Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Mac Pro och Mac Minis död är nära

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tim Cooks löfte om att nya stationära datorer är på väg kan enligt insatta utvecklare formulerats på ett sätt som antyder att Mac Pro går i graven.

Läs hela artikeln här

För mig kommer tyvärr Apple dö lite. Alla vill inte ha en iMac eller laptop, surfplatta eller liknande. Det jag vill ha är en riktig dator. Är la mycket därför jag börjat lämna Apple. Dom gör inget jag vill ha längre. Man blir lite ledsen i ögat tyvärr :/

  • Medlem
  • 2016-12-21 11:50

iMac är precis en sådan maskin som jag vill ha (och har). Men alla är inte som jag, och om det är som Arment tror så är det en ren katastrof. Men jag tillåter mig att tvivla en smula, så illa kan det väl verkligen inte vara?

  • Medlem
  • 2016-12-21 11:51

Ett givet läge att tipsa om den här sajten. Bygg din egen stationära Mac.

Det finns politiska orsaker till att man inte så gärna lägger ner Mac Pro - oavsett om den går med vinst eller inte; den tillverkas i USA och om Apple går ut och säger att dom lägger ner den fabriken så kommer det att bli stor nyhet och Trump kommwer att attackera Apple och massor av människor i USA kommer att säga att Apple minsann är ett j-a skitföretag som sviker landet etc etc etc. Bad Press! Enda alternativet är att dom tillverkar något annat i den fabriken...dom kan inte sparka en enda person...det är för varumärket omöjligt.
Det finns också ett värde i att Hollywood kör MacPro's, men man ser dom faktsikt sällan och om en imac verkligen klarar tunga grejer som en Mac Pro så är det väl bara att slakta Mac Pro'n...men ingen iMac har grafiklösningen som en Mac Pro har...inte idag i alla fall. Kanske en av grafikkortstillverkarna (dom är väl bara två idag...av betydelse alltså) lyckas designa monsterkorten - som idag är enormt stora - så att dom ryms i en iMac och kylningsproblematiken löses på något sätt...kanske kan Apple få ner priset på dessa specialdesignade lösningar...och en iMac tuggar tunga jobb som en Mac Pro. Det har ju hänst saker...när man ser den strema grafiken i en iPhone/iPad i vissa spel - det är fruktansvärt vacker och avancerat - och det sker i en liten batteridriven burk som man håller i handen. En hel del har med KOD att göra...uppenbarligen...
För min del - Mac pro's sedan dom kom - så skiter jag i om dessa försvinner...men då MÅSTE en iMac vara lika kraftfull. bara det finns kvar monster-Macar så är jag nöjd...med eller utan skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-21 12:03

Nja, jag undrar om detta verkligen kommer bli sanning. Att han inte sa att Mac Pro eller Mac Mini är den bästa bla bla är nog för att dom är så uppenbart föråldrade, att det hade varit löjligt att höja dom till skyarna.

iMac 5K är hyfsat ny och därför är det lättare att nämna den i ett sådant uttalande.

Det är var jag tror men också hoppas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-21 12:41

Det låter som de läser in otroligt mycket mellan raderna. Men att Apple har problem med sin Mac-division är helt klart.

Tim Cook borde avgå. Hade vart den bästa julklappen man kunnat önska sig.

Ursprungligen av kladda:

...Att han inte sa att Mac Pro eller Mac Mini är den bästa bla bla är nog för att dom är så uppenbart föråldrade, att det hade varit löjligt att höja dom till skyarna...

Japp, så tolkade jag det också.

Nu när LG tillverkar skärmar kanske det är Imacen som skrotas och Mac pro blir flaggskeppet i desktop-segmentet.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-21 15:21

När Tim Cook själv säger att han inte ser någon anledning till att varför någon skulle vilja ha en PC kan man nog räkna med at Mac Pro och Mac Minis dagar är talade.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-21 15:41

Jag vill ha en towervariant á la G5 med hårddiskplatser som går att komma åt och med moderna komponenter som inte uppgraderas var tredje år. Men det här allt-i-ett börjar jag bli mätt på, jag har inte plats med en till monitor på skrivbordet och jag hade hellre haft en 32-34" skärm att jobba med. Vad spelar det för roll hur stor datorn är? MacPro-tornet var svalt och tyst, normalt skrymmande nere på golvet. Vad vann vi på att ha den där lilla kakburken de säljer nu? Det finns inget bra alls med att minska storleken när det gäller värmeavledning. Min iMac låter som en hårfön när jag spelar via bootcamp och då har den laptop-grafik i sig. Jag är skeptisk. En stationär mac utan skärm som går att mecka med annars blir det windows nästa gång. Adobe CC ser likadant ut i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-21 16:43

Något som är lite skrämmande är just att Apple:

  1. Har ett otroligt dyrt och spretigt laptop upplägg som i mångas ögon är "framtiden för datorer" bortsätt från smartphones och tablets. Det är inte supertydligt vem MacBook, MacBook Air eller MacBook Pro är tänkta för mer än folk med lite för mycket pengar.

