Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinylproduktionen moderniseras

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tillverkningen av vinylskivor ska moderniseras, för att möta efterfrågan på formatets nya popularitet.

Läs hela artikeln här

Väldigt oroväckande tidsålder när folk börjar vurma för antik teknik från svunna tider istället för att se framåt. Jag har varit med på hela resan och vinyl tillhör kategorin museiföremål. CD är ungefär likvärdigt ljudmässigt men helt överlägset i hållbarhet och enkelhet. Går vi över till nutid med HD-format som DVDA, Bluray audio eller 24/96-192 nerladdade filer så är det ren walk-over.

Hursomhelst, väldigt intressant artikelblandning på 99mac, det gillas!

Gammal skitik oljeproducerad teknik för att tillfredställa hipsters som har en romanstsik syn på dynga och elände...ty dom har aldrig upplevt det.
Dom sorterar sopor och åker kollektivt och köper miljömärkt (bra), men stöttar gärna en skitig skitindustri som borde vara ett minnne blott i ett uppslagsverk. Varför? För att det är "coolt".

Just när vi håller på att fasa ut den andra oljebaserade skiten CD/DVD så börjar hipsters vurma för vinyl! Jezez! Om jag inte var vaccinerad mot konspirationsteorier så skulle jag misstänka en plan bakom detta...en plan skissad av plast/olje-insdustrin.

Väntar nu på en renässans för koleldade ångbilar när elbilarna börjar ta marknadsandelar.

Ursprungligen av MultiMan:

Väldigt oroväckande tidsålder när folk börjar vurma för antik teknik från svunna tider istället för att se framåt. Jag har varit med på hela resan och vinyl tillhör kategorin museiföremål. CD är ungefär likvärdigt ljudmässigt men helt överlägset i hållbarhet och enkelhet. Går vi över till nutid med HD-format som DVDA, Bluray audio eller 24/96-192 nerladdade filer så är det ren walk-over.

Hursomhelst, väldigt intressant artikelblandning på 99mac, det gillas!

Ja, vinylvågen är helt klar en tekniknisch här på 99, som åtminstone jag själv fascineras av. Intressant tycker jag är att vinylintresset inte verkar ha uppstått som en reaktion mot den digitala trenden med strömmande tjänster, utan tvärtom jämsides med den. Vinylskivorna kommer ofta med nedladdningskoder för mp3-versioner av låtarna, och överlappningen bland konsumenter är stor.

Kommer inte ihåg var jag läste det, men såg en undersökning som visar att en stor del av vinylskivorna som säljs faktiskt aldrig spelas. Istället står de på hyllan, som fysiska manifestationer av musiken som strömmas från Spotify

Jag köper och lyssnar mycket på vinyl. Jag lyssnar även på digital musik mycket och uppskattar högupplöst musik också. Det är inte så svart eller vitt, och jag vägrar tro att det köps vinyl i någon större utsträckning för att hamna på väggen. Varför vinyl? 1) Dels för konvolutet, det fanns/finns en estetisk tanke som överstiger enbart musiken. 2) jag lyssnar från A - Ö på ett annat sätt än digital musik där jag ofta byter spår, kör egna playlists o s v - och den valfriheten och smidigheten älskar jag - men inte sällan görs sig en skiva bäst från början till slut. 3) Jag gillar ljudet. Dagens vax håller ofta hög kvalitet och genom en billig Marantz-förstärkare från 70-talet låter det bättre (subjektivt) än genom mina aktiva Dynaudio med 24/96-kvalitet. 4) En välproducerad skiva är värd mer än några öre från mitt abonnemang hos Spotify/Tidal och förtjänar ett par hundralappar.

Sluta hata vinyl

Senaste vinylskivan jag köpte:

Så kär i den <3

Man får ju ofta med en CD så man kan rippa FLAC-filer. Musiktjänster för mig är mera något som rullar i bakgrunden. Vill jag mysa en kväll med musik så är det iaf inte via någon musiktjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-31 23:04

Snart kommer väl "press on demand"..., dit man synkar hela eller delar av sin Spotify/AppleMusic-samling...

