Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakob testar hörlurarna Beats X

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beats nya W1-utrustade hörlurar är här, och i testlabbet mäts ljudkvaliten, känslan, batteritiden och handhavandet hos Beats X. Hur står de sig mot Airpods, och den övriga konkurrensen?

Läs hela artikeln här

Fan vad tråkigt gällande strömmande från Spotify. Det blir komprimering på komprimering.

Tack för bra recension.

  • Medlem
  • 2017-02-22 14:59

@jakobnilsson Om du ska jämföra ljudet mellan dessa och Airpods när det gäller musiklyssning, var hamnar vi på skalan? Bests - Apple 8-1?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-02-22 19:01

Riktigt trevlig läsning! Men tråkigt med Spotify...

Ursprungligen av Redaktionen:

...På högra sidan av sladden sitter som brukligt är en liten kontrollpanel med tre knappar...

Om du hade kontrollerna på höger sida, så tror jag att du hade lurarna på fel håll.

(Se produktbilder här)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du hade kontrollerna på höger sida, så tror jag att du hade lurarna på fel håll.

(Se produktbilder här)

Haha du har rätt! Jag har alltid haft kontrollpanelen på höger sida på tidigare lurar, och det känns väldigt naturligt för mig. Det finns ingen märkning på själva lurarna vad som är höger eller vänster, men däremot är de vinklade lite. Intressant nog tyckte jag att de kändes bättre vinklade bakåt, dvs med kontrollen på höger sida.

Nu är frågan, ska jag lära om för att ha lurarna "rätt", och lida av att behöva styra med vänster hand, eller gå runt som en pajas och ha lurarna åt fel håll

EDIT: Vid närmare granskning står det en märkning på sladden under öronsnäckorna, som utpekat ska kontrollpanelen vara på vänster sida.

Ursprungligen av Dalle:

@jakobnilsson Om du ska jämföra ljudet mellan dessa och Airpods när det gäller musiklyssning, var hamnar vi på skalan? Bests - Apple 8-1?

Det varierar ju lite beroende på vad som spelas upp, men överlag skulle jag säga att BeatsX har mer tryck och tyngd i ljudet än AirPods. Om vi utgår från att AirPods sitter ordentligt i öronen (vilket de ju lätt inte gör) så har de en bra balans i ljudet även om det låter lite "platt". Just den plattheten försvinner med Beats, som jag tycker har lite mer liv och rörelse. En stor del av detta är också att de isolerar i öronen bättre.

Vill helst inte sätta någon siffra på ljudet, det beror väldigt mycket på musiken du lyssnar på. Elektronisk musik med synth och mycket basljud lever upp ordentligt i Beats-lurarna, medan akustiskt och annat där det roligaste händer i mellanregistret inte har en lika tydlig skillnad. I snitt skulle jag kanske ge BeatsX 4/5 och AirPods 3/5.

Ursprungligen av jakobnilsson:

...Intressant nog tyckte jag att de kändes bättre vinklade bakåt, dvs med kontrollen på höger sida...

Jag testade nu att vända på mina. Inte så stor påverkan på ljudet som jag trodde att det skulle vara, men de satt väldigt konstigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag testade nu att vända på mina. Inte så stor påverkan på ljudet som jag trodde att det skulle vara, men de satt väldigt konstigt.

Märker ingen skillnad på ljudet, men antar att vissa stereoinspelningar får bakvänt ljud. Typ Ringos trummor i de tidiga Beatles-skivorna.

Men nu har jag fogat mig i ledet

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag testade nu att vända på mina. Inte så stor påverkan på ljudet som jag trodde att det skulle vara, men de satt väldigt konstigt.

Är du föresten nöjd med dina? Gillar du dem?

Japp, mycket nöjd. Köpte mina på Apple Store Emporia första dagen de släpptes, så jag har använt dem i två veckor nu ungefär.

Alternerar mellan dem och ett par AKG Y50BT (som också är bluetooth, men on-ear).

Egentligen föredrar jag nog on-ear-lurar, men i vissa sammanhang funkar det ju bättre med in-ear.

Har inte provat AirPods (och faktiskt inte EarPods heller), så jag kan inte jämföra med dem.

Men jämfört med andra in-ear-lurar (ej bluetooth) som jag har haft tidigare - Nocs, Jays och JBL - så är BeatsX bättre.

Citat:

[...]som ger mer tryck och så kallad dunka-dunka-effekt.

Detta gjorde min dag.

Ursprungligen av Mangemongen:

Fan vad tråkigt gällande strömmande från Spotify.

Men det låter märkligt(!).
Jakob kanske kan dubbelkolla att spotify verkligen strömmar i 320kbps? 160kbps kan ju absolut låta lite soppigt om man lyssnar noga.

Ursprungligen av gabriela:

Men det låter märkligt(!).
Jakob kanske kan dubbelkolla att spotify verkligen strömmar i 320kbps? 160kbps kan ju absolut låta lite soppigt om man lyssnar noga.

