Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så spelar du dina gamla favoritspel

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var bättre för sägs det, och även om det inte stämmer finns det en stor mängd riktigt bra dator- och tv-spel från det förgångna som kanske inte alltid är lätta att få igång på moderna datorer. 99mac visar olika sätt att rädda dem.

Läs hela artikeln här

Kul kul!
Har försökt med några gamla spel som jag gillade förr, tex X-Wing vs Tie Fighter från GoG men misslyckats att komma förbi inställnings-skärmen både i Macen och i Windows 10, men ska prova några av tipsen här så får vi se.

Ursprungligen av CekariYH:

Kul kul!
Har försökt med några gamla spel som jag gillade förr, tex X-Wing vs Tie Fighter från GoG men misslyckats att komma förbi inställnings-skärmen både i Macen och i Windows 10, men ska prova några av tipsen här så får vi se.

Tack! X-Wing vs Tie Fighter från GoG har bara stöd för Windows, och är dessutom ett Windows-spel i grunden (inte MS DOS). Det kommer därför inte funka i Boxer, men borde starta i Windows 10.

Äldre delar i serien (X-Wing och Tie Fighter) är däremot DOS-titlar och de har jag med stor glädje kört på Mac. Fina spel!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Tack! X-Wing vs Tie Fighter från GoG har bara stöd för Windows, och är dessutom ett Windows-spel i grunden (inte MS DOS). Det kommer därför inte funka i Boxer, men borde starta i Windows 10.

Äldre delar i serien (X-Wing och Tie Fighter) är däremot DOS-titlar och de har jag med stor glädje kört på Mac. Fina spel!

Jo, jag vet att det inte är för Macen men får det inte heller att funka under Paralells med Win10... kan för lite om hur man skulle kunna pula till det men det var ju billigt att testa.
Har faktiskt kvar original-CDna för den inkl. expansionspaketet, får väl prova dom om det går

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-21 23:52

Myst, LodeRunner och Leisure Suit Larry var mina favoriter.

Gamla spel gillar vi ju! Mitt första val måste vara en RPi med Retropie. Mitt andra val är OpenEmu. Jag har inte hittat något likabra till Windows eller Linux ännu. Har man en RPi och inte är rädd för lite pill, så kör RPi med Retropie! 3:an är rekommenderad. Sedan har man att göra några år framöver med spel.

Jag är en Zelda och Castlevania fan. Spelar dock det mesta så länge det är kul.

Openemu och retropie...

Uppmanar du till brott @jakobnilsson?

Ursprungligen av Borttaget:

Openemu och retropie...

Uppmanar du till brott @jakobnilsson?

Så klart inte, och det är väl ganska tydligt i artikeln?

Jag har själv kopierat över många spelfiler från mina gamla orginaldisketter, och på så vis bevarat dem och kan köra dem på min Mac.

Senast redigerat 2018-07-23 15:26
Ursprungligen av jakobnilsson:

Så klart inte, och det är väl ganska tydligt i artikeln?

Jag har själv kopierat över många spelfiler från mina gamla originaldisketter, och på så vis bevarat dem och kan köra dem på min Mac.

Du har bilder på Super Mario Bros. 3 och Rygar bland annat. Men, om det är så att du tagit bilderna från Open Emu-sidan så får du ju hänvisa till det.

Citat:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.

Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.

Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.

Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Jag behöver inte klistra in hela utan man kan fortsätta läsa via länken.

https://lagen.nu/1960:729

Min tolkning av "avsedda ändamål" är att spela spelen på en NES eller via Nintendos andra tjänster.

Ursprungligen av Borttaget:

Du har bilder på Super Mario Bros. 3 och Rygar bland annat. Men, om det är så att du tagit bilderna från Open Emu-sidan så får du ju hänvisa till det.

Jag behöver inte klistra in hela utan man kan fortsätta läsa via länken.

https://lagen.nu/1960:729

Min tolkning av "avsedda ändamål" är att spela spelen på en NES eller via Nintendos andra tjänster.

Såvitt jag vet finns ingen tydlig juridisk definition av "avsedda ändamål". Min egen tolkning är att om jag äger ett NES-spel, kopierar speldatat och kör upp spelet på en annan enhet så är det fortfarande dess avsedda ändamål (dvs att spela spelet). Precis som jag kan köpa en CD-skiva och importera låten för att spela upp på en dator eller Iphone.

