Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny anslutning ska ge mer flexibla Apple-tillbehör

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Anslutningen UAC är mindre än USB Type-C och Lightning, och ska användas för tillbehör till bland annat Iphone och Ipad.

Läs hela artikeln här

Men helt ärligt när halva världen hoppar på usb-c...!!!

Ursprungligen av Mjukisdjur:

Men helt ärligt när halva världen hoppar på usb-c...!!!

Just därför ?. Som med allt annat där Apple väljer sin egen väg

  • Medlem
  • 2017-02-07 19:15

Jag diggar USB-c för jag trodde dom skulle köra det i alla deras produkter tillslut.
Nåja, återstår att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-07 19:15

Kan inte detta anslutningshelvete få ett slut snart? Just som vi börjar se ljuset via USB-C (med ett elände på vägen just nu) kommer en ny djävul in på plan. Vore inte det enda raka att skippa allt annat än USB-C. Skit i allt annat. Bojkotta det. Låt de tillverkar som inte anpassar sig vandra ut i öknen och stekas. Känner mig nu som en soffriddare som är beredd att skriva arga lappar, f'låt mail, och tvinga tillverkarna till underkastelse.

Apple satsar ju helhjärtat på USB-C - snart har alla Macar BARA USB-C och minitele (ljud ut).
Att dom nu lik förbaskat håller på att ta fram en ny plugg kan bara bero på en enda anledning; USC-C är för stort för mibila grejer...och framför allt för mobila grejer i en snar framtid (0,2 mm tjocka typ). Jag tycker det är skit - jag vill se EN pluggpå ALLT och USB-C är vägen att gå. För min del kan USB-C bestämma hur tunna mobila grejer kan bli och stanna där. Men så blir det ju inte...
Nå - en framtid med endast TVÅ typer av pluggar är ju också OK...jämfört med senaste årens typ 4-6 olika pluggar. Alltid något.

(minitele för analogt ljud blir kvar i Macarna p.g.a. en end anledning; latency - man kan inte använda t.ex. BlueeTooth om man gör musik med Garageband/Logic/anything utan att ljudet man hör bara har max mikro/millisekunders fördröjning när man ska lägga på sång eller nytt instrument...och det måste vara stabilt - enda lösningen är att Apple "tvingar" alla som vill prodda musik med t.ex. garageband att köpa externt ljudkort (USB/USB-C t.ex.) i vilket ljud ut (minitele för lurar) också finns och i dessa ljudkort hålls synkroniseringen...men jag tror inte dom törs göra det...även om alla lite mera seriösa musikskapare givetvis redan har extwerna ljudkort och inte alls använder intern ljudet, så vill nog Apple att allmänheten ska kunna skapa direkt med sin nyinköpta Mac med Garageband...)

Det är väntat att Apple går sin egen väg. Egen lösning = mer cash, men -> ren dilemma för kunderna med olika kontakter att hålla reda på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-08 07:21
Ursprungligen av M8ystic8:

Det är väntat att Apple går sin egen väg. Egen lösning = mer cash, men -> ren dilemma för kunderna med olika kontakter att hålla reda på.

Men detta är väl ett beslut som visar att de INTE går sin egen väg? Det är andra tillverkare som har efterfrågat detta beslut, vilket framgår av många artiklar. Dessutom, även om den uppgiften skulle vara fel, så finns det inget i detta som tyder på att Apple går sin egen väg. Detta är en standard som används redan och det av andra tillverkare.

Ja, precis, men så har det varit med många interface (från Apple eller Apple/Intel) - att andra skulle hoppa på är inte alls säkert även om bjässen Apple säger att det är vägen att gå...ibland får man känslan av att det är just det som gör att andra INTE hoppar på.
Denna gång hoppas jag verkligen att "alla" hänger med och vi ser en framtid med TVÅ - endast TVÅ - kontakter som täcker nästan allt inom IT. Och sedan hoppas man ju att det får ligga i detta typ 10-15 år. Helst 30 år...men det är ju bara en utopi.

Ursprungligen av xms67:

Men detta är väl ett beslut som visar att de INTE går sin egen väg? Det är andra tillverkare som har efterfrågat detta beslut, vilket framgår av många artiklar. Dessutom, även om den uppgiften skulle vara fel, så finns det inget i detta som tyder på att Apple går sin egen väg. Detta är en standard som används redan och det av andra tillverkare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-08 09:44

UAC är väl en intern kontakt, inget vi konsumenter kommer i kontakt med?

Men vafan, nu får de ge sig! Det är nog problem att hantera Thunderbolt 3/USB 3.1 gen 2/USB-C som det är idag. Nu ska vi behöva hantera UAC också, utöver Lightning. Nä, nu blir jag less!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-08 14:13
Ursprungligen av William WM:

Men vafan, nu får de ge sig! Det är nog problem att hantera Thunderbolt 3/USB 3.1 gen 2/USB-C som det är idag. Nu ska vi behöva hantera UAC också, utöver Lightning. Nä, nu blir jag less!

Återigen, det som sägs är att Apple godkänner användande av denna kontakt på tillbehör inom Made for Iphone-programmet, inte att den ersätter Lightning. Som exempel, en tillverkare vill göra trådlösa hörlurar som ändå ska kunna laddas eller vid behov lyssnas med via sladd. Där kan både en USB-C-port och den något mindre Lightningporten vara onödigt stora på små lätta hörlurar. Då kan de använda UAC på hörluren och skicka med adaptersladdar för både Lightning, USB-C eller 3,5 mm analog i andra ändan och sälja samma hörlur och förpackning till alla användare. Och få ha MFi-loggan på förpackningen.

No, iPhones aren't dropping Lightning connectors. Here's what that UAC story really means

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-10 09:47

Ny eller inte, den är ny på Applesidan. Och inte vändbar, då blir det samma problem igen, någon försöker tvinga in den åt fel håll, vilket gör att den pajar. Lightning är nog den mest robusta kontakt jag har använt i det lilla formatet.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-02-10 20:59

Sitt ner i båten allihop. Apple ska inte byta kontakt på någon av sina enheter: https://www.google.se/amp/www.theverge.com/pl...

...kanske läge för 99mac-redaktionen att förtydliga detta i artikeln

XKCD

1
Bevaka tråden