...för att några dagar senare få hem en packe bunt med nypressade vinylskivor att spela på sin alldeles egna McIntosh vinylspelare...

Mitt nästa köp är en skivspelare, har kvar en hel del vinyl och nu är det dags att damma av dem.

Ska dedikera en hörna i källaren för det, sitter nu och funderar på modell. ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 16:45
Ursprungligen av Torkel:

Snart kommer väl "press on demand"..., dit man synkar hela eller delar av sin Spotify/AppleMusic-samling...

...för att några dagar senare få hem en packe bunt med nypressade vinylskivor att spela på sin alldeles egna McIntosh vinylspelare...

http://www.hdtvmagazine.us/articles/images/3ea630bec7f0_14CE7/clip_image016_37a57620-b34e-46ca-8d9d-9fdb5156a460.jpg

Men om man pressar skivor från ursprungsmaterial från Spotify så har man totalt missat poängen med analog musik på vinyl.

Lite som att ta en JPEG från Facebook och sedan jobba hög-upplöst i Photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 19:15
Ursprungligen av TureB:

Men om man pressar skivor från ursprungsmaterial från Spotify så har man totalt missat poängen med analog musik på vinyl.

Ture,

Självklart skapas vinylerna inte utifrån materialet på dessa sajter..., utan från samma masterband som tjänsten ifråga en gång använde för sin digitalisering.

"Synkningen" jag avsåg var inte musiken i sig, utan endast låt-/skiv-/artistlista som man har i sin dator!!

Senast redigerat 2017-02-01 20:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 21:29
Ursprungligen av Torkel:

Ture,

Självklart skapas vinylerna inte utifrån materialet på dessa sajter..., utan från samma masterband som tjänsten ifråga en gång använde för sin digitalisering.

"Synkningen" jag avsåg var inte musiken i sig, utan endast låt-/skiv-/artistlista som man har i sin dator!!

Jag är inte övertygad om att ursprungsmaterialet för mycket av den musik som finns på Spotify etc. är av speciellt hög kvalité jämfört med musik som aldrig blivit digitaliserad utan gjort hela resan analogt, men jag har inga bevis så det är bara min åsikt. Det jag däremot vet är att väldigt många idag har en mycket låg acceptans nivå för musikens kvalité, men då syftar jag på mainstream lyssnare.

Ursprungligen av TureB:

Jag är inte övertygad om att ursprungsmaterialet för mycket av den musik som finns på Spotify etc. är av speciellt hög kvalité jämfört med musik som aldrig blivit digitaliserad utan gjort hela resan analogt, men jag har inga bevis så det är bara min åsikt. Det jag däremot vet är att väldigt många idag har en mycket låg acceptans nivå för musikens kvalité, men då syftar jag på mainstream lyssnare.

Jag är inte så orolig för ursprungsinspelningens kvalitet, om den är på 24/96 Khz bitar (DVD Audio) eller mer så innebär det att vinylen innehåller mer information än en vanlig 16 bitars CD och betydligt mer än ett komprimerat ljudformat via strömning. Däremot så behövs masterbandet justeras för vinyl, och det är där problemet uppstår eftersom det inte finns så många i världen idag som kan göra detta på ett bra sätt. Det är helt enkelt ett hantverksarbete att ta fram en vinylmaster från originalmastern. Använder man mastern för digital media rakt av, så blir resultatet dåligt. Bäst i världen lär Bob Ludwig (Gateway mastering) vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 23:46
Ursprungligen av Raphael:

Jag är inte så orolig för ursprungsinspelningens kvalitet, om den är på 24/96 Khz bitar (DVD Audio) eller mer så innebär det att vinylen innehåller mer information än en vanlig 16 bitars CD och betydligt mer än ett komprimerat ljudformat via strömning. Däremot så behövs masterbandet justeras för vinyl, och det är där problemet uppstår eftersom det inte finns så många i världen idag som kan göra detta på ett bra sätt. Det är helt enkelt ett hantverksarbete att ta fram en vinylmaster från originalmastern. Använder man mastern för digital media rakt av, så blir resultatet dåligt. Bäst i världen lär Bob Ludwig (Gateway mastering) vara.

