Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5s batteriproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min iphone 5s började efter 1 års användning att sluta ladda batteriet. Detta började sporadiskt och vid ofta olägliga tillfällen som innan en flygresa eller passkontroll där man behöver laddat batteri. Om jag lämnade telefonen på laddning längre än 24 timmar laddade batteriet till slut upp sig. Jag googlade på problemlösningar och läste apple-forum. Jag rensade kontakten från ludd, bytte sladdar mm.

Detta gick ju ann ett tag även om det var rejält irriterande de gånger mobilen vägrade ladda batteriet. Till slut ville den inte ladda upp batteriet alls och jag böt sedan ut batteriet.. men problemet kvarstod och telefonen dog så snart det nya batteriet var urladdat det med.

Eftersom det hände strax efter 1 år gått sedan inköp ville den Telia-butik där jag köpt telefonen inte byta ut den och service skulle bli dyrt sa de. Jag kunde inte heller få någon ersättningstelefon under den tid jag behövde lämna in den på service...

Är det någon annan som varit med om detta? Just batteriproblem på modell 5s verkar vanligt om man läser runt på internet men i vanliga fall lyckas de flesta lösa sina problem. Min nu gamla telefon tvärvägrar att ladda trots att symbolen i telefonen visar att batteriet håller på att laddas. Jag har inga problem att flytta filer eller koppla ihop den med andra enheter. Det är bara batteriet som inte laddas upp.

För mig är det ett helt oförklarligt fel men någon av er kanske har en aning om vad det kan röra sig om?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-09 16:20

Hur märker/mäter du att den inte laddar trots att laddsymbolen är synlig?

Det finns dock en möjlig lösning: jag har upptäckt att en iPhone 5/5S har något problem med att den påstår(!) att laddningen sjunker väldigt snabbt om man bara har installerat alla uppdateringar som distribuerats. Däremot går detta till viss del att åtgärdas genom att göra en återställning på mobilen.

Hur märker jag?

Om jag bara låter den sitta på laddning så varnar den för att bara 10% av batteriet återstår sedan dör den helt och stänger av sig. Detta trots att indikatorn visar att telefonen laddas. Symbolen med blixt vid batteriet.

Jag har återställt den flera gånger, rensat den helt på appar mm i olika försök att få bukt med problemet. Om jag sätter på batteriprocent tickar procenten ner trots att kabel är inkopplad och telefonen indikerar att den laddas.

Väldigt mystiskt problem i mina ögon.

Fungerar bättre med annan kabel? Om inte är det service, antingen lämna in eller byta batteriet själv (om det nu är batteriet som är kasst).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fungerar bättre med annan kabel? Om inte är det service, antingen lämna in eller byta batteriet själv (om det nu är batteriet som är kasst).

Nej, det fungerar inte att byta kabel eller laddare. Har provat flera. Batteriet är redan utbytt och bara inlämning på service återstår men är dyrare än värdet på telefonen...

Ursprungligen av ExMachead:

Nej, det fungerar inte att byta kabel eller laddare. Har provat flera. Batteriet är redan utbytt och bara inlämning på service återstår men är dyrare än värdet på telefonen...

Då är det ganska enkelt tyvärr..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-10 11:48

Det kan ju hända att batteriet du bytte till inte är helt OK också...

Ursprungligen av kenjon:

Det kan ju hända att batteriet du bytte till inte är helt OK också...

Har jag svårt att tro. Tycker du själv det låter rimligt i mitt fall?
Intressant i sammanhanget är ju att det gamla batteriet laddade upp sig fullt om jag lämnade telefonen på laddning i över 24 timmar. Detta lyckades jag med vid minst 8 tillfällen innan även det slutade fungera. Om lightningporten var trasig borde sen inte kunnat ladda upp sig alls?

Du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamera och hävda din reklamationsrätt. Du har att bevisa att det är ett ursprungligt fel, men det är värt ett försök.

1
Bevaka tråden