Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google kan skapa detaljer i pixliga bilder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Googles forskarteam har tagit fram en metod som plockar fram detaljer i lågupplösta bilder.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-08 15:32

Ha ha, jag tycker också att de syntetiskt skapade ansiktena är snyggare (har mer regelbundna drag) än de verkliga, och skulle nog därför lockas till att gissa att de är de verkliga.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-02-09 10:43
Ursprungligen av IngoX:

Ha ha, jag tycker också att de syntetiskt skapade ansiktena är snyggare (har mer regelbundna drag) än de verkliga, och skulle nog därför lockas till att gissa att de är de verkliga.

Speciellt första bilden, hon blev ju lite av en modell, jämfört med verkligheten. De två andra är dock mer klara fall.

Jag ska erkänna att jag fattar inte hur de gör men det är väl på samma sätt som när de rekonsturerar ett ansikte utifrån ett kranium... De gissar utav bara den...

Men videon innehåller snutten som jag alltid varit så irriterad på från Enemy of the State... Man mjukvarumässigt roterar kameran 180 grader och flyttar den så att man kan se vad som hände i en del av bilden som är helt dold från kameran av en kropp... FInns ingen information att förbättra

Iom den scenen så dog mitt intresse för den filmen. Den är hur gammal som helst och jag blir fortfarande irriterad...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-09 19:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ska erkänna att jag fattar inte hur de gör men det är väl på samma sätt som när de rekonsturerar ett ansikte utifrån ett kranium... De gissar utav bara den...

Din antagande är rätt, det är två neurala nätverk som gör kvalificerade gissningar och sedan kombineras. Står lite om det t.ex här. Ena metoden downsamplar kända bilder och försöker hitta likheter, den andra prövar sig fram genom att införa högupplösta detaljer från en databas av bilder som innehåller motiv av samma typ som det man antar att den lågupplösta innehåller. Typ. Så precis som om vi människor skulle försöka oss på detta (tråkigt och tidsödande) så är det en metod med förutfattade meningar. Man varken hittar eller skapar ny information, man gissar. Men slutresultatet är ju ändå ganska imponerande, om än inte helt pålitligt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men videon innehåller snutten som jag alltid varit så irriterad på ...

Nyckelfrasen är: "Can you enhance?"
Och det kan snillet alltid.

Senast redigerat 2017-02-09 22:06

Jo resultatet är imponerande även om jag är tveksam pga samma anledning som jag ör tveksam när jag ser street magic på tv...

De har valt ut exemplen utifrån hur lyckade de blev. Jag skulle gärna se ett riktigt "blindtest"

1
Bevaka tråden