Ja du har rätt, om vi bara jämför själva strömmarna från Apple Music och Spotify så är båda formaten jämförbara vad gäller kvalitet. Om vi utgår från att vi strömmar med högsta kvalitet över ett Wifi-nätverk (de flesta tjänster sänker bithastigheten över mobila nätverk) så har Apple Music 256kbps AAC och Spotify som högst 320kbps Ogg Vorbis. Spelar du upp i hörlur med kabel låter det så.

Problemet uppstår när musikfilen ska skickas vidare över Bluetooth till de trådlösa hörlurarna. Standardsättet att göra det heter SBC (Low Complexity Subband Coding), och i princip kan vi säga att ljudet då komprimeras en gång till. Det är alltså ungefär som att du skulle koda en låt från en CD-skiva i 320kbps, och därefter komprimera den filen igen; då skulle ytterligare information försvinna. Det finns däremot andra så kallade codec som hörlurstillverkare och mobiltillverkare kan bygga in stöd för. Apple har ett som heter AAC, och är just anpassat för att skicka AAC-filer direkt över Bluetooth så att ingen ytterligare komprimering behövs. Detta finns i BeatsX, men det kan allså inte musiken från Spotify använda sig av.

Sen ska det sägas att det handlar inte BARA om komprimering. Jag har testat lurar som bara använder SBC som ändå låter förnämligt, exempelvis JBL UA som jag nämner i artikeln. Det handlar tror jag om finjustering av ljudet mot olika typer av ljudkällor, och självklart också rent fysiskt vad lurarna har för högtalarelement. I ett par stora dunderhörlurar exempelvis är det lättare att höra bristerna i en komprimering, något som kanske inte framträder i ett par enklare lurar. I det här fallet får jag intrycket att Apple/Beats skräddarsytt ljudet för att låta bra mot Apple Music, och det gör de verkligen.

PS: I testet var det högsta kvalitet på Spotify, alltså 320kbps.

Lite off topic kanske men det gäller ju lurar ändå: Har någon testat lurar från Degauss Labs http://degausslabs.com?

Försöker hitta info om öronkuddarna, vad är det för material och finns det alternativ? Glansig plast eller mjuk silikon åker ur öronen, oavsett storlek. Ni testade Jaybird X3 för ett tag sen och där framkom det tydligt att det följde med skumproppar.

Ursprungligen av Blå Eld:

Försöker hitta info om öronkuddarna, vad är det för material och finns det alternativ? Glansig plast eller mjuk silikon åker ur öronen, oavsett storlek. Ni testade Jaybird X3 för ett tag sen och där framkom det tydligt att det följde med skumproppar.

Endast silikon medföljer tyvärr, dock i tre olika storlekar. Samt extra spännen som ska ge ökad stabilitet.

@jakobnilsson ska dom verkligen sitta så där i öronen med sladdarna på sidan? det ser lite konstigt ut.

Ursprungligen av jakobnilsson:

...
Sen ska det sägas att det handlar inte BARA om komprimering. Jag har testat lurar som bara använder SBC som ändå låter förnämligt, exempelvis JBL UA som jag nämner i artikeln. Det handlar tror jag om finjustering av ljudet mot olika typer av ljudkällor, och självklart också rent fysiskt vad lurarna har för högtalarelement. I ett par stora dunderhörlurar exempelvis är det lättare att höra bristerna i en komprimering, något som kanske inte framträder i ett par enklare lurar.

I det här fallet får jag intrycket att Apple/Beats skräddarsytt ljudet för att låta bra mot Apple Music, och det gör de verkligen.

PS: I testet var det högsta kvalitet på Spotify, alltså 320kbps.

Iphonen kodar iofs ljudet till AAC i farten om mottagaren stödjer det oavsett orginalkällans kodning. Men det är intressant när omkodningen ger hörbart försämrad kvalitet även för förhållandevis billiga lurar.

Om man vill kolla vilken codec som används kan man koppla in apparaten till en mac via USB och söka i loggen mha Console.app efter "Starting A2DP send thread".
Innehåller raden "codec 0" betyder det SBC och "codec 2" betyder AAC. Man kan även lista ut bitrate från denna rad om man är intresserad av det.

På en mac är det enklare att byta mellan codecarna - kan man höra skillnad i Apple Music när man byter mellan SBC och AAC?
Jag anar att detta kan vara ett exempel på när Apples "MFiT" visar bra resultat. Apple ommastrar/kodar sina egna AAC-filer från 24-bit 96khz i mycket hög kvalitet, men jag tror att Spotify använder CD-masters som original.

Ursprungligen av calinou:

@jakobnilsson ska dom verkligen sitta så där i öronen med sladdarna på sidan? det ser lite konstigt ut.

Osäker på exakt hur du menar, men jo de ska sitta så. Jämför med bilderna på Beats webbplats: https://www.beatsbydre.com/earphones/beats-x

Ursprungligen av jlundberg:

Lite off topic kanske men det gäller ju lurar ändå: Har någon testat lurar från Degauss Labs http://degausslabs.com?