Självklart kan folk ha olika åsikter om detta.

Senast redigerat 2018-07-23 15:26
Ursprungligen av jakobnilsson:

Såvitt jag vet finns ingen tydlig juridisk definition av "avsedda ändamål".Självklart kan folk ha olika åsikter om detta.

Meningen har ju prövats.

Radiotjänst fick inte ta ut TV-licens för datorer för att det inte var avsett ändamål vilket just TV är.

Ursprungligen av Borttaget:

Meningen har ju prövats.

Radiotjänst fick inte ta ut TV-licens för datorer för att det inte var avsett ändamål vilket just TV är.

Det är väl ändå inte samma sak? Grejen där är att en dator inte har "avsett syfte" att agera TV, även om den kan göra det. Skulle definitivt tolka texten som att jag har rätt att köra programkod på en apparat som är avsedd för det, vilket gäller både en fysisk NES-konsol och en emulator på en dator.

Jag tycker också rent moraliskt (oavsett hur lagtexten tolkas) att om jag köpt ex Super Mario Bros 3 i orginalutförande, i Gameboy Advance-version samt tre gånger på Virtual Console så har jag rätt att spela upp det spelet på vilken apparat jag vill. Tycker detta är helt rimligt.

Senast redigerat 2018-07-23 15:29

Sedan får man inte i mer än undantag kringgå kopieringsskydd och NES-kassetterna är en form av kopieringsskydd då ändamål är att enbart fungera med NES.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tycker också rent moraliskt (oavsett hur lagtexten tolkas) att om jag köpt ex Super Mario Bros 3 i orginalutförande, i Gameboy Advance-version samt tre gånger på Virtual Console så har jag rätt att spela upp det spelet på vilken apparat jag vill. Tycker detta är helt rimligt.

Nej, jag tycker inte det är rimligt.

Spela på en Nintendo-maskin ja. Men inte på emulator.

Ursprungligen av Borttaget:

Sedan får man inte i mer än undantag kringgå kopieringsskydd och NES-kassetterna är en form av kopieringsskydd då ändamål är att enbart fungera med NES.

Nej, jag tycker inte det är rimligt.

Spela på en Nintendo-maskin ja. Men inte på emulator.

Vad skulle skillnaden vara mot att spela upp ett Atari-spel inte på en Atari-maskin utan på en Mac med emulator?

Vi kanske helt enkelt får enas om att tycka olika i den här frågan!

Senast redigerat 2018-07-23 15:29
Ursprungligen av jakobnilsson:

Vad skulle skillnaden vara mot att spela upp ett Atari-spel inte på en Atari-maskin utan på en Mac med emulator?

Vi kanske helt enkelt får enas om att tycka olika i den här frågan!

Jag är lite av samma åsikt oberoende om det gäller Nintendo, Sega, Atari, Sony osv.

Klart vi kan enas om att tycka olika

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-22 11:57

Det påminner lite om regionkoderna de höll på med (håller på med?) på videofilmer. Har jag köpt en film för att titta på den, ska det inte spela någon roll om jag sitter hemma eller är på semester i USA!
(jag håller helt med Jakob)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 13:59
Ursprungligen av Borttaget:

Jag är lite av samma åsikt oberoende om det gäller Nintendo, Sega, Atari, Sony osv.

Klart vi kan enas om att tycka olika

Det är klarlagt att man får kopiera över musik, som man äger, till datorn för att spela upp där så länge man inte knäcker någon kryptering eller kopieringsskydd. Således bör man likväl få kopiera över ett spel från en kassett eller annat medium som man själv äger, så länge man inte knäcker någon kryptering eller annat kopieringsskydd (vilket gamla spel inte har vad jag känner till. Du kan inte hävda att mediumet i sig utgör kopieringsskydd).

Senast redigerat 2018-07-23 15:29
Ursprungligen av tooobe:

Det är klarlagt att man får kopiera över musik, som man äger, till datorn för att spela upp där så länge man inte knäcker någon kryptering eller kopieringsskydd. Således bör man likväl få kopiera över ett spel från en kassett eller annat medium som man själv äger, så länge man inte knäcker någon kryptering eller annat kopieringsskydd (vilket gamla spel inte har vad jag känner till. Du kan inte hävda att mediumet i sig utgör kopieringsskydd).

