Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Mina problem med HBO Nordic

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

HBO erbjuder några av de mest intressanta och sevärda TV-serierna, men upplevelsen dras ned ordentligt av en undermålig teknisk plattform.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-01-02 20:16

Håller med dig fullt ut ?
HBO har mycket att förändra och det gäller inte främst utbudet
Tekniken är undermålig även på Android men av någon anledning funkar det bättre via Chromecast
I väntan på Westworld Säsnog 2 ser jag om The Newsroom lysande

  • Medlem
  • 2017-01-02 20:30

Har heller aldrig haft strul med uppspelningen på chromecasten, men håller med till fullo på övriga punkter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-02 21:49
Citat:

Vad tycker ni? Är jag orättvis och onödigt hård mot HBO Nordic? Använder ni själva tjänsten, och vilka funktioner saknar ni?

Håller med om allt förutom ryckig uppspelning. Det har hänt nån enstaka gång för mig, men det har det på netflix med.

Hade egentligen tänkt säga upp tjänsten efter GoT var slut, och nu tänkte jag säga upp den när Westworld var slut, men ser ut att komma en del intressant i början av året så den får väl vara kvar, sen börjar ju GoT igen

Ja det är tråkigt att de inte får till "baskraven" man har.
Betalar dock också för tjänsten.

Brukar se på min dator och den kräver att man ska ha flash installerad vilket känns inte bra.

Jag brukar alltid kolla på HBO via Playstation 4 och för det mesta funkar själva uppspelningen rätt bra, laggar lite ibland men ibland går HBO bara bananas och jag kan knappt ens försöka se serien jag vill se eftersom bilden fryser i 10 sekunder var tredje sekund.

  • Medlem
  • 2017-01-03 09:20

Jag använder mig av Apple TV 4 och har den med kopplad med nätverkskabel och har aldrig upplevt att HBO buffrar. Däremot dröjde det ca fyra år för de att uppdaterade så att säsong 1 och avsnitt 1 låg överst och inte tvärtom
Instämmer annars med det Jakob skriver.

Ursprungligen av Redaktionen:

HBO erbjuder några av de mest intressanta och sevärda TV-serierna, men upplevelsen dras ned ordentligt av en undermålig teknisk plattform.

Läs hela artikeln här

Jag känner inte igen något av problemen med HBO som du tar upp. För mig är de varken bättre eller sämre än någon av de andra streamingtjänster som jag har: Netflix, Hulu, Cmore, Viasat. Jag glömde SVTPlay som jag tycker är värdelös .

Testade HBO Nordic för ett par år sedan och det verkar inte ha hänt mycket sedan dess. Jag har numera HBO via Telia och hela utbudet finns i deras egna strömnings-app och ironiskt nog funkar den bättre trots att även den har sina brister.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-01-03 10:14

Jag upplever inga problem med buffring, men håller med i övrigt. En sämre genomtänkt app får man anstränga sig för att hitta. Att det enligt HBO Nordic inte finns någon tekniktransfer mellan de olika regionerna (de vad vad de hävdade när vi skrek efter en apple tv app som redan fanns i USA) är ju också helt absurt.

- Buffring har jag nog aldrig haft problem med.
- Det är lätt att hitta det senaste avsnittet som man kollat på, men det faller som du skriver när man har kollat klart på ett avsnitt. Därför brukar jag alltid titta på introt till nästa avsnitt innan jag stänger av.
- Flera profiler? Inget jag har saknat jättemycket, men visst kan det vara smidigt.
- Fortsätta titta på andra enheter har bara strulat nån enstaka gång för mig. Har fungerat förvånansvärt bra!

I det stora hela är jag nöjd med HBO!

Det var jag dock inte från början; Jag hade hört från flera håll att HBO strulade mycket och var tekniskt dåligt, etc. Precis som du skriver Jakob. Men jag tänkte jag skulle ge det en chans. Det var i somras nån gång, och det strulade så in i h*e! Ingenting fungerade verkligen, avsnitt som avbröts och ja, det gick i princip inte att använda. Skrev några hatmail till HBO, och medan jag väntade på svar så skapade jag ett nytt konto. Inte ett problem. Allt fungerade precis som jag skriver ovan. Mailade detta till HBO men de hade naturligtvis inte hört talas om något sådant. Så, det KAN vara ett alternativ att prova med ett nytt konto. Det är ju gratis i 30 dagar, så det kan vara värt ett test....

Hade jag inte redan gråa hår så skulle de ha infunnit sig i rask takt med tanke på HBO:S sökmotor. Håller helt med skribenten, omöjligt att titta igenom , DET BEHÖVS NY ALGORITM.!!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-01-04 21:53

Textningen av GoT är under all kritik. På det de sänder ut ligger den engelska texten ute när de pratar annat än engelska (dothraki tex) den Ligger så att den krockar med den svenska texten, vilket gör att ingen text går att läsa ? Den engelska texten går att stänga av på dvd:erna och finns alltså INTE på originalet, men om man klagar så får man veta att "det är tekniskt svårt att ta bort den engelska texten"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-05 00:43

Flash

Ursprungligen av calinou:

Brukar se på min dator och den kräver att man ska ha flash installerad vilket känns inte bra.

Instämmer helt. Jag har slutat titta eftersom jag vägrar installera Flash på min Mac (där jag brukade titta på HBO).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-01-05 08:25

Har aldrig buffer eller minnesproblemen

Jag håller med dig i det du säger om hur appen är uppbyggd och hur användarovänlig den är. Men detta med buffring och minnesproblemen har jag aldrig sett till. Jag tycker bildkvaliteten hade kunnat vara ett snäpp bättre men det är väl för att man börjat vänja sig vid Netflix 4k & HDR Kör Apple TV 4 med Bahnhof fiber på LG 4K.

