Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tesla slår accelerationsrekord

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tesla SP100D är den snabbaste bilen när det gäller att accelerera från 0 till 60 miles per timme, ungefär 100 kilometer i timmen.

Läs hela artikeln här

Som det låter på Tesla-ägare slår de även alla rekord i antal verkstadsbesök på kortast tid.

Vi uppskattar rättelser och korrigeringar, både vad gäller faktafel och grammatik. Använd däremot isåfall vårt rättelseformulär – längst ner i artikeln finns en länk för detta. På så vis håller vi diskussionstråden till det den är till för, nämligen diskutera artikeln. Dessutom ser vi rättelsen snabbare och kan åtgärda

  • Medlem
  • 2017-02-09 10:09

Inte jättekonstigt att en elbil är snabb i accelerationen då man har maximalt vridmoment redan från början, något som bensin- eller dieselbilar inte åtnjuter.
Dock har man nog från Teslas sida optimerat accelerationen för just 0-100 så mycket det har gått av marknadsföringsskäl. (Speciellt med tanke på att McLaren, Ferrari och övriga märke drar ifrån vid högre hastigheter)
Men det är ändå imponerande siffror med tanke på den höga tjänstevikten, batterier väger en del.

Ursprungligen av Dalle:

Inte jättekonstigt att en elbil är snabb i accelerationen då man har maximalt vridmoment redan från början, något som bensin- eller dieselbilar inte åtnjuter.
Dock har man nog från Teslas sida optimerat accelerationen för just 0-100 så mycket det har gått av marknadsföringsskäl. (Speciellt med tanke på att McLaren, Ferrari och övriga märke drar ifrån vid högre hastigheter)
Men det är ändå imponerande siffror med tanke på den höga tjänstevikten, batterier väger en del.

Se gärna sista avsnittet av The Grand Tour där May och Clarkson gör en ovanligt seriös kamp (för att vara TG/GT) mellan Golf och BMW i3. Det blir bl.a ett dragrace där de bråkar om hur långt det ska vara just av den anledningen att i3 drar ifrån i början men Golfen hinner i kapp på längre sträcka

  • Medlem
  • 2017-02-09 10:22

@BlackSmp Top Gear har jag aldrig betraktat som seriös motorjournalistik, i ärlighetens namn vet jag inte ens om det kvalar in som underhållning heller. Men som trams-tv är det oslagbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-02-09 10:48
Ursprungligen av Dalle:

@BlackSmp Top Gear har jag aldrig betraktat som seriös motorjournalistik, i ärlighetens namn vet jag inte ens om det kvalar in som underhållning heller. Men som trams-tv är det oslagbart.

Ibland är det mer seriöst än vad det var tänkt att vara.

Ursprungligen av Dalle:

@BlackSmp Top Gear har jag aldrig betraktat som seriös motorjournalistik, i ärlighetens namn vet jag inte ens om det kvalar in som underhållning heller. Men som trams-tv är det oslagbart.

Nej, seriös motorjournalistik har det verkligen aldrig varit frågan om. Givetvis så avser jag "classic" TG och inte den senaste säsongen.

Det var därför som jag inte riktigt visste hur jag skulle beskriva det eftersom inslaget var ovanligt även om det uppenbarligen hade långt till "konsumentupplysningsnivån"

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Som det låter på Tesla-ägare slår de även alla rekord i antal verkstadsbesök på kortast tid.

Är det "anecdotal" eller finns det statistik på det?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-09 14:08
Ursprungligen av star-affinity:

Är det "anecdotal" eller finns det statistik på det?

Jag vill också gärna se statstik, jag hittar inget spontant vid en sökning och då har jag fokuserat på Norge som har bra många fler bilar rullande än Sverige. Det har varit ett större problem med någon axel som saknade smörjning, men även om det gäller många bilar så är det fortfarande bara en sak som Tesla åtgärdade genom att byta motorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-09 14:14
Ursprungligen av andas:

Jag vill också gärna se statstik, jag hittar inget spontant vid en sökning och då har jag fokuserat på Norge som har bra många fler bilar rullande än Sverige. Det har varit ett större problem med någon axel som saknade smörjning, men även om det gäller många bilar så är det fortfarande bara en sak som Tesla åtgärdade genom att byta motorer.

