kanske?

Mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-25 14:32

Vet inte men fler på forumet har haft samma problem, som har lösts med en ny kabel. Så kanske svaret är "ja".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-21 14:16

Hur gick det? Liknande problem för mej och det verkar vara firmware problem med nya MacOS i ssd.

  • Avstängd
  • 2017-06-21 15:17
Ursprungligen av Hey!:

Hur gick det? Liknande problem för mej och det verkar vara firmware problem med nya MacOS i ssd.

Liknande? Samma eller vad?
Har du ställt in att den ska vara startdisk?

Ursprungligen av Hey!:

Hur gick det? Liknande problem för mej och det verkar vara firmware problem med nya MacOS i ssd.

"Liknande problem"? Dvs inte samma? Beskriv gärna ditt problem lite mer i detalj.

"Nya macOS"? Vad innebär det?

"Verkar vara"? Har du någon källa bakom den teorin?

Vilken datormodell gäller det?
Vilken SSD-modell gäller det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-21 18:44

Ok, jag var bootad i windows ett tag. Nu är jag tillbaka.

Jag hade en MBP 15" 2009 som var bestyckad med en SSD San Disk Ultra Plus 256 GB. Det funkade kanon. Datorn fick gå i pension men SSD:n vill jag uppgradera en MBP 13" 2012 med Sierra. På 2009:an hade vi ett kattdjur som MacOS.

Vid uppstart med SanDisk SSD blir det en mapp med ett frågetecken. Cmd+R uppstart funkar inte eftersom att alla möjligheter att trixa med skivverktyg eller lägga in MacOS från nätet är uttgråade eller inte som alternativ. Jag har läst vidare att det ska vara problem med Mac OS som inte accepterar firmware på dessa diskar. De funkar men inte som bootbara skivor trots att man gör installerar OS enligt instruktionerna.

http://forums.sandisk.com/t5/SanDisk-Ultra-Pl...

Jag har några fler länkar där det diskuterades firmware och vissa SSD med MacOS. Hittar inte dem nu så klart.

Jag testar att försöka att via PC-partionen göra en manuell uppdatering av SSD:n (det finns bara Tool Kit programmet för PC.)
Återkommer om jag får igång maskinen med SSD:n

Ursprungligen av Hey!:

...Vid uppstart med SanDisk SSD blir det en mapp med ett frågetecken...

Har ingenting med firmware-problem att göra. Mapp med frågetecken betyder bara att den inte hittar något operativsystem att boota ifrån, men den hittar ju uppenbarligen själva disken.

Min gissning är att ditt gamla macOS - som funkade i 2009-datorn - helt enkelt är för gammalt för 2012-datorn.

Och om operativsystemet är för gammalt, så är ju också recovery-partitionen (Cmd-R) för gammal för att starta ifrån.

Prova med Internet Recovery, dvs Alt-Cmd-R. Det funkar kanske.

Annars är mitt tips följande:
På en annan Mac:
- Ladda ner Sierra från App Store
- Lägg det nedladdade systemet på ett USB-minne (enklaste metoden för detta är: http://diskmakerx.com/).
På din dator:
- Starta från USB-minnet.
- Radera SSD:n, och installera systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-21 20:04

Tack! Frustrerande, argt och lite intressant. Man blir lite som en grävling och biter sig fast.

Internet = alt-cmd-R är gjort utan att jag kommer vidare in i disken. Nu är disken externt på usb-kabinett.

Återkommer...

PS. Är detta en förklaring? DS.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.684949/uppdat...

Senast redigerat 2017-06-21 22:40
Ursprungligen av Hey!:

...PS. Är detta en förklaring? DS...

En förklaring till vadå?

Jag tror fortfarande på min teori, dvs att disken fungerar i din dator rent fysiskt - men att den behöver ett annat (nyare) operativsystem än det som använts på disken tidigare.

Eller finns det andra problem eller symptom som du inte har berättat om ännu?

Ursprungligen av Hey!:

...Nu är disken externt på usb-kabinett...

Om den disken nu körs externt - betyder det att du har ett fungerande operativsystem på den interna disken?

Om så är fallet - kan du se den externa disken i Skivverktyg?

