Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt grafikkort iMac 27" mid 2010

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.
Mitt grafikkort i min iMac 27" verkar ha gett upp. När jag startar datorn normalt så blir bilden helt grå med gröna små prickar över hela skärmen, ibland kan den visa en liten del av skrivbordet men ytterst sällan och då blinkar det och det flyger linjer över hela skärmen.
Men däremot så funkar den att starta i safemode, det går att surfa, kolla på videos och den funkar utom att det kan synas grafikfel på skärmen ibland..
Går det att rädda min dator eller är den slut? Tar gärna emot tips om någon haft liknande problem.
Grafikkortet är ATI Radeon HD 5750
tack på förhand.

Skicka på service.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-31 09:12

Eller serva själv om du är händig med hårdvara.
Skicka den på service blir säkerligen dyrt, om de ens servar den då grafikkorten börjar bli sällsyntare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-31 10:47

Och du har provat allt "det vanliga"? (SMC/PRAM)
Provat mot extern skärm?

Vad menas med SMC/PRAM?
Har ej heller testat mot extern skärm!
Det jag har gjort är att ominstallerat IOS, raderat hårddisken och det går att använda den hyffsat i safemode.
Har skruvat en del hårdvara i MacBook men aldrig iMac! Sitter grafikkortet lött eller skruvat ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 13:52

Det finns en hel del fina instruktioner på Youtube som visar hur du ska gå till väga, du behöver lite verktyg för jobbet dock.
Jag köpte två sugproppar på Clas Ohlson för att lossa glaset från chassiet, det sitter fast med magneter.
Du kommer även behöva en tub kylpasta.

Men kolla in filmerna på Youtube till att börja med.

Ursprungligen av mattiL:

Det finns en hel del fina instruktioner på Youtube som visar hur du ska gå till väga, du behöver lite verktyg för jobbet dock.
Jag köpte två sugproppar på Clas Ohlson för att lossa glaset från chassiet, det sitter fast med magneter.
Du kommer även behöva en tub kylpasta.

Men kolla in filmerna på Youtube till att börja med.

De jag har kollat på så sitter grafikkorten fastlödda , vet du om det är det i mid 2010 med? och sen har jag även kollat på nätet det är svårt att hitta grafikkort men hitta en sida där kosta det 900 dollar plus frakt, och det känns väldigt dyrt ! Finns det att få tag på det billigare ?

Ursprungligen av jjonaas1:

Vad menas med SMC/PRAM?...

Återställning av SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Återställning av NVRAM/PRAM: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Återställning av SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Återställning av NVRAM/PRAM: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Testade båda, inget hjälpte.... skärmen blir fortfarande konstig vid vanlig uppstart.. tips?
Ser ut som på bilden sen stängs den av typ.

Senast redigerat 2017-01-01 15:13
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 15:31

Grafikkortet är inte fastlött på din maskin, jag har en Late 2009 med samma grafikkort som jag reparerat för 5-6 månader sedan.

Att köpa ett grafikkort är som du sett dyrt, det finns dock en del på Ebay men man bör vara medveten om att det är begagnade kort i de flesta fallen, med priser över 2000 kr.

Lite bilder att titta på här, Step 21 visar grafikkortet med kylare uppe till vänster:
https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27...

Ursprungligen av jjonaas1:

Testade båda, inget hjälpte.... skärmen blir fortfarande konstig vid vanlig uppstart.. tips?
Ser ut som på bilden sen stängs den av typ.

Ursprungligen av mattiL:

Grafikkortet är inte fastlött på din maskin, jag har en Late 2009 med samma grafikkort som jag reparerat för 5-6 månader sedan.

Att köpa ett grafikkort är som du sett dyrt, det finns dock en del på Ebay men man bör vara medveten om att det är begagnade kort i de flesta fallen, med priser över 2000 kr.

Lite bilder att titta på här, Step 21 visar grafikkortet med kylare uppe till vänster:
https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27...

Tack för ditt svar! tyckte du det var svårt att byta kort? Jag köper nog ett grafikkort på eBay då jag ej har ekonomi för ett nytt. Skulle du vilja länka något grafikkort som ser bra ut? något annat jag bör tänka på innan jag börjar skruva?

Senast redigerat 2017-01-02 16:23
Ursprungligen av mattiL:

Grafikkortet är inte fastlött på din maskin, jag har en Late 2009 med samma grafikkort som jag reparerat för 5-6 månader sedan.

Att köpa ett grafikkort är som du sett dyrt, det finns dock en del på Ebay men man bör vara medveten om att det är begagnade kort i de flesta fallen, med priser över 2000 kr.

Lite bilder att titta på här, Step 21 visar grafikkortet med kylare uppe till vänster:
https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+27...

http://www.ebay.com/itm/iMac-A1312-Mid-2010-A...

tänkte på denna tex, det är väl utan den kylardelen, räcker det att köpa ett sånt och skruva i det den gamla kylaren som finns i min dator? eller ska jag köpa ett kort som är komplett med kylare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 16:20

Kanske inte så svårt, men det är många sladdar och kontakter att hålla ordning på, kamera är ett bra hjälpmedel.
Kontakterna på sladdarna kan vara sköra, gammal plast, så var försiktig där.

Jag köpte inget nytt eller begagnat kort utan reparerade det som satt i.

Det är så att lödningarna under grafikprocessorn (GPU) lossnar/går sönder med tiden, och dessa kan fixas med något som på utrikiska kallas re-balling, jag rengjorde grafikkortet och stoppade sedan in det i ugnen på 200 grader i 9 minuter.

