Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Din absoluta första digitala bild?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt här ibörjan av januari med bilder. Gick igenom vilka som ska kastas eller sparas. Det här ska vara min första tagna bild jag har:

Bilden är tagen söndag den 3 april 2005 11:24. Med en Konica Digital Camera KD-400Z. Antar att det varit några testbilder innan dock.

Bonusbilder på vad åren gör med livet:

Dock några få år gamla också.

Posta era första bra eller misslyckade bilder!

Senast redigerat 2017-01-30 08:22

Osäker på varför du skulle vilja ta bort något? Disk är billigt och du kommer uppskatta det när du fyller 93

  • Medlem
  • 2017-01-30 10:26

Jag fick tidigt tag i digitalkamera eftersom jag jobbade på tidningsredaktion. Jag tror att denna bild är en av de första. Den 15 augusti 2002. Ett sädesfält strax norr om Ljungby. Jag vet att jag åkte ut särskilt för att just testa den nya reporterkameran, en G2. Bilden kan ha blivit publicerad i tryck, men jag minns inte varför.

Senast redigerat 2017-01-30 10:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-02 21:43

Jag behöver nog leta igenom gamla Zip Diskar om jag ska hitta mina första bilder. Minns varken första bilden eller första digitala kameran som jag använde.

Men jag minns mycket väl vilken som var den första digitala kameran som jag använde mycket. Det var en Kodak Digital Science (troligen DC 210 Zoom Camera) på 90-talet. Ja, Kodak var bland de de första och populäraste bland pro-sumer. Canon var också tidiga med Canon EOS 1D, eller vad serien nu kallades på den tiden. Har ett svagt minne av att de låg runt 100 000 kr. Hade vänner som var pressfotografer och de fick ibland släpa på enorma mängder utrustning i övergången mellan analgot och digitalt. Fulla uppsättningar av båda teknikerna; fotolabb för färg (framkallning och kopiering), skanner, sändutrustning (över telenät), jättelik släpbar dator, stativ och även komplett digital kamerautrustning. Lägg därtill flera kameror av varje system med tillhörande objektiv osv. Helt vansinnigt.

Senast redigerat 2017-02-02 22:01
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-02-03 20:25

Har tyvärr inte kvar några av mina första digitala bilder. Men minns att jag använde en Sony Mavica som använde 3.5"-disketter. Upplösningen och kvaliteten på dessa bilder var inte mycket att se på, men var ett av mina första steg in i den digitala fotovärlden.

Måste varit nån gång 1994-95 när jag via jobbet hade tillgång till en Apple QuickTake 100. Har inga bilder kvar. Kvaliteten var inte mycket att hänga i julgranen. 640x480 i högsta upplösning, gick man ner i upplösning kunde kameran lagra hela 32 bilder.

  • Medlem
  • 2017-02-03 23:24

Min första digitalkamera köpte jag 2001 eller 2002, det var en HP "någonting" med sanslösa 2 Megapixlar!
Jag har inga bilder från den sparade. Men 2005 hade jag en Konica Minolta DImage E50 och från den finns flera bilder sparade, bland annat denna:

Min första digitalkamera var en Apple Quicktake 100, 0,3Mpx, 1994. Kan ha varit det sämsta som någonsin producerats. Ska se om jag har några bilder kvar från den, men tror inte det tyvärr.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2017-02-04 01:48

Jobbade för en större kvällstidning , bl.a. Hade gick någon Fojo kurs på sent 90'tal där vi kikade på Kodak kameror som var stora som hus.
Men i kombination med mina Nikon F5 så blev jag lite test pilot för D1'an som jag fortfarande har kvar , sanslöst egentligen med utvecklingen
I dag med mina D4s o annat smått o gott / gick aldrig över till Canon som många byråer gjorde framförallt sport / D5 har jag klämt o känt på men får avvakta men. sanslös i sitt dynamiska färgomfång som ISO o allt annat lull lull men kanske lite to mutch om man inte skall utnyttja film o transmission
Live etc etc / varför skriver man detta ? Jo har börjat o damma av neg pärmarna för att hitta lite NICE shit för att börja scanna in.

Blir en del när man snart plåtat press o feuture snart i 35 år nu ?✌️

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-02-04 05:35

Min första digitala bild som jag har kvar är från 01-10-2001 fotad med en Canon IXUS V. Har även några bilder liggandes på ett SONY memory stick någon stans. Kan vara från 1997.

1
Bevaka tråden