  2. Har en VD som tror iPad Pro är en PC-ersättare. Twice the price, half the functionality eller vad försöker man sälja in?

  3. Har en oförmåga att var 12:e till 18:e månad uppdatera sina datorer. Snart är det ganska exakt 3 år sedan MacPro'n i sitt nuvarande utförande släpptes.

Av allt som dykt upp senaste tiden låter det som Apple saknar fokus och riskerar hamna i läget man var under 1990-talet. Man lanserar ex. MacBook Pro som en nytt plattform och nästan ersättare till MacBook Air. Men man behåller en icke-uppdaterad MacBook Air trots att den ska ersättas av en MacBook Pro. Sedan har MacBook Pro olika nivåer men väldigt olika funktionalitet och man anmanar inte UBC för 5 öre.

Linus Tech Tips hade en bra kommentar om just MacBook Pro om att ja, det kan vara framtiden men varför visar inte Apple oss denna framtiden? Det finns i stort sätt inga dockor som fungera idag. Apple vägrar ge support för externa grafikkort eller bygga en skärm med inbyggt grafikkort.

Egentligen så klarar vilken Mac som helst nästan vad som helst...UTOM just grafiktunga grejer...ja, detta gäller datorer över huvud taget; tänker man bort spel & video&3D-prod så har dagens datorer mera muskler än vad 90% av jordens användare behöver. Dagens CPU's, RAM & SSD's gör att det snurrar hur fins som helst UTOM när man börjar t.ex. prodda video.
Så - jag skulle gärna se en framtid där en dator var en dator - en Mac var en Mac - och inget mera med det...men så skulle det finnas EN BURK (grafikmotor) som man köpte om man behövde (spel, videoprod, 3D-prod) - precis som man idag köper en bil...en bil är en bil...behöver man mera lastkraft så köper man en släp och hänger på.
Kruxet är väl interface...men Thunderbolt 3 - och sedan 4 och 5 - lär ju skyffla ENORMA mängder info i "realtid"...tänk en standard där man har en Mac - any Mac - och sätter denna "grafikburk" mellan macen och skärmen - eller kanske bara som en dongel vid sidan om Macen - allt med USB-C eller framtidens motsvarighet (som skyfflar petabits per millisekund ).
Just det: en dongel för typ 10 papp (större delen av denna dongels yta/volym utgörs av ett kylsystem kan man föreställa sig ) - stor som bok typ...om industrin kom överens om en slags "standard" så skulle detta kunna bli verklighet...vi har ju sedan länge videokort och ljudkort (video-dongel och ljuddongel) externt bredvid våra datorer...vi som använder sådant...varför inte en "grafikdongel"?

Ursprungligen av Alix:

Ett givet läge att tipsa om den här sajten. Bygg din egen stationära Mac.

Hur pålitligt är det att dessa setupar fungerar i praktiken? Dvs hur vanligt är det att problem uppstår vid program som MAC Photoshop, Davinci Resolve och övrigt med Mac os?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-21 20:24

@Demiurgen: Standarden finns och den heter PCIe. Apple valde att gå bort från den i och med Thunderbolt 2. Det är lite paradoxalt Apple gjorde detta ganska samtidigt vanliga PC-kort mer eller mindre började fungera under OSX med rätt drivrutin.

Thunderbolt 3 har potential att bli en snarlik standard. Dock är den troligen fortfarande något slö för högpresterande i/o som GPU:er. Och om Apple kommer backa eGPU är oklart. OSX 10.12 verkar ha stöd för det more or less.

  • Medlem
  • 2016-12-21 20:56
Ursprungligen av D_Odell:

Hur pålitligt är det att dessa setupar fungerar i praktiken? Dvs hur vanligt är det att problem uppstår vid program som MAC Photoshop, Davinci Resolve och övrigt med Mac os?