Hur pass vanlig är den där? Jag tycker jag ser massor av den här i Malmö.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-09 14:37
Ursprungligen av zinned:

Hur pass vanlig är den där? Jag tycker jag ser massor av den här i Malmö.

I 2015 var 22% av alla bilar som såldes elbilar. Mest sålde golf med 8400 bilar och tvåa kom Tesla med ca 4000 bilar.

Generellt så ser man elbilar på varje parkering när man rör sig i Trondheim. Jag kan tänka mig att det är ännu tätare i Oslo som har mycket högre vägtullar och trängre på vägarna (man har tullfritt och tillgång till kollektivfällt med elbil).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-09 15:06
Ursprungligen av andas:

I 2015 var 22% av alla bilar som såldes elbilar. Mest sålde golf med 8400 bilar och tvåa kom Tesla med ca 4000 bilar.

Under samma tidsperiod såldes ca 1000 Tesla i Sverige.

Källa: http://teslaclubsweden.se/information/antal-s...

Initialt så har säkert elbilar haft tekniska problem - även Tesla. Men i längden - och redan nu - så är elbilar tusen gånger mindre komplicerade och tusen gånger mera lättservade än bilar med stenålders-uppfinningen otto-motor + växellåda + avgassystem + etc.
I en framtid när allt - åtminstone när det gäller privatbilism - är elbilar, så kommer den totala mängden/omsättningen/mantimmar som har med bilreparation att göra vara en bråkdel av vad det är idag. Jag skulle verkligen inte satsa på bilservice/bilversktad om jag var ung och ville investera i något för framtiden.

Ursprungligen av andas:

I 2015 var 22% av alla bilar som såldes elbilar. Mest sålde golf med 8400 bilar och tvåa kom Tesla med ca 4000 bilar.

Generellt så ser man elbilar på varje parkering när man rör sig i Trondheim. Jag kan tänka mig att det är ännu tätare i Oslo som har mycket högre vägtullar och trängre på vägarna (man har tullfritt och tillgång till kollektivfällt med elbil).

Elbilar är väl rejält subventionerade i Norge - eller om man vänder på det - motorstarka traditionella bilar beskattas hårt?

Annars så läst jag nyss (tror att det var i SvD) att Kina är riktigt starka på elbilsidan och kommer starkt.

Edit: hittade länken... https://www.svd.se/kina-tvingar-varlden-skifta-till-elbilar

  • Medlem
  • 2017-02-09 17:09
Ursprungligen av Demiurgen:

Initialt så har säkert elbilar haft tekniska problem - även Tesla. Men i längden - och redan nu - så är elbilar tusen gånger mindre komplicerade och tusen gånger mera lättservade än bilar med stenålders-uppfinningen otto-motor + växellåda + avgassystem + etc.
I en framtid när allt - åtminstone när det gäller privatbilism - är elbilar, så kommer den totala mängden/omsättningen/mantimmar som har med bilreparation att göra vara en bråkdel av vad det är idag. Jag skulle verkligen inte satsa på bilservice/bilversktad om jag var ung och ville investera i något för framtiden.

Källa på det?
Grejen är väl att elbilar inte går att reparera på samma sätt som en bil med förbränningsmotor när det kommer till just motorproblem. Man byter bara enhet istället till en skyhög kostnad som landar på ägaren eller försäkringsbolaget. (Och då i längden bilägarna)
Och vad händer om några år? Dagens bilar har sjukt komplicerade elsystem. Vad händer när det kostar mer att felsöka och reparera elsystemet än att köpa en ny bil? Det kanske inte händer de fem första åren, men det kommer garanterat bli vanligare ju mer komplicerade systemen blir.

Ursprungligen av Dalle:

Källa på det?
Grejen är väl att elbilar inte går att reparera på samma sätt som en bil med förbränningsmotor när det kommer till just motorproblem. Man byter bara enhet istället till en skyhög kostnad som landar på ägaren eller försäkringsbolaget. (Och då i längden bilägarna)
Och vad händer om några år? Dagens bilar har sjukt komplicerade elsystem. Vad händer när det kostar mer att felsöka och reparera elsystemet än att köpa en ny bil? Det kanske inte händer de fem första åren, men det kommer garanterat bli vanligare ju mer komplicerade systemen blir.

