Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chromebook växer rejält i svenska skolor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Android är inte Googles enda framgångssaga. Färska uppgifter visar att Chromebook-datorer växer rejält, framför allt i skolor.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-11-04 10:32

Jag stötte häromveckan på min första skol-Chromebook. Brorsans plastdotter fick en när hon började gymnasiet. Mina egna tonårsbarn har dock Appleprylar (två har MBA och en har Ipad) men de använder huvudsakligen Googles dokumentsystem i skolarbetet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-04 10:50
Citat:

Att systemet till största del är webbaserat innebär att det inte är särskilt resurskrävande

Stämmer det i praktiken?
Min jobbdator har en i5 med 4GB ram och går på knäna av några flikar i chrome. Chromebooks verkar ha celeron med 2-4GB ram.
Kanske är windows som är boven visserligen.

  • Medlem
  • 2016-11-04 11:15
Ursprungligen av Json_81:

Stämmer det i praktiken?
Min jobbdator har en i5 med 4GB ram och går på knäna av några flikar i chrome. Chromebooks verkar ha celeron med 2-4GB ram.
Kanske är windows som är boven visserligen.

Ja, det är stor skillnad. Chrome OS behöver inte alls lika mycket RAM. Läs mer här.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-04 12:53
Ursprungligen av Alix:

Ja, det är stor skillnad. Chrome OS behöver inte alls lika mycket RAM. Läs mer här.

Intressant, ja då borde de ju vara utmärkta skoldatorer.

  • Medlem
  • 2016-11-04 14:13
Ursprungligen av Json_81:

Intressant, ja då borde de ju vara utmärkta skoldatorer.

I väntan på Andromeda så har ju Google släppt hela Playstore till utvalda Chromebooks. Då kan du köra appar utan problem

Ursprungligen av Redaktionen:

En anledning till att Chromebook är så populär bland studenter och skolor kan vara det billiga priset.
Läs hela artikeln här

Populära bland huvudmän möjligen, jag har nästan bara hört klagomål från lärare och elever.
Som jag ser det är Chromebooks långt ifrån en smärtfri historia.

Ursprungligen av Chaosstar:

Populära bland huvudmän möjligen, jag har nästan bara hört klagomål från lärare och elever.
Som jag ser det är Chromebooks långt ifrån en smärtfri historia.

Naturligtvis passar de inte i alla situationer, men förvånansvärt många och med tanke på prislappen (glöm inte heller att underhållet är närmast obefintligt och att inga filer lagras lokalt och därmed kan förloras) kan nog de allra flesta anpassa sig. Som utvecklare (en försvinnande liten minoritet i sammanhanget) tycker jag förstås allt utom möjligen Pixeln är för klent, men jag har ändå en nätt liten Chromebook Flip på tex resor.
De flesta hem-användare (som inte kräver actionspelprestanda) borde verkligen överväga en Chromebook eller Chromebox när/om deras PC går på knäna.

1
Bevaka tråden