Och det var lite det jag syftade på.

Ett stort problem med digitalisering är http://turnmeup.org

Ett typexempel är skillnaden mellan "In the air tonight" på vinyl och på Spotify när Phil börjar slå på trummorna. Räcker för att summera hela problemet oavsett vad man tycker om Phil Collins. Hänger man upp sej på det har man nog missat poängen.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-02-02 15:54

Grejen är väl att de ska stå i bokhyllan så att man kan definiera sitt brand nästa gång det är parmiddag. Det är samma sak med kokböcker, 200 sidor av Paulo Robertos barndomsminnen och ett svartvitt kollage där han sitter på en sten och tittar ut över havet. Ingen använder dem, de ska bara stå där och visa vem du är.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-02-02 16:02

När kommer VHS tillbaka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-02 16:42
Ursprungligen av KiXeR:

När kommer VHS tillbaka?

Likställer du vinyl med VHS har du missat den tekniska innebörden.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2017-02-02 16:50

Tycker nog att en del låter som bortskämda tonåringar. Vinylen är ju passerad men attraherar en del lyssnare. Låt dom då köpa och lyssna på sina plattor utan att klaga så förb....... mycket. Minns min första LP / Beatles A Hard Day´s Night. Kostade då 30:- .

Ursprungligen av TureB:

[...] Det jag däremot vet är att väldigt många idag har en mycket låg acceptans nivå för musikens kvalité, men då syftar jag på mainstream lyssnare.

Acceptansen var minst lika låg bland mainstreamlyssnare på 60-, 70- eller 80-talet!

Plastgrammofoner, Roadstar bilkassettbandspelare, allt-i-ett-anläggningar med så mycket luft inuti att man kan "kast' in hatten"... You name it.

med tanke på att streaming tjänsterna är såpass lågupplösta fortfarande om man bortser från tidal och min skivspelare från Rega levererar grymt mycket mer levande ljud även om apple musik tillsammans med rega dac:en inte går av för hackor så kommer den inte upp i nivån med vinylen. men 24 bitars rippar från klassiska verk kan låta grymt bra men allt har sin tjusning. men att jämföra vhs med vinyl är som att jämföra en Volvo 240 med en Aston Martin. en är omodern o en är klassiskt tidlös.

jag säger inte bu eller bä för något av dom olika medierna utan låter dom leva o frodas i skön anarkistisk symbios

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-02-02 19:51

Jag lyssnar ca 70/30 på Spotify/vinyl (Spotifys fördel är givetvis utbudet och möjligheten att skapa spellistor). CD-spelaren pensionerades för flera år sedan, men jag är inne på min andra vinylspelare i "vuxen ålder" nu (den "tredje", som jag växte upp med, står faktiskt fortfarande och snurrar i föräldrahemmet). Jämförde för ett tag sedan ett gäng album från Spotify med mina vinyler genom att köra igång dem samtidigt och byta ingångskälla på förstärkaren. Det är STOR skillnad i ljudåtergivningen, men skiftar mellan utgåvor. Störst skillnad hörs på Pink Floyds "Dark side of the moon" och "Division Bell"-albumen, även om jag gillar de remastrade varianterna också. Men då helst på CD.

Det underliga är att jag inte tänker på skillnaden så mycket i vardagen - jag trivs väldigt bra med att lyssna på Spotify-musik via bilens inbyggda Bluetooth - och vinyl blandat med Spotify hemma. Men jämför man album rakt av märks skillnaden faktiskt riktigt mycket.

Inget ont om CD, eller för den delen SACD som jag var inne på ett tag (fantastiskt bra ljudåtergivning), men album som spelats in analogt gör sig bäst på vinyl.

