Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro-missnöje leder till ökat intresse för Linux

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En stor skara kunder som blev besvikna över de nya Macbook Pro-modellerna verkar ha skiftat fokus till alternativa Linux-baserade system.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-11-02 17:59

Det finns tjusigare modeller med Windows som man enkelt kan lägga in Ubuntu på.

Om inte Linux har blivit mainstream på 25 år så tror jag inte att det händer i år heller - oavsett Apples svenska prissättning...

  • Medlem
  • 2016-11-02 18:25

Nej, en Mac är en statusgrej, ett statement. Linux på en Windowslaptop är bara nördigt.

Skulle verkligen vilja att Linux skulle slå hos folket. Kör själv Linux på några datorer här hemma. Tyvärr kommer det inte hända på länge.

Det många inte vet om är att dom flesta redan rullar massa Linux i hemmet. TV, NAS, massa grejer. Syns dock inte på samma sätt där.

Men tyvärr... på vanliga datorer kommer det nog ta tid.

  • Medlem
  • 2016-11-02 20:10

Jag har installerat Linux åt flera i min närhet när deras Vista-burkar eller motsvarande har blivit trötta och/eller korrupta. De har aldrig några problem, eller sällan. En fick problem häromveckan, efter tre år, men det berodde på ett hårdvaruproblem. De som alls hör av sig har glömt rootlösenordet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 10:13
Ursprungligen av SweSG:

Skulle verkligen vilja att Linux skulle slå hos folket. Kör själv Linux på några datorer här hemma. Tyvärr kommer det inte hända på länge.

Det många inte vet om är att dom flesta redan rullar massa Linux i hemmet. TV, NAS, massa grejer. Syns dock inte på samma sätt där.

Men tyvärr... på vanliga datorer kommer det nog ta tid.

Jag skulle också gärna se att Linux slog igenom, mest för att folk skulle få reda på att det finns ett kompetent alternativ till Windows på PC-sidan. Linux kräver fortfarande mer av användaren om de tänkt att göra mer än bara använda de förinstallerade paketen eller det som finns i paketförråden, men distributioner som Ubuntu och Linux Mint går faktiskt att köra bekymmersfritt. Det är dock inte alla konsumentapplikationer som finns tillgängliga, eller är tillgängliga utan krav på att mata kommandon i terminaler. Spotify är ett exempel. Stöd för högupplösta skärmar är ett annat område som fortfarande behöver bli bättre. Men jag testade en Dell XPS 13 Developer Edition för några år sedan och det var en mycket angenäm upplevelse. Jag har förvisso många års erfarenhet av Linux, men det fungerade så pass bra att en Windows-installation sällan saknades. Men med tanke på hur många år(tionden) som påståtts vara året för Linux på skrivbordet utan att bli det känns det inte så sannolikt att det kommer ändras nu.

Jag tror jag började med Ubuntu 6.06 för många år sedan. Har sedan dess kört Linux lite då och då. Vet inte hur många gånger jag varit på dåligt humör efter att nått strulat som jag inte klarat av att fixa med ominstallation som följd. Har ändå hängt kvar med det. Lärt mig en hel del på köpet. Inte för jag är någon superlinux snubbe nu.

Men när man väl fixat allt som man vill ha det och har bra hårdvarustöd för Linux fungerar det utmärkt. Det jag vill ha tillbaka är det roliga med OS. Vi kan ta macOS som ett exempel. Ett redan fixat OS som Apple vill att vi ska ha det. Skitskönt, men inte kul. Iaf inte om man gillar att pilla och ändra efter tycke och smak.

Linux växer långsamt. Om sisådär 100 år är vi nr 1.

  • Medlem
  • 2016-11-03 16:54

Linux är kärnan i Android och på så vis har Linux verkligen slagit igenom. Mobila enheter är ofta den enda "dator" folk har idag, särskilt i utvecklingsländer. Nu när Chrome OS (också Linuxbaserat) får stöd för Androidappar tror jag att Chromebook slår igenom på allvar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 18:27
Ursprungligen av Alix:

Linux är kärnan i Android och på så vis har Linux verkligen slagit igenom. Mobila enheter är ofta den enda "dator" folk har idag, särskilt i utvecklingsländer. Nu när Chrome OS (också Linuxbaserat) får stöd för Androidappar tror jag att Chromebook slår igenom på allvar.

