Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läckert koncept för Touch Bar-tangentbord

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Själv är bästa dräng brukar det heta, och i väntan på ett officiellt tangentbord med Touch Bar-remsa har en användare på Reddit tagit fram ett eget koncept.

Läs hela artikeln här

Är det meningen att man ska använda mus/separat trackpad till denna?

Ursprungligen av calinou:

Är det meningen att man ska använda mus/separat trackpad till denna?

Jämför med nya MacBook Pro med Touch Bar. Har den en trackpad? Ja.

Touch Bar ersätter inte mus/trackpad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jämför med nya MacBook Pro med Touch Bar. Har den en trackpad? Ja.

Touch Bar ersätter inte mus/trackpad.

Jag trodde att det var ett komplement med delvis utökade funktioner till högerklick.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-07 09:53
Ursprungligen av calinou:

Jag trodde att det var ett komplement med delvis utökade funktioner till högerklick.

Upphosmakaren till det här konceptet har fokuserat på ett tangentbord med Touch Bar-funktion, som då alltså skulle behöva kompletteras med en mus eller trackpad. Detta är ju fallet i dagsläget då Apples Magic Keyboard behöver kompletteras av en mus eller Magic Trackpad. Det känns oundvikligt att Apple introducerar Touch Bar i de fristående tangentborden, men hur det ser ut återstår att se. Jag hoppas att åtminstone delar vissa gemensamma element med det här konceptet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-07 11:25

Antagligen kommer den bara komma i en trådlös version utan utbytbara batterier, eller numpad, och därmed inte vara aktuell för många (jag är negativ idag ). Dessutom lär tangentbordet komma att kosta 1500-2000 mer än standard, vilket är mycket, men överkomligt om man köper datorn på jobbet iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-07 12:05

-Men laddkontakten, ska den inte sitta under tangentbordet? *IRONO*

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-11-07 13:00
Ursprungligen av Redaktionen:

Själv är bästa dräng brukar det heta, och i väntan på ett officiellt tangentbord med Touch Bar-remsa har en användare på Reddit tagit fram ett eget koncept.

Läs hela artikeln här

DETTA är Magic Keyboard.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-07 13:13
Ursprungligen av JohannesKBA:

DETTA är Magic Keyboard.

Haha, eller hur! Någon hos Apple borde göra anteckningar om något liknande inte redan fanns planerat

Kommer inte att hända. Apple har bestämt att det blir DVORAK-tangentbord som gäller i framtiden.

Direkt jag såg nya MBP - eller t.o.m. när jag läste ryktena flera veckor före eventet - och Touch Bar, så utgick jag från att Touch Bar också kommer på alla Apples tangentbord. Dom ska bara utvärdera det genom nya MBP och få ner priset på denna "remsa". Jag har svårt att föreställa mig att man lägger ner miljoners dollars på tekniken och anpassar OS-utvecklingen - och tredjepartsutvecklare (Adobe, etc) satsar på det - bara för att det ska vara en "bonus" på en bärbar modell. Så tänker inte Apple - inte som jag uppfattat företaget senaste 30 åren.
Om två år har alla tangentbord som följer med imacs också Touch Bar. Så klart.
Jag kan sockså se att Touch Bar inte alls finns kvar om...tja, fyra år - om det visade sig vara en återvändsgrej som väääldigt få använder. Men innan dess har det lanserats på alla tangentbord - det hinner bli standard innan det ev. förintas.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-08 14:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Direkt jag såg nya MBP - eller t.o.m. när jag läste ryktena flera veckor före eventet - och Touch Bar, så utgick jag från att Touch Bar också kommer på alla Apples tangentbord. Dom ska bara utvärdera det genom nya MBP och få ner priset på denna "remsa". Jag har svårt att föreställa mig att man lägger ner miljoners dollars på tekniken och anpassar OS-utvecklingen - och tredjepartsutvecklare (Adobe, etc) satsar på det - bara för att det ska vara en "bonus" på en bärbar modell. Så tänker inte Apple - inte som jag uppfattat företaget senaste 30 åren.
Om två år har alla tangentbord som följer med imacs också Touch Bar. Så klart.
Jag kan sockså se att Touch Bar inte alls finns kvar om...tja, fyra år - om det visade sig vara en återvändsgrej som väääldigt få använder. Men innan dess har det lanserats på alla tangentbord - det hinner bli standard innan det ev. förintas.

Visst är det så, mycket hänger på i vilken utsträckning tredjepartsutvecklare kommer anamma Touch Bar och hur många "killer app"-lösningar som kommer dyka upp, men jag är övertygad om att funktionen kommer att bli riktigt bra på sikt. Och förhoppningsvis får Apple ner tillverkningskostnaderna relativt snart så att både Macbook Pro-modellerna och de förmodade fristående tangentborden får ett något mer humant pris. Dyra kommer de nog att bli tyvärr, men så länge som det håller sig inom en rimlig nivå är folk beredda att betala lite extra för Apple-upplevelsen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-08 15:24

Displayen kryper sakta ner mot tangentbordet. Nästa år får vi kanske små displayer i alla tangentbordets knappar. Då kan vi prata revolution och vi kan lämna skrivmaskinernas antika historia bakom oss: QWERTY är gjort för att inte de mekaniska armarna ska träffa varandra. QWERTY är helt enkelt gjort för att knapparna vi använder ska vara utspridda på tangentbordet. Bra för en mekanisk maskin, dåligt för våra händer och för snabb inmatning.
Med displayer på alla knappar kan vi växla till optimala layouter såsom Colemak.
Och Apple kan bygga en dator med ett tangentbord för alla länder. Snacka om stordriftsfördelar.

Jag hade dessutom gärna sett en inbyggd slider i mellanslagstangenten.

De däringa tangentborden med små displayer på knapparna har ju funnits i snart ett decennium utan att sälja ett dugg. Kanske för att de kostade ungefär som en bättre laptop? http://www.tested.com/tech/accessories/3259-t...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-09 13:10

Precis som vanligt. Apple uppfinner inte, de gör bättre lösningar av redan existerande teknik.

1
Bevaka tråden