Men komplexiteten i bilarna har inte med eldriften att göra. Det är en utveckling som sker oavsett drivlinan. När det gäller drivlinan så är jag helt övertygad om att den är mycket, mycket enklare och billigare än konventionella drivlinor.

När det gäller batteriet... Det var ju en annan sak...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-09 20:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Men komplexiteten i bilarna har inte med eldriften att göra. Det är en utveckling som sker oavsett drivlinan. När det gäller drivlinan så är jag helt övertygad om att den är mycket, mycket enklare och billigare än konventionella drivlinor.

När det gäller batteriet... Det var ju en annan sak...

Det är sant, men jag tog inte upp det i det förra inlägget. På grund av lyxskatten på bilar så är det svindyrt med sådana i Norge, men å andra sidan är elbilar i princip skattefria. Det gör att en Tesla inte kostar mer än en större Volvo. Skulle jag köpa ny bil i Norge skulle det utan att tveka bli en elbil. De är alla mycket billigare än motsvarande bil i Sverige.

Om man betänker att det är ca dubbelt så många invånare i Norge jämfört med Sverige så innebär det att det köps ca 8 gånger fler Tesla/capita i Norge. Men det är ju inte för att vi drivs av miljöengagemang, utan för att vi är snåla här

Ursprungligen av andas:

Jag vill också gärna se statstik, jag hittar inget spontant vid en sökning och då har jag fokuserat på Norge som har bra många fler bilar rullande än Sverige. Det har varit ett större problem med någon axel som saknade smörjning, men även om det gäller många bilar så är det fortfarande bara en sak som Tesla åtgärdade genom att byta motorer.

Consumer Reports i USA genomför relativt omfattande undersökningar bland bilägare av specifika modeller, talar man specifikt om Model S har den legat "under medel" fram till förra året då man höjde deras "förväntade driftsäkerhet" till medel. Vilket är kanon om man talar om en Dacia, mindre acceptabelt när man talar om en miljonbil.
http://www.consumerreports.org/cars-tesla-rel...

Talar man om båda deras modeller rankades de som 6:e sämsta märket i driftsäkerhet:
http://www.usatoday.com/story/money/cars/2016...

Är du intresserad men inte hittar någonting så ger sökningen "tesla reliability" mängder av resultat. Min kommentar var aldrig tänkt som ett påstående, jag menade vad jag skrev och presenterade bara mitt intryck efter de Tesla-ägare jag hört från.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-02-09 21:47
Ursprungligen av andas:

Om man betänker att det är ca dubbelt så många invånare i Norge jämfört med Sverige så innebär det att det köps ca 8 gånger fler Tesla/capita i Norge. Men det är ju inte för att vi drivs av miljöengagemang, utan för att vi är snåla här

Förlåt men är det inte så att Sverige har dubbelt så många innevånare som Norge, inte tvärt om? 11 milj mot 5,1 milj....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-09 23:48
Ursprungligen av Gunnar B:

Förlåt men är det inte så att Sverige har dubbelt så många innevånare som Norge, inte tvärt om? 11 milj mot 5,1 milj....

11 miljoner?! Har det kommit hit 1 miljon flyktingar sedan november 2016?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-10 07:55
Ursprungligen av Gunnar B:

Förlåt men är det inte så att Sverige har dubbelt så många innevånare som Norge, inte tvärt om? 11 milj mot 5,1 milj....

Runt dubbelt så många, men samtidigt säljs det fyra gånger så många Tesla. 2*4=8 gånger så många tesla per capita.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-02-10 09:42
Ursprungligen av andas:

Runt dubbelt så många, men samtidigt säljs det fyra gånger så många Tesla. 2*4=8 gånger så många tesla per capita.

Fast vad du skrev i inlägget som som jag citerade var att Norge har dubbelt så många innevånare som Sverige. Det är ju tvärt om.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-10 14:34
Ursprungligen av Gunnar B:

Fast vad du skrev i inlägget som som jag citerade var att Norge har dubbelt så många innevånare som Sverige. Det är ju tvärt om.

oops ?

1
Bevaka tråden