Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify genererar skräpdata som kan skada datorns lagring

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under flera månader har Spotifys klienter skrivit skräpdata till enhetslagringen, något som potentiellt kan korta ner lagringens livslängd.

Läs hela artikeln här

Tur det är så lätt att byta SSD iaf. Bara öppna upp och i med en ny. Eller har ja fel?

Senast redigerat 2016-11-11 12:11
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-11 11:58
Ursprungligen av SweSG:

Tur det är så lätt att bytta SSD iaf. Bara öppna upp och i med en ny. Eller har ja fel?

På vissa datorer är det väldigt enkelt, på andra ganska knivigt Macbook-datorer är ju kända för att variera mycket där mellan årgångarna. Med de nya tunna datorerna där SSD-lagringen ska bakas in i väldigt tunna formfaktorer blir det bara svårare. I de fall där SSD-kretsarna är fastlödda på moderkortet blir det däremot en rejäl utmaning

Man kan bli lite ledsen på Spotify ibland. Typ andra gången jag avinstallerar Spotify på några månader :/

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-11 12:22
Ursprungligen av SweSG:

Man kan bli lite ledsen på Spotify ibland. Typ andra gången jag avinstallerar Spotify på några månader :/

Jag har dock kört den uppdaterade klienten under förmiddagen och den skriver ingen skräpdata i inaktivt läge, så du behöver inte avinstallera av den anledningen. Den skräpdatan som skrivits under de gångna månaderna är däremot inte mycket att göra något åt.

Ursprungligen av ekloev:

Jag har dock kört den uppdaterade klienten under förmiddagen och den skriver ingen skräpdata i inaktivt läge, så du behöver inte avinstallera av den anledningen. Den skräpdatan som skrivits under de gångna månaderna är däremot inte mycket att göra något åt.

Jo, avinstallerarde det när jag märkte det för ett tag sedan. Tror jag skippar Spotify för ett tag nu iaf. Kör vidare på Google musik. Tycka vad man vill om Google, men strular nästan aldrig. Kanske inte är lika vackert som Spotify. Men gör sitt jobb fint!

Spotify vs Google musik.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-11 13:16
Ursprungligen av SweSG:

Jo, avinstallerarde det när jag märkte det för ett tag sedan. Tror jag skippar Spotify för ett tag nu iaf. Kör vidare på Google musik. Tycka vad man vill om Google, men strular nästan aldrig. Kanske inte är lika vackert som Spotify. Men gör sitt jobb fint!

http://i.imgur.com/XvwnQdI.png

Spotify vs Google musik.

Upplever du några problem med komprimeringsartefakter under uppspelning? Jag testade Google Music under två månader i fjol och upplevde en hel del små missljud i uppspelningen, så pass mycket att jag avslutade abonnemanget och återgick till Spotify.

Ursprungligen av ekloev:

Upplever du några problem med komprimeringsartefakter under uppspelning? Jag testade Google Music under två månader i fjol och upplevde en hel del små missljud i uppspelningen, så pass mycket att jag avslutade abonnemanget och återgick till Spotify.

Vill minnas att det är liknande ljud mellan Spotify och Google musik. Kan inte testa då jag har Spotify free nu. Google har vanliga .mp3 i 320kbps.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-11 14:07
Ursprungligen av SweSG:

Vill minnas att det är liknande ljud mellan Spotify och Google musik. Kan inte testa då jag har Spotify free nu. Google har vanliga .mp3 i 320kbps.

Jag testkörde Spotify, Google Music och Apple Music samtidigt under en tvåmånadersperiod i fjol och Google Music var den enda tjänsten som led av de här problemen. Men det kan säkert ha varit inledande barnsjukdomar som benades ut efter jag avslutade abonnemanget.

Ursprungligen av ekloev:

Jag testkörde Spotify, Google Music och Apple Music samtidigt under en tvåmånadersperiod i fjol och Google Music var den enda tjänsten som led av de här problemen. Men det kan säkert ha varit inledande barnsjukdomar som benades ut efter jag avslutade abonnemanget.

Alla tjänster har kvalitetsförlust på sin musik. Mer eller mindre iaf. Jag brukar vara känslig för kasstljud. Men när det kommer till att strömma musik tycker jag det är liknande på alla. Google och Apple är iaf bra om man har massa egen musik. Bara ladda upp så finns den på det så kallade molnet.

Ljud är svårt som fan... Alla tycker olika

700GB skräp på en dag? Jisses, vilken katastrof.

Tur att jag är så gammaldags att jag fortfarande handlar fysiska skivor och bara använder Spotify någon gång i månaden att testlyssna innan skivköpen från annat håll.

Tack för intressant artikel!

Ursprungligen av MultiMan:

700GB skräp på en dag? Jisses, vilken katastrof.

Tur att jag är så gammaldags att jag fortfarande handlar fysiska skivor och bara använder Spotify någon gång i månaden att testlyssna innan skivköpen från annat håll.

Tack för intressant artikel!

Som jag förstod det så spelade det ingen roll om du hade programmet igång eller inte. Det räckte med att det fanns installerat på datorn.

  • Medlem
  • 2016-11-12 13:00
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Som jag förstod det så spelade det ingen roll om du hade programmet igång eller inte. Det räckte med att det fanns installerat på datorn.

Ett program som inte körs kan inte skriva till disk. Däremot kan det vara igång och vilande ("idle") och i det här fallet då inte spelandes någon musik.

  • Medlem
  • 2016-11-12 13:22
Ursprungligen av SweSG:

... Kör vidare på Google musik. Tycka vad man vill om Google, men strular nästan aldrig. Kanske inte är lika vackert som Spotify. Men gör sitt jobb fint! ...

Off topic: Tack för tipset! Jag har nu laddat upp hela Itunesbiblioteket dit. 50000 låtar gratis! (Jag har långt ifrån så många...) Och kan nu synka med mobilen. Toppen!

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Som jag förstod det så spelade det ingen roll om du hade programmet igång eller inte. Det räckte med att det fanns installerat på datorn.

Min ett år gamla Intel 730 har 5200GB skrivet till den, så jag har garanterat klarat mig från Spotify-sjukan, annars hade det varit betydligt mer än 5,2TB. Tack och lov.

Ursprungligen av Ljung:

Ett program som inte körs kan inte skriva till disk. Däremot kan det vara igång och vilande ("idle") och i det här fallet då inte spelandes någon musik.

Okej. Jag tänkte att det kanske var nån process i bakgrunden som startade med datorn. Men bra att det inte var riktigt så illa då iaf.

Library/Application Support/Spotify/SpotifyWebHelper startas av launchd vid varje uppstart, så nog kan Spotify göra saker i bakgrunden om om inte programmet är aktivt/startat.

1
Bevaka tråden