Det har fungerat sedan dess.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 16:23
Ursprungligen av jjonaas1:

http://www.ebay.com/itm/iMac-A1312-Mid-2010-A...

tänkte på denna tex, det är väl utan den kylardelen, räcker det att köpa ett sånt och skruva i det den gamla kylaren som finns i min dator? eller ska jag köpa ett kort som är komplett med kylare?

Det är rätt kort du länkar till, och du kan behålla nuvarande kylare.
Du kommer behöva kylpasta och kanske även rengöringssprit (isopropanol), kom ihåg att kylpastan ofta är giftig så var lite försiktig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 16:26
Ursprungligen av mattiL:

Tror du det skulle funka att lägga det i ugnen?

Men iallafall, vad använder jag kylpastan och alkoholen till? sorry för många dumma frågor men är lite okunnig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 17:26

Rengöringsspriten rengör du grafikkortet med innan du stopper det i ugnen, och kylaren behöver också rengöras innan kylpastan appliceras igen när du skruvar ihop prylarna igen.

Kylpastan förbättrar värmeledning mellan komponenter, tanken är att kylaren ska kyla av GPU och detta fungerar bättre med ett lager kylpasta på rätt ställen.

Ursprungligen av mattiL:

Rengöringsspriten rengör du grafikkortet med innan du stopper det i ugnen, och kylaren behöver också rengöras innan kylpastan appliceras igen när du skruvar ihop prylarna igen.

Kylpastan förbättrar värmeledning mellan komponenter, tanken är att kylaren ska kyla av GPU och detta fungerar bättre med ett lager kylpasta på rätt ställen.

Okej tack! så kort och gott skruvar jag ut kortet från kylaren och gör rent, och lägger själva grafikkortet i ugnen på 200grader i 9 min, sen applicerar kylpasta på kortet och skruvar tillbaka det i kylaren och sen sätter i datorn?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-01 17:36
Ursprungligen av jjonaas1:

Okej tack! så kort och gott skruvar jag ut kortet från kylaren och gör rent, och lägger själva grafikkortet i ugnen på 200grader i 9 min, sen applicerar kylpasta på kortet och skruvar tillbaka det i kylaren och sen sätter i datorn?

Ungefär så, ja.
Kolla gärna videon jag länkade till tidigare, den är rätt bra.

Ursprungligen av mattiL:

Ungefär så, ja.
Kolla gärna videon jag länkade till tidigare, den är rätt bra.

Tack så mycket för hjälpen! Ska absolut testa detta det är ju värt ett försök.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-01 20:38

Du kan klara dig utan sugproppar.
länk

Ursprungligen av mattiL:

Ungefär så, ja.
Kolla gärna videon jag länkade till tidigare, den är rätt bra.

Nu ligger grakokkortet i ugnen... hoppas verkligen jag får ihop alla sladdar på rätt plats sen, det var väldigt många i och med att man behövde ta loss hela moderkortet. Men nu håller jag tummarna för att det funkar!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-02 16:56

Kamera. Före.

Ursprungligen av mattiL:

Kamera. Före.

ågot blev fel och blir tokig då jag inte fattar vad, för när jah startar datorn låter bara startljudet och fläktar disken och allt startar, men INGEN bild på skärmen ! Har iofs inte skruvat fast den men Den är i kopplad men funkar inte.. har verkligen felsökt men fattar ej vad som är fel!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-02 19:31

Kolla så alla kablar sitter i ordentligt.
Lyser bakgrundsbelysningen upp på skärmen?

Ursprungligen av mattiL:

Kolla så alla kablar sitter i ordentligt.
Lyser bakgrundsbelysningen upp på skärmen?

Ingen bakgrundsbelysning bara ljudet och att datorn drar igång i några sekunder sen stängs den av... kan kolla kablar ytterligare igen sen! Så irriterande.

Ursprungligen av mattiL:

Kamera. Före.

Fick igång datorn tillslut, den startade med grafik problem i form av vertikala färgglada linjer och "prickar" över hela skärmen men man kunde ändå se skrivbordet mm och sen kom det upp att datorn har startats om på grund av ett problem.
Så 9 min i 200 grader funkade dessvärre inte för mig!
Så min fråga är: Jag ska beställa ett begagnat grafikkort på EBay men måste man just köpa 5750 1Gb eller kan man köpa något nyare för att uppgradera datorn lite när man ändå ska byta? Ett begagnat kostar runt 200dollar.
Såg någonstans att det stod på Flashback att man kunde byta till ett som hette 6970m och det såg likadant ut.... och såg precis ut som mitt på bilden. Tacksam för hjälp

Senast redigerat 2017-01-03 17:17
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-03 18:22

Ja du kan troligen använda ett 6970m, men då behövs även kylflänsen, och du behöver såga lite i plast inne i chassiet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-03 19:58

Fast kanske du skulle testa en gång till i ugnen, se till att hålla cirka 200 grader, lodet (lödtenn) under GPU behöver värmen för att smälta.

Ursprungligen av mattiL:

Fast kanske du skulle testa en gång till i ugnen, se till att hålla cirka 200 grader, lodet (lödtenn) under GPU behöver värmen för att smälta.

Såg du bilden över i mitt senaste svar? Är du övertygad om att det ät grafikkortet?
Så du tycker jag skulle köra om hela proceduren en gång till? Ta ut det och slänga in i ugnen i 200 grader i 9 minuter igen?

Bevaka tråden