I så fall är det ju bara att ladda ner macOS, och installera det på den externa disken, och sen kan du byta plats på diskarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-21 23:02

Svar på att vissa SSD inte lirar med de två senaste MacOS. Men jag försöker att göra en bootbar startdisk med nya Sierra i USB-kabinettet. Så får jag se om den hoppar igång.

Jag har testat att få över en time machine kopia men det funkade inte. Det är konstigt att skivverktyget ser den men kan inte jobba med den på rätt sätt. Där av mina tankar om firmware. Testar lite till innan kudden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 09:06

Phu, grävlingen är trött.

Ursprungligen av Hey!:

Svar på att vissa SSD inte lirar med de två senaste MacOS. Men jag försöker att göra en bootbar startdisk med nya Sierra i USB-kabinettet. Så får jag se om den hoppar igång.

Jag har testat att få över en time machine kopia men det funkade inte. Det är konstigt att skivverktyget ser den men kan inte jobba med den på rätt sätt. Där av mina tankar om firmware. Testar lite till innan kudden.

Nu har jag installerat Sierra och den är bootbar via usb. Men när jag stoppar in den i MBP 2012 13" så vill den inte alls. Får inte kontakt via skivverktyg eller time machine. Inte något fel på skivan. Utan den är inte kompatibel i nuvarande skick... Jag gjorde färdigt installationen från min 2010 MBP med Sierra när den var inuti USB-kabinettet. Det kanske var fel?

Ursprungligen av Hey!:

...Får inte kontakt via skivverktyg...

Om du stoppar i en annan disk, får datorn kontakt med den?

Det kan ju t.ex vara fel på kabeln från moderkortet till disken. Att döma av andra trådar här så verkar det vara ganska vanligt på MBP.

Ursprungligen av Hey!:

...Det kanske var fel?

Nej, det går bra att göra så. Kan den bootas via USB, så ska den kunna bootas internt också. Ska inte spela någon roll att installationen gjordes på en annan datormodell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 09:30

Rådlös i Älvsjö!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du stoppar i en annan disk, får datorn kontakt med den?

Ja. Funkar fint med den gamla HD.

Det kan ju t.ex vara fel på kabeln från moderkortet till disken. Att döma av andra trådar här så verkar det vara ganska vanligt på MBP.

Verkar inte så.

Nej, det går bra att göra så. Kan den bootas via USB, så ska den kunna bootas internt också. Ska inte spela någon roll att installationen gjordes på en annan datormodell.

Bra att veta. Tack.

Nu har jag testat att lägga lite tejp mot kontaktdonet för att få bättre tryck mot kontakterna på SSD:n. Hugskott som "failade". Någon tråd tipsade om det.

Vad göra?

Senast redigerat 2017-06-22 10:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 10:37

Boota från USB-kabinett.

Nu har jag testat att boota upp från en annan MBP 2015 och det gick bra.
Den bootade också på 2013 maskinen som disken ska fungera i men genom USB.

Så problemet är att just min Sun Disk Ultra Plus 256 inte vill funka internt på maskinen.

Kanske ska jag återgå till att fundera på diskens firm ware? Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 10:56

Vidare kontroller!

Jag lyfte över SSD:n till min MBP 2010 med Sierra och den bootade. Jag får tyvärr inte öppna MBP 2015 och testa den där. Det vore i f s bra för att en gång för alla testa huruvida nyare Macar har ett stopp för av Apple ej "godkända" SSD. Se ovan länk.

Allt funkar men inte internt i MBP 13" 2012.

Har vi någon som kör en Sun Disk 256 Ultra Plus i en 2012?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-22 12:22
Ursprungligen av Hey!:

Vidare kontroller!

Jag lyfte över SSD:n till min MBP 2010 med Sierra och den bootade. Jag får tyvärr inte öppna MBP 2015 och testa den där. Det vore i f s bra för att en gång för alla testa huruvida nyare Macar har ett stopp för av Apple ej "godkända" SSD. Se ovan länk.

Allt funkar men inte internt i MBP 13" 2012.

Har vi någon som kör en Sun Disk 256 Ultra Plus i en 2012?

Den där länken är helt irrelevant, har inget med din disk eller dina datorer att göra.

Disken du har är en standard SATA SSD med relativt vanlig styrkrets, samma som Crucial m4 om jag minns rätt. Finns vad jag vet inga problem med vissa SATA-diskar för Mac, ej heller att man behöver nån speciell sort.