Jo, jag vill hävda att spel-kasetten är ett kopieringsskydd i sig.
Commodore 64 hade ju tape-drive. Allt för enkelt att kopiera med en boom-box. Men inte fick du kopierat spel från Nintendo.
Dvs. om du inte köpte piratkopierat från asien.

Lika mycket som kopieringsskydd finns på en del musik-skivor idag.

Ursprungligen av kenjon:

Det påminner lite om regionkoderna de höll på med (håller på med?) på videofilmer. Har jag köpt en film för att titta på den, ska det inte spela någon roll om jag sitter hemma eller är på semester i USA!
(jag håller helt med Jakob)

Nu jämför du film med film. Ämnat att spelas i samma typ av maskin på båda sidor om vattnet.

Att köpa ett Video-spel till sin gamla Nintendo 8-bit och spela är en sak. Eller varför inte köpa det på Virtual Console till Wii (U).
Men att man antingen gör olagliga handlingen ladda ner rom från nätet eller sitter och hackar sig förbi ett kopieringsskydd för att emulera på dator. Nej, inte riktigt rätt.

Som väntat mycket åsikter i den här frågan. Låt oss också komma ihåg att det handlar om två olika diskussioner; dels vad lagen säger och hur den tolkas. Dels vad som kan anses vara moraliskt försvarbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 14:16

Okej nu ändrade du ditt inlägg där du först skrev att du länkat till lagen och att man får bilda sig sig egen uppfattning. Så börjar med att bemöta det. För det första kan man aldrig läsa lagen rakt av utan den måste pröva i rätten och man tar även hänsyn till vad lagstiftarnas avsikt varit i förarbeten osv. Vidare står det i lagen som du länkat till "Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål."

Lagen rör endast programvaran, inte hårdvaran så jag förstår inte hur du ens kan blanda in den eller hävda att en hårdvaran kan utgöra kopieringsskydd (i lagens mening - i praktisk mening kan den såklart utgöra ett hinder för att kopiera mjukvara). Men okej, vad menar du alltså att programvarans (=spelets) "avsedda ändamål" är? Det är ganska klarlagt i andra fall, att musiks avsedda ändamål är att lyssnas på (inte spelas upp från en cd-skiva), att en films avsedda ändamål är att tittas på (inte spelas upp från just en dvd-skiva). Så jag förstår inte hur du kan få det till att ett spels "avsedda ändamål" är att spelas upp från just den konsollen den skapades för, och inte till "att spelas". Menar du också att en cd-skiva utan mjukvaru-kopieringsskydd på den utgör ett kopieringsskydd i sig?

Därför får man som det står i lagen "framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål".

Vidare står det på lagen.nu, sidan som du själv länkar till i kommentar (från jurist) till lagen att "Femte stycket får den praktiska konsekvensen att om man köper en CD-ROM-skiva med ett digitalt uppslagsverk kan man spara delar av detta på sin hårddisk om det underlättar användningen och om man köper tillgång till en databas på Internet kan man kopiera delar av den till sin hårddisk för att läsa texter utan att vara uppkopplad mot Internet." Samma sak bör rimligtvis gälla spel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-22 14:23
Ursprungligen av Borttaget:

...
Att köpa ett Video-spel till sin gamla Nintendo 8-bit och spela är en sak. Eller varför inte köpa det på Virtual Console till Wii (U).
Men att man antingen gör olagliga handlingen ladda ner rom från nätet eller sitter och hackar sig förbi ett kopieringsskydd för att emulera på dator. Nej, inte riktigt rätt.

Självklart inte ladda ner ROM från Nätet, det är olagligt i sej. Men har man köpt konsollen och spelet anser jag att det inte är något hinder att köra det på en annan hårdvara. Men visst kan det vara en tolkningsfråga, att skriva lagar är inte lätt.

Senast redigerat 2018-07-23 15:32
Ursprungligen av kenjon:

Men har man köpt konsollen och spelet anser jag att det inte är något hinder att köra det på en annan hårdvara.

Nu blir jag nyfiken

Hur lyckas du med det om man bortser ladda ner rom?
Och nu antar jag du menar PC/Mac och inte alla de klon-konsoller som finns på marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 14:36
Ursprungligen av Borttaget:

Nu blir jag nyfiken

Hur lyckas du med det om man bortser ladda ner rom?
Och nu antar jag du menar PC/Mac och inte alla de klon-konsoller som finns på marknaden.