Det stämmer att Linux är kärnan i Android, men Android-miljön som körs ovanpå denna skiljer sig väldigt mycket från Linux på skrivbordet och kör inte samma mjukvara. Att säga att Linux har slagit igenom tack vare Android är nästan samma sak som att säga att Mac OS har en stor marknadsandel eftersom dess kärna ligger till grund för IOS. Men jag tror också att Chromebooks kommer öka stadigt, särskilt om Google introducerar en premium-modell som visar var skåpet ska stå (och kanske gör systemet mer kompetent med Andromeda, den beryktade sammanslagningen av Android och Chrome OS).

  • Medlem
  • 2016-11-03 18:42
Ursprungligen av ekloev:

Det stämmer att Linux är kärnan i Android, men Android-miljön som körs ovanpå denna skiljer sig väldigt mycket från Linux på skrivbordet och kör inte samma mjukvara. Att säga att Linux har slagit igenom tack vare Android är nästan samma sak som att säga att Mac OS har en stor marknadsandel eftersom dess kärna ligger till grund för IOS. ...

Dessutom använder Android en modifierad Linuxkärna. Jag tror inte XNU varierar mellan Mac OS och IOS.

Ursprungligen av ekloev:

... Men jag tror också att Chromebooks kommer öka stadigt, särskilt om Google introducerar en premium-modell som visar var skåpet ska stå (och kanske gör systemet mer kompetent med Andromeda, den beryktade sammanslagningen av Android och Chrome OS).

Ja, bättre hårdvara krävs för proffsanvändaren. Idag försöker man mest vara ett lågbudgetalternativ.

Senast redigerat 2016-11-03 18:52
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-04 17:22

En "killerapp" som måste funka i Linux är inloggning till bankerna (typ BankID med/utan dosa).

  • Medlem
  • 2016-11-04 17:51
Ursprungligen av kenjon:

En "killerapp" som måste funka i Linux är inloggning till bankerna (typ BankID med/utan dosa).

Jag har inte använt det (jag antar att du menar Bank ID på fil?) i min Mac eller annorstädes på flera år, så det kan väl diskuteras. Det beror nog på vilka tvingande behov man har. Vill man veta mer om möjligheterna att använda e-legitimation i Linux kan man läsa här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-04 18:28

Jag har inte använt det alls, men jag tror inte att alla är som du och jag.

  • Medlem
  • 2016-11-04 18:35
Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte använt det alls, men jag tror inte att alla är som du och jag.

Så är det definitivt. Jag vet inte ens hur vanligt det är numera. Finns det statistik, tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-04 20:33

Skall man vara lite källkritisk så är det en datorförsäljare som säger att de fick ökad webbtrafik. Sen hakar de på uppmärksamheten kring Macbook Pro.

Själv planerar jag ett byta från Ubuntu till Mac OS på jobbet.

Jag har faktiskt lyckats köra en Ubuntu-distribution i mer än fem minuter utan att den kraschar. Det finns hopp!

  • Avstängd
  • 2016-11-07 19:59
Ursprungligen av ekloev:

Jag skulle också gärna se att Linux slog igenom, mest för att folk skulle få reda på att det finns ett kompetent alternativ till Windows på PC-sidan. Linux kräver fortfarande mer av användaren om de tänkt att göra mer än bara använda de förinstallerade paketen eller det som finns i paketförråden, men distributioner som Ubuntu och Linux Mint går faktiskt att köra bekymmersfritt. Det är dock inte alla konsumentapplikationer som finns tillgängliga, eller är tillgängliga utan krav på att mata kommandon i terminaler. Spotify är ett exempel. Stöd för högupplösta skärmar är ett annat område som fortfarande behöver bli bättre. Men jag testade en Dell XPS 13 Developer Edition för några år sedan och det var en mycket angenäm upplevelse. Jag har förvisso många års erfarenhet av Linux, men det fungerade så pass bra att en Windows-installation sällan saknades. Men med tanke på hur många år(tionden) som påståtts vara året för Linux på skrivbordet utan att bli det känns det inte så sannolikt att det kommer ändras nu.

Och det är där det faller för den vanliga användare vill att det bara ska fungera när dom startar upp datorn ur kartong.
Kunskapsnivån är skrämmande låg när det gäller att hantera en dator. En åsikt som jag bygger på efter att arbetat som support.

Vet att denna nyhet är lite äldre. Intressant fortfarande dock. Iaf för mig!

Jag har nu rullat ut någon form av Linux på +10 datorer här hemma. Om man räknar med smådatorer som RPi. Jag är riktigt nöjd att komma ifrån Windows och OSX/macOS. Har alltid varit för det mera öppna. Har dock några datorer med Windows kvar. Går inte att komma ifrån helt tyvärr. Mac har jag tyvärr lämnat totalt. Har några Mac minis som står dock.

Tror detta passar mig bra, hur jag är, och fungerar som människa!

1
Bevaka tråden