Fungerar disken i en annan dator, eller i kabinett så ska den fungera i din dator. Som tidigare sagt, det är oftast kabeln som ger problem på MBPs, byt den och prova. Vidare kan du se om det finns ngn uppdatering på FW till disken, det skadar inte. Kan ju vara nåt knas med själva disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 13:17
Ursprungligen av reboot81:

Den där länken är helt irrelevant, har inget med din disk eller dina datorer att göra.

Disken du har är en standard SATA SSD med relativt vanlig styrkrets, samma som Crucial m4 om jag minns rätt. Finns vad jag vet inga problem med vissa SATA-diskar för Mac, ej heller att man behöver nån speciell sort.

Fungerar disken i en annan dator, eller i kabinett så ska den fungera i din dator. Som tidigare sagt, det är oftast kabeln som ger problem på MBPs, byt den och prova. Vidare kan du se om det finns ngn uppdatering på FW till disken, det skadar inte. Kan ju vara nåt knas med själva disken.

Här diskuterar man det i a f som jag förstår det.
https://discussions.apple.com/thread/5661626?...

Ursprungligen av Hey!:

...Har vi någon som kör en Sun Disk 256 Ultra Plus i en 2012?

Är det ett udda och sällsynt märke, eller menar du Sandisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 13:49

ops! hur tänkte jag nu?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det ett udda och sällsynt märke, eller menar du Sandisk?

Nä San Disk är det så klart.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-22 14:23
Ursprungligen av Hey!:

Här diskuterar man det i a f som jag förstår det.
https://discussions.apple.com/thread/5661626?...

Precis: "I had the cable replaced also and it sorted the issue."

-> leta upp kabeln på ebay och köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 14:29

Bless Volumes via Terminalen.

Ett intressant tips från Alix som också går i linje med vissa kommentarer kring specifikt 2012 problem.
Att hjälpa systemet att se disken som bootbar via terminalen som sagt.
Det är nära min yttersta kunskapsgräns detta med terminalen men jag testade i a f. Behöver nog hjälp att tolka och kanske hitta lösning. Vad jag ser så är disken synbar men inte bootbar.

Datorn är utköpt från Rytmus musikgymnasium av min son som gått ut musiklinjen. (i f någon tror att den är inte vår)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 14:39
Ursprungligen av reboot81:

Precis: "I had the cable replaced also and it sorted the issue."

-> leta upp kabeln på ebay och köp.

I dessa haranger med folk som har problem med SSD och 2012 maskiner hittar jag en del som blir glada av kablar och många fler som inte får bukt med problemet. Känns inte helt rätt att det är kabeln i detta fallet.

Ursprungligen av Hey!:

Nä San Disk är det så klart.

Nej, Sandisk (eller SanDisk). Utan särskrivning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 14:55

Petimeter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, Sandisk (eller SanDisk). Utan särskrivning.

Nu är jag inte mottaglig för charmiga ironier. Blink blink.
Skämt å sido så är jag glad för alla som hjälper till. Så här ser i a f disken ut i Systeminformationen.

Och i den bilden har vi förklaringen.

Partition Map ska vara GUID, inte Master Boot Record.
- GUID om du vill kunna boota macOS.
- Master Boot Record om du vill kunna boota Windows.

Tillägg:
Slå gårna på TRIM Support också, så håller disken längre. http://osxdaily.com/2015/10/29/use-trimforce-...

Tillägg 2:
Och om jag ska fortsätta anmärka på särskrivningar, så heter det skämt åsido, inte skämt å sido.

Tillägg 3:
Dåligt att macOS-installationsprogrammet inte varnar angående den felaktiga partitionstabellen. Det borde inte vara så svårt för dem att lägga in en sådan kontroll i början av installationsprocessen.

Senast redigerat 2017-06-22 15:19
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-22 15:23

Kabeln kostar inte många kronor. Varför inte byta, det kanske löser ditt problem.

Ursprungligen av kenjon:

...kanske löser ditt problem.

Lösningen är mycket enklare. Se inlägg 28.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 15:38

Det är konstigt egentligen. Denna disk har bootat upp internt på min 2010 MBP 15". Varför funkar den då? Kan systeminformation ge fel info om systemet inte kan läsa och skriva te x?

Blir tokig på detta...

Bevaka tråden