Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 09:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Då hoppas jag vi ses där i höst!

Var du där i år?
Jag stod och grillade i år, var fantastiskt roligt.

Grymt! Såg riktigt bra ut, blev djävulskt hungrig nu! ?

Vad är det som ligger på grillbrickan? Pulled Pork? Ribs? Korv!

Är sjukt sugen på en Meadow Creek BX50 till sommaren, bara för att komplettera samlingen.. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 10:38
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Grymt! Såg riktigt bra ut, blev djävulskt hungrig nu! ?

Vad är det som ligger på grillbrickan? Pulled Pork? Ribs? Korv!

Japp, jag körde PP, ribs och gulasch sen fick folk ta med sitt eget kött så det var korv, lamm, fläskfile-fläta, entrecote, kotlett, kyckling och ja, massa blandat
Två weber 57'or och en rösle F50 smoker användes, har en genesis också men vi fick plats utan att dra igång den med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 10:38
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är sjukt sugen på en Meadow Creek BX50 till sommaren, bara för att komplettera samlingen.. ?

Ser fin ut!

Såg otroligt gott ut! Har du några "go to" recept du vill dela?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 11:30
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Såg otroligt gott ut! Har du några "go to" recept du vill dela?

Jag hittar mest på eller tar inspiration av recept jag stöter på.
I det här fallet så var PP'n injicierad med äpplejuice, rubbad med dreamdust chipotle från zigge (har du inte stött på hans kryddor så kolla in http://www.ziggesbbq.com) och moppad med sås gjord på äpplecidervinäger, chili, vitlök och johnnys chili/choklad-sås. Körde ca 9 timmar till 94 grader.
Ribsen låg i 5% brine ca 18 timmar, sen rubbade med webers new orleans, i rök ca 2 timmar, folie med äpplejuice ca 1,5 och sen penslade med show me sås i ca 30 min till.

Gulaschen hade jag hjälp med så vet inte exakt hur den gjordes, men lök och vitlök fick svettas en stund, sen i med vatten som precis täckte det tills det blev simmigt, sen i med 1,5kg högrev och senare i med potatis och morötter. Massa paprikapulver och en habanero vet jag åkte i med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 11:38

En grej en kompis gjorde som jag testat lite olika varianter på och blir riktigt gott.

Dela sötpotatis på mitten och grilla direkt (men inte för hög värme), gröp ur och mosa med olja, vitlök och dill eller rosmarin, hackad mandel eller chashewnötter. Personligen tyckte jag det blev bättre med rosmarin och cashew istället för dill och mandel som var i ursprungsreceptet, men det är ju smaksak. Andra nötter och kryddor funkar säkert fint med.

Tack alltid roligt att få nya infallsvinklar! ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 12:51
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tack alltid roligt att få nya infallsvinklar! ?

Absolut!

Gissar att du kanske redan är med men grupperna på facebook är bra.

Weber-Grillklubben Grillvännerna JD-BBQ-A
BBQLovers.se Grillforum
Team FIR (för att ha koll på nästa års FIR).

Finns säkert fler så tar gärna emot tips

Var med i de grupperna tidigare, men lämnade Facebook för ett par månader sedan. BBQ delen är det jag saknar på Facebook. ?

Köper en hel del BBQ böcker, och ser mycket på tuben. Min sambo tycker att jag är galen som sitter och tittar på när andra grillar.. ??

Kan rekommendera The Food Lab om du inte läst den, inte BBQ otroligt intressant läsning. Även Chris Lilly Fire & Smoke är bra.

Brukar bli så att jag snöar in på något, t.ex. Burgare sen så gör jag dem ett par månader i olika former tills det känns som att jag behärskar dem. ? Bakar bröd, maler kött, testar olika stek/grillmetoder.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 17:17
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Var med i de grupperna tidigare, men lämnade Facebook för ett par månader sedan. BBQ delen är det jag saknar på Facebook. ?

Köper en hel del BBQ böcker, och ser mycket på tuben. Min sambo tycker att jag är galen som sitter och tittar på när andra grillar.. ??

Kan rekommendera The Food Lab om du inte läst den, inte BBQ otroligt intressant läsning. Även Chris Lilly Fire & Smoke är bra.

Brukar bli så att jag snöar in på något, t.ex. Burgare sen så gör jag dem ett par månader i olika former tills det känns som att jag behärskar dem. ? Bakar bröd, maler kött, testar olika stek/grillmetoder.

De grupperna är största anledningen till att jag har kvar FB. Ska kika på boktipsen.
Malt kött en gång, blev riktigt bra men man har ju inte tid till såna grejer så ofta.

Bevaka tråden