Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fibaro dubbelsatsar med Homekit och Z-wave

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Marknaden för det intelligenta hemmet består av en rad olika aktörer och använda tekniker. En av de mest framträdande spelaren är Fibaro, som 99mac besöker under CES-mässan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-07 15:16

Trevlig artikel!

Jag må vara Apple-fantast, men om det stämmer att Apple inte vill blanda in Z-Wave-produkter med HomeKit-protokollet är de smått korkade. Visst, HomeKit använder BT och WiFi för att kommunicera, men många Z-Wave-controllers har det inbyggt redan, och öppen Linux-mjukvara har redan visat att det går att brygga över signaler och scener till 100%. Det finns även appar (jag använder tex ImperiHome) som bryggar flera olika system till en central plats. Om de vill att folk skall använda Home-appen får de skapa stöd för fler aktörer.

Det enda jag personligen skulle behöva HomeKit för i dagsläget är för att Siri skall förstå mina scener och tillämpningar. Jag har fått hintar av Vera/MiOS att detta är långt gånget i utvecklingen, men det verkar vara Apple som är bromsklossen... Tråkigt. Kanske får Amazon Echo stöd för Sverige snart. Då kan Apple ta sig en funderare varför så få använder Home-appen.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-07 17:53

För övrigt verkar Fibaros Keyfob trevlig. En sån ska jag ha i bilen

Var igår och skulle köpa en eve kontakt och en fibaro kontakt för en utvärdering. Såg då till min förvåning att fibaro INTE stödjer HomeKit. Så det blev två eve kontakter istället. Tråkigt.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-08 18:26
Ursprungligen av Tjosansa:

Var igår och skulle köpa en eve kontakt och en fibaro kontakt för en utvärdering. Såg då till min förvåning att fibaro INTE stödjer HomeKit. Så det blev två eve kontakter istället. Tråkigt.

De lanserade ju i HomeKit-varianter av flera produkter på CES-mässan. Så det lär nog ta några veckor innan de finns i handeln.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-01-11 10:24

Från artikeln:

Citat:

Dessa produkter använder sig alla av Bluetooth som kommunikationsmetod, och enligt Fibaros representant är det inte sannolikt att dessa någonsin får stöd för produkterna baserade på Z-wave då Apple inte vill se uppblandning av Homekit-plattformen med andra system.

Ursprungligen av JohannesKBA:

om det stämmer att Apple inte vill blanda in Z-Wave-produkter med HomeKit-protokollet är de smått korkade. Visst, HomeKit använder BT och WiFi för att kommunicera, men många Z-Wave-controllers har det inbyggt redan, och öppen Linux-mjukvara har redan visat att det går att brygga över signaler och scener till 100%.

Jag förstår inte riktigt den här delen av artikeln. Alla bryggor blandar ju olika tekniker, det är hela syftet med dem. Philips Hue "blandar" ju tex Zigbee och Homekit. Så om fibaro bygger en Homekit-brygga med Z-wave är det ju ingen skillnad mot Philips Hue Bridge 2.0, eller?

Men poängen kanske är att de inte vill bygga en brygga utan bara fristående enheter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-11 11:03
Ursprungligen av jonasn:

Från artikeln:
Jag förstår inte riktigt den här delen av artikeln. Alla bryggor blandar ju olika tekniker, det är hela syftet med dem.

Z-Wave, ZigBee, BT etc är protokollen de använder. HomeKit är inget protokoll utan ett framework. Dock ser jag inte riktigt varför inte producenter av t ex Z-Wave-produkter inte skulle kunna implementera stöd för HomeKit, dock är jag inte tillräckligt påläst.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-11 13:41
Ursprungligen av jonasn:

Från artikeln:
Jag förstår inte riktigt den här delen av artikeln. Alla bryggor blandar ju olika tekniker, det är hela syftet med dem. Philips Hue "blandar" ju tex Zigbee och Homekit. Så om fibaro bygger en Homekit-brygga med Z-wave är det ju ingen skillnad mot Philips Hue Bridge 2.0, eller?

Men poängen kanske är att de inte vill bygga en brygga utan bara fristående enheter?

Fibaro har redan flera bryggor, se Fibaro HomeCenter, eller HC2. Förstår inte heller varför det ska vara så svårt när ex. Philips har lyckats med detta.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-11 13:43
Ursprungligen av zinned:

Z-Wave, ZigBee, BT etc är protokollen de använder. HomeKit är inget protokoll utan ett framework. Dock ser jag inte riktigt varför inte producenter av t ex Z-Wave-produkter inte skulle kunna implementera stöd för HomeKit, dock är jag inte tillräckligt påläst.

Skillnaden är väl att enheten har direkt stöd för HomeKit (utan brygga). Eller snarare använder du telefonen/iPaden som brygga.

Lär väl få vänta till nästa CES innan vi ser någon Vera eller Fibaro-controller med HomeKit. Tyvärr.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-01-11 13:49
Ursprungligen av zinned:

Z-Wave, ZigBee, BT etc är protokollen de använder. HomeKit är inget protokoll utan ett framework. Dock ser jag inte riktigt varför inte producenter av t ex Z-Wave-produkter inte skulle kunna implementera stöd för HomeKit, dock är jag inte tillräckligt påläst.

Ja, exakt. Terminologin förändrar dock inte frågan.

Att Hue-bryggan ger ett Zigbee-interface till Homekit borde vara att "blanda tekniker" lika mycket som att Fibaro bygger en Z-wave-brygga. Det känns som att vi antingen inte har fått hela storyn eller att Fibaro har fått något om bakfoten.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-01-11 13:50
Ursprungligen av JohannesKBA:

Skillnaden är väl att enheten har direkt stöd för HomeKit (utan brygga). Eller snarare använder du telefonen/iPaden som brygga.

Ja, lite det jag är inne på med. Så funkar väl Elgatos Eve-produkter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-11 16:25
Ursprungligen av jonasn:

Ja, exakt. Terminologin förändrar dock inte frågan.

Att Hue-bryggan ger ett Zigbee-interface till Homekit borde vara att "blanda tekniker" lika mycket som att Fibaro bygger en Z-wave-brygga. Det känns som att vi antingen inte har fått hela storyn eller att Fibaro har fått något om bakfoten.

Då är jag med på hur du menar och jag håller med dig.

Ursprungligen av jonasn:

Ja, lite det jag är inne på med. Så funkar väl Elgatos Eve-produkter?

Korrekt.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-11 20:37
Ursprungligen av jonasn:

Ja, exakt. Terminologin förändrar dock inte frågan.

Att Hue-bryggan ger ett Zigbee-interface till Homekit borde vara att "blanda tekniker" lika mycket som att Fibaro bygger en Z-wave-brygga. Det känns som att vi antingen inte har fått hela storyn eller att Fibaro har fått något om bakfoten.

Precis. Jag tror inte att vi fått hela storyn. Fibaro är kompetenta. Eller, de har åtminstone väldigt trevliga produkter. Kan ju vara korkad ledning. Men det verkar osannolikt.

1
Bevaka tråden