Nja – jag hade den billiga handfree-varianten "monolith" ett tag.
Helt oanvändbar som handsfree - oerhört bullrig och slapp bas. Vanligt tal(!) fick nästan obefintlig ohörbarhet.
Som tur var gick de sönder ganska snart och de verkar inte säljas längre!

Med det sagt är de mer påkostade lurarna säkert mycket bättre.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Osäker på exakt hur du menar, men jo de ska sitta så. Jämför med bilderna på Beats webbplats: https://www.beatsbydre.com/earphones/beats-x

Enligt filmen du spelat in sekvens 2.11. Det är mindre påtagligt enl länken. Det är nog därför att dom är nya, oanvända.
Tack för en bra recension! Funderar på att köpa sådana men måste prova först.

Ursprungligen av calinou:

Enligt filmen du spelat in sekvens 2.11....

Där är väl inget konstigt vid 2.11 i filmen? Hur tycker du att det borde se ut?

Visserligen har Jakob vänt på vänster och höger (vilket vi redan har diskuterat i tråden), men det gör ingen skillnad på hur det ser ut.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där är väl inget konstigt vid 2.11 i filmen? Hur tycker du att det borde se ut?

Visserligen har Jakob vänt på vänster och höger (vilket vi redan har diskuterat i tråden), men det gör ingen skillnad på hur det ser ut.

Sladdarna sticker utanför. Det är bara en fundering. Du behöver inte ta åt dig med tanke på att du köpt likadana. ?

Ursprungligen av calinou:

Enligt filmen du spelat in sekvens 2.11. Det är mindre påtagligt enl länken. Det är nog därför att dom är nya, oanvända.
Tack för en bra recension! Funderar på att köpa sådana men måste prova först.

Jag tror det skulle kunna bero på att hörlurarna fortfarande var ganska nya, och sladden lite styv. Den mjukas upp efter några dagars användning, sladden på Apples vanliga Earpods funkar likadant. Kanske det som ser konstigt ut?

Ursprungligen av calinou:

...Du behöver inte ta åt dig med tanke på att du köpt likadana. ?

Jag tar inte åt mig. Jag försöker bara förstå vad det är som skulle vara konstigt.

Ursprungligen av gabriela:

Iphonen kodar iofs ljudet till AAC i farten om mottagaren stödjer det oavsett orginalkällans kodning. Men det är intressant när omkodningen ger hörbart försämrad kvalitet även för förhållandevis billiga lurar.

Om man vill kolla vilken codec som används kan man koppla in apparaten till en mac via USB och söka i loggen mha Console.app efter "Starting A2DP send thread".
Innehåller raden "codec 0" betyder det SBC och "codec 2" betyder AAC. Man kan även lista ut bitrate från denna rad om man är intresserad av det.

På en mac är det enklare att byta mellan codecarna - kan man höra skillnad i Apple Music när man byter mellan SBC och AAC?
Jag anar att detta kan vara ett exempel på när Apples "MFiT" visar bra resultat. Apple ommastrar/kodar sina egna AAC-filer från 24-bit 96khz i mycket hög kvalitet, men jag tror att Spotify använder CD-masters som original.

Du har rätt, från både en IOS-enhet och en Mac skickas ljudet med AAC-kodek, oavsett format på ljudkällan, alltså inte SBC. En del av problemet är ändå att Ogg Vorbis komprimeras igen till AAC för färden till lurarna.

Har nu jämfört mer noga genom att tvinga min Mac att skicka ljudet som SBC kontra AAC, och jämfört både Apple Music och Spotify med lite blandade låtar. Apple Music låter mer komprimerat över SBC än AAC, men inte en ENORM skillnad. För Spotify hör jag ingen skillnad mellan SBC och AAC. Ett mer vältränat öra kanske kan göra det, men jag kunde det inte.

Tror som du, att den största förklaringen till skillnaden i ljud är just Mastered for Itunes-programmet. BeatsX verkar som sagt ha justerats noga för just Apple Music, och den mastring som Apple jobbat på flera år. Det skulle ju innebär att Apple Music har fördel över Spotify oavsett hörlurar, men skillnaden framkommer nog tydligare i vissa typer av hördon.

Sitter här med mina nya BeatsX. Mycket nöjd så här långt. Välbalanserad ljudbild och skön isolering från omgivningen och i litet format. Även om jag gillar Bose noice-cancelling så gillar jag inte deras luddiga ljud och in-ear är perfekt när man flyger/reser mycket då de inte tar in närheten så mkt plats ??

Hur blir det med codec och sånt från vanlig itunes-musik?

Ursprungligen av skrotnisse92:

Hur blir det med codec och sånt från vanlig itunes-musik?

Det är alltså precis som annat ljud - är det AAC skickas det utan konvertering, är det annat format konverteras det till AAC.

Bevaka tråden