En annan rolig kuriosa om "Dark side of the moon" är att det spelades in med en revolutionerande 4.0-teknik (Quadraphonic SQ / Stereo Quad) som aldrig slog kommersiellt. Det fanns riktigt häftiga ljudeffekter på den inspelningen som användes i remastern. Well well. Nu har jag nog nördat färdigt för idag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-02-03 09:07

Har en gammal vinylsamling (modell mindre) som jag fått av mina föräldrar, så det handlar till viss del om ett affektionsvärde. Sedan är ju det större formatet på vinylerna mer tacksamt att ha framme. Fleetwood Mac - Rumours är fruktansvärt snygg att ha framme i bokhyllan, inget jag sticker under stolen med. Men allra mest så gillar jag nog bara det lite mysiga knastriga ljudet och att man lägger på en skiva och låter den gå samtidigt som man jobbar/lagar mat etc. Även en otroligt mysig sak är att ha några vänner över på en öl, sitta och snacka skit och turas om att hitta något gammalt guldkorn i "vinylbacken". Där Spotify och diverse digitala tjänster tappar är att du kan få tag på ALLT när som helst och inget har något värde längre.

Ursprungligen av Triphys:

Har en gammal vinylsamling (modell mindre) som jag fått av mina föräldrar, så det handlar till viss del om ett affektionsvärde. Sedan är ju det större formatet på vinylerna mer tacksamt att ha framme. Fleetwood Mac - Rumours är fruktansvärt snygg att ha framme i bokhyllan, inget jag sticker under stolen med. Men allra mest så gillar jag nog bara det lite mysiga knastriga ljudet och att man lägger på en skiva och låter den gå samtidigt som man jobbar/lagar mat etc. Även en otroligt mysig sak är att ha några vänner över på en öl, sitta och snacka skit och turas om att hitta något gammalt guldkorn i "vinylbacken". Där Spotify och diverse digitala tjänster tappar är att du kan få tag på ALLT när som helst och inget har något värde längre.

Jag håller helt med - det är olika "fördelar" med strömmande tjänster eller vinyl/CD. Jag uppskattar också att lyssnandet blir mer en separat aktivitet på vinyl, med allt som hör till i form av stora konvolut, att manuellt byta sida och så vidare. Plus att knastret och ljudet är speciellt, vilket jag finner njutbart.

Skulle däremot inte kunna tänka mig att byta bort mina konton på Apple Music och Spotify. Tack och lov kan de olika formaten sam-existera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-03 13:12
Ursprungligen av hipstern:

med tanke på att streaming tjänsterna är såpass lågupplösta fortfarande om man bortser från tidal och min skivspelare från Rega levererar grymt mycket mer levande ljud även om apple musik tillsammans med rega dac:en inte går av för hackor så kommer den inte upp i nivån med vinylen. men 24 bitars rippar från klassiska verk kan låta grymt bra men allt har sin tjusning. men att jämföra vhs med vinyl är som att jämföra en Volvo 240 med en Aston Martin. en är omodern o en är klassiskt tidlös.

jag säger inte bu eller bä för något av dom olika medierna utan låter dom leva o frodas i skön anarkistisk symbios

Det folk som dissar vinylen inte fattar är innebörden av *dynamik* och innehållet i ljudet. Det spelar ingen roll, är man glad med lågupplöst musik så kör på det, men folk ska inte tro att analogt ljud (källan) inte har fördelar.

Ytterligare en aspekt av detta är hur vissa av oss föredrar att lyssna på en *skiva* med den samling låtar i en viss ordning, något som artisterna suttit och funderat ut (om man snackar om riktiga artister som skapat sina egna album och inte de som har producentens näve uppe i arslet). Jag föredrar att lyssna på en hel skiva med alla låtarna och inte bara ett hopplock av de "bästa" låtarna som bara är toppen av ett isberg. En anledning varför radions utbud suger.

Totalt meningslös diskussion. Gammal teknik är inte alltid ett hinder för ny teknik. Det är ungefär lika dumt som att hävda att köp av veteranbilar hindrar utvecklingen av nya bilar. Å andra sidan är det ju smått absurt att hävda att ljudet i sig blir bättre på vinyl utöver affektionsvärdet.

Slutsats: Låt folk lyssna i vilket format de helst önskar...

1
Bevaka tråden