Självklart på samma sätt som de som skapat ROM-filerna som finns att ladda ner?

Senast redigerat 2018-07-23 15:33
Ursprungligen av Borttaget:

Nu blir jag nyfiken

Hur lyckas du med det om man bortser ladda ner rom?
Och nu antar jag du menar PC/Mac och inte alla de klon-konsoller som finns på marknaden.

Det finns många läsare liknande denna:
https://www.retrode.com

Senast redigerat 2018-07-23 15:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-22 15:12
Ursprungligen av Borttaget:

Nu blir jag nyfiken

Hur lyckas du med det om man bortser ladda ner rom?
Och nu antar jag du menar PC/Mac och inte alla de klon-konsoller som finns på marknaden.

Jag spelar inte
Jag körde ut ROMmarna från en gammal Apple ][

Senast redigerat 2018-07-23 15:33
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-23 02:05
Ursprungligen av Borttaget:

Sedan får man inte i mer än undantag kringgå kopieringsskydd och NES-kassetterna är en form av kopieringsskydd då ändamål är att enbart fungera med NES.

Nej, jag tycker inte det är rimligt.

Spela på en Nintendo-maskin ja. Men inte på emulator.

Så då anser du det vara orimligt och olagligt att köra Windows och Windowsappar på en Mac?

Senast redigerat 2018-07-23 15:33
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-23 02:11

Har beställt en NES Classic Mini i sommras - som jag tyvärr fortfarande väntar på... ☹️

Med tiden så kommer jag nog även att bygga ihop en RetroPie-maskin. ?

Bra artikel och genomgång!

Ursprungligen av omartint:

Så då anser du det vara orimligt och olagligt att köra Windowsappar på en Mac?

Skall jag härma din jämförelse så är det som att spela ett NES/SNES-spel på en klonkonsol så som Analogue NT och RetroUSB AVS.

Nej, det ser jag inget problem med för då använder du själva skivan/kassetten där programvaran ligger. Du emulerar istället maskinen inte spelet.

Ursprungligen av omartint:

Så då anser du det vara orimligt och olagligt att köra Windows på en Mac?

En sak att påpeka är att köra Windows på en Mac är fullt tillåtet enligt lag och licenser.
Skall vi dra det ett steg till så emulerar du inte då, vilket artikeln handlar om. Antingen virtualiserar du eller kör skarpt som vilken annan dator som helst.

ETT STORT FÖRTYDLIGANDE:

Jag är inte arg. Tänker inte omvända någon. Och artikeln var självklart intressant läsning!

Man kan läsa mycket negativitet i en text bara på grund av andra åsikter.
Och en rad med glada gubbar hjälper inte alltid.

Tanken är inte att reta upp någon utan enbart en konversation.
För det finns ju aldrig en objektiv åsikt

Senast redigerat 2016-12-25 13:53
Ursprungligen av Borttaget:

ETT STORT FÖRTYDLIGANDE:

Jag är inte arg. Tänker inte omvända någon. Och artikeln var självklart intressant läsning!

Man kan läsa mycket negativitet i en text bara på grund av andra åsikter.
Och en rad med glada gubbar hjälper inte alltid.

Tanken är inte att reta upp någon utan enbart en konversation.
För det finns ju aldrig en objektiv åsikt

Det är kul och bra med diskussion, och du ger intressanta perspektiv på det hela!

Själv har jag äntligen fått tag på en NES Mini Classic, så nu har jag spelen ännu en gång

Senast redigerat 2018-07-23 15:33
Ursprungligen av Borttaget:

Skall jag härma din jämförelse så är det som att spela ett NES/SNES-spel på en klonkonsol så som Analogue NT och RetroUSB AVS.

Nej, det ser jag inget problem med för då använder du själva skivan/kassetten där programvaran ligger. Du emulerar istället maskinen inte spelet.

Får se om jag förstått dig rätt…

Om man exempelvis har en Super Nintendo med Super Mario World hemma och när man åker till mor och far över julen tycker man det är för bökigt att ta med den, så man spelar Super Mario World på en Super Nintendo-emulator (rullandes på Mac, Window eller Linux) där så är det alltså inte okej (rent moraliskt) menar du?

Senast redigerat 2018-07-23 15:24
Bevaka tråden