Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blandade reaktioner på nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya bärbara datorer möts av både hyllningar och kritiska röster från internet och tidiga tester.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-01 00:47

Den är på sitt sätt imponerande men också lite… meh. 13" maskinen förstår jag inte hur de kan klassa som en "pro" maskin när den varken har Quad-Core eller dGPU - eller möjlighet till med än 16 GB RAM. Att det skulle vara ett problem med batteritid tror jag är fullständigt bullshit.

Den större maskinen är bättre men fortfarande lite synd att Apple fokuserar så mycket på att få bort 10% av tjockleken istället för att ex. kunna behålla fler portar, magsafe, bättre dGPU och bättre batteritid. Priset på dessa maskiner är också helt vansinnigt. Och uppenbarligen är den enda prisvärda datorn Apple har på väg ut ur sortimentet. Menar Apple att man måste punga ut 15-20 000 SEK för en medioker maskin sett till spec:en på hårdvaran?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-11-01 02:47

Tycker också att de nya maskinerna är rena skämtet. Tunnhet är viktigare än funktionalitet verkar det som. Inga portar jag behöver precis samt skippad Magsafe. Nej tack. Siktar in mig på att reparera min gamla MBP 15". Den här idiotin tänker jag inte vara med om att financiera.

Ändå finns det de i de andra diskussionerna om nya MBP som in i det sista försvarar Apple.

Nej SJ hade aldrig låtit denna dator se dagens ljus. Den kanske hade kostat lika mycket men den hade varit bättre. Den hade fungerat direkt med iPhone utan extra inköp av adaptrar. Den hade varit PRO med fokus på prestanda och batteritid.

Men hopper är inte ute än. Jag klarar mig med min 7+ mobilt och väntar med spänning på nya iMac

USB-C satsningen - EN port för ALLT - är ju framtiden och en sund och rationell tanke. Som vanligt är Apple först och det tar ont vid paradigmskiften. Vi som kört Mac i snart 30 år känner igen detta (det har varit värre paradigmskiften än detta - ty detta är bara en fråga om adaptrar och en laptop har man i väska så nog ryms det att ha med sig några adaptrar några år...tills ALLT är USB-C).
Jag diggar det stenhårt...det är så vackert, minimalistiskt och high-tech...jag är rörd...men jag är glad att min arbetsgivare betalar nya MBP då dollarkursen - som står för största delen av prischocken för oss svenskar - är som den är.
Å andra sidan köper folk en ny bil för 200 000 kr.

Ursprungligen av Demiurgen:

USB-C satsningen - EN port för ALLT - är ju framtiden och en sund och rationell tanke. Som vanligt är Apple först och det tar ont vid paradigmskiften. Vi som kört Mac i snart 30 år känner igen detta (det har varit värre paradigmskiften än detta - ty detta är bara en fråga om adaptrar och en laptop har man i väska så nog ryms det att ha med sig några adaptrar några år...tills ALLT är USB-C).
Jag diggar det stenhårt...det är så vackert, minimalistiskt och high-tech...jag är rörd...men jag är glad att min arbetsgivare betalar nya MBP då dollarkursen - som står för största delen av prischocken för oss svenskar - är som den är.
Å andra sidan köper folk en ny bil för 200 000 kr.

Ja nu gillar jag också USB-C och är mer fundersam på varför iPhone 7 inte fick en...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-01 15:10

Jag förstår idén med Thunderbolt 3 / USB-C men det är inte lösningen för ALLT och kollar du på ex Razer Blade Pro har den allt och lite till vad gäller i/o, CPU och GPU. Där får du i stort sätt 2X-prestandan.

Det är även pinsamt Apple släpper en dator som inte ens hanterar deras egna enheter (iOS). Det är konsigt man fortfarande inte ger 13" enheten några val. Det är frustrerande alla Apple maskiner blir så in i helvete dyra.

Jag hoppar innerligen på bättre på desktop-sidan. Många maskiner ska köpas till jobbet snart.

Ni som inte tycker att det är viktigt med storleken och vikten, bär ni inte runt era datorer?

  • Medlem
  • 2016-11-02 05:42
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja nu gillar jag också USB-C och är mer fundersam på varför iPhone 7 inte fick en...

Alla licenspengar Apple tjänar på lightning är orsaken. De vill till varje pris hålla uppe sina marginaler och då blir det på bekostnad av användarna. Det mest logiska hade varit att sätta USB typ C i iPhone speciellt nu när man ser nya MacBook Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 09:51
Ursprungligen av Chaosstar:

Ni som inte tycker att det är viktigt med storleken och vikten, bär ni inte runt era datorer?

Kollar du på Razor Blade PRO så ligger den i samma ballpark som MacBook PRO vad gäller vikt och den får plats med ett GTX 1060 6GB som troligen är mer än 2X snabbare än Radeon PRO 460 och med 50% mer VRAM. Det gamla MBPR skalet ger även möjlighet till HDMI / USB-type A i chassit - det är omöjligt i nya formfaktorn. Det måste väl ändå vara skönt att INTE behöva 2-3 adaptrar on the go?

Jag stödjer helt klart mobilitet men det finns gränser. Att Apple byggt maskinen som de gjort tror jag beror på att man ville hamna under 100W-taket som Thunderbolt 3 stödjer. Men det är lite synd de pressar detta så himla hårt och inte ger användare som har behov av prestanda några val.

Jag tror också som någon skrev någonstans att Apple ser iPad PRO som en ingångs-laptop. De tar bort billiga laptops för att helt folk ska undvika jämföra denna med en MacBook. Prissättningen 13" va 15" visar även denna trappa tydligt.

1
Bevaka tråden