I stort sett inga problem om man kör rekommenderad hårdvara. Om inte, blir det problem, fler eller färre. Rekommenderade byggsatser anges på sajten*. Nota bene: Även äkta Macar får problem. Särskilt med tredjepartsprogram.

* https://www.tonymacx86.com/buyersguide/decemb...

Jag kan knappast vara ensam om att vilja ha en fet Mac Pro som går att skruva in i ett 19"-rack, eller?

Ursprungligen av Erik.dv:

@Demiurgen: Standarden finns och den heter PCIe. Apple valde att gå bort från den i och med Thunderbolt 2. Det är lite paradoxalt Apple gjorde detta ganska samtidigt vanliga PC-kort mer eller mindre började fungera under OSX med rätt drivrutin.

Thunderbolt 3 har potential att bli en snarlik standard. Dock är den troligen fortfarande något slö för högpresterande i/o som GPU:er. Och om Apple kommer backa eGPU är oklart. OSX 10.12 verkar ha stöd för det more or less.

Razer gör väl det med razer core över tb3?
https://www.cnet.com/products/razer-core/

  • Medlem
  • 2016-12-22 06:06

Vem köper stationära datorer idag förutom speciella jobb och professionella / gamers.

Privatpersoner köper inte längre stationära datorer knappt ens laptops längre. Bara att kolla på webben och fysiska butiker antalet minskas varje dag.

Våra kontor stöps om med fria zoner där freeseating gäller så där finns inga stationära datorer på sikt. Sjukvården har fortfarande en del

Tankesättet att man har mobil, surfplatta och dator i samverkan gäller inte privatpersoner längre

Utbildningssektorn kör till och med Chromebooks nuförtiden

Apple TV med Siri och Google Home med ChromeCast mfl ersätter mediadatorn för de som har en kvar

För privat lagring finns enkla NAS och molnet

Nej stationära datorer är en oerhört smal sektor dessa dagar så om Apple går ned på en Mac och skrotar resten har jag full förståelse för

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 08:21
Ursprungligen av mendezzz:

Razer gör väl det med razer core över tb3?
https://www.cnet.com/products/razer-core/

Precis. Det fungerar som jag förstår det hyggligt men inte optimalt. Och OSX ser inte ens Razer Core som hårdvara.

Ursprungligen av Erik.dv:

Precis. Det fungerar som jag förstår det hyggligt men inte optimalt. Och OSX ser inte ens Razer Core som hårdvara.

Det är bara ett skal som jag förstår det. Viktigast är väl att MacOS ser grafikkortet?

Ursprungligen av PaO:

Vem köper stationära datorer idag förutom speciella jobb och professionella / gamers.

Privatpersoner köper inte längre stationära datorer knappt ens laptops längre. Bara att kolla på webben och fysiska butiker antalet minskas varje dag.

Våra kontor stöps om med fria zoner där freeseating gäller så där finns inga stationära datorer på sikt. Sjukvården har fortfarande en del

Tankesättet att man har mobil, surfplatta och dator i samverkan gäller inte privatpersoner längre

Utbildningssektorn kör till och med Chromebooks nuförtiden

Apple TV med Siri och Google Home med ChromeCast mfl ersätter mediadatorn för de som har en kvar

För privat lagring finns enkla NAS och molnet

Nej stationära datorer är en oerhört smal sektor dessa dagar så om Apple går ned på en Mac och skrotar resten har jag full förståelse för

Så dramatiskt är det inte riktigt, av alla datorer (bärbart/stationärt) som säljs så är 41% fortfarande stationära datorer.

Sant...men detta måste väl bero på att företag och myndigheter köper in båtlaster med stationära DELL varje sekund.

Ursprungligen av keptang:

Så dramatiskt är det inte riktigt, av alla datorer (bärbart/stationärt) som säljs så är 41% fortfarande stationära datorer.

Det är "mer eller mindre" och "more or less" som är problemet och alltid varit problemet. Jag drömmer om en standard som blir självklar som t.ex. USB...hos Apple också alltså.

Ursprungligen av Erik.dv:

@Demiurgen: Standarden finns och den heter PCIe. Apple valde att gå bort från den i och med Thunderbolt 2. Det är lite paradoxalt Apple gjorde detta ganska samtidigt vanliga PC-kort mer eller mindre började fungera under OSX med rätt drivrutin.

