Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Displayport till DVI-I

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har en Macbook Air med thunderbolt uttag som jag gärna vill koppla till en föråldrad Sanyo Z2 med DVI-I kontakt. Köpte en Mini Displayport till DVI-D kabel och det verkar inte funka speciellt bra. Inget händer liksom... Är det en adapter jag behöver eller hur skall jag få bild från datorn till projektorn? Jag trodde nämligen att en DVI-I kontakt kan ta meot både DVI-D och DVI-I...? Någon kvalificerad person som kan berätta för en novis hur detta funkar?

Tacksam för svar! Kram!

Vänliga hälsningar!

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-11-07 22:50

DVI-I kan vara kopplad så att den bara tar analog signal. Det kan vara nåt med HDCP också.

Ursprungligen av Ola:

DVI-I kan vara kopplad så att den bara tar analog signal. Det kan vara nåt med HDCP också.

Ah! Tusen tack! Kan man komma runt det på något listigt vis?

Verkar som att det ska funka med digital DVI (DVI-D) enligt den här diskussionen.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?show...
De hade problem pga en DVI-I-kabel. Men nu har du väl DVI-D hela vägen fram till projektorn.

Alltså; använd DVI-D, inte DVI-I.

Men är det Fred Flintas projektor du har hittat, eller? Är du säker på att den inte är kaputt?

Max upplösning verkar vara 1280x720. Kolla vad din Macbook Air skickar ut i systeminställningar. Du kan samla bägga fönstrena på datorns skärm eftersom du inte ser det andra annars (uppenbarligen).

HDCP behöver du inte oroa dig över, då det verkar stödjas av projektorn. Det är ju snarare så att om du hade haft en projektor utan HDCP, och spelat en skyddad film så hade det inte funkat.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Verkar som att det ska funka med digital DVI (DVI-D) enligt den här diskussionen.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?show...
De hade problem pga en DVI-I-kabel. Men nu har du väl DVI-D hela vägen fram till projektorn.

Alltså; använd DVI-D, inte DVI-I.

Men är det Fred Flintas projektor du har hittat, eller? Är du säker på att den inte är kaputt?

Max upplösning verkar vara 1280x720. Kolla vad din Macbook Air skickar ut i systeminställningar. Du kan samla bägga fönstrena på datorns skärm eftersom du inte ser det andra annars (uppenbarligen).

HDCP behöver du inte oroa dig över, då det verkar stödjas av projektorn. Det är ju snarare så att om du hade haft en projektor utan HDCP, och spelat en skyddad film så hade det inte funkat.

Snällt! Tusen tack för din input! Jag hittade den på blocket för 200:- haha, så det kan mycket väl vara Freds gamla!

Ja det stämmer att jag har en DVI-D kabel men jag fick för mig att det inte spelade någon roll då DVI-I kan ta emot både digital och analog signal? Jag kan mycket väl vara ute och cykla dock!

Men skall jag köpa en DVI-i kabel så behöver jag en aktiv adapter, eller?

Ursprungligen av Isaksson:

Men skall jag köpa en DVI-i kabel så behöver jag en aktiv adapter, eller?

Nej, jag tror DVI-D är rätt enligt diskussionen jag länkade till.

Kollade du upplösningen?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, jag tror DVI-D är rätt enligt diskussionen jag länkade till.

Kollade du upplösningen?

Okej, då får jag ut på jakt o leta efter en DVI-d kabel idag! 1440x900 står det men brukar inte OSX anpassa upplösningen?

Supertacksam för hjälpen!

Mvh Alex

Ursprungligen av Isaksson:

Okej, då får jag ut på jakt o leta efter en DVI-d kabel idag! 1440x900 står det men brukar inte OSX anpassa upplösningen?

Den där upplösningen är för hög för projektorn. Sätt 720p eller nåt manuellt. Eller helst 1280x720 om det finns.

Men var det inte en DVI-D du hade?

Är det Apples egen Mini Displayport till DVI-adapter du använder, eller är det en enda sladd som har DVI-D i ena änden och Mini displayport i andra?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den där upplösningen är för hög för projektorn. Sätt 720p eller nåt manuellt. Eller helst 1280x720 om det finns.

Men var det inte en DVI-D du hade?

Är det Apples egen Mini Displayport till DVI-adapter du använder, eller är det en enda sladd som har DVI-D i ena änden och Mini displayport i andra?

Dvi-d är kabeln och dvi-i är uttaget på projektorn. Är det en adapter jag behöver från mini dp till dvi-i? Har försökt sänka upplösningen på min mac men den vill liksom inte gå ner till de stenåldersnivåerna!

Ursprungligen av Isaksson:

Dvi-d är kabeln och dvi-i är uttaget på projektorn. Är det en adapter jag behöver från mini dp till dvi-i? Har försökt sänka upplösningen på min mac men den vill liksom inte gå ner till de stenåldersnivåerna!

Kabeln du har borde funka tycker jag.

720p borde den klara, den gör min Macbook pro som inte är särskilt gammal.

Testa annars SwitchResX som ibland kan sätta fler upplösningar.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kabeln du har borde funka tycker jag.

720p borde den klara, den gör min Macbook pro som inte är särskilt gammal.

Testa annars SwitchResX som ibland kan sätta fler upplösningar.

Jag kunde sänka den till 1152x720 utan resultat... Efter mitt googlande så tänkte jag att det skulle funka, men jag uppskattar som tusan att du försöker reda ut detta! Skall testa lite under dagen så återkommer jag!

Mvh

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kabeln du har borde funka tycker jag.

720p borde den klara, den gör min Macbook pro som inte är särskilt gammal.

Testa annars SwitchResX som ibland kan sätta fler upplösningar.

Nu har jag testat lite under dagen med olika upplösningar osv och det verkar som om min dator inte ens vill kännas vid att det är en projektor kopplad till den. Det börjar luta åt att jag kastar denna 200kr-projektorn i väggen och köper en ordentlig, haha!

Ursprungligen av Isaksson:

Jag kunde sänka den till 1152x720 utan resultat... Efter mitt googlande så tänkte jag att det skulle funka, men jag uppskattar som tusan att du försöker reda ut detta! Skall testa lite under dagen så återkommer jag!

Mvh

Helt plötsligt fungerar projektorn?! Pillade lite i inställningarna och så poppade det upp en extremt ljussvag, dålig bild! Precis vad jag betalat för! Tusen tack för all hjälp men nu verkar den fungera! Peppar, peppar!

Mvh Alex

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-08 18:37
Ursprungligen av Isaksson:

extremt ljussvag, dålig bild! Precis vad jag betalat för!Mvh Alex

Dagens kommentar!

1
Bevaka tråden