Men jag som du kommer fortsätta betala för HBO för deras innehåll slår allt annat.

På tal om textning: Att de inte levererar engelsk text är riktigt, riktigt värdelöst!! ?

Håller med om allt förutom buffringen.

Men inte att förglömma, i iOS-appen har de bara mono-ljud (i 8 bitar?). Riktig sugig upplevelse att kolla på serier med hörlurar på iPaden..

  • Medlem
  • 2017-01-05 10:04
Ursprungligen av carlsson:

På tal om textning: Att de inte levererar engelsk text är riktigt, riktigt värdelöst!! ?

Möjligen, men varken Viaplay eller Netflix erbjuder det heller, såvitt jag vet.

Ursprungligen av gonza:

Möjligen, men varken Viaplay eller Netflix erbjuder det heller, såvitt jag vet.

Då gäller det för dem också.

Förstår inte hur svårt det kan vara. Rent tekniskt finns all information, varför inte låta den vara med i urvalet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2017-01-05 22:22
Ursprungligen av carlsson:

Då gäller det för dem också.

Förstår inte hur svårt det kan vara. Rent tekniskt finns all information, varför inte låta den vara med i urvalet?

Säkert en rättighetsfråga.

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför man vill se på engelsk text om det finns svensk. Om man kan avgöra att den svenska översättningen är dålig har man uppenbarligen förmågan att förstå den engelska till 100%.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-01-06 07:44
Ursprungligen av planB:

Säkert en rättighetsfråga.

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför man vill se på engelsk text om det finns svensk. Om man kan avgöra att den svenska översättningen är dålig har man uppenbarligen förmågan att förstå den engelska till 100%.

Om man bor i ett annat land, tex Danmark, Norge eller ännu längre bort så kan engelska vara att föredra... om de inte kan slänga in svenska av någon anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-06 07:46
Ursprungligen av planB:

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför man vill se på engelsk text om det finns svensk. Om man kan avgöra att den svenska översättningen är dålig har man uppenbarligen förmågan att förstå den engelska till 100%.

det kanske handlar om att uppfatta dialogen (mumlande, dialekter etc).

Har bara använt HBO på dator, och det är mycket strul. Det slutar funka med nåt dåligt felmeddelande (där jag hittade ett HBO-twitter där de föreslog att man skall starta om och rensa cache mm). Har inte haft liknande strul med Netflix.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-06 12:18
Ursprungligen av gonza:

Möjligen, men varken Viaplay eller Netflix erbjuder det heller, såvitt jag vet.

Ursprungligen av planB:

Säkert en rättighetsfråga.

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför man vill se på engelsk text om det finns svensk. Om man kan avgöra att den svenska översättningen är dålig har man uppenbarligen förmågan att förstå den engelska till 100%.

Netflix har engelsk text på en del material. Och ja, det handlar märkligt nog om rättigheter.
Jag har engelsk text på när jag kan, för ibland hör man helt enkelt inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-06 18:38

En positiv sak med HBO jämfört med Netflix: de gnäller inte över mitt Anonine-VPN. Netflix blockar mig (ofta, men inte alla IP-adresser) pga det.

Ursprungligen av planB:

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför man vill se på engelsk text om det finns svensk. Om man kan avgöra att den svenska översättningen är dålig har man uppenbarligen förmågan att förstå den engelska till 100%.

Det är väl av ungefär samma anledning som jag inte kan förstå att man tycker om lutfisk. Människor är olika helt enkelt.

Jag föredrar engelska eftersom den svenska översättningen ofta inte är bra nog, samt att jag helst vill ha det på originalspråket.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-09 22:16
Ursprungligen av oskard:

En positiv sak med HBO jämfört med Netflix: de gnäller inte över mitt Anonine-VPN. Netflix blockar mig (ofta, men inte alla IP-adresser) pga det.

Hur funkar det idag?
Har USA HBO en vettig app? Den nordiska är helt klart den sämsta appen jag stött på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-09 22:17

Lägger till filmer/avsnitt i något som kallas min lista. Var hittar jag den på ATV4?

Ursprungligen av reboot81:

Hur funkar det idag?
Har USA HBO en vettig app? Den nordiska är helt klart den sämsta appen jag stött på.

Jag fattar inte. Vad är det som är så dåligt? Jämfört med Netflix-appen är ju HBO ett unikum av klarhet och enkelhet! Men du är inte den första som jag har hört säga det så nåt måste det vara som jag inte fattar... ?

Det enda som jag tycker suger är att man inte kan gå till hela serien från ett specifikt avsnitt (vilket blir ett problem när man håller på att titta igenom en serie, har sett avsnitt 2 t ex, och nu vill se avsnitt 3.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-11 10:12
Ursprungligen av carlsson:

Jag fattar inte. Vad är det som är så dåligt? Jämfört med Netflix-appen är ju HBO ett unikum av klarhet och enkelhet! Men du är inte den första som jag har hört säga det så nåt måste det vara som jag inte fattar... ?

Det enda som jag tycker suger är att man inte kan gå till hela serien från ett specifikt avsnitt (vilket blir ett problem när man håller på att titta igenom en serie, har sett avsnitt 2 t ex, och nu vill se avsnitt 3.

Ingendera är vidare bra, men att man inte kan lägga in serier som favoriter i en app till ett bolag som framförallt lever på serier är helt absurt.

Bevaka tråden