Thunderbolt 3 har potential att bli en snarlik standard. Dock är den troligen fortfarande något slö för högpresterande i/o som GPU:er. Och om Apple kommer backa eGPU är oklart. OSX 10.12 verkar ha stöd för det more or less.

Ursprungligen av Erik.dv:

@Demiurgen: Standarden finns och den heter PCIe. Apple valde att gå bort från den i och med Thunderbolt 2.

Det må sägas vara en sanning med modifikation, at best, eftersom Thunderbolt (oavsett version) bygger på PCIe och mer eller mindre bara utgör ett gränssnitt mellan olika PCIe- och DisplayPort-kompatibla enheter. Att det inte finns "vanliga" PCIe-kortplatser i macarna är bara naturligt, eftersom flertalet PCIe-kort helt enkelt inte får plats i någon av dagens macar, rent fysiskt.

Just den detaljen är i och för sig tråkig tycker jag, för personligen skulle jag gärna ha en tornmodell à la Power Mac G5, fast med moderna grejer i. Helst inklusive möjligheten att köra flera interna diskar som RAID samt dubbla processorer och/eller grafikkort, men det lär knappast hända...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-22 13:41
Ursprungligen av PaO:

Vem köper stationära datorer idag förutom speciella jobb och professionella / gamers.

Många. T ex undertecknad. Jag har ingen nytta av en laptop, däremot vill jag ha en större skärm som en laptop inte kan ge mig.

Ursprungligen av PaO:

Privatpersoner köper inte längre stationära datorer knappt ens laptops längre. Bara att kolla på webben och fysiska butiker antalet minskas varje dag.

Jaså? Det tror jag nog. T ex alla fotoentusiaster, spelare, hobbyredigerare av olika slag.

Ursprungligen av PaO:

Tankesättet att man har mobil, surfplatta och dator i samverkan gäller inte privatpersoner längre

Jaså, det säger du? Det gäller väl snarare för 90% av alla privatpersoner. T ex så har jag en desktop där hemma, en iPad och iPhone likaså. De portabla enheterna ger mig det de kan när jag är på rörlig fot och sedan har jag den stationära datorns fördelar när jag är hemma.

Ursprungligen av PaO:

Apple TV med Siri och Google Home med ChromeCast mfl ersätter mediadatorn för de som har en kvar

Icke. Alla sitter inte med fiberanslutningar som gör att man kan ha all privat data i molnet.

Ursprungligen av PaO:

För privat lagring finns enkla NAS och molnet

Se ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 15:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är bara ett skal som jag förstår det. Viktigast är väl att MacOS ser grafikkortet?

Det är tvådelat.

1) Datorn måste förstå att det är ett externt PCIe-chassi kopplat till sig över Thunderbolt 3. macOS gör inte det, Windows gör det.
2) Datorn måste förstå vad som finns i detta externa PCIe-chassit. I vissa fall finns drivrutiner för macOS, i vissa fall inte.

Ett orostecken är exempelvis att nVidias 10-serie funnits ute sedan i Maj och fortfarande saknas stöd för OSX. Vidare kan dessa externa lösningar idag blir väldigt dyra. Det börjar bli bättre men fortfarande är vi långt ifrån där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 15:55
Ursprungligen av PixelHermit:

Det må sägas vara en sanning med modifikation, at best, eftersom Thunderbolt (oavsett version) bygger på PCIe och mer eller mindre bara utgör ett gränssnitt mellan olika PCIe- och DisplayPort-kompatibla enheter. Att det inte finns "vanliga" PCIe-kortplatser i macarna är bara naturligt, eftersom flertalet PCIe-kort helt enkelt inte får plats i någon av dagens macar, rent fysiskt.

En stor skillnad är prestandan. PCIe Gen 3 är väl idag 16 gånger så snabbt som Thunderbolt 3. PCIe Gen 4 är väl på ingång snart. Med det sagt skulle mycket kunna lösas över TB3 idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 15:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är "mer eller mindre" och "more or less" som är problemet och alltid varit problemet. Jag drömmer om en standard som blir självklar som t.ex. USB...hos Apple också alltså.

Ja, Thunderbolt 3 är ju den första standarden som löser bokstavligen allt externt om än med viss prestandaförlust. AMD får förvisso inte leka i den sandlådan men jag vet inte hur mycket det påverkar dem idag. Ryzen ser ganska lovande ut måste jag säga men utan Thunderbolt-stöd är det inget val för Apple.

Bevaka tråden