Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt problem med micro-sd kort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en macbook air,early 2015, och tänkte skapa mer lagring med hjälp av en micro-sd hållare och ett "no brand" 256 Gb micro-sd kort.
Det märkliga är att när jag kopierar filer till kortet "förstörs" en massa info. Filen blir samma storlek som originalet men fungerar inte.
Om jag kopierar över en .mkv fil går det inte spela upp den. Kollar man i VLC på kodningsinfo står det undf (undefined), samma fil på datorn går utmärkt att spela. gäller också om jag har filen på ett vanligt SD kort.
Det verkar som de flesta filerna "förstörs" går inte att se infon i .xls och .doc filer heller....

Ska prova med andra sätt att formatera det, just nu är det MAc OS X Extended.

Alla ideer mottages tacksamt.

Mats B

Köp ett annat kort/testa med ett annat.

Det är förmodligen inte alls 256GB om det är ett "no brand".

Jag använder mig av ett program som heter f3 på linux för att testa sd kort. För os x finns en variant som heter f3x

Formaterade om kortet till exFat då fungerade det!?!, provade sen att formatera som OSX Extended igen och då fungerade det också??!
Första formatteringen kan ha blivit konstig, nu fungerar det, och jag har alla 256 Gb typ.

Mvh

Mats B

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Formaterade om kortet till exFat då fungerade det!?!, provade sen att formatera som OSX Extended igen och då fungerade det också??!
Första formatteringen kan ha blivit konstig, nu fungerar det, och jag har alla 256 Gb typ.

Mvh

Mats B

Kolla så att du får plats med 256GB data på kortet.

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

och jag har alla 256 Gb typ.

Är du säker på det? Bara för att det står att det är 256GB betyder inte att du faktiskt kan fylla det. Nu kanske det var strul med filsystemet, men om du vill vara säker på att allt rapporterat utrymme går att använda behöver man fylla minnet och läsa tillbaka datat och verifiera att det är samma data som man skrev dit som finns i det som lästs tillbaka.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-31 17:31

Ja, det finns massor av minnen av olika slag som inte alls är vad de utlovar, exempelvis stora USB-stickor och till och med hårddiskar som bara är fusk, kanske detta 'no-name 256GB' är ett sådant?
Det du beskriver låter som att det kan vara ett problemminne.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-31 19:12

Vad gav du för minnet? Var är det köpt?

1
Bevaka tråden