Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmskydd, funkar de?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Tänkte köpa ett skärmskydd men man blir ju tveksam på om dom verkligen fungerar som utlåvas eller gör någon nytta överhuvudtaget, någon med erfarenhet? O ska man köpa Pansarglas eller härdat glas eller är det samma sak?

  • Medlem
  • 2016-09-10 11:09

Många är negativt inställda mot skärmskydd men jag kan snarare rekommendera dem. Fick några repor på min iPhone 6S, och när jag tog av det så var dem borta. De är ju heller inte dyra på tanke på det den gör. Men läs på lite innan och välj ett bra skärmskydd.

Ursprungligen av WiFi:

Många är negativt inställda mot skärmskydd men jag kan snarare rekommendera dem. Fick några repor på min iPhone 6S, och när jag tog av det så var dem borta. De är ju heller inte dyra på tanke på det den gör. Men läs på lite innan och välj ett bra skärmskydd.

Men när man tappar dom då, skyddar dom mot de också eller är det bara mot repor?

  • Medlem
  • 2016-09-10 11:32
Ursprungligen av EliasHill:

Men när man tappar dom då, skyddar dom mot de också eller är det bara mot repor?

Skyddet har ingen verkan om du tappar den på exempelvis baksidan, men om det blir en "face plant" så kan den ge lite skydd. Men skärmskydd ska främst skydda mot repor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-10 13:32

Jag har ofta använt produkter från Copter. Jag är mycket nöjd med dem. De har en som även skyddat för stötar mot glaset eller om man tappar något på glaset. Och den skyddar ju även om du tappar telefonen mot något vasst med framsidan. Hade den själv fram till nyss på min iPhone. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325101

Man väljer själv men jag har i princip kört utan skärmskydd sedan 3GS utan att repa skärmarna och ser inget behov av skärmskydd. Att det blir en repa i ett skydd som är mjukare än skärmen betyder inte att det skulle ha blivit en repa i skärmen.

En repa på min första iPad har jag råkat ut för. Det var troligen ett syskonbarn som råkade få ett sandkorn på fingret och rispade skärmen.

Kör normal hantering av mina telefoner. De ligger i fickorna och ibland tillsammans med nycklar och mynt

Däremot så har jag börjat fundera på att applicera ett skärmskydd på baksidan av telefonen för arr prova om det skulle ge ett bättre grepp

Då jag är en tråkig person som kör skal så kär jag även med de heltäckande skärmskydden ut till kanten, de funkar prima och byts ut när det uppkommer sprickor och repor

  • Avstängd
  • 2016-09-10 15:56

Förstöra en fin telefon genom att dölja den med fula skydd....nej tack.
Blir det repor och bulor so be it. Säljer den alla fall billigt vidare inom familjen.
Så om den är mint condition eller inte spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-10 18:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Man väljer själv men jag har i princip kört utan skärmskydd sedan 3GS utan att repa skärmarna och ser inget behov av skärmskydd. Att det blir en repa i ett skydd som är mjukare än skärmen betyder inte att det skulle ha blivit en repa i skärmen.

En repa på min första iPad har jag råkat ut för. Det var troligen ett syskonbarn som råkade få ett sandkorn på fingret och rispade skärmen.

Kör normal hantering av mina telefoner. De ligger i fickorna och ibland tillsammans med nycklar och mynt

Däremot så har jag börjat fundera på att applicera ett skärmskydd på baksidan av telefonen för arr prova om det skulle ge ett bättre grepp

Ursprungligen av Hffre:

Förstöra en fin telefon genom att dölja den med fula skydd....nej tack.
Blir det repor och bulor so be it. Säljer den alla fall billigt vidare inom familjen.
Så om den är mint condition eller inte spelar ingen roll.

Tycker det ligger mycket i dessa inlägg. Varför vara så nervös? Inte minst jag själv tvingar mig att ställa mig den frågan. Visst har jag fått repor av olika saker och märken efter att ha tappat telefonen då och då. Men inget katastrofalt. Normalt brukar jag köpa skal och skärmskydd när det gått ett tag så att den inte går sönder för nära när firman tillåter mig att byta. Surt om den går sönder 4 månader innan en ny presenteras och jag tvingad ta ut en ny och vänta 18 månader(vilket är vår bytespolicy). Men på min 6S blev det skal direkt då den är så hal. Och då blev det skärmskydd samtidigt.

  • Avstängd
  • 2016-09-10 18:08
Ursprungligen av xms67:

Tycker det ligger mycket i dessa inlägg. Varför vara så nervös? Inte minst jag själv tvingar mig att ställa mig den frågan. Visst har jag fått repor av olika saker och märken efter att ha tappat telefonen då och då. Men inget katastrofalt. Normalt brukar jag köpa skal och skärmskydd när det gått ett tag så att den inte går sönder för nära när firman tillåter mig att byta. Surt om den går sönder 4 månader innan en ny presenteras och jag tvingad ta ut en ny och vänta 18 månader(vilket är vår bytespolicy). Men på min 6S blev det skal direkt då den är så hal. Och då blev det skärmskydd samtidigt.

Det är alltid den första repan/bulan som är jobbigast men det går över

Ursprungligen av xms67:

Tycker det ligger mycket i dessa inlägg. Varför vara så nervös? Inte minst jag själv tvingar mig att ställa mig den frågan. Visst har jag fått repor av olika saker och märken efter att ha tappat telefonen då och då. Men inget katastrofalt. Normalt brukar jag köpa skal och skärmskydd när det gått ett tag så att den inte går sönder för nära när firman tillåter mig att byta. Surt om den går sönder 4 månader innan en ny presenteras och jag tvingad ta ut en ny och vänta 18 månader(vilket är vår bytespolicy). Men på min 6S blev det skal direkt då den är så hal. Och då blev det skärmskydd samtidigt.

Jo, designen på 6/6s (och 7?) gör dem till något för lätta att tappa. Jag har tappat min första telefon... (3G) och sedan dröjde det till 6 (tappade den efter 2 veckor) och 6s (8 månader). Vill inte upprepa detta för 7:an...

Brukar inte köra med skärmskydd, men funderar faktiskt på det den här gången. Första gången jag binder mitt abonnemang på två år.

Vad rekommenderar ni?

Har aldrig lyckats göra mer än mikroskopiska repor som man får anstränga sig att se på en iPhone. Brukar visa folk som har skärmskydd hur jag drar runt en nyckel eller spik mot glaset utan att det blir repor. Min 6s har färdats många mil i samma ficka som nyckelknippan utan minsta märke.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-10 19:37

Dagens displayer är av en helt annan klass, jämfört med vad vi hade på 3GS-tiden och innan. Dessutom är de "anti-fett' behandlade, vilket inte alla displayskydd är.
Samtidigt spenderar vi mer tid framför skärmarna, och varje mikrometer som bygger på förtar känslan och den visuella upplevelsen.
Kör Plus-iPhones i plånboksfodral, det bästa av två världar. Ingen plast på skärmen och skydd för skärmen när den ligger i fickan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-12 20:24
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Brukar inte köra med skärmskydd, men funderar faktiskt på det den här gången. Första gången jag binder mitt abonnemang på två år.

Vad rekommenderar ni?

Som jag skrev ovan så tycker jag Copter är mycket bra. Hustrun och dottern har då och då kört med billigare och jag upplever Copter som överlägsna. finns vanligt skärmskydd och en med en viss stöttålighet. Om det senare fungera mot stötar vet jag inte. Men blev inte för tjock för att ta bort känslan på min 6S.

Körde min 6S Plus utan skärmskydd ett tag, hade dock ett walletcase, men hade tydligen något litet gruskorn eller liknande som hamnade mellan skalet och displayen och fick en ful repa. Då åkte mitt walletcase i papperskorgen och jag köpte ett Apple original läderskal och installerade även ett skärmskydd, ett sånt där med glas, inte plast. Nu med iPhone 7 Plus så körde jag på ett Zagg Ultra Clear Glass direkt när jag plockade upp telefonen ur lådan, vilket inte stör mig nämnvärt, var väldigt lätt att få på plats dessutom inga bubblor eller liknande under. Så jag skulle nog säga att skärmskydd är ett måste om man vill ha en garanterat repfri display. Vad spelar det för roll att lägga några få hundralappar på skydd om man ändå köper en telefon i tiotusenkronorsklassen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-07 14:31

Känslan och funktionen. Jag har haft alla modeller utom SE och 6+, 7+, aldrig använt skärmskydd. Inga repor på någon av dem. Min första iPhone är dock lite bucklig på baksidan

1
Bevaka tråden