Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vända liggande utskrift 180°?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min Brother MFC-9330CDW.
Jag skriver ut på hålet papper, och pappren ligger i facket så att hålen kommer på vänster sida, så som det sig bör.
Men när jag skriver ut i liggande format skriver den alltid ut med hålen neråt och jag vill ha dem uppåt. Jag har letat mig genom alla inställningar på skrivaren och hittar inte någonstans en inställning för detta.
Den skriver ut på samma sätt oavsett program. Preview, Excel etc. Alltid hålen neråt när man skriver ut liggande. Nån som vet en lösning?

Vänd på pappret för dessa utskrifter? eller flippa (skriv till PDF och spegelvänd och skriv ut) dokumentet innan utskrift?
I en del skrivare kan du ställa in sånt direkt.

Ursprungligen av CekariYH:

Vänd på pappret för dessa utskrifter? eller flippa (skriv till PDF och spegelvänd och skriv ut) dokumentet innan utskrift?
I en del skrivare kan du ställa in sånt direkt.

Vill helst inte kladda med att vända pappret fysiskt. Jag kommer med 200% säkerhet att glömma vända tillbaka det och så blir nästa stående utskrift med hålen på fel håll.
Blir också ett meck att gå via PDF och rotera den. Måste finnas någon väg runt detta. Hittar som sagt ingenstans man kan ställa in detta i skrivaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-09 11:28
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har ett problem med min Brother MFC-9330CDW.
Jag skriver ut på hålet papper, och pappren ligger i facket så att hålen kommer på vänster sida, så som det sig bör.
Men när jag skriver ut i liggande format skriver den alltid ut med hålen neråt och jag vill ha dem uppåt. Jag har letat mig genom alla inställningar på skrivaren och hittar inte någonstans en inställning för detta.
Den skriver ut på samma sätt oavsett program. Preview, Excel etc. Alltid hålen neråt när man skriver ut liggande. Nån som vet en lösning?

Jag satsat på att ditt problem är enklare än du tror... Det handlar bara om kunskap som du hittar här och sedan ändrar du parametern:

Citat:

*HWMargins: 12 12 12 12
*VariablePaperSize: True
*MaxMediaWidth: 612
*MaxMediaHeight: 1008
*NonUIOrderDependency: 105 AnySetup *CustomPageSize
*LandscapeOrientation: Plus90
*CustomPageSize True: " "
*ParamCustomPageSize Width/Width 3.0-8.5in(76.2-215.9mm): 1 points 216 612
*ParamCustomPageSize Height/Height 5.0-14.0in(127.0-355.6mm): 2 points 360 1008
*ParamCustomPageSize Orientation: 3 int 0 0
*ParamCustomPageSize WidthOffset: 4 points 0 0
*ParamCustomPageSize HeightOffset: 5 points 0 0

Den ska vara Minus90. Enligt dokumentet som jag länkar till innebär också utebliven parameter Plus90 vilket är det som du får. Utdraget som jag visar är troligen inte från din skrivare - bara ett exempel.

Ursprungligen av frazze:

Jag satsat på att ditt problem är enklare än du tror... Det handlar bara om kunskap som du hittar här och sedan ändrar du parametern:
Den ska vara Minus90. Enligt dokumentet som jag länkar till innebär också utebliven parameter Plus90 vilket är det som du får. Utdraget som jag visar är troligen inte från din skrivare - bara ett exempel.

Tack! Men om vi för ett ögonblick låtsas att jag inte begriper mig på sånt här. Jag antar att jag måste redigera skrivarens drivrutin. Var hittar jag den? Redigerar man den med TextEdit?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-09 17:46
Ursprungligen av pmarriott:

Tack! Men om vi för ett ögonblick låtsas att jag inte begriper mig på sånt här. Jag antar att jag måste redigera skrivarens drivrutin. Var hittar jag den? Redigerar man den med TextEdit?

Det stämmer nästan. Du ska editera skrivarens PPD-fil, som ingår i paketet tillsammans med skrivarens drivrutin. Det är en vanlig textfil så TextEdit fungerar. Den installerade skrivarens PPD-fil ligger i /etc/cups/ppd/.

En annan lösning.

Sluta köp "hålade" papper och leta fram en gammal hålslagare som du ställer sidan om

Ursprungligen av Borttaget:

En annan lösning.

Sluta köp "hålade" papper och leta fram en gammal hålslagare som du ställer sidan om

Jo, körde den förr men 90% av utskrifterna ska in i pärmar direkt och jag har ett väldigt minimalistiskt (för litet) skrivbord så hålslaget blir ett bökigt hjälpmedel.

Senast redigerat 2018-07-23 15:19
Ursprungligen av frazze:

Det stämmer nästan. Du ska editera skrivarens PPD-fil, som ingår i paketet tillsammans med skrivarens drivrutin. Det är en vanlig textfil så TextEdit fungerar. Den installerade skrivarens PPD-fil ligger i /etc/cups/ppd/.

Tack, men hittar inte den sökvägen alls.

Ursprungligen av pmarriott:

Tack, men hittar inte den sökvägen alls.

Finder --> Gå --> Gå till mapp --> Ange sökvägen: /etc/cups/ppd

Perfekt! Då är jag inne i PPD-filen. Men där står "Minus90". Kanske ska prova med "Plus90"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-10 12:53

Exakt, det vänder ju 180 °

Ska detta vara enklare än att vända pappershögen? Jag skulle, och säkerligen du, glömma att återställa inställningen om du nu inte gör ett script som fixar det hur du vill köra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-10 13:30

Det gäller bara inställningen för liggande, så jag tror inte han kommer att ställa tillbaka det, utan köra med samma hela tiden.

Ursprungligen av CekariYH:

Ska detta vara enklare än att vända pappershögen? Jag skulle, och säkerligen du, glömma att återställa inställningen om du nu inte gör ett script som fixar det hur du vill köra

Det ska inte återställas. Det handlar ju om en permanent 180-gradersvändning av alla liggande utskrifter.

Ok

Fast inte fanken hade jag behörighet att ändra på filer i den katalogen. Tack för all hjälp, men detta får förpassas till den ständigt växande högen "fixa när jag har tid".

Kopiera filen till en annan mapp (t.ex din användares dokumentmapp).
Gör ändringen där (men spara undan en backup först).
Flytta tillbaka den ändrade filen till rätt mapp (lär krävas ett admin-lösenord).

1
Bevaka tråden