Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Galaxy S8 får endast välvd skärm

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästa Samsung Galaxy-telefon ryktas fokusera helt på välvda skärmar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-14 08:06

Finns det någon speciell poäng med att skärmen ska vara välvd, furutom att man tekniskt klarar att göra den välvd?

Ursprungligen av andas:

Finns det någon speciell poäng med att skärmen ska vara välvd, furutom att man tekniskt klarar att göra den välvd?

Jag tror det är onödigt ja. Mera säljgrej skulle jag tippa på. Går säkert att göra något med det också. Men på det hela onödigt!

Ursprungligen av andas:

Finns det någon speciell poäng med att skärmen ska vara välvd, furutom att man tekniskt klarar att göra den välvd?

Nej det är mest kosmetiskt.
Nu börjar det dock gå över till samsungs signum, ungefär som iPhones front som alla känner igen.
Med lite tur slipper samsungs konsumenter deras namn tatuerat över hela mobilen.

  • Medlem
  • 2016-12-14 21:50
Ursprungligen av Mackan1984:

Nej det är mest kosmetiskt.
Nu börjar det dock gå över till samsungs signum, ungefär som iPhones front som alla känner igen.
Med lite tur slipper samsungs konsumenter deras namn tatuerat över hela mobilen.

Ja det är mest en utseende fråga men bezels blir automatiskt mindre. Note 7 hade mindre välvd kant och låg betydligt bättre i handen. Intressant om det kommer på S8. Själv har jag den första Edge modellen Samsung tog fram. Note Edge med en rundad kant. Där har jag alla appar i mappar vilket gjort att jag inte använder launcher längre. Apps Edge på S7 Edge är nog det som är mest användbart förutom Night Clock viket är en underbar funktion, finns även på min Note Edge

Ursprungligen av andas:

Finns det någon speciell poäng med att skärmen ska vara välvd, furutom att man tekniskt klarar att göra den välvd?

Ser enbart negativa saker...
Det som visas på skärmen blir förvrängt.
Det är enklare att av misstag peka på fel ställe på skärmen (fingrarna kommer åt kanterna av skärmen).
Dyrare att tillverka.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-15 10:06
Ursprungligen av hummel:

Ser enbart negativa saker...
Det som visas på skärmen blir förvrängt.
Det är enklare att av misstag peka på fel ställe på skärmen (fingrarna kommer åt kanterna av skärmen).
Dyrare att tillverka.

Det var de problem jag också tänkte mig kunna uppstå. Samtidigt har det väl ryktats om att iPhone kan få liknande lösningar, eller har jag missförstått det?

Ser mest positiva saker med välvd skärm! Om Apple inte tar bort sina sorgekanter på iPhone alt. välvd skärm, så blir det nog att byta till Android snart. Är rädd att då även faller hela mitt ekosystem och allt med Apple åker ut.
Jämför man en iPhone 7 Plus och en S7 Edge så känns iPhone som en iPad i jämförelse, trots båda har 5,5"

Men Apple är på väg utför och det ganska ordentligt, tyvärr :/ Detta var väl ändå ganska tippat efter Jobs bortgång, att de kunde leva på Steves ideér ett tag till men sedan.. Produksegment läggs ner, produkter släpps med medelmåttig prestanda. Pro datorer uppdateras inte och adaptrar är Apples nya strategi! Sorgligt är bara förnamnet

Ser mest nackdelar, dyrare att tillverka m.m..Men det ser väl kanske coolt ut. Köper dock inte Samsung utan föredrar märken med en "stock android" approach med mindre modifieringar eller ett android skin som ligger nära originalet typ Sony.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-16 09:24
Ursprungligen av @ndreas:

Men Apple är på väg utför och det ganska ordentligt, tyvärr :/ Detta var väl ändå ganska tippat efter Jobs bortgång, att de kunde leva på Steves ideér ett tag till men sedan.. Produksegment läggs ner, produkter släpps med medelmåttig prestanda. Pro datorer uppdateras inte och adaptrar är Apples nya strategi! Sorgligt är bara förnamnet

Hela ditt andra stycke är ganska offtopic, vad har det att göra med ett rykte om att Samsung S8 bara kommer i modell med välvd skärm?

Men jag vill ändå kommentera det du skriver om nedlagda produktsegment (antar du tänker på skärmar och ryktet om Airport) och påståendet "Det hade aldrig hänt på Steve Jobs tid".

Det första Jobs gjorde 1998 var bland annat att lägga ner StyleWriter/LaserWriter, en stor produktkategori, jag hade själv flera modeller. Även servrarna lade han ner, och hann sedan vara med om att både lansera och lägga ner Xserve. Många andra produkter lades ner under Steve Jobs tid.

Jag har svårt att förstå den domedagsstämning som många läser in i de val Apple gör idag, även om jag inte alltid gillar valen. Jag skulle gärna ha kvar möjligheten att kunna köpa en Apple-designad skärm, även om jag hittills inte har köpt någon. Däremot har jag fortsatt köpa iPhones med jättebreda kanter, för att nu vara lite ontopic.

Steve Jobs var affärsman, precis som Apples ledning är idag.

The Businesses Apple Has Left Behind

Citat:

When Jobs came back to Apple, many products met their demise as he forced Apple to focus on just a few products. That drive led to the greatest turn-around in this history of technology companies.

Today, Apple is bigger then ever, both in terms of headcount and in cash on hand. Are things like the Thunderbolt Display and Time Capsule going away to help the company focus, or are they merely victims caught in the Post-PC crossfire? Will ditching these products result in the same gains as killing off printers and scanners and cameras once did?

Beats me. Here's hoping they haven't died in vain.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-16 10:04

För att inte nämna nedläggningen av Newton
@ndreas: Några mm kanter ska göra att du byter hela ditt ekosystem och slänger ut allt Apple...? Så de 3 mm på varje sida betyder allt i ditt datorliv?

Ursprungligen av kenjon:

För att inte nämna nedläggningen av Newton
@ndreas: Några mm kanter ska göra att du byter hela ditt ekosystem och slänger ut allt Apple...? Så de 3 mm på varje sida betyder allt i ditt datorliv?

Handlar inte om mm! Apple har tappat design och känsla. iPhone 6 ser identisk ut som iPhone 7. iOS ser likadant som 2007 mer eller mindre, ja jag är trött på att inte kunna själv personifiera MIN telefon mer.

Släpper Apple en böjd skärm eller edge till edge så kommer de sälja som smör, så är det! Det är vad den stora massan vill ha.
Även iOS kan bli så mkt snyggare med ett enkelt ingrepp i form av dark mode, som dessutom ger oss bättre batteritid som även det suger på iPhone.

Att de finns bakåtsträvande människor som tycker Apple är bäst i alla lägen kommer de alltid att finnas, men för den stora massan är det precis som är rätt väg att gå. Likaså Oled skärm och högre upplösning, trådlös laddning mm.
Precis som när de gick upp i storlek.. Hade vi haft denna diskussion när Apple höll fast vid 4" medan andra tillverkare hade 5"+ då var det gnäll också.. Vad hände när Apple släppte 4,7 + 5.5 jo de sålde som smör. Synd bara att det skall ta Apple 2 år extra att komma ikapp!
När jag började med Apple så följde de andra tillverkarna Apple. Nu är rollerna ombytta, Apple släpar och följer de andra.

Senast redigerat 2016-12-16 10:47
Ursprungligen av IngoX:

Hela ditt andra stycke är ganska offtopic, vad har det att göra med ett rykte om att Samsung S8 bara kommer i modell med välvd skärm?

The Businesses Apple Has Left Behind

Till skillnad mot att stylewriter var skit likaså Xserve föråldrad mot vad man fick betala. Det var inte rimligt att ha kvar detta då konkurrenterna hade billigare och bättre lösningar, helt rätt beslut av Apple.
Airport är däremot enkel och presterar, Alltid kört Apples skärmar som varit pricken över i.
För övrigt så var Steve inte bara affärsman han var också en visionär, vilket Tim inte är.

Så back on topic. iPhone 8 med edge to edge kommer sälja som smör. Om jag orkar vänta får vi se, redan avverkat iPhone 7, iPhone 7 Plus och börjar ha väldigt tråkigt med att ta upp den och behöva se iOS från 2007. Byta bakgrundsbild varje dag är inte 2017 direkt. Sedan finns det mkt som jag hatar med Android så valet är inte lätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-16 14:49

Ujuj, jag trodde telefonen var en nyttopryl som ska utföra de tjänster jag vill på bästa sätt. Inte ett designsmycke som måste ändra utseende varje år...
De bästa uppdateringarna sker på insidan!

  • Medlem
  • 2016-12-16 15:34
Ursprungligen av kenjon:

Ujuj, jag trodde telefonen var en nyttopryl som ska utföra de tjänster jag vill på bästa sätt. Inte ett designsmycke som måste ändra utseende varje år...
De bästa uppdateringarna sker på insidan!

Håller inte med om att de bästa uppdateringar sker enbart på insidan

Min tjänste telefon ser helt olik ut min privata telefon i utseendet. Båda är Samsung och kör samma version av Touchwiz och Android
Det kryper i kroppen att det skulle se likadana ut

S8 kommer att få många saker från nedlagda Note 7. Kanske samma smäckra Edge kant. Samsung måste prestera för att komma på banan igen. Väntar med spänningpå Barcelona

  • Medlem
  • 2016-12-16 15:36
Ursprungligen av IngoX:

Hela ditt andra stycke är ganska offtopic, vad har det att göra med ett rykte om att Samsung S8 bara kommer i modell med välvd skärm?

Men jag vill ändå kommentera det du skriver om nedlagda produktsegment (antar du tänker på skärmar och ryktet om Airport) och påståendet "Det hade aldrig hänt på Steve Jobs tid".

Det första Jobs gjorde 1998 var bland annat att lägga ner StyleWriter/LaserWriter, en stor produktkategori, jag hade själv flera modeller. Även servrarna lade han ner, och hann sedan vara med om att både lansera och lägga ner Xserve. Många andra produkter lades ner under Steve Jobs tid.

Jag har svårt att förstå den domedagsstämning som många läser in i de val Apple gör idag, även om jag inte alltid gillar valen. Jag skulle gärna ha kvar möjligheten att kunna köpa en Apple-designad skärm, även om jag hittills inte har köpt någon. Däremot har jag fortsatt köpa iPhones med jättebreda kanter, för att nu vara lite ontopic.

Steve Jobs var affärsman, precis som Apples ledning är idag.

The Businesses Apple Has Left Behind

Skillnaden är att just nu håller Apple på att bli en i mängden och tappar segment till konkurrenterna vilket gör att Apple inte leder utvecklingen längre. Då kan det hända att fler och fler kunder väljer andra alternativ

Vi får se vad Samsung kan komma med gällande S8

Ursprungligen av kenjon:

Ujuj, jag trodde telefonen var en nyttopryl som ska utföra de tjänster jag vill på bästa sätt. Inte ett designsmycke som måste ändra utseende varje år...
De bästa uppdateringarna sker på insidan!

mm du tycker det, antar att du sitter med en gammal iPhone 4 och är nöjd, jag menar den gör väl set den skall.
Apple lever bl.a. för sin design, men du lever väl i medeltiden

Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är att just nu håller Apple på att bli en i mängden och tappar segment till konkurrenterna vilket gör att Apple inte leder utvecklingen längre. Då kan det hända att fler och fler kunder väljer andra alternativ

Vi får se vad Samsung kan komma med gällande S8

Fast vad kommer en S8a att erbjuda som inte iPhone 8(?) Kommer att ha?
Bättre processor och grafikkort än utmanarna?
Duo-Kamera? Oled? Force touch? USB-c på sladden?(;)
Båda kommer att ha säkert 99% av detta och med andra ord kommer få om ingen att byta från den ena till den andra...

Smartphones går i designstadier och samsung med sin skärmutveckling kom före denna gången.
Grattis till dom. Sist var det iPhone med sin retina.
Det var då samsung börja satsa på upplösning.
Sist var det iPhone med att faktiskt satsa på smartphones yttre design, det dröjde samsung till s6an att ordna det.

Samsung är ju slagna av många kineser gällande screen-to-body men inte hör man talas om dom som konkurrent till iPhone.

Senast redigerat 2016-12-16 22:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-17 10:33
Ursprungligen av @ndreas:

mm du tycker det, antar att du sitter med en gammal iPhone 4 och är nöjd, jag menar den gör väl set den skall.
Apple lever bl.a. för sin design, men du lever väl i medeltiden


Du får gärna komma och titta, testa mina Segways, smartahem-styrning etc. Har haft alla generationer av iPhone, men inte pga design, utan innehåll. Medeltiden, phf!

  • Medlem
  • 2016-12-18 10:19
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast vad kommer en S8a att erbjuda som inte iPhone 8(?) Kommer att ha?
Bättre processor och grafikkort än utmanarna?
Duo-Kamera? Oled? Force touch? USB-c på sladden?(;)
Båda kommer att ha säkert 99% av detta och med andra ord kommer få om ingen att byta från den ena till den andra...

Smartphones går i designstadier och samsung med sin skärmutveckling kom före denna gången.
Grattis till dom. Sist var det iPhone med sin retina.
Det var då samsung börja satsa på upplösning.
Sist var det iPhone med att faktiskt satsa på smartphones yttre design, det dröjde samsung till s6an att ordna det.

Samsung är ju slagna av många kineser gällande screen-to-body men inte hör man talas om dom som konkurrent till iPhone.

Apples största konkurrent är Samsung och jag måste nog säga att Samsungs största konkurrent på Android sidan är Huawei

Samsung har ca 31 procent av flexibel OLED marknaden och den kommer att öka med S8 och iPhone 8 OLED

1
Bevaka tråden