Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airpods – attraktiva men begränsade

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples trådlösa hörlurar är här, och från första sekunden finns det mycket att tycka om med Airpods. Men också begränsningar, irritationsmoment och ett högt pris.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-12-19 20:58

Själv köpte jag ett par Sony SBH20 för drygt 3 år sedan, betalade 179 kronor i en Teliabutik. Visst dessa har en sladd, men endast en kort stump till mottagaren och den sladden har aldrig varit i vägen. Använder hellre dessa än mina onear BT på gymmet. Ett av mina bäst köp på ljudsidan, sett till "mest för pengarna". Skulle gärna se en jämförelse med Airpoods, tror nog Sony SBH20 går vinnande ur den duellen.

  • Medlem
  • 2016-12-19 21:51

Tack @jakobnilsson. Nu är jag ännu mer övertygad att AirPods inte är något för mig.
Jag har hellre större lurar med bättre batteritid och ljud, mina vanliga EarPods blir jag bara sur av att använda. Som sagt, helt ok till podcasts och prat-radio, men urusla till musik. Jag sparade just 1795:-.

  • Medlem
  • 2016-12-19 23:29

Hur klarar mikrofonen bullriga miljöer?

Tack för genomgången, mycket uppskattat! Tyvärr känns de inte tillräckligt bra för att jag vilja öppna plånboken, även om flera saker är lockande.

Varför måste det till Apple för att parkopplingen ska bli busenkel? Aldrig förstått krånglet med andra enheter där man ofta måste plocka fram manualen eftersom det inte finns någon som helst standard för hur man aktiverar parkopplingen på olika enheter. Det är ofta orsaken till mycket irritation. Samtliga blåtandsprylar jag har hemma har olika varianter för parkoppling och ibland är det svårt att minnas de 10+ olika varianterna. Det blir lätt irriterande när man bara snabbt vill koppla ihop och lyssna eller ringa ett samtal och headsetet visar sig ha tappat kopplingen av någon outgrundlig anledning.

Ursprungligen av Dalle:

Hur klarar mikrofonen bullriga miljöer?

Jodå, själva mikrofonen tycker jag var duktig på att fånga upp min röst. De stora problemen är som jag skrev samma som vid musiklyssning – att mycket omgivningsljud läcker in och stör mig. Däremot den jag pratar med verkar inte lida.

Testa Bose Soundsport Wireless också?

Nu har jag själv nyligen köpt dem, men skulle ni inte kunna testa Bose Soundsport Wireless också bara för att få veta vad ni tycker om dem jämfört med de andra bluetooth-lurarna ni testat på sistone?

De kostar ju ungefär lika mycket som Airpods men har 6h batteritid, fjärrkontroll samt öronsnäckor som ljudisolerar bättre utan att för den skull behöva tryckas in i hörselgången och som åtminstone jag tycker sitter mycket bekvämt - har problem med att få "vanliga" in-ear-lurar att sitta, fick lämna tillbaka Jaybirds X2. Och de går lätt ner i fickan till skillnad från Boses QuietControl 30-lurar med sin stela bygel.

EDIT: glömde att jag redan tjatat på er om detta i en tidigare recension

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 11:22
Ursprungligen av Maccer:

Nu har jag själv nyligen köpt dem, men skulle ni inte kunna testa Bose Soundsport Wireless också bara för att få veta vad ni tycker om dem jämfört med de andra bluetooth-lurarna ni testat på sistone?

De kostar ju ungefär lika mycket som Airpods men har 6h batteritid, fjärrkontroll samt öronsnäckor som ljudisolerar bättre utan att för den skull behöva tryckas in i hörselgången och som åtminstone jag tycker sitter mycket bekvämt - har problem med att få "vanliga" in-ear-lurar att sitta, fick lämna tillbaka Jaybirds X2. Och de går lätt ner i fickan till skillnad från Boses QuietControl 30-lurar med sin stela bygel.

EDIT: glömde att jag redan tjatat på er om detta i en tidigare recension

Det är ju en rätt stor skillnad mellan dessa produkter. Airpods är ju i ordets rätta bemärkelse trådlösa, vilket inte Soundsport är.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-20 12:35

Dom långa spröten av hårdplast som hänger ner klapprar högljutt mot diamantplopparna jag har i öronen, vid varje steg när jag går eller joggar. Samma med EarPods.

Headsetet som fanns förr hade inte det problemet eftersom skaften var täckta med en gummihylsa.

Ursprungligen av Mija:

Dom långa spröten av hårdplast som hänger ner klapprar högljutt mot diamantplopparna jag har i öronen, vid varje steg när jag går eller joggar. Samma med EarPods.

Headsetet som fanns förr hade inte det problemet eftersom skaften var täckta med en gummihylsa.

Trä på ett ventilgummi på lurarna då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 13:13
Ursprungligen av CekariYH:

Trä på ett ventilgummi på lurarna då

Frågan om det får plats när lurarna ska ner i asken

Ursprungligen av zinned:

Frågan om det får plats när lurarna ska ner i asken

Tänkte inte på det...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-12-20 13:51

Och här någonstans tvärdog intresset för den här diskussionen.
Min diamantring gör att det slamrar något hemskt mot tangentbordet när jag skriver

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-20 14:00

Då får du trä ett ventilgummi över fingret och ringen.

Ursprungligen av Mija:

Då får du trä ett ventilgummi över fingret och ringen.

...ett ventilgummi blir nog lite svårt men en tummetott kanske

Ursprungligen av zinned:

Det är ju en rätt stor skillnad mellan dessa produkter. Airpods är ju i ordets rätta bemärkelse trådlösa, vilket inte Soundsport är.

Kanske inte, men de är tillräckligt trådlösa för mångas behov. Man blir av med en jobbig kabel ner till fickan som fastnar och drar i lurarna, och som alltid trasslar in sig när man har lurarna i fickan. Och tråden mellan lurarna ger ju även vissa fördelar, man kan låta lurarna hänga ner kring halsen om inte annat! Om Bose-lurarna dessutom ger bättre ljud än Apples så måste man ju kunna väga fördelar mot nackdelar. Fast det bästa vore ju Airpods utformade på samma sätt som Bose-snäckor

Hehe det här kanske kan vara en lösning om man har örhängen/större hål:
http://www.macrumors.com/2016/12/21/man-body-...

Har ingen synpunkt på produkten som sådan, men kan, efter att ha tittat på sista bilden i recensionen, konstatera att Jakob är en mycket modig man. Eller söderbo.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-21 12:51
Ursprungligen av amandareventlid:

Hehe det här kanske kan vara en lösning om man har örhängen/större hål:
http://www.macrumors.com/2016/12/21/man-body-...

Jag tror jag föredrar mina lite diskretare Shure SE535 och drar kabeln bakom nacken. http://cdn.head-fi.org/9/92/375x500px-92d8691...

Måste säga att jag är nöjd med mina, de var som väntat. De bara fungerar, som blåtand alltid BORDE vara men inte är..

Ok men inte fantastiskt ljud, men föredömligt enkla att använda. Enkelt att byta mellan enheter och de är sjukt lätta.

Ska bli spännande att se vad mer som kommer med W1 chipet.

Ursprungligen av Mija:

Jag tror jag föredrar mina lite diskretare Shure SE535 och drar kabeln bakom nacken. http://cdn.head-fi.org/9/92/375x500px-92d8691...

Visste inte att du hade skäggstubb eller så har jag fattat helt fel ang. vad du är sas

Airpods, de bästa accessoarerna som någonsin släppts till din jacklösa telefon. Som inte går att köpa separat utan som du måste vänta på och betala ungefär lika mycket som en telefon för.

Hur lyder uttrycket nu igen? Glorian falnar? Trillar snett? Minskar i opacitet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-22 00:12

Du glömde "vaknat på fel sida?".
Och ev en smiley ifall du skrev det med ironi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 08:52

Och här kommer mina snabba efter en kväll och en natt med Airpoddarna:
- PARKOPPLING Galet svåra att parkoppla. Tills man inser att man behöver uppdatera sin telefon till 10.2 Kan vara bra att veta om man vill uppleva den beskrivna Wow-känslan av automatisk parkoppling...
- BORTTAPPNING De sitter verkligen förvånansvärt tryggt i öronen. Men min fru säger att jag inte ska ha dem när jag skottar snö i vinter. Och det har hon antagligen rätt i.
- ANVÄNDNING VID SÖMN Otippat trevligt var insikten att de är kanon när man ligger i sängen och lyssnar. De klämmer inte på samma sätt som Ear-varianten när man ligger med örat mot kudden tex. Och man riskerar inte att strypas om man råkar somna med dem på, vilket nattens test bevisar.
- LJUD Jag är ingen ljudofil, snarare tvärtom. Men jag gillar verkligen ljudet! Bättre än mina tidigare Apple-lurar.
- SIRI Man kommer garanterat bli en mer utvecklad Siri-användare eftersom underlättar styrningen av volym etc. Gillar man inte Siri (och vem gör det?) så funkar det bra att använda sin Apple Watch för styrningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-22 13:52
Ursprungligen av Maccer:

Kanske inte, men de är tillräckligt trådlösa för mångas behov. Man blir av med en jobbig kabel ner till fickan som fastnar och drar i lurarna, och som alltid trasslar in sig när man har lurarna i fickan.

Jag har haft flera BT-headsets med en enda kabel som då går mellan de två lurarna. Det är tillräckligt för att trassla till sig i fickan så en sådan setup är ingen lösning på trasselproblemet. Däremot är Airpods lösningen på det problemet.

För övrigt så känns det som att du tror att det är bestämt att Airpods är något för alla. Det är det inte. Det är en bättre produkt för vissa, för andra inte. Allt är subjektivt.

Ursprungligen av HolyFather:

Som inte går att köpa separat utan som du måste vänta på och betala ungefär lika mycket som en telefon för.

Huh? Hur menar du här? Alla köper väl dem separat? De ingår ju inte med telefonen. Dessutom kostar de ju 20% av vad telefonen kostar, inte 100%.

Ursprungligen av zinned:

Jag har haft flera BT-headsets med en enda kabel som då går mellan de två lurarna. Det är tillräckligt för att trassla till sig i fickan så en sådan setup är ingen lösning på trasselproblemet.

Har löst detta "problem med ett sånt där senilsnöre man hänger runt halsen för glasögonen, så om jag vill ta ur lurarna ur öronen hänger dom fint där på bröstet och om jag vill "bli av med" dom" stoppar jag dom under tröjan/skjortan, funkar kalas utan trassel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-22 15:43
Ursprungligen av CekariYH:

Har löst detta "problem med ett sånt där senilsnöre man hänger runt halsen för glasögonen, så om jag vill ta ur lurarna ur öronen hänger dom fint där på bröstet och om jag vill "bli av med" dom" stoppar jag dom under tröjan/skjortan, funkar kalas utan trassel

Igen, detta är ett icke-problem med Airpods.

Ursprungligen av zinned:

Igen, detta är ett icke-problem med Airpods.

Absolut, höll ju med dig men ville bara visa att fanns en lösning för dom som har andra typer om än inte lika smidigt som med AirPods

  • Medlem
  • 2016-12-22 16:58

När man tappar en Airpod, är det det man brukar kalla för Airdrop? ?

Jag föll till föga till sist, nu har jag också beställt. Leverans 14/2, hoppas de ökar produktionstakten så jag får ett nytt datum